Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 8853
For en stund siden låste vaktmesteren seg inn i hybelen til kjæresten min fordi han "trodde hun var hjemme" og skulle si ifra at han skulle "bone gulvet" i gangen... Hvis vaktmester eller huseier skal låse seg inn uten forvarsel må det være en skade som krever behandling raskt. Men det kan jo kanskje likvevel ikke defineres som innbrudd, siden han ikke ødela noe for å komme seg inn. Jeg lurte bare på om det var noen her som visste hvilken hjemmel man kan bruke hvis man skal annmelde noe slikt. Jeg vet at det i hvertfall er noe som heter "krenking av privatlivets fred" og "uberettiget adgang eller opphold". Jf. straffeloven §§ 267 og 268. I leiekontrakten står det også presisert at de skal være to som låser seg inn hvis det skulle være nødvendig. Lurte også på om det finnes noen mulighet for å flytte før det har gått tre måneder(oppsigelsestiden) fordi privatlivet ikke blir respektert her.

Håper på serriøse svar
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Skjønner godt at det er irriterende om folk buser inn til deg, men om dette er et engangstilfelle er du en asswipe hvis du anmelder..
Her er det neppe noe å anmelde for.
Det vil eventuelt favnes av straffeloven §355. Paragrafene du henviser til er den nye straffeloven som ikke har trådt i kraft enda.
Siden dette er et leieforhold, og vaktmesteren har egen nøkkel vil jeg likevel tro at paragrafen ikke vil komme til anvendelse. Det er dermed et privatrettslig forhold knyttet til leiekontrakten.

En engangshendelse av denne typen vil ikke være nok til å heve leiekontrakten. Så vidt jeg husker praksis rundt dette er det hevingsgrunn først når hendelsen gjentar seg på tross av tilbakemeldinger om at dette ikke er greit.
Du sier ingenting om vaktmesteren har banket på døren eller ringt på før han låser seg inn. Om så er tilfelle vil det muligens være innenfor vaktmesters mulighet til å låse seg inn for å sjekke om noen er hjemme da boning av gulvet medfører at man ikke kan bevege seg i gangen før boningen har tørket, og handlingen er dermed preventiv med tanke på skader på gulvet. Det kan jo være flere grunner til at man ikke åpner døren, f.eks. at man hører på musikk eller står og koker saus som må røres kontinuerlig...

Min anbefaling vil være å gi melding til utleier om hendelsen og at dette ikke er greit, samt henvise til leiekontrakten.
48 timer varsel er lovsatt. Slå hardt ned på det, for folk som bare låser seg inn må stoppes. Vet ikke om anmeldelse, men få han til å miste jobben i det minste. Som håndverker har jeg vært i mange hjem men alltid ved avtale. Alt annet gjør man bare ikke.
Send klage, skriftlig, til sjefen. Om det gjentar seg da ville jeg snakket med de han jobber for, og om de ikke tar ansvar ville jeg så anmeldt det.
Dette er innbrudd! Når noe er leid ut så har dem leid ut bruksretten til dette og har ABSOLUTT ingenting å gjøre der hvis det da ikke er NØD! (Brann/Stoppekran pga lekkasje etc)

Anmeld er mitt råd.

Sitat av doseren Vis innlegg
Her er det neppe noe å anmelde for.
Det vil eventuelt favnes av straffeloven §355. Paragrafene du henviser til er den nye straffeloven som ikke har trådt i kraft enda.
Siden dette er et leieforhold, og vaktmesteren har egen nøkkel vil jeg likevel tro at paragrafen ikke vil komme til anvendelse. Det er dermed et privatrettslig forhold knyttet til leiekontrakten.

En engangshendelse av denne typen vil ikke være nok til å heve leiekontrakten. Så vidt jeg husker praksis rundt dette er det hevingsgrunn først når hendelsen gjentar seg på tross av tilbakemeldinger om at dette ikke er greit.
Du sier ingenting om vaktmesteren har banket på døren eller ringt på før han låser seg inn. Om så er tilfelle vil det muligens være innenfor vaktmesters mulighet til å låse seg inn for å sjekke om noen er hjemme da boning av gulvet medfører at man ikke kan bevege seg i gangen før boningen har tørket, og handlingen er dermed preventiv med tanke på skader på gulvet. Det kan jo være flere grunner til at man ikke åpner døren, f.eks. at man hører på musikk eller står og koker saus som må røres kontinuerlig...

Min anbefaling vil være å gi melding til utleier om hendelsen og at dette ikke er greit, samt henvise til leiekontrakten.
Vis hele sitatet...
Tull og tøys!

