Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 3267
Rydenlicious
RydEN's Avatar
Har veldig lyst til å bli lydtekniker, og jobbe med lyd i både live sammenheng og i studio osv.



For meg er det litt vanskelig å se hvor jeg skal begynne, hvordan en liten lærlingplass hos et lydfirma liksom?
Jeg ser på meg selv som en som kan sortere lyd veldig godt og jeg er superinteressert i kunne gjøre en god lyd.
Norge trenger iallefall bedre lydmenn.

Er det noen som har noe erfaring, eller noe de vil dele?
Jeg ble annbefalt å ha skolegang og vise til. Derfor begynner jeg på "Lyd-musikkproduksjon" på Noroff i august. Vil deretter prøve å få en slags lærlingsjobb.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Medieproduksjon gir vel muligheter for å drive med lyd?
ChS
Hestehandler
ChS's Avatar
Vil også anbefale skolegang.
Først og fremst for å få et bedre utgangspunkt. (Vet ikke hvor mye du kan fra før av?) Men også fordi dette er en veldig grei måte å få kontakter på. Både medstudenter og jobber du ofte gjør gjennom skolen!
medieproduksjon er vel mer mot broadcasting og ikke så mye mot lyd og musikkprod.
ChS
Hestehandler
ChS's Avatar
Medieproduksjonslinja på Universitetet i Stavanger har en ganske stor del lydproduksjon. Og det er også mulig å spessialisere seg i lyd det tredje året! (Det var vertfall det for noen år siden!)
Utdanning er alltid bra!

Har vært innom live produksjonsbransjen fra flere vinkler selv - og min oppfatning er at erfaring (og rykte) er alfa-omega. Såpass at hvis du har gode anbefalinger og erfaring så trumfer det all utdanning du kunne ha. Det jeg da forsøker å si er at så tidlig som mulig forsøk å få beina våte i den bransjen du ønsker å jobbe i. Gjerne samtidig som du fyller på med utdanning.

Finn en av de større lydproduksjonsfirmaene i strøket du bor og forsøk å få deg timer som et ekstra sett hender. Det betyr i starten som oftest at du får være hjelpemann på bil, bærehjelp, rigg og hvis de er store nok antageligvis også gjøre "slavearbeidet" på lager.

Etterhvert så får du erfaring både med utstyret de bruker og med hvordan de jobber slik at du "får lov" til å gjøre mer og mer. Det å faktisk få sitte bak spakene, front of house, kan ta litt tid - og ikke minst utallige timer med å kjøre lyd på musikk og band som du aldri kunne tenke deg å høre på frivillig. Gjerne på tidspunkt av døgnet du aldri kunne tenke deg å være våken - på et sted du ikke visste eksisterte. Etter nok slik så får du nok erfaring til å kanskje kjøre monitor-mix for noe du kunne tenke deg å høre på og etterhvert også kjøre lyd på denne typen ting.

Mange velger rundt dette tidspunktet å sørge for å få seg en "fast jobb" - som fast lydtekniker i et studio, konsertlokale med størrelse, osv. Disse lar seg som oftest kombinere :-).

(Ps! Ville kanskje ikke brukt "Norge trenger bedre lydmenn" som begrunnelse, det er trossalt Norges nåværende lydmenn som skal gi deg jobb... ikke noe godt triks å fornærme de fra the get-go...)
Sist endret av MrBlaine; 29. juli 2011 kl. 11:17.
De aller fleste jeg kjenner som jobber med live-produksjoner startet i lydgruppen på Samfunnet i Trondheim eller Kvarteret i Bergen. Disse studentplassene tilbyr opplæring og jobbing, og du får kontakter som kan skaffe deg jobber innenfor bransjen. Dette forutsetter selvfølgelig at du gjør en god jobb.

