Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 18902
Hei freaks.

Har en jobb, som tømrer, som jeg begynte i for 4 måneder siden. En av 4 lønninger har kommet tidsnok, selv om de lovte at den skulle komme tidligere pga jul.

I arbeidskontrakten min står det at utbetalingsdato for lønn er den 23 hver måned. Mitt spørsmål er som følger: Betyr det at lønna skal være inne på kontoen min den 23 eller holder det at min arbeidsgiver har lagt den inn til utbetaling den 23?

Takker for svar
Rent praktisk kan ikke arbeidsgiver bestemme dette. Det går oppgjør mellom bankene ca. 3 ganger om dagen. Ett rundt 9, ett rundt 12-1 og det siste rundt 15. Praksisen på dette er litt forskjellig fra bank til bank.

Dette vil si at hvis du f.eks bruker DnB så vil du ha pengene dagen etter, hvis du er veldig heldig - samme dag. Noen banker er det "vanskeligere" å komme til med transaksjoner i systemet, så det kan ta 2-3 dager. Så det avhenger av hvilken bank du bruker og hvilken bank bedriften bruker. Kanskje de har et fleksibelt utbelingssystem så de kan sende til noen tidligere. Det er også vanlig praksis å sende lønninger senest torsdag dersom lønningsdagen er lør/søn, om det er krav til dette vet jeg ikke.

Hvis du er enda mer praktisk: ikke lev fra lønning til lønning. Spar alltid litt og slipp den kjipe stillingen man kan havne i når man ikke har mat og noe har skjedd i lønningssystemet.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Rent praktisk kan ikke arbeidsgiver bestemme dette. Det går oppgjør mellom bankene ca. 3 ganger om dagen. Ett rundt 9, ett rundt 12-1 og det siste rundt 15. Praksisen på dette er litt forskjellig fra bank til bank.

Dette vil si at hvis du f.eks bruker DnB så vil du ha pengene dagen etter, hvis du er veldig heldig - samme dag. Noen banker er det "vanskeligere" å komme til med transaksjoner i systemet, så det kan ta 2-3 dager. Så det avhenger av hvilken bank du bruker og hvilken bank bedriften bruker. Kanskje de har et fleksibelt utbelingssystem så de kan sende til noen tidligere. Det er også vanlig praksis å sende lønninger senest torsdag dersom lønningsdagen er lør/søn, om det er krav til dette vet jeg ikke.

Hvis du er enda mer praktisk: ikke lev fra lønning til lønning. Spar alltid litt og slipp den kjipe stillingen man kan havne i når man ikke har mat og noe har skjedd i lønningssystemet.
Vis hele sitatet...
Nå har ikke sagt noe om at jeg lever fra lønning til lønning. Uansett så er ikke dette noe arbeidsgiver har noe med.

Eneste jeg er ute etter er et svar på spørsmålet mitt, ettersom det irriterer meg at lønna kommer for sent. Ikke at jeg nødvendigvis trenger den, men det er prinsippet og tryggheten man får av å vite at lønna kommer den datoen.
Sist endret av TheOnlyArf; 23. februar 2013 kl. 17:27.
Lønn skal være inne på konto senest den datoen du har innbetaling. Dvs, har du utbetaling den 23. og dette er på en søndag skal lønnen være på konto på fredag.

Min arbeidsgiver betaler stort sett ut lønn 2-3 dager før lønningsdato.
Sitat av TheOnlyArf Vis innlegg
Nå har ikke sagt noe om at jeg lever fra lønning til lønning. Uansett så er ikke dette noe arbeidsgiver har noe med.

Eneste jeg er ute etter er et svar på spørsmålet mitt, ettersom det irriterer meg at lønna kommer for sent. Ikke at jeg nødvendigvis trenger den, men det er prinsippet og tryggheten man får av å vite at lønna kommer den datoen.
Vis hele sitatet...
Nei, påsto ikke noe annet heller, bare et vennlig tips hvis det var nødvendig.

Men som du ser i mitt innlegg. Arbeidsgiver kan ikke bestemme det. Bankene er en variabel, uansett når de utbetaler. Kan ikke se for meg at arbeidsgiver kan straffes av noe/noen som helst heller, ettersom de ikke styrer utbetalingsdagen, annet enn at de må overføre på 23. eller før.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Nei, påsto ikke noe annet heller, bare et vennlig tips hvis det var nødvendig.

Men som du ser i mitt innlegg. Arbeidsgiver kan ikke bestemme det. Bankene er en variabel, uansett når de utbetaler. Kan ikke se for meg at arbeidsgiver kan straffes av noe/noen som helst heller, ettersom de ikke styrer utbetalingsdagen, annet enn at de må overføre på 23. eller før.
Vis hele sitatet...
Pengene skal være på konto på lønningsdato, arbeidsgiver må beregne at det tar lenger tid til forskjellige banker.

