Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 16673
Hei

Begynt å grave litt i info om daytrading, både aksjer og valuta, og lurte på om noen driver på med dette.

Mye av info om dette på f.ex youtube, er jo folk som opererer på det amerikanske markedet. Forstår det slik at det krever minst 25 k dollar å kunne trade med amerikanske aksjer, noe jeg ikke har. Stemmer det?

Hva slage meglere er best å bruke for folk her i landet, eller er det like greit å bruke utenlandske nettmeglere? Tenker på gebyrer, trygghet og slikt.

Etoro og zulutrade skal visst ikke kreve gebyrer, men er det en grei plattform hvis man ikke bare vil kopiere tradere (leser at mange av disse ender med å sprenge kontoen og man taper alt). Har de trend charts og slikt?

Alt i alt, hvor er en bra plass å begynne, hvilken megler, software etc for folk i norge, som vil daytrade aksjer/valuta på nett, med kapital max 5000 dollar.

Setter pris på om folk som driver med dette, og gjør det bra, kunne gitt meg litt tips om hvor man begynner.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kvifor trur du folk går på jobb, og ikkje blir rike fra stuebordet sitt? Fordi det er fordømt vanskelig - og fordømt tidkrevjande. Det er meir fleksibelt å ha vanleg jobb, og det er mindre risiko forbunde med det, og det har i mange tilfeller langt betre avkastning.

Du må forøvrig ikkje ha 25k$ for å kjøpe amerikanske aksjer.
Det er enormt vanskelig og en kan fort tape MYE penger.. veldig risky om en ikke er veldig god på å forutsi fremtiden.

Pluss500 vet jeg mange bruker, der kan du også øve deg i demomodus hvor du handler realtime som alle andre, får 100.000NOK i demokreditt og se om du klarer tjene litt eller tape alt
Ser ikke for meg at det er lett nei, er foreløpig bare i en studiefase, og prøver forstå prinsipper bak tekniske analyser, for å etterhvert prøve meg på en demo, på hobbybasis, før jeg ev. legger i noe penger.

Men for at denne "studiefasen" skal være så reell som mulig, så prøver jeg å finne ut av hvordan det er å operere fra norge. Det kan være andre regler f.ex som ikke blir omtalt i youtube videoer av amerikanske daytradere. Vet rett og slett ikke. Er det like greit for oss å bruke amerikanske nettmeglere, etc? Har vi tilsvarende?
Daytrading innebærer stor risiko og er vanskelig å starte med for en nybegynner. Jeg vil heller anbefale deg å eie aksjene over lengre perioder i begynnelsen for å lære hvordan aksjemarkedet fungerer. Det enkleste er å begynne å handle på Nordnet.
De fleste av dem som går ut av BI driver med teknisk analyse i max 5 år før de finner ut at det er totalt bortkastet og meningsløst. Da er det kaskje bedre å følge aksjetipsene til enkelte finansinstitusjoner som f.eks DNB Market.
Jeg driver med dette. Henger på Warrants og Nordic Growth Market, altså veripapirer med høy giring, f.eks et verdipapir er hvis OMX indeksen går opp 1%, så går verdipapiret/aksjen opp 18% hvis det er x18 giring, altså ikke noe 2-3% opp og ned som vanlige aksjer, her kan det være alt fra 0 til flere hundre 100% over natta.
Største gevinsten var 50% på 150k, altså 75k i fortjeneste (Solgte tidlig på dagen på 50%, og på slutten av dagen var den oppe i 100% doh), men det er lett å gå over seg selv. Har tapt 30k over natta også, så man blir litt bipolar av å holde på med den type aksjer/verdipapirer.

Jeg bruker netfonds.no
Enkel interface med lite ball på, kurtasjen er på 0.01% og rundt 50kr hvert kjøp.
Kl. 09:00 nå så får jeg vite om jeg tjener på http://www.netfonds.no/quotes/ppaper...RTOMXBNP14.NGM
Se tidslinjen http://www.netfonds.no/quotes/analys...RTOMXBNP14.NGM
Kjøpte meg inn for ca. 300 per aksje, og den går opp i 900-1000 i hytt og pine, det er 350% det.

