Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  808 207731
ja, såklart.. men mente fra mellom flight kontrolleren og mottakeren...
Hvis det er skjøteledninger du skal bestille, så kanskje det kan fungere å montere esc-ene nærmere FC for at ledningene som allerede sitter på skal rekke helt bort? Mener å huske på X525 ramma at det var såvidt ledningene var lange nok uten skjøt, men på 450 ramma skal ikke det være noe problem.
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Dette er vel den billigste og enkleste måten å begynne FPV på..
Jeg kommer til å gå for den etterhvert, men må få flydd quaden litt først.
Har desverre ikke fått den i lufta enda.
Vis hele sitatet...
Ahh.. backorder!

Egentlig hadde det vært litt kult med skjerm i første omgang og så fatshark senere, men da er vel problemet som nevnt å finne noe som er kompatibelt..

Går det forresten greit uten gimbal på quad'en også eller?
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Hvis det er skjøteledninger du skal bestille, så kanskje det kan fungere å montere esc-ene nærmere FC for at ledningene som allerede sitter på skal rekke helt bort? Mener å huske på X525 ramma at det var såvidt ledningene var lange nok uten skjøt, men på 450 ramma skal ikke det være noe problem.
Vis hele sitatet...
Skal prøve..

Sitat av LTd Vis innlegg
Ahh.. backorder!

Egentlig hadde det vært litt kult med skjerm i første omgang og så fatshark senere, men da er vel problemet som nevnt å finne noe som er kompatibelt..

Går det forresten greit uten gimbal på quad'en også eller?
Vis hele sitatet...
Skal du fly FPW er det ikke lurt å bruke gimbal, det er lurt å se hellinga quaden har...

RC hobbyens første bud: keep it simple!!
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Skal prøve..



Skal du fly FPW er det ikke lurt å bruke gimbal, det er lurt å se hellinga quaden har...

RC hobbyens første bud: keep it simple!!
Vis hele sitatet...
Kanskje greit det ja. I tillegg kommer selvsagt risikoen med dyrere utstyr. Oppsettet du linket til over, går det greit å kjøre det på samme batteriet som driver quad'en eller bør det være separat?
Kom over en side jeg mener er grei mtp. deler osv. når jeg kikket etter deler til DJI Phantom.

http://www.buildyourowndrone.co.uk/ (Noen som kanskje har handlet herfra?)

DJI Phantom skal handles inn når man får satt seg litt inn i flyvning og øving med byggesettet som kommer i posten om ikke så alt for lang tid.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Sitat av LTd Vis innlegg
Kanskje greit det ja. I tillegg kommer selvsagt risikoen med dyrere utstyr. Oppsettet du linket til over, går det greit å kjøre det på samme batteriet som driver quad'en eller bør det være separat?
Vis hele sitatet...
Begge deler funker vel tror jeg..
Om du bruker ett bateri trur jeg det er vanlig å bruke en unit som reduserer støy til kameraet, så du får bedre bilde/overføring. Vet egentlig ikke mer om dette, har ikke studert dette så nøye enda. Finnes sikkert noen som har mere peiling på dette en meg.
Noen som kan anbefale en kurant loddebolt som ikke koster skjorta som jeg kan bruke til RC.

Verktøy generelt til mekking og bygging av Quad/Heli. Hva man absolutt må ha som et minimum av verktøy.

Sitat av stagg Vis innlegg
Noen som kan anbefale en kurant loddebolt som ikke koster skjorta som jeg kan bruke til RC.

Verktøy generelt til mekking og bygging av Quad/Heli. Hva man absolutt må ha som et minimum av verktøy.
Vis hele sitatet...
Edit: slenger med spørsmål om kamera. Noe som er kurant til bruk utenom GoPro som ikke koster skjorta. Har ikke råd til GoPro med det første.
Sist endret av stagg; 4. oktober 2013 kl. 11:49.
Sitat av stagg Vis innlegg
Noen som kan anbefale en kurant loddebolt som ikke koster skjorta som jeg kan bruke til RC.