Sitat av Statens personalhåndbok
7.3.9 § 9 Lønnsutbetaling1
Lønn – utbetaling
1. Når ikke annet er bestemt2, utbetales lønn3 den 12. i måneden4. Dette gjelder også faste lønnstillegg og variable lønnstillegg for foregående måned hvis det er praktisk mulig.
2. Lønn utbetales til konto i bank eller ved utbetalingsanvisning.
3. Faller lønningsdagen på lørdag, søndag, helgedag eller offisiell fridag, skal lønnen utbetales siste virkedag før slike dager.
Vis hele sitatet...
Pengene SKAL være på konto den 23 eller før, alt annet er uaktuelt! Får du senere er det arbeidsgiversfeil og spekulerer i det. Det som slår meg er hvorfor den 23? Ingen logikk i det. Noe sier meg at du jobber for et firma med maks 5 ansatte?
Sitat av bjarkem Vis innlegg
Pengene SKAL være på konto den 23 eller før, alt annet er uaktuelt! Får du senere er det arbeidsgiversfeil og spekulerer i det. Det som slår meg er hvorfor den 23? Ingen logikk i det. Noe sier meg at du jobber for et firma med maks 5 ansatte?
Vis hele sitatet...



Det er ikke mer logisk å få lønn den 12, eller 20 eller noen som helst andre dager. Arbeidsgiver velger ofte lønnsdato utfra optimal kontantstrøm eller hva de finner mest praktisk. Noen lander på 1ste andre benytter andre datoer. Det sier null om størrelsen på selskapet, skjønner ikke hvordan du drar slike slutninger..
Sitat av Xasma Vis innlegg
Nei, påsto ikke noe annet heller, bare et vennlig tips hvis det var nødvendig.

Men som du ser i mitt innlegg. Arbeidsgiver kan ikke bestemme det. Bankene er en variabel, uansett når de utbetaler. Kan ikke se for meg at arbeidsgiver kan straffes av noe/noen som helst heller, ettersom de ikke styrer utbetalingsdagen, annet enn at de må overføre på 23. eller før.
Vis hele sitatet...
Haha, for noe tull. Har du noen gang tenkt over at dette med bankene er noe arbeidsgiver faktisk skal ta hensyn til?

Har man lønningsdato den 23. så skal lønna være på konto til arbeidstaker den 23., eller tidligere. Derfor er det ganske vanlig praksis for firmaer å betale ut lønn 2-3 dager i forveien, nettopp fordi bankene kan bruke litt tid.

Er den 23. på en Søndag, så skal lønna inn på konto Fredag den 21.
Dette er helt vanlig praksis og noe som alle arbeidsgivere må forholde seg til.
Har hittil jobbet for 5 firma, hvor et av firmaene er et multinasjonalt firma med over 500.000 ansatte, og alle firmaene har ført samme praksis. Helt sikkert av en enkel grunn.
Sist endret av KarlsenK; 23. februar 2013 kl. 20:28. Grunn: leif
Du skal ha lønn den 23. Faller dette på en lørdag eller søndag skal lønna de være på konto på fredag.

Syntes ikke dette er noe rar dato.
På min jobb skal vi få lønnen innen datoen oppgitt. Det er den 10ende, så lønna skal komme inn den 9ende. Om den 10ende er en mandag, får vi da lønna på fredagen.
Sitat av bjarkem Vis innlegg
Pengene SKAL være på konto den 23 eller før, alt annet er uaktuelt! Får du senere er det arbeidsgiversfeil og spekulerer i det. Det som slår meg er hvorfor den 23? Ingen logikk i det. Noe sier meg at du jobber for et firma med maks 5 ansatte?
Vis hele sitatet...
Vi er 4 ansatte. I det firmaet jeg var lærling var vi 10-11 ansatte og da hadde vi lønn den 22. Dato for lønn blir beregnet ut fra hva som er mest praktisk for firmaet.

Sitat av devotio Vis innlegg
Pengene skal være på konto på lønningsdato, arbeidsgiver må beregne at det tar lenger tid til forskjellige banker.
Vis hele sitatet...
Takk for godt svar med kilde

Sitat av Xasma Vis innlegg
Nei, påsto ikke noe annet heller, bare et vennlig tips hvis det var nødvendig.

Men som du ser i mitt innlegg. Arbeidsgiver kan ikke bestemme det. Bankene er en variabel, uansett når de utbetaler. Kan ikke se for meg at arbeidsgiver kan straffes av noe/noen som helst heller, ettersom de ikke styrer utbetalingsdagen, annet enn at de må overføre på 23. eller før.
Vis hele sitatet...
Jo, de kan det. Det blir akkurat det samme som om du betaler en regning for sent pga at du ikke beregnet at banken brukte en dag på å overføre.