Investerte bare 7500kr nå, så jeg sitter her spent nå og håper det blir 20-25k av de.

http://www.netfonds.no/quotes/ppaper...LJA-X10AVA.NGM
Bear Olja er en jeg fikk være med oppturen på, kjøpte meg inn ved 400, og den gikk helt opp til 1600, men se det stupet og hvor galt det kan gå.
http://www.netfonds.no/quotes/analys...LJA-X10AVA.NGM
Sist endret av Skyfx; 17. september 2015 kl. 08:27.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kvifor trur du folk går på jobb, og ikkje blir rike fra stuebordet sitt? Fordi det er fordømt vanskelig - og fordømt tidkrevjande. Det er meir fleksibelt å ha vanleg jobb, og det er mindre risiko forbunde med det, og det har i mange tilfeller langt betre avkastning.

Du må forøvrig ikkje ha 25k$ for å kjøpe amerikanske aksjer.
Vis hele sitatet...
Fordømt vanskelig er vell litt å ta i. Er vell mer fordi at folk flest søker stabilitet. Noe man som regel ikke får med det samme som investor.
Sist endret av Zarni; 17. september 2015 kl. 09:18.
Sitat av Skyfx Vis innlegg
Jeg driver med dette. Henger på Warrants og Nordic Growth Market, altså veripapirer med høy giring, f.eks et verdipapir er hvis OMX indeksen går opp 1%, så går verdipapiret/aksjen opp 18% hvis det er x18 giring, altså ikke noe 2-3% opp og ned som vanlige aksjer, her kan det være alt fra 0 til flere hundre 100% over natta.
Største gevinsten var 50% på 150k, altså 75k i fortjeneste (Solgte tidlig på dagen på 50%, og på slutten av dagen var den oppe i 100% doh), men det er lett å gå over seg selv. Har tapt 30k over natta også, så man blir litt bipolar av å holde på med den type aksjer/verdipapirer.

Jeg bruker netfonds.no
Enkel interface med lite ball på, kurtasjen er på 0.01% og rundt 50kr hvert kjøp.
Kl. 09:00 nå så får jeg vite om jeg tjener på http://www.netfonds.no/quotes/ppaper...RTOMXBNP14.NGM
Se tidslinjen http://www.netfonds.no/quotes/analys...RTOMXBNP14.NGM
Kjøpte meg inn for ca. 300 per aksje, og den går opp i 900-1000 i hytt og pine, det er 350% det.

Investerte bare 7500kr nå, så jeg sitter her spent nå og håper det blir 20-25k av de.

http://www.netfonds.no/quotes/ppaper...LJA-X10AVA.NGM
Bear Olja er en jeg fikk være med oppturen på, kjøpte meg inn ved 400, og den gikk helt opp til 1600, men se det stupet og hvor galt det kan gå.
http://www.netfonds.no/quotes/analys...LJA-X10AVA.NGM
Vis hele sitatet...
Denne grafen viser en helt annen tidslinje, så jeg tror egentlig at du vet at grafen til Netfonds ikke er riktig og at du prøver å holde oss andre for narr.

https://www.avanza.se/borshandlade-p...hrt-omx-bnp145

Forandre tidslinjen til 1 år på denne grafen så vil dere få se et helt annet bilde enn den hos Netfonds.
Sist endret av seriouslowitch; 18. september 2015 kl. 21:18.
Sitat av seriouslowitch Vis innlegg
Denne grafen viser en helt annen tidslinje, så jeg tror egentlig at du vet at grafen til Netfonds ikke er riktig og at du prøver å holde oss andre for narr.

https://www.avanza.se/borshandlade-p...hrt-omx-bnp145

Forandre tidslinjen til 1 år på denne grafen så vil dere få se et helt annet bilde enn den hos Netfonds.
Vis hele sitatet...
Jøss, litt av noen anklagelser, det er vel jeg som er CEO i Netfonds og da eller?

Hvorfor de viser forskjellig vet jeg ikke, jeg forholder meg kun til hva Netfonds opplyser meg - og utbetaler meg.
Du bør være VELDIG forsiktig med å beskylde folk uten bevis.

http://bildr.no/image/YmJhMUpQ.jpeg
Og den gikk opp igjen i dag som planlagt.

Og til hvorfor jeg har et tap på 60k på en knockoutwarrant, så er det fordi jeg skulle selge meg ut før børsen stengte, men så sovna jeg på soffaen mens jeg ventet. Dyreste leksa mi noen gang, men venter fortsatt på restoppgjøret, så blir vel kanskje rundt 30k tap, aner ikke, men jeg spiller ikke med mer enn hva jeg har råd til å tape, og det burde gjelde alle som tenker seg inn på børsen forøvrig.
Sist endret av Skyfx; 18. september 2015 kl. 23:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Skyfx Vis innlegg
Jøss, litt av noen anklagelser, det er vel jeg som er CEO i Netfonds og da eller?