Verktøy generelt til mekking og bygging av Quad/Heli. Hva man absolutt må ha som et minimum av verktøy.
Vis hele sitatet...
Jeg skal ikke skryte på meg så veldig mye kunnskap og erfaring, men jeg handlet ihvertfall en loddestasjon de har på Clas Ohlson. Jeg mener at jeg betalte 500,- for den for et par måneder siden. Den fungerer helt greit for mitt bruk, den blir raskt varm, lett å ta inn og ut av pennholderen uten å skrape av tinn, og den kan festes på begge sidene av stasjonen. Panna som svampen ligger i ruster hvis du lar den ligge våt, men jeg bruker ikke svampen likevel. Spissene kan byttes ut, men jeg tror de har bare to typer (spiss og konisk). Nøyaktigheten på temperaturen vet jeg ikke.

http://www.clasohlson.com/no/Cotech-...tasjon/40-8341
Jeg bruker også en Clas Ohlson loddestasjon (en tidligere modell). God nok.
Sitat av stagg Vis innlegg
Noen som kan anbefale en kurant loddebolt som ikke koster skjorta som jeg kan bruke til RC.

Verktøy generelt til mekking og bygging av Quad/Heli. Hva man absolutt må ha som et minimum av verktøy.


Edit: slenger med spørsmål om kamera. Noe som er kurant til bruk utenom GoPro som ikke koster skjorta. Har ikke råd til GoPro med det første.
Vis hele sitatet...
Jeg har hatt den fra biltema som det prates om og den funker. Men jeg byttet den etterhvert ut med en pace stasjon med litt fler muligheter. Ser det er mange som skryter av HAKKO FX-888, https://www.sparkfun.com/products/11704, den får du sikkert på ebay ganske rimelig. Hvis du bare er ute etter en loddebolt (ikke loddestasjon) så hadde jeg ikke brukt mer tid på det, kjøp på nærmeste clas ohlson.

Ang kamera til HD-opptak og FPV så diskuteres Mobius på fpv.no http://fpv.no/vbulletin/showthread.p...eychain-kamera og rc-groups. Dette skal være et ganske potent HD-kamera til en brøkdel av gopro-pris. Garantert et godt valg hvis du er redd for å miste modellen din!
Tusen takk alle mann!

Regner med jeg prøver ut det kameraet du sikter til, wanna-b. Loddestasjon, ja. Ikke loddebolt.

Jeg endte opp med en H-Quad | Flite Test, selvbygg.

http://imageshack.us/a/img853/8081/uko8.jpg

Jeg er så fersk som man kan få det når det kommer til elektronikk og lodding, men gleder meg som et lite barn til deler kommer i hus. Blir sikkert mye feiling og prøving før man får det til, men har man RC som hobby, må man regne med litt skruing.
For en fantastisk tråd!

Jeg kjøpte en DJI Phantom i vår, og har et GoPro HD3, og en enkel Gimbal.
Jeg er blitt helt hekta. Har filmet en del, og lekt meg.

Men nå har jeg lyst til å ta steget videre. Ønsker meg lengre flytid(6 min i dag), og FatShark briller, samt en Gimbal som kan styres.
Da tenker jeg 6 eller 8 roterer. Hex eller Octo.
Jeg er usikker på hvor tøff jeg er til å bygge selv, men ut fra all diskusjonen her, ser det ganske så greit, men litt skeptisk til all programmeringen.

Hva skal jeg velge? Hva er de beste motorene, "rammen", kontrollern osv pr. nå?
Er det noen som vil sette opp linker til et godt oppsett inkludert alt jeg trenger?
Sitat av reddog Vis innlegg
For en fantastisk tråd!

Jeg kjøpte en DJI Phantom i vår, og har et GoPro HD3, og en enkel Gimbal.
Jeg er blitt helt hekta. Har filmet en del, og lekt meg.

Men nå har jeg lyst til å ta steget videre. Ønsker meg lengre flytid(6 min i dag), og FatShark briller, samt en Gimbal som kan styres.
Da tenker jeg 6 eller 8 roterer. Hex eller Octo.
Jeg er usikker på hvor tøff jeg er til å bygge selv, men ut fra all diskusjonen her, ser det ganske så greit, men litt skeptisk til all programmeringen.