Ingen..absolutt ingen har rett til å låse seg inn på ett område som er leid ut. Det er å regne som innbrudd..
Sist endret av thundercat; 9. oktober 2014 kl. 18:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Vel si i fra til huseier at neste gang noen låser seg inn uten tillatelse så politianmelder dere det.., du kan også bytte lås så har dem ikke nøkkel .
Jeez, ro ned litt a folkens!

Politianmelde for éngangshendelse? Fyren er kanskje idiot og dum, men jøsses namn da gitt.

Og å få han til å miste jobben er også litt over the top. Faen så sure dere er ass!

Noen vettuge svar er det jo, og jeg slenger meg på dem: kontakt huseier/vaktmester å si på en hyggelig måte at du/hun hadde satt pris på om de venter til noen kommer å åpner, fremfor at de låser seg inn neste gang det evt er noe!

Verre er det ikke. Gjentar det seg kan man vel begynne å true med oppsigelse av kontrakter eller anmeldelser (lykke til med å få igjennom anmeldelsen though!)
Er man dickwad, tar det ikke lang tid før folk blir total dickwads tilbake
Er ikke vits å være så hyggelig at man ikke nevner at neste gang blir det anmeldelse.
Vil nå si at det også er veldig avhengig av hvilke boforhold det er også..

Er det snakk om hybel / internat, eller en selvstendig leilighet i en blokk?

Styrer varmen på ganske mange hybler/internat via jobben, og må ofte innom enkelte rom for å utføre service. Det er da gjerne ikke varslet om på forhånd i mange av tilfellene. Uten at dette i no grad er ulovlig.

Men om man bor i en selvstendig leilighet, og ikke i regi av skolen, så er jo det noe helt annet.
Sitat av Alzo88 Vis innlegg
Jeez, ro ned litt a folkens!

Politianmelde for éngangshendelse? Fyren er kanskje idiot og dum, men jøsses namn da gitt.

Og å få han til å miste jobben er også litt over the top. Faen så sure dere er ass!

Noen vettuge svar er det jo, og jeg slenger meg på dem: kontakt huseier/vaktmester å si på en hyggelig måte at du/hun hadde satt pris på om de venter til noen kommer å åpner, fremfor at de låser seg inn neste gang det evt er noe!

Verre er det ikke. Gjentar det seg kan man vel begynne å true med oppsigelse av kontrakter eller anmeldelser (lykke til med å få igjennom anmeldelsen though!)
Er man dickwad, tar det ikke lang tid før folk blir total dickwads tilbake
Vis hele sitatet...
Vaktmesteren er jo den som er en dickwad her. Og dette er totalt uakseptablet og må stoppes. Jeg er ganske snill og fornuftig med mange andre saker men sånnt som dette går langt over streken. Det å føle at hjemmet ditt ikke er tryggt, selv hvor stor idiot han er, blir bare nei. Og selv idioter vet at sånnt gjør man bare ikke. Jeg tror han here karen mangler respekt for andre folk.

En annen ting. Hva hvis han hadde funnet noe hasj og litt piller, sagt det til andre, og en annen dickwad hadde anmelt det? Så ender kanskje leietager i fengsel uten å ha vært tatt og dømt for noe oppdaget etter ett brudd på loven. Og det er bare ett av 100 eksempler på hvordan dette kunne endt gale for leietager.

Du skal føle at hjemmet ditt er tryggt selv når du ikke er der.
Sitat av mocp Vis innlegg
48 timer varsel er lovsatt.
Vis hele sitatet...
Har du en kilde på dette?
som leietager har man så mye rettigheter at det nesten er kvalmt! ja samboeren skulle ha fått beskjed om at vaktmesteren skulle inn i leiligheten! å til realist1 les deg litt opp om utleieregler så finner du kjapt ut at de fleste her har rett! var selv i en kinking situasjon i fjor hvor de jeg leide hos plutselig solgte huset, og de nye eierene skrudde opp leia med 4000 kr i mnd. jeg selvfølgelig nekta på det når de tok over huset og godtok ikke det så betalte 5500 for den siste måneden, ja det var ikke noe hygge å bo der, men var ute etter en måned. i ettertid har de hatt 4 leietagere på 1 år så like greit å komme seg ut derfra makan til kyniske folk ihvertfall i min situasjon!
Det er ingenting som sier du må ha varsel 48 timer før. De må gi beskjed "i rimelig tid", hva som er rimelig tid avhenger av omfanget av hva som skal gjøres. Men ofte anbefales 1 uke om det er mulig.