Hvorfor de viser forskjellig vet jeg ikke, jeg forholder meg kun til hva Netfonds opplyser meg - og utbetaler meg.
Du bør være VELDIG forsiktig med å beskylde folk uten bevis.

http://bildr.no/image/YmJhMUpQ.jpeg
Og den gikk opp igjen i dag som planlagt.

Og til hvorfor jeg har et tap på 60k på en knockoutwarrant, så er det fordi jeg skulle selge meg ut før børsen stengte, men så sovna jeg på soffaen mens jeg ventet. Dyreste leksa mi noen gang, men venter fortsatt på restoppgjøret, så blir vel kanskje rundt 30k tap, aner ikke, men jeg spiller ikke med mer enn hva jeg har råd til å tape, og det burde gjelde alle som tenker seg inn på børsen forøvrig.
Vis hele sitatet...
Hva da med linken jeg henvist til. Jeg ringte selv til Netfonds i dag fordi jeg selv ikke klarte å få solgt mine andeler til 3 x kursen. Det som har skjedd er at de har mixet sammen MINISHRT OMX BNP144 og MINISHRT OMX BNP145 i samme grafen slik at den viser feil.

Det er jo klart at det å få utbetalt mer enn 300 prosent på bare en dag er hensides enhver fantasi. Hvor skulle de da ta pengene fra?

Her er den riktige grafen fra Netfonds:
http://www.netfonds.no/quotes/analys...0011182969.NGM
Sist endret av seriouslowitch; 19. september 2015 kl. 00:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Lest i diverse tråder her angående Pluss500 hvor det påstås at en kan tape mere enn hva man har stående på konto, altså en kan få gjelde om aksjen går ned og en ikke har stopp. I Pluss500's regler står det flere ganger at en Aldri kan tape mere enn hva man har på konto!? så hvorfor påstås dette og kan noen bekrefte/avkrefte dette?
Sitat av thundercat Vis innlegg
Lest i diverse tråder her angående Pluss500 hvor det påstås at en kan tape mere enn hva man har stående på konto, altså en kan få gjelde om aksjen går ned og en ikke har stopp. I Pluss500's regler står det flere ganger at en Aldri kan tape mere enn hva man har på konto!? så hvorfor påstås dette og kan noen bekrefte/avkrefte dette?
Vis hele sitatet...
Kildekritikk. 90 % av det du leser på freak.no er synsing fra personer som har minimalt med kunnskaper om det de kommenterer.
Sitat av Saerdna Vis innlegg
Kildekritikk. 90 % av det du leser på freak.no er synsing fra personer som har minimalt med kunnskaper om det de kommenterer.
Vis hele sitatet...
Men det er jo sant at handling med CFDer og lignende kan påføre deg større tap enn det man har på konto.. det er jo blant annet det som er så skummelt med CFDs..
Må si meg enig med vidarlo. Hvis folk tjener penger på daytrading er det fordi de slår andre spekulanter, og det er gjerne profesjonelle som har dette som levebrød. Er du bedre enn aksjemeglerne på Oslo Børs og NYS?

Hvis du tenker deg om så forstår du sikkert at om det var enkelt å tjene relativt gode penger på denne måten så ville helt sikkert flere gjort det, men i forhold til dem som har en vanlig jobb utgjør vellykkede daytradere en forsvinnende liten andel.

Det du derimot kan tjene penger på er å kjøpe passive aksjefond som følger en indeks, og la pengene stå i minimum 5 år. Statistisk sett, du har selvsagt ingen garantier, så vil du tjene mer på det enn å ha pengene på "høyrentekonto" i banken.
Kan anbefale podcasten "chat with traders". Inrervjuer med mange kjente og ikke kjente tradere. Hvordan de startet, hva de gjorde feil osv. Veldig spennende.