Hva skal jeg velge? Hva er de beste motorene, "rammen", kontrollern osv pr. nå?
Er det noen som vil sette opp linker til et godt oppsett inkludert alt jeg trenger?
Vis hele sitatet...

KK2 FC fungerer også til hex og octo. Selv har jeg bare quad, men mener KK2 fortsatt er den beste, også til dine behov.

Stagg, nettsiden du linket til er ikke akkurat billig. Ville heller holdt meg til Hobbyking..


Ang flytid, jeg har en quad med 4 stk 160w motorer, 1450KV. Med et 3S 3300mah flyr denne i 8-9 min med GoPro og aggresiv flyving. Oppgrader batteriene folkens, den lille vekten er lett verdt det. Vektforskjellen trenger ikke være stor i det hele tatt, spørs på hvilket batteri man bruker.
Noen tips til motorer for å oppgradere DJI Phantom, og hvilke batteri jeg bør velge?
Sitat av reddog Vis innlegg
Noen tips til motorer for å oppgradere DJI Phantom, og hvilke batteri jeg bør velge?
Vis hele sitatet...
DJI Phantom Triple LiPo Battery Load

Jeg skal selv kjøpe meg en etterhvert, så har sett litt på nett.

Masse deler til DJI P.

Leste dårlig før jeg postet. Så mest sannsynlig er det jeg postet unødvendig....
Sist endret av stagg; 8. oktober 2013 kl. 12:50.
Jeg må spørre, hvorfor kjøpe disse DJI-sakene?
De er vesentlig dyrere, etter filmer på youtube å bedømme bråker de utvilsomt mer enn min, pluss at min flyr kjappere. Det som gjør det mest verdt det for min del er at man i tillegg får bygge hele greia selv, og sette sammen akkurat de delene man selv ønsker.

Så, why?
Med en annen vinkling ville man kanskje sagt "man slipper å bygge hele greia selv", og mange liker ikke å måtte konfigurere og justere så mye før dem kan fly...
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Med en annen vinkling ville man kanskje sagt "man slipper å bygge hele greia selv", og mange liker ikke å måtte konfigurere og justere så mye før dem kan fly...
Vis hele sitatet...
Det var nøyaktig det som var mitt utgangspunkt. Jeg trodde ikke jeg var i stand til å bygge og konfigurere en slik før jeg skulle fly.
Men nå har jeg brukt en DJI Phantom en lang stund, og nå vil jeg prøve noe større. Flamewheel?

Hva er fordel med 6 kontra 8 roterer eller motsatt?
Sitat av reddog Vis innlegg
Det var nøyaktig det som var mitt utgangspunkt. Jeg trodde ikke jeg var i stand til å bygge og konfigurere en slik før jeg skulle fly.
Men nå har jeg brukt en DJI Phantom en lang stund, og nå vil jeg prøve noe større. Flamewheel?

Hva er fordel med 6 kontra 8 roterer eller motsatt?
Vis hele sitatet...
Pris på bekostning av stabilitet, redundans og løftekapasitet?
Alt blir dyrere...
F550 ramma eller kloner er fine utgangspunkter for hexa. Veldig lett tilgjengelige reservedeler.
Jeg flyr og jeg flyr. Jeg krasjer og jeg krasjer. Er det noe fornuftig man kan "lime" plastikk med. Eventuelt om det finnes noe jeg kan smelte over bruddet.
Plastsveis på fete plastyper, ellers bør du se om plasten er merket med type, f.eks. abs eller noe annet, så google beste fremgangsmetode. Jeg foretrekker å kjøpe reservedeler jeg da. Den ene armen på quaden min hadde en brist uten at jeg så det og knakk midt i lufta, heldigvis like i nærheten av meg! Hvilken ramme har du?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Litt utenfor kategorien, jeg og min bror holder oss til RC fly og har nettopp fått montert på kamera, flytur nr 2 med kamera: http://youtu.be/5-zCO9ia8hA

Ikke akkurat en fin landing.. understellet knakk pga en svakhet etter en annen kræsj :P
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Litt utenfor kategorien, jeg og min bror holder oss til RC fly og har nettopp fått montert på kamera, flytur nr 2 med kamera: http://youtu.be/5-zCO9ia8hA

Ikke akkurat en fin landing.. understellet knakk pga en svakhet etter en annen kræsj :P
Vis hele sitatet...
Så at det var Trondheim før jeg leste det.