Ved akutte ting har de selvfølgelig lov til å ta seg inn i leiligheten uten varsel. Men da skal det være ting som f.eks. vannlekasje.
Sist endret av etse; 9. oktober 2014 kl. 23:47.
Sitat av susiserken Vis innlegg
som leietager har man så mye rettigheter at det nesten er kvalmt!
Vis hele sitatet...
Og hvorfor er det kvalmt? leietagere betaler jo for å ha ett sted og bo.. ikke for å drive veledighet til huseiere
Dette er et klassisk eksempel på en type sak som ALLTID bør anmeldes. Hvis man unnlater å anmelde ødelegger man ikke kun for seg selv, men også for mange andre. Hvis alle hadde anmeldt slike tilfeller umiddelbart og konsekvent, så hadde vi sluppet at privatlivet krenkes fordi vaktmestere er for late til å si ifra. Å ikke anmelde her er tilsvarende å jobbe overtid uten å kreve betalingen man har krav på, det ødelegger for alle andre og reduserer respekten for lovverket.

I tillegg er det slettes ikke sikkert at vaktmesteren hadde gode intensjoner, hvis kontrakten stipulerer at de skulle være to, hvorfor kom han da alene? Vedkomne kan være alt fra en tyv til en seksualforbryter, at han romsterer rundt i leiligheten er like greit som om jeg besøker tilfeldige personer som ikke er hjemme. At vaktmester har nøkler og at det er marginalt enklere å gjøre jobben hvis man ignorerer privatlivet til leietagerne og gjeldene lover er ikke en unnskyldning.
Som andre sier vet vi ikke egentlig hva som skjedde. Er også 100% enig med Alzo88, det er greit nok at vakmesteren på ingen måte hadde rett til å låse seg in, men man trenger ikke bli helt "nabo Jensen" (se donald) heller. Den beste og mest preventive løsningen ville være å si ifra til huseier/vaktmester at det er okei og at hvis det skjer igjen blir det en værre reakson.
Husk at vi alle er mennesker...
Sitat av Carmex Vis innlegg
Skjønner godt at det er irriterende om folk buser inn til deg, men om dette er et engangstilfelle er du en asswipe hvis du anmelder..
Vis hele sitatet...

Asswipe, really?
At folk urettmessig tar seg inn i din bolig er faktisk litt mer enn bare irriterende.
Det grenser til innbrudd og bør absolutt anmeldes.

Hvorfor låste han seg helt egentlig? Se om det var noe han kunne stjele? Rote rundt og i skittentøyet for å dra av en sats i hennes undertøy? Man kan jo kun spekulere...

Om det faktisk var slik at han skulle "bone i gangen" så ville det naturlige være å banke på, eller ringe, sende sms. Ikke å låse seg inn i en annens leilighet.

Skjer det flere ganger ville jeg vurdert om omgang pryl på fyren!
Sist endret av frtoretang; 10. oktober 2014 kl. 08:01.
Sitat av thundercat Vis innlegg
Dette er innbrudd! Når noe er leid ut så har dem leid ut bruksretten til dette og har ABSOLUTT ingenting å gjøre der hvis det da ikke er NØD! (Brann/Stoppekran pga lekkasje etc)

Anmeld er mitt råd.



Tull og tøys!

Ingen..absolutt ingen har rett til å låse seg inn på ett område som er leid ut. Det er å regne som innbrudd..
Vis hele sitatet...
Nei.

Fra Straffeloven §147: Straffbart innbrudd foreligger når noen baner seg eller en annen uberettiget adgang til hus, fartøy, jernbanevogn, motorvogn eller luftfartøy eller til noe rom i sådanne eller til lukket gårdsrom eller lignende oppbevarings- eller tilholdssted ved å beskadige gjenstand som er egnet til beskyttelse mot inntrengen, eller ved hjelp av dirk, falsk nøkkel eller rett nøkkel som ulovlig er fravendt besitteren.

I dette tilfellet har vaktmesteren en rett nøkkel som han lovlig innehar, og bruk av denne nøkkelen blir ikke ansett som innbrudd.
Som tidligere nevnt kan dette rammes av Straffeloven §355: Med bøter eller med fengsel inntil 3 måneder straffes den som uberettiget enten sniker sig eller tross forbud trenger sig inn i hus, fartøy, jernbanevogn, motorvogn eller luftfartøy eller noe rom i sådanne eller annet tillukket sted eller tross tilhold om å fjerne sig uberettiget forblir på et sådant sted,
Ved en anmeldelse vil det bli opp til politijuristen å vurdere om adgangen var uberettiget - jf. spørsmålet om vaktmesteren har forsøkt å ringe på eller banke på døren før han låser seg inn. I alle tilfelle vil straffen i dette tilfellet, om han finnes skyldig, sannsynligvis være et forelegg da denne paragrafen ligger i straffelovens del om forseelser.

Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Vel si i fra til huseier at neste gang noen låser seg inn uten tillatelse så politianmelder dere det.., du kan også bytte lås så har dem ikke nøkkel .
Vis hele sitatet...
Å bytte lås er absolutt ikke å anbefale. For det første vil det sannsynligvis være uovlig, jf Husleieloven §5-4 annet ledd, desto mer alvorlig er det dersom det oppstår en alvorlig hendelse, f.eks. vannlekkasje.
Huseier/vaktmester vil i så fall ha rett til å bryte opp døren for å stoppe lekkasjen - regningen for døren og eventuelle økte skader vil da gå til leietager.
Sist endret av doseren; 10. oktober 2014 kl. 09:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av doseren Vis innlegg
Nei.