Videre har du bøkene "marked wizards". Mye bra lesing.
Sitat av Lordtema Vis innlegg
Men det er jo sant at handling med CFDer og lignende kan påføre deg større tap enn det man har på konto.. det er jo blant annet det som er så skummelt med CFDs..
Vis hele sitatet...
I Pluss500 ?
Sitat av thundercat Vis innlegg
I Pluss500 ?
Vis hele sitatet...
http://www.plus500.no/Docs/Plus500CY...sureNotice.pdf

Står ganske klart at du ikke kan tape mer en det du har på kontoen der. (pkt. 2).
Jeg startet med forex i 2011,og gjorde det veldig bra i starten.Jeg handlet da hovedsakelig kun med valuta,som Aud/usd og kiwidollar bla.
Ble kjent med mange på den samme tradingplattformen,og lærte mye,deltok i diskusjoner,debatter og engasjerte meg veldig i studier,tekniske analyser samt fulgte nyhetsoppdateringer.
Jeg var da hjemme på dagtid en periode,og hadde tid til å gå dypt i dette.
Konklusjonen min er at det ikke er noe å hente i tekniske analyser.Det har aldri gitt noe uttelling for meg.
Fundamental analysis var totalt ubrukelige da de store svingningene kom,og markedet ble "erratic".Mange av mine venner var i utgangspunktet dyktige på analyser, men de fleste tapte mye i den perioden likevel.Selv de mest garderte,og som handlet med feks 10x leverage.En kan ikke forutsi markedet,og ingenting er safe i forex.
I ettertid så jeg da jeg brukte min egen gutfeeling fikk jeg også gode resultater.I begynnelsen tjente jeg svært gode penger,og tok også ut endel.Resten tenkte jeg å bruke til nye trades,men da snudde trenden,og jeg tapte det meste av min account balanse.Synd...
Jeg tok en pause,der jeg kun handlet i lite skala,og bare satte opp trades nå og da fordi det fortsatt var spennende.
Jeg synes ikke det var vanskelig å lære,det er basic,å forstå tradingplattformen,åpne og lukke posisjoner etc,samt moneymanagement.
Det stemmer at en kan få en practise account,for å øve seg først.
Etter min mening er det ikke viktig å kunne tekniske analyser,og selv om en følger med rentespekulasjoner etc kan en aldri med sikkerhet satse på å tjene noe her.Jeg leser derfor lite nyheter nå lenger.

Som vi sa da vi begynnte med dette,det er ingenting som er rett eller galt i forex.Suksess er så individuelt,hver og en må finne sin spesielle tradingstyle og prøve og feile litt.
Jeg kan iallefall si at jeg hadde det utrolig kjekt da jeg holdt på,ikke et eneste dødt øyeblikk.
Har planer om å starte opp igjen,men har ikke tid akkurat nå.For meg krever det at jeg ikke har noe stress rundt meg.

På det stedet jeg handler,kan en ikke tape mer enn det som en har på konto.
Sist endret av Vikingprincess; 26. januar 2016 kl. 10:10.
Sitat av dggr Vis innlegg
http://www.plus500.no/Docs/Plus500CY...sureNotice.pdf

Står ganske klart at du ikke kan tape mer en det du har på kontoen der. (pkt. 2).
Vis hele sitatet...
Men, hvis du leser videre ser du også punkt 9.3; Du er ansvarlig for at du til enhver tid har tilstrekkelig med penger på kontoen til å bære et tap. Hvis du ikke sørger for å fylle på med penger dersom transaksjonen går mot deg vil plus500 kunne stenge transaksjonen og du er ansvarlig for tapene.

Ut fra denne er det nærliggende å tro at "garantien" om at du ikke kan tape mer enn du har på konto bare gjelder så lenge du også fyller kravene om å tilføre penger når du blir bedt om det, eller sørger for å selge deg ut av posisjonene.
Sitat av doseren Vis innlegg
Men, hvis du leser videre ser du også punkt 9.3; Du er ansvarlig for at du til enhver tid har tilstrekkelig med penger på kontoen til å bære et tap. Hvis du ikke sørger for å fylle på med penger dersom transaksjonen går mot deg vil plus500 kunne stenge transaksjonen og du er ansvarlig for tapene.

Ut fra denne er det nærliggende å tro at "garantien" om at du ikke kan tape mer enn du har på konto bare gjelder så lenge du også fyller kravene om å tilføre penger når du blir bedt om det, eller sørger for å selge deg ut av posisjonene.
Vis hele sitatet...
Ja,denne ville jeg vært forsiktig med.Men jeg ville ikke tradet med plus500 uansett,grunnet tvilsom kundeservice,og at de unngår direkte spørsmål.Rødt flagg.
Jeg har forsøkt flere utenlandske brokere,og jeg har vært i tvil om denne saken et par steder,og valgt å stenge kontoen.(også av andre grunner)
Der jeg er nå,og har vært i 5 år,er det aldri snakk om at du taper mer enn du har på kontoen,og du blir aldri bedt om å addere funds.
Når mine stoploss slår inn,og kontoen er null,så er den null.Ikke noe skjult gulv en tråkker igjennom.
Lyst å hviske meg hvor du trader Vikingprincess? pm om du vil..