Går det greit å fly på den plassen? (Er det lov?)

Har tenkt tanken på å ta med quad'en og prøve den der, eventuelt et easystar-fly som jeg ikke kan å fly enda. Bor ikke så langt unna.
Er det noen her som har testet "Flip fpv" ?
Jeg har en sånn liggende. Har ikke fått bestilt meg noe "innhold" enda

Tenkte jeg skulle file ned bakenden og ta av topp plata.. (for og få av litt vekt)
Sitat av Titanium87 Vis innlegg
Er det noen her som har testet "Flip fpv" ?
Jeg har en sånn liggende. Har ikke fått bestilt meg noe "innhold" enda

Tenkte jeg skulle file ned bakenden og ta av topp plata.. (for og få av litt vekt)
Vis hele sitatet...
Ville ikke brydd meg om vekt på den ramma der. Hvertfall ikke til å begynne med. Plutselig skjærer du bort noe du vil ha senere. Hva slags flight controller tenkte du å bruke med denne? Hvor mye penger tenkte du å bruke på resten av oppsettet?

En ting jeg lurer på er at det står den skal være perfect med 8" propeller på 900-1200kv motorer. Synes det var i overkant små propeller på så rask motor, men dem regner kanskje med at man bruker 4s batterier.

edit: Mente egentlig "i overkant små propeller for 1000kv". Vanlig er vel 9-10"
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Ville ikke brydd meg om vekt på den ramma der. Hvertfall ikke til å begynne med. Plutselig skjærer du bort noe du vil ha senere. Hva slags flight controller tenkte du å bruke med denne? Hvor mye penger tenkte du å bruke på resten av oppsettet?

En ting jeg lurer på er at det står den skal være perfect med 8" propeller på 900-1200kv motorer. Synes det var i overkant små propeller på så rask motor, men dem regner kanskje med at man bruker 4s batterier.

edit: Mente egentlig "i overkant små propeller for 1000kv". Vanlig er vel 9-10"
Vis hele sitatet...
Hvis jeg tar vekk noe jeg skulle hatt senere har jeg driti meg ut
Da får jeg vel bare kjøpe meg en ny...

Har egentlig ikke planlagt så mye enda.. Sitter bare og leser og gjør litt research for tiden (driver og planlegger en QuadCopter nettside)
Men satser på noe raskt og heftig (uten for store kostnader).

Jeg har forresten fått utrolig mye bra info fra denne tråden !
Flott initiativ !
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Ville ikke brydd meg om vekt på den ramma der. Hvertfall ikke til å begynne med. Plutselig skjærer du bort noe du vil ha senere. Hva slags flight controller tenkte du å bruke med denne? Hvor mye penger tenkte du å bruke på resten av oppsettet?

En ting jeg lurer på er at det står den skal være perfect med 8" propeller på 900-1200kv motorer. Synes det var i overkant små propeller på så rask motor, men dem regner kanskje med at man bruker 4s batterier.

edit: Mente egentlig "i overkant små propeller for 1000kv". Vanlig er vel 9-10"
Vis hele sitatet...

Jeg bruker 10x4.5 propeller på 860kv (11.1V). (http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...idProduct=5691)
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av LTd Vis innlegg
Så at det var Trondheim før jeg leste det.

Går det greit å fly på den plassen? (Er det lov?)

Har tenkt tanken på å ta med quad'en og prøve den der, eventuelt et easystar-fly som jeg ikke kan å fly enda. Bor ikke så langt unna.
Vis hele sitatet...
Det er et friområde og kan brukes av alle er det vi er blitt fortalt når vi forhørte oss.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Det er et friområde og kan brukes av alle er det vi er blitt fortalt når vi forhørte oss.
Vis hele sitatet...
Kult.