Uansett så blir lønnsbetalinger prioritert i bankoverføringer.

Og overføringene kan komme når som helst. De kan komme klokka 10 også, ifølge kundebehandleren min i SMN.
Jeg kan en del om dette. Jeg har vært arbeidsgiver siden 2006.

Lønna skal være inne den datoen det står i arbeidskontrakten. Dersom datoen er en helligdag eller helg, så må den utbetales i tide av arbeidsgiver til å være første dag FØR helligdagen eller helgen; typisk sett fredag.

Dersom arbeidsgiver utbetaler senere enn dette, så har du - rent juridisk sett - rett på renter. Arbeidsgiver har tross alt ikke overholdt sine kontraktuelle forpliktelser til å utbetale dine penger i tide, og ergo har du også rett på såkalte "morarenter", ref. http://www.lovdata.no/all/hl-19761217-100.html
Sitat av Stormen Vis innlegg
Jeg kan en del om dette. Jeg har vært arbeidsgiver siden 2006.

Lønna skal være inne den datoen det står i arbeidskontrakten. Dersom datoen er en helligdag eller helg, så må den utbetales i tide av arbeidsgiver til å være første dag FØR helligdagen eller helgen; typisk sett fredag.

Dersom arbeidsgiver utbetaler senere enn dette, så har du - rent juridisk sett - rett på renter. Arbeidsgiver har tross alt ikke overholdt sine kontraktuelle forpliktelser til å utbetale dine penger i tide, og ergo har du også rett på såkalte "morarenter", ref. http://www.lovdata.no/all/hl-19761217-100.html
Vis hele sitatet...
Takk for godt svar, men finner ingen steder der det står spesifikt at lønnen skal være inne på konto innen utbetalingsdato. Min arbeidsgiver hevder at det holder at lønna blir lagt til overføring på den datoen.
Du har vel ikke oversikt over et sted der det står klart og tydelig at det er slikt som du/jeg/alle andre sier?
Loven sier ikke noe spesifikt om utbetalingsdato, men når kontrakten sier at lønningsdatoen er den 23., så skal du ha lønnen din denne dagen (eller tidligere om datoen faller på helg/helligdag).

Lønnen kan bli utbetalt senere om det har vært tekniske problemer e.l. - vanligvis holder det at bedriften legger det til utbetaling samme dag som lønningsdatoen.

Hovedavtalen (LO/NHO) sier:
c. Arbeidsgivers bank foretar fellestrekk eller andre trekk etter oppgave fra bedriften eller arbeidstakeren.

Netto lønn minus trekk foretatt av banken settes inn på arbeidstakers lønnskonto og skal stå til disposisjon på lønningsdagen.
Vis hele sitatet...
Sitat av devotio Vis innlegg
Pengene skal være på konto på lønningsdato, arbeidsgiver må beregne at det tar lenger tid til forskjellige banker.
Vis hele sitatet...
Kilden du siterer til der er statens personalhåndbok, og gjelder således ikke for andre enn statsansatte. Dog så virker det som om utbetaling virkedagen før helgen ofte vi være avtalt via feks hovedavtalen som grimdoc linker til. Om det dog er noen lovfestet rett er nok tvilsomt, og det kan dermed godt hende at en arbeidsgiver som ikke følger noen avtale kan utbetale pengene akkurat på lønningsdagen og dermed la bankene ta seg av resten når de er åpne. Men om det derimot lønner seg for arbeidsgiver å være så tverr spørs jo, da de ikke akkurat tjener mye penger på 1-2 rentedager iforhold til hvor mye trøbbel det kan skape for de ansatte.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Kilden du siterer til der er statens personalhåndbok, og gjelder således ikke for andre enn statsansatte. Dog så virker det som om utbetaling virkedagen før helgen ofte vi være avtalt via feks hovedavtalen som grimdoc linker til. Om det dog er noen lovfestet rett er nok tvilsomt, og det kan dermed godt hende at en arbeidsgiver som ikke følger noen avtale kan utbetale pengene akkurat på lønningsdagen og dermed la bankene ta seg av resten når de er åpne. Men om det derimot lønner seg for arbeidsgiver å være så tverr spørs jo, da de ikke akkurat tjener mye penger på 1-2 rentedager iforhold til hvor mye trøbbel det kan skape for de ansatte.
Vis hele sitatet...
Helt riktig, dog er dette ganske enkelt (såfremt du har en arbeidskontrakt). I kontrakten står det at lønnen utbetales innen en gitt dato. Arbeidsgiver og arbeidstaker har da en avtale som er juridisk bindende. Om ikke lønnen er utbetalt og på konto innen det som arbeidsavtalen tilsier er det med andre ord brudd på en juridisk avtale.

Enkelt.

PS! Ifølge arbeidsmiljøloven skal lønningsdato stå i arbeidskontrakten.