Kunne igrunn tenkt meg en Irc/skype gruppe hvor vi som trader møtes og diskuterer etc etc... noen andre som kunne tenke seg å bli med ?
Sist endret av thundercat; 26. januar 2016 kl. 17:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av thundercat Vis innlegg
Lyst å hviske meg hvor du trader Vikingprincess? pm om du vil..

Kunne igrunn tenkt meg en Irc/skype gruppe hvor vi som trader møtes og diskuterer etc etc... noen andre som kunne tenke seg å bli med ?
Vis hele sitatet...
Har holdt på med dette i ett års tid nå, ikke i forex, men i aksjer, hadde vært morro men en skype gruppe eller irc eller noe
Kjøp indeksfond for litt sparepenger og se hvordan det funker. Om du kjøper litt hver måned, og klinker til med litt mer når børsen faller mye blir det gode penger på 5-10 års sikt.
Daytrading er særdeles lærerikt og gøy, men som andre påpeker veldig vanskelig. Finansmarkedet er verdens største marked med god margin, og alle andre aktører har samme mål som deg; å tjene penger.

Hva gjelder programmer begynte jeg selv med Plus500 og tjente gode penger, før jeg tapte alt igjen. Du handler i et speilbilde av markedet (CFD) og kjøper derfor bare kontrakter, ikke reelle aksjer eller posisjoner. Giringen er særdeles høy (valuta har en giring på 300 om jeg ikke husker feil) og risikoen er derfor skyhøy.

Mener det finnes meglere med student kurtasje på 49kr, men er usikker på hvem. De fleste plasser jeg har handlet ligger kurtasjen på en hundrelapp ved vanlig handel, og den blir mindre jo mer du kjøper. Usikker på hvor mye du har, men om du skal daytrade med et lite beløp hadde jeg funnet et program med lav giring (mindre enn 1:5) og prøv meg fram. Aksje NM pågår og det er en god måte å bli kjent med markedet på med fiktive penger. Plus500 har også et demoprogram som du kan bruke.

Bloomberg har forøvrig den beste tradingplattformen i mine øyne, men blir brukt av store selskaper, ettersom det koster $25.000 i året å bruke. Excel er også en fin ting, og man kan importere historiske kurser direkte fra Oslo Børs til Excel for å regne ut standardavvik (volatilitet/risiko), gjennomsnittlig avkastning, korrelasjon, beta osv.

Håper du får gjort som du vil. Det finnes enkle penger å tjene selv ved trading, men det krever ekstrem årvåkenhet, oppfølging og konsentrasjon. For meg ble det veldig monotont å kikke på grafer 24/7, og når jeg begynte å drømme om kurser var det på tide med en god pause...

Ønsker deg uansett lykke til, og du må gjerne ta kontakt om du har spørsmål. Er ikke den mest erfarne på området, men har over gjennomsnittet med kunnskap og forståelse hvert fall.
Noen som har tips om nettsider med god info eller bøker som relevant for det denne tråden dreier seg om? Kunne vært morsomt å lest seg litt opp på begreper, metoder, etc.
Sitat av saftus Vis innlegg
Noen som har tips om nettsider med god info eller bøker som relevant for det denne tråden dreier seg om? Kunne vært morsomt å lest seg litt opp på begreper, metoder, etc.
Vis hele sitatet...
Investments - Bodie, Kane & Marcus
Corporate Finance - Hillier, Ross, Westerfield, Jaffal & Jordan

Førstnevnte er god, men forholdsvis avansert.

Ellers synes jeg Financial modeling with Excel av Simon Benninga er en god bok som forklarer mer om investeringsporteføljer i praksis.

Bøker er forsåvidt inget must, og jeg har ikke lært veldig mye av de, men ei heller lest de særlig godt. Lærer derimot godt av å høre personer med erfaring og kunnskap som deler sin forståelse.

Edit: Investopedia forklarer mye på et veldig grunnleggende nivå.
Sist endret av petterdass; 26. januar 2016 kl. 23:21.
Sitat av notFanatic Vis innlegg
Ser ikke for meg at det er lett nei, er foreløpig bare i en studiefase, og prøver forstå prinsipper bak tekniske analyser, for å etterhvert prøve meg på en demo, på hobbybasis, før jeg ev. legger i noe penger.