Er jo også et temmelig stort jorde nedenfor Ringve som jeg har sett folk fly på, men det er sannsynligvis privat eiendom. Er det slik at man bør kontakte grunneier og be om tillatelse hvis man flyr på slike steder?
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Jeg foretrekker å kjøpe reservedeler jeg da. Den ene armen på quaden min hadde en brist uten at jeg så det og knakk midt i lufta, heldigvis like i nærheten av meg! Hvilken ramme har du?
Vis hele sitatet...
Endte med at jeg kjøpte meg noen ekstra deler fra USA. Håper leveringstiden de oppgir er riktig. Motorfeste som knakk. Jeg ødela like greit motoren i forsøket på rep. av motorfeste.

Det her er bare en enkel sak jeg bruker mens jeg bygger på H-quad'en. Blade Mqx som jeg øver litt med fram til den litt større og kraftigere er ferdigbygd.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av LTd Vis innlegg
Kult.

Er jo også et temmelig stort jorde nedenfor Ringve som jeg har sett folk fly på, men det er sannsynligvis privat eiendom. Er det slik at man bør kontakte grunneier og be om tillatelse hvis man flyr på slike steder?
Vis hele sitatet...
Jasså, vi har vært å kjørt litt i området uten å finne et bedre egnet sted..
Nå har jo vi begge fly som krever at gresset er så kort og bakken så jevn at vi heller holdt oss på idrettsbanene.
Noen som har noe "pro/cons" for og montere ett sett vinger på en quad?

Har sett noen "forsøk" men har ikke funnet noen som har tatt en vanlig quad og montert vanlige vinger.
Vingene måtte stått litt skrått sånn at dem blir tilnærmet rette når man flyr fremover...

Vil tro at man kanskje ville spart litt batteri (når man flyr rett frem) og kanskje kunne få litt høyere hastighet?
Ville selvfølgelig vært mer i veien om man flyr "som en quad skal fly"

Bare en ide jeg har tenkt litt på, kommer ikke til og gjøre det selv, derfor spør jeg her
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Jepp, det er den jeg har og den er veldig bra!
Vis hele sitatet...
Fikk nylig flight controlleren (Megapirate fra Hobbyking) i posten, sammen med blåtannmodul. Har ikke installert den i quad'en enda og sliter veldig med å få den i kontakt med pc'en over USB. Får forbindelse over blåtann mot mobilen.

Bruker du denne flight-controlleren enda eller?
Jepp, senest i dag. Du mangler sikkert USB-driveren, CP2102 skal den hete. http://www.silabs.com/products/mcu/p...cpdrivers.aspx

Hvis du bruker blåtannmodulen skal du i prinsippet ikke trenge å bruke pc-en for annet enn oppdatering av firmware.

EZ-GUI til android er jeg veldig fornøyd med.
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Jepp, senest i dag. Du mangler sikkert USB-driveren, CP2102 skal den hete. http://www.silabs.com/products/mcu/p...cpdrivers.aspx

Hvis du bruker blåtannmodulen skal du i prinsippet ikke trenge å bruke pc-en for annet enn oppdatering av firmware.

EZ-GUI til android er jeg veldig fornøyd med.
Vis hele sitatet...
Jeg slet med å få forbindelse i mission planner, men så lastet jeg opp firmwaren med arduino en gang til og da virket det. Mistenker at jeg hadde valgt feil kort den første gangen (V2 istedet for V1). Nå får jeg kontakt med kortet i mission planner og kan lese av mag, acc og gyro. Jeg får ikke noe input fra barometeret foreløpig.

Du kjøpte det kortet hos Hobbyking eller det 'orginale' Crius-kortet?
Jeg kjøpte nok det originale ja. Ikke på hobbyking. Hva er mission planner? Bruker du ikke multiwii firmware? Det gjør nemlig jeg.
Hvordan er det med programmering osv. til det første kitet du linker til Wanna-b. Må det mye lesing i manual og øving før man får det til? Tenker spesielt på programmering før du får den opp i lufta.

700 kroner var en overkommelig pris på en så stor Quad.
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Jeg kjøpte nok det originale ja. Ikke på hobbyking. Hva er mission planner? Bruker du ikke multiwii firmware? Det gjør nemlig jeg.
Vis hele sitatet...
Okay, jeg kjøpte det på HK. Mission planner er et slags grensesnitt for å kunne endre parametre, lese av sensorer, sette opp waypoints og slikt. Kan kobles til via usb eller blåtann hvis man har det.