I dette tilfellet har vaktmesteren en rett nøkkel som han lovlig innehar, og bruk av denne nøkkelen blir ikke ansett som innbrudd.
Som tidligere nevnt kan dette rammes av Straffeloven §355: Med bøter eller med fengsel inntil 3 måneder straffes den som uberettiget enten sniker sig eller tross forbud trenger sig inn i hus, fartøy, jernbanevogn, motorvogn eller luftfartøy eller noe rom i sådanne eller annet tillukket sted eller tross tilhold om å fjerne sig uberettiget forblir på et sådant sted,
Ved en anmeldelse vil det bli opp til politijuristen å vurdere om adgangen var uberettiget - jf. spørsmålet om vaktmesteren har forsøkt å ringe på eller banke på døren før han låser seg inn. I alle tilfelle vil straffen i dette tilfellet, om han finnes skyldig, sannsynligvis være et forelegg da denne paragrafen ligger i straffelovens del om forseelser.
.
Vis hele sitatet...
Nei!

Hadde det stått noe angående dette i kontrakten så kunne det vært lovlig..med store begrensninger.

Dette er innbrudd, det er KUN i nødstilfeller at det kunne blitt vurdert som ikke innbrudd.

Her låser vaktmesteren seg inn for 'å si ifra om at....'. mener du virkelig at det er lov ?
Sist endret av thundercat; 31. oktober 2014 kl. 22:05.
▼ ... over et år senere ... ▼
Grei nok
knert1's Avatar
Trådstarter
Tusen takk for alle konstruktive tilbakemeldinger på denne tråden!
Ble bare litt satt ut av hele greia og ville høre flere meninger.
Jeg anmeldte ingen ting, men angrer nesten litt. At vaktmesterten valgte å låse seg inn fremfor å ringe, eller vente på at noen kommer å åpner osv, for å fortelle om boning bør anses som rimelig grovt. Hva om han hadde stjelt noe, eller funnet noe vi ikke ønsket at han skulle finne fordi han låser rett inn i hovedrommet?(det står spesifisert i kontrakten at man skal være to når man låser seg inn og at det kun gjelder nødstilfeller som vannlekasjer etc.) For min del gir jeg faen i hva og hvordan han gjør dette med å informere om boning, lapp, sms, bare han ikke låser seg rett inn fordi ingen åpna, da virker det straks veldig misstenkelig!

9. oktober 2014 18:42
Alzo88
Jeez, ro ned litt a folkens!

Politianmelde for éngangshendelse? Fyren er kanskje idiot og dum, men jøsses namn da gitt.

Og å få han til å miste jobben er også litt over the top. Faen så sure dere er ass!

Noen vettuge svar er det jo, og jeg slenger meg på dem: kontakt huseier/vaktmester å si på en hyggelig måte at du/hun hadde satt pris på om de venter til noen kommer å åpner, fremfor at de låser seg inn neste gang det evt er noe!

Verre er det ikke. Gjentar det seg kan man vel begynne å true med oppsigelse av kontrakter eller anmeldelser (lykke til med å få igjennom anmeldelsen though!)
Er man dickwad, tar det ikke lang tid før folk blir total dickwads tilbake
Vis hele sitatet...
Ja, veit vi om dette bare er en engangshendelse?
En gammel, erfaren vaktmester burde kanskje vite hvordan han skal håndtere nøklene på riktig vis, hvis han ennå ikke har lært å respektere privatliv kan jeg ikke en gang forestille meg hvor mange det har gått utover. Jeg burde absolutt ha annmeldt han, og han hadde fortjent det. Hvis han ikke klarer å tenke seg til at det ikke bare er å låse seg inn til folk han tror ikke er hjemme(for å "fortelle" de noe).

Dette blir ett helt annet tilfelle(helt andre personer), men det viser kanskje at det er grunn til å vurdere annmeldelse av slike tilfeller for å få satt en stopper for folk som trenger seg inn i privatlivet til folk:
hun ligger syk hjemme, og utleier låser seg inn i hybelen og spør "neimen... er ikke du på skolen? o.0" Det viser kanskje hvor lite enkelte respekterer andre sitt privatliv og hvor liten forståelse de har for behovet for ikke å bli busa inn på når som helst. Og hva skulle han egentlig aleine i hybelen hennes mens hun var på skolen? :S

Faila litt på sitatet :P
Uansett... poenget her var egentlig bare å takke for alle de konstruktive svarene!