Men for at denne "studiefasen" skal være så reell som mulig, så prøver jeg å finne ut av hvordan det er å operere fra norge. Det kan være andre regler f.ex som ikke blir omtalt i youtube videoer av amerikanske daytradere. Vet rett og slett ikke. Er det like greit for oss å bruke amerikanske nettmeglere, etc? Har vi tilsvarende?
Vis hele sitatet...
Har slektninger som lever av trading, de sier at teknisk analyse bare er tull, og for å kunne ta tempen på aksjemarkedet er det psykologi som teller. Da er nyheter viktige. Dersom du har evnen til å lese store mengder nyheter og forstå konsekvensene av disse, vil du ha god sjans til å lykkes i aksjemarkedet.
Sist endret av nudo; 26. januar 2016 kl. 23:29.
Sitat av nudo Vis innlegg
Har slektninger som lever av trading, de sier at teknisk analyse bare er tull, og for å kunne ta tempen på aksjemarkedet er det psykologi som teller. Da er nyheter viktige. Dersom du har evnen til å lese store mengder nyheter og forstå konsekvensene av disse, vil du ha god sjans til å lykkes i aksjemarkedet.
Vis hele sitatet...
Teknisk analyse er ikke tull, det er bare snakk om å gjøre det skikkelig . Robot trading er basert på teknisk analyse og statistikk, og noen av verdens desidert største fond baserer sine investeringer kun basert på teknisk. Misforstå meg korrekt - det er ingen enkel eller sikker sak, men fullt mulig .
Sitat av saftus Vis innlegg
Noen som har tips om nettsider med god info eller bøker som relevant for det denne tråden dreier seg om? Kunne vært morsomt å lest seg litt opp på begreper, metoder, etc.
Vis hele sitatet...
På youtube ligger det en fin serie,Milliondollartraders,som var veldig intressant synes jeg.Da jeg var ny,lærte jeg av denne.Gir et meget godt bilde om hvordan det er å måtte lære fra starten av og risiko.Og for hvem dette passer for..Det kryr dessuten av kurs gratis der på youtube,og ellers på nettet.For nybegynnere.Introduction classes etc.

Jeg har også brukt et forum som heter Forexfactory.Veldig avansert,og detaljert.De er tekniske freaker,og analyserer alt.Men også andre ting er nyttige der.

Tekniske analyser er rett for dem som føler det er rett for dem,samme med newstrading.Det finnes ikke noe regel her,en må prøve seg frem.Det er jo den kjente historien da om han som satset 50 dollar og ble millionær.Et kjent navn i forex,kommer ikke på det nå..sorry.Han har skrevet en bok.

Og det er dem med massevis av startkapital og kapital nok til å sikre posisjonene sine i det uendelige,men som rett og slett ikke får det til.

Det går mye på intuisjon er min erfaring,og loven om tiltrekning faktisk.Når jeg var i balanse med meg selv,og i "flyt"uten stress og fastlåste rammer for hva jeg burde gjøre logisk sett,tjente jeg utrolig mye.

Det finnes robottrading platforms,og noen jeg kjente var signalprovider for en slik platform.Desverre,når markedet kjæsjet da euro falt brutalt,raknet selvsagt også dette.
Jeg ville ikke forsøkt et robotprogram,eller å kopiere andre,hvilket også er mulig.For meg er trading min personlige prosess,der jeg vil være tilstede i alt som skjer.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Denne tråden er midt i blinken for meg akkurat nå! Jeg driver for tiden å sparer opp en del egenkapital og tenkte i utgangspunktet å begynne med daytrading på sikt. Om jeg skal begynne i det hele tatt så vil det sannsynligvis være å modellere aksjemarkedet og undersøke i hvilke områder grafen har mest sannsynlig for å gå de neste minuttene/timen. Om jeg ikke tar feil så vil dette innebære en del Markov Chain Monte Carlo, som høres ut som et spennende prosjekt. Dette krever at jeg har tilgang til bra aksjedata og en seriøs plattform for trading som kan kommunisere med programmet mitt. Her har jeg blitt anbefalt Interactive Brokers eller TradeStation som de mest seriøse der ute. TradeStation har et tilhørende programmeringsspråk, men IB krever mindre betalt fra brukerne sine.

Jeg tror at om du har mindre enn en million i kapital så burde man ikke begynne med daytrading.