Meen, jeg er ikke så veldig inne på dette enda..

Jeg mener jeg bruker multiwii firmware ja, det er vel den man laster opp med arduino?
Finnes det noen billige tricopter frames noen steder? Finner nesten ingen som passer mine behov. Trenger ikke noe fancy eller stort, helst under $20.
Sitat av Grix Vis innlegg
Finnes det noen billige tricopter frames noen steder? Finner nesten ingen som passer mine behov. Trenger ikke noe fancy eller stort, helst under $20.
Vis hele sitatet...
http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...ame_550mm.html

Hva med denne hexacopter-rammen til $18? Bruk bare tre av armene så har du reserver
Sitat av shittrønder Vis innlegg
Hvordan er det med programmering osv. til det første kitet du linker til Wanna-b. Må det mye lesing i manual og øving før man får det til? Tenker spesielt på programmering før du får den opp i lufta.

700 kroner var en overkommelig pris på en så stor Quad.
Vis hele sitatet...
Hvis du tenker på konvensjonell programmering, som i å skrive kode, så er det minimalt. Du bør legge over nyeste firmware og gjøre små endringer i koden (godt forklart) for å tilpasse den flight kontrolleren du bruker.


Sitat av LTd Vis innlegg
Okay, jeg kjøpte det på HK. Mission planner er et slags grensesnitt for å kunne endre parametre, lese av sensorer, sette opp waypoints og slikt. Kan kobles til via usb eller blåtann hvis man har det.

Meen, jeg er ikke så veldig inne på dette enda..

Jeg mener jeg bruker multiwii firmware ja, det er vel den man laster opp med arduino?
Vis hele sitatet...
Men hvor laster du ned firmwaren, og hva heter filene?! Litt mer info hadde vært kjekt. Multiwii firmware laster man ned fra multiwii.com, er liksom ikke til å ta feil av. Hvilken fremgangsmetode bruker du?!


Sitat av Grix Vis innlegg
Finnes det noen billige tricopter frames noen steder? Finner nesten ingen som passer mine behov. Trenger ikke noe fancy eller stort, helst under $20.
Vis hele sitatet...
Vurder å lage selv? Du trenger ikke lage den i Y-form, men T-form, det blir mye enklere!

Nå er gopro-gimbalen "min" satt ned i pris nok en gang, jeg kjøpte til $99 og synes den var et kupp da.
http://www.goodluckbuy.com/dji-phant...otography.html

Det er stort sett denne det refereres til når du leser om "goodluckbuy gimbal" på nettet, det er også søkeordet for youtube om du vil se reviews av den. Gopro black koster 1990,- på elkjøp nå, tror jeg, tidligere 3290,- Det er nok fordi det kommer ny black+ versjon eller noe. Jæskla dumt at jeg kjøpte gopro white til 1790,- for bare et par måneder siden...
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Men hvor laster du ned firmwaren, og hva heter filene?! Litt mer info hadde vært kjekt. Multiwii firmware laster man ned fra multiwii.com, er liksom ikke til å ta feil av. Hvilken fremgangsmetode bruker du?!
Vis hele sitatet...
Nå har jeg ikke greiene foran meg, men jeg mener jeg lastet ned versjon 2.9 av MegaPirateNG-firmwaren fra megapirateng.com. Slik jeg har forstått det så kan kortet mitt (Megapirate-kortet som jeg kjøpte fra Hobbyking) ta både MegapirateNG-firmwaren og MultiWii-firmwaren.

Mission planner er noe á la MultiwiiConf, utifra det jeg kan se fra eksempelbilder.

Jeg ser at de selger et kort som heter "All in one flight controller V2.0" på rctimer.com som ser likt ut som mitt, men det har "Crius" printet på baksiden der mitt har "Hextronic MegaPirateNG" printet. Er det bare forskjellige produsenter av kortet, mens kortet i praksis er det samme? Begge ser ut i fra spec'en på hjemmesidene ut til å takle både MegaPirateNG- og Multiwii-firmware.