Jeg sendte forøvrig en e-post til en daytrader som har streamet utallige timer av daytradingen sin på twitch/youtube, og han virker til å ha et ganske fornuftig syn på aksjemarkedet. Dette svarte han:
---
Overall, my advice to you is: don't get into daytrading. Not because you'll fail - you'll probably succeed in fact - but because it's not worth it. At my age, after making several hundred thousands dollars from daytrading, I can honestly tell you this: it's not worth it. It's not worth the stress, energy, time, dedication, frustration and outright pain I have endured.

I have stopped daytrading and it was the best decision I ever took. Pursue your passion and forget about the stock market - everything that emanates from it is evil. Buy some solid companies for the long-term and hold your stocks.

Going into daytrading almost entirely ruined my life.
---
Daytrading innebærer mye risiko og mye tid. De aller færreste blir rike på det, og de aller fleste blir lutfattig. Om du presterer å tjene penger på det, så kan depresjonen likevel ta deg.
Sitat av complex Vis innlegg
Denne tråden er midt i blinken for meg akkurat nå! Jeg driver for tiden å sparer opp en del egenkapital og tenkte i utgangspunktet å begynne med daytrading på sikt. Om jeg skal begynne i det hele tatt så vil det sannsynligvis være å modellere aksjemarkedet og undersøke i hvilke områder grafen har mest sannsynlig for å gå de neste minuttene/timen. Om jeg ikke tar feil så vil dette innebære en del Markov Chain Monte Carlo, som høres ut som et spennende prosjekt. Dette krever at jeg har tilgang til bra aksjedata og en seriøs plattform for trading som kan kommunisere med programmet mitt. Her har jeg blitt anbefalt Interactive Brokers eller TradeStation som de mest seriøse der ute. TradeStation har et tilhørende programmeringsspråk, men IB krever mindre betalt fra brukerne sine.

Jeg tror at om du har mindre enn en million i kapital så burde man ikke begynne med daytrading.

Jeg sendte forøvrig en e-post til en daytrader som har streamet utallige timer av daytradingen sin på twitch/youtube, og han virker til å ha et ganske fornuftig syn på aksjemarkedet. Dette svarte han:
---
Overall, my advice to you is: don't get into daytrading. Not because you'll fail - you'll probably succeed in fact - but because it's not worth it. At my age, after making several hundred thousands dollars from daytrading, I can honestly tell you this: it's not worth it. It's not worth the stress, energy, time, dedication, frustration and outright pain I have endured.

I have stopped daytrading and it was the best decision I ever took. Pursue your passion and forget about the stock market - everything that emanates from it is evil. Buy some solid companies for the long-term and hold your stocks.

Going into daytrading almost entirely ruined my life.
---
Daytrading innebærer mye risiko og mye tid. De aller færreste blir rike på det, og de aller fleste blir lutfattig. Om du presterer å tjene penger på det, så kan depresjonen likevel ta deg.
Vis hele sitatet...
Dette er relativt offtopic på en måte, men hvis du sparer deg til 1 mill i kapital, så ville jeg satsa på eiendom. Her er det penger å tjene, og det krever mindre av den psykiske helsa di.
Sitat av KarlsenK Vis innlegg
Dette er relativt offtopic på en måte, men hvis du sparer deg til 1 mill i kapital, så ville jeg satsa på eiendom. Her er det penger å tjene, og det krever mindre av den psykiske helsa di.
Vis hele sitatet...
Hvor får man kjøpt eiendommer til 1 mill?
Sitat av Tyrkeren Vis innlegg
Hvor får man kjøpt eiendommer til 1 mill?
Vis hele sitatet...
1 mill egenkapital gir et greit bolig lån
Sitat av Tyrkeren Vis innlegg
Hvor får man kjøpt eiendommer til 1 mill?
Vis hele sitatet...
Jøss...

1 Mill gir et greit boliglån, hvor du kan kjøpe deg ei rønne, sette alle kluter til for å pusse opp, for deretter å selge med fortjeneste. Slik kan du skape deg kapital nok til å begynne å kjøpe større bygninger. På sikt vil det være bedre å komme seg inn i næringsbygg kontra boligbygg.
Hva tror traderne her på huset om fremtiden? Svært ustabilt marked for tiden, med mange usikre momenter. Går oljeprisen opp igjen? Hva skjer med Kina? Blir det større avstand mellom øst og vest?
Tid for å kjøpe eller selge?
Sitat av Uglemos Vis innlegg
Hva tror traderne her på huset om fremtiden? Svært ustabilt marked for tiden, med mange usikre momenter. Går oljeprisen opp igjen? Hva skjer med Kina? Blir det større avstand mellom øst og vest?
Tid for å kjøpe eller selge?
Vis hele sitatet...
Vell, ingen er tjent med at oljeprisen er så lav som den er nå, ingen oljeselskaper tjener penger nå, å både russland, saudi arabia å usa taper mye penger på dette, så på sikt så er ikke dette bærekraftig, så noen må stenge igjen krana før eller siden, som igjen vil føre til at oljeprisen stiger, men jeg tror ikke vi vil se nivåer så høyt som den har pleid å ligget på
Sitat av Uglemos Vis innlegg
Hva tror traderne her på huset om fremtiden? Svært ustabilt marked for tiden, med mange usikre momenter. Går oljeprisen opp igjen? Hva skjer med Kina? Blir det større avstand mellom øst og vest?
Tid for å kjøpe eller selge?
Vis hele sitatet...
Saudi-Arabia har produsert olje fra Ghawar-feltet sitt siden 1950. I følge Wikipedia har det stått for omkring 60-65% av den totale oljeproduksjonen deres på 1900-tallet, og forfatteren Matthew Simmons mente i 2005 at oljeproduksjonen der ville snart nå peak oil, mens oljeselskapet som eier Ghawar-feltet (Saudi-Aramoco) er mer positivt innstilte. Det er vanskelig å si noe håndfast, men etterspørselen etter olje har ikke avtatt, og det er veldig ulogisk at oljeprisen ikke skal gå opp igjen. Spørsmålet er når. Grunnen til at Saudi-Arabia og land nedi der kan holde på slik de gjør er fordi at kostnadene for oljeutvinning der nede er mye lavere (hørte noen si at de kan gå med overskudd med 16 dollar/fatet.). Om du gidder å putte pengene dine i et oljeselskap og vente 5-10 år, kjør på. Elektriske biler har forøvrig en markedsandel som overstiger 1% i kun seks land per, der Norge er suverent på topp med nesten 14% på grunn av subsidier. Fornybar energi har alltid vært en hype, og det vil nok ta enda noen år før det faktisk er konkurransedyktig med olje.

Ang. boligprisen så legger jeg ved denne: http://imgur.com/Bgweu33
Sitat av complex Vis innlegg
Ang. boligprisen så legger jeg ved denne: http://imgur.com/Bgweu33
Vis hele sitatet...
Mente ikke boligprisen i innlegget mitt om det var uklart. Den har jeg klokketro på at kommer til å øke fremover, spesielt i Oslo. Ingen tegn på resesjon der imo.

Oljeprisen derimot er mer usikkert. Øker kommer den til å gjøre, men hvor mye norske aksjer kommer til å øke med en stabil oljepris på rundt ~40 eller deromkring er vanskelig å si. Nå er den på rundt ~30 dollar, og de fleste feltene i Norge er vel avhengig av en pris på 50 dollar eller mer for å være lønnsomme.
Gigafeltet Johan Sverdrup er riktignok lønnsom allerede på ~37-38 dollar.
Ja, om du møter en oljeanalytiker som sier at oljeprisen vil øke/avta neste måned så må man spørre om han putter pengene sine på det. Sannsynligvis er det ikke tilfellet og han er som regel heller ikke kvalifisert til å si noe om det.

Forresten så merket jeg for ikke veldig lenge siden at www.aksjeanalyser.blogg.no har stengt kommentarfeltet sitt. Det er litt synd, fordi han har kommet med veldig mange spådommer opp gjennom årene som man kan sjekke om stemmer nå. Fyren skryter jo av 12 års erfaring med teknisk analyse, og mer interessant hadde det vært å høre om han følger sine egne råd ;-)
Sitat av thundercat Vis innlegg
Det er enormt vanskelig og en kan fort tape MYE penger.. veldig risky om en ikke er veldig god på å forutsi fremtiden.

Pluss500 vet jeg mange bruker, der kan du også øve deg i demomodus hvor du handler realtime som alle andre, får 100.000NOK i demokreditt og se om du klarer tjene litt eller tape alt
Vis hele sitatet...
ang demomodus på pluss500. er det reelt? virker liksom at det er lett og tjene penger der. testa det ca en måned og var vell på 350.000 på det høyeste og så bare på den som ett spill. alt var short time
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
ang demomodus på pluss500. er det reelt? virker liksom at det er lett og tjene penger der. testa det ca en måned og var vell på 350.000 på det høyeste og så bare på den som ett spill. alt var short time
Vis hele sitatet...
Ikke så rart at du har tjent mye ved å ligget short slik som markedet har vært så langt i år