Er litt forvirret

Opplastingen med firmware gjorde jeg med Arduino 1.0.1 via USB.
Sist endret av LTd; 22. oktober 2013 kl. 09:59.
Hvis du har lastet ned megapirate firmware fra megapirateng.com så har du megapirate firmware på kortet ditt, ja. Men så lenge du bare mener du har gjort det, så kan bare jeg mene det også

Ja, kortet takler to forskjellige firmware, både multiwii og megapirate. Kortene på hk og rctimer er i hovedsak de samme. jeg fikk mitt på goodluckbuy.
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Hvis du har lastet ned megapirate firmware fra megapirateng.com så har du megapirate firmware på kortet ditt, ja. Men så lenge du bare mener du har gjort det, så kan bare jeg mene det også

Ja, kortet takler to forskjellige firmware, både multiwii og megapirate. Kortene på hk og rctimer er i hovedsak de samme. jeg fikk mitt på goodluckbuy.
Vis hele sitatet...

Jeg lastet opp firmwaren fra MegapirateNG ja, men versjonen husker jeg ikke. Tror det var 2.9. Har ikke koblet opp kortet mot quad'en enda, vet ikke engang om jeg tar sjangsen på det.
Tror nesten jeg må bestille meg en slik quad du linker til i førsteposten. Finne ut om det gir noe mersmak.

Hva kommer mva. på, eller kan du få sendt det som gave?

Tidsbruk før man har det i postkassa?
Det tar alt fra 0-10 dager å få sendt det, så tar det 1 til 2 uker å få det hjem. Hadde påspandert meg DHL frakt, tror det koster $20 dollar eller noe. Du velger selv hvilken verdi som skal skrives på pakka, dette gjør du under utsjekking og er veldig viktig hvis du vil snyte på momsen og har valgt DHL, for der går ingenting gjennom nåløyet. Med DHL har du det på under en uke stort sett. Om ting blir merket "gift" eller ikke i dag har ingenting å si lenger
So, KK2'n er ødelagt og har bestilt en ny.

Har også et 9DOF-brett på vei, og en Arduino Uno R3 liggende fra før av. Noen som vet hvordan det er å bruke dette som FC? Spørsmålet er jo om Uno R3 er kjapp nok til å klare hele programmet uten at det blir "lagg".
Har fra før prøvd meg på å bruke kun Uno R3 som FC, altså bare kjørt signalene igjennom brettet for å få copteret til å fly uten noen form for autostabilisering. Jeg skrev dette i vanlig Arduino-språk, som blir altfor tungt for chipen. Bare med kun 2 motorer i bruk ble brettet for treigt, og med 4 motorer var det ikke noe poeng i å prøve engang...

Noen som har erfaring og innspill å komme med? Bør jeg bruke C eller C++? Må jeg oppgradere kortet, eller er det mulig med Uno R3?

Takker for svar
Sitat av enanthate Vis innlegg
So, KK2'n er ødelagt og har bestilt en ny.

Har også et 9DOF-brett på vei, og en Arduino Uno R3 liggende fra før av. Noen som vet hvordan det er å bruke dette som FC? Spørsmålet er jo om Uno R3 er kjapp nok til å klare hele programmet uten at det blir "lagg".
Har fra før prøvd meg på å bruke kun Uno R3 som FC, altså bare kjørt signalene igjennom brettet for å få copteret til å fly uten noen form for autostabilisering. Jeg skrev dette i vanlig Arduino-språk, som blir altfor tungt for chipen. Bare med kun 2 motorer i bruk ble brettet for treigt, og med 4 motorer var det ikke noe poeng i å prøve engang...

Noen som har erfaring og innspill å komme med? Bør jeg bruke C eller C++? Må jeg oppgradere kortet, eller er det mulig med Uno R3?

Takker for svar
Vis hele sitatet...
Hele multiwii prosjektet er basert på det samme som du har prøvd på. Ikke at jeg skjønner helt hva du faktisk koblet sammen, flight kontroller uten aksellerometer eller gyroer? Arduino takler helt fint store kompliserte oppgaver som f.eks. multiwii prosjektet, det er svært omfattende.