I lydgrupper på studentsamfunn jobber du gratis, men lærer til gjengjeld utrolig mye, og blir kjent med bra folk. Anbefales!
Rydenlicious
RydEN's Avatar
Trådstarter
Takker mye for bra svar. Søkte meg inn på Lyd og musikkproduksjon noroff krsand og kom inn, men har ikke råd alikevel :s

Det som er mest aktuelt kanskje for øyeblikket er vel å prøve å bli "bærehjelp" i starten osv.

Ellers ta noe utdanning etter vgs :O

Takker for svar, det var til hjelp.
Eksisterer jo FHS med lydproduksjons-linjer.

Så det kan jo være verd å sjekke ut =)
Hvis du virkelig vil studere lyd så er NISS en veldig god skole.
http://www.niss.no/
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Nå er jeg en lystekniker, men det er jo samme bransjen.

Jeg vil bekrefte det MrBlaine skriver i posten sin over her, dette er veien folk tar for å ende opp i denne bransjen.
Utdanning er vel og bra, men med mindre du kjenner folk som kan gå god for deg må du regne med å skitne til hendene dine med bærehjelpjobber. Jo mer tilgjengelig og ivrig du er, jo bedre. Du må så og si offre privatliv, noen firma har ikke høy toleranse for at man takker nei til arbeid, jo mer du sier ja, jo mer stoler de på deg.
Skal selv til på 3dje året musikkprod. på Rena (av alle steder). Sugent lærested, eller sted i det store og hele, og du kan ikke forvente å få noe gratis, men det er "bransjens" eget lærested. Innleide forelesere er folk med erfaring fra- og jobb i plateselskapene og studioene rundt omkring, og følger du med der er det utrolig lærerikt, og gir en pekepinn på hva du kan forvente deg. Det skal dog bemerkes at det er en del akademia, og studiet går under økonomi og administrasjon, så det er en del regnskap/økonomi samt forretningsmodeller inne i bildet (uten at det er et stort minus, det trengs i bransjen). Som et plaster på såret inkluderer også studiet et semester i Falun, som stort sett går ut på å sitte i et av nord-europas beste studioer, med full tilgang til lokaler og utstyr av topp kvalitet. Kom tilbake derfra nå i sommer, og har hatt det helt supert. Vi er det første kullet, så har opplevd en del rusk i innkjøringen, men det er som sagt hva du gjør det til selv.
Er i likhet med Dodecha lystekniker og kan bekrefte det han og MrBlaine seier. Etter som eg har oppfattet miljøet her i Bergen så tar man ein utdanning (i Bergen er Noroff populært) for å bli studiotekniker, og Kvarteret for å bli livetekniker. Det er ganske stor skilnad på å skru live og i studio, og har dessverre alt for mange gonger høyrt studioteknikere prøve å skru live, 4-5 timers lydsjekk og masse feedback. På Kvarteret i Bergen har dei fleste som har jobba der meir enn 1-2 år betalte jobbar andre stadar, både fordi ein skaffar seg gode kontaktar og får erfaring med å skru veldig variert musikk. Husk at det er mange gode teknikkere i Norge og bransjen er ikkje så stor, ryktet sprer seg fort om du har innstillingen om at du er redningen for bransjen.
Du kan også ta litt tungvingte linja som jeg tokk da

elektro - data og elektronikk - dataelektroniker = Lydtekniker
Det første jeg ville gjort var å skaffe meg basic opptaksutstyr, og tilbudt meg å spille inn demoer osv i hjemområdet. Evt spilt inn egne ting.

Da lærer man seg fort basic opptaksteknikk, plassering av mikker, miksing, EQ, nivåer osv.
Sitat av RydEN Vis innlegg
Takker mye for bra svar. Søkte meg inn på Lyd og musikkproduksjon noroff krsand og kom inn, men har ikke råd alikevel :s

Det som er mest aktuelt kanskje for øyeblikket er vel å prøve å bli "bærehjelp" i starten osv.

Ellers ta noe utdanning etter vgs :O

Takker for svar, det var til hjelp.
Vis hele sitatet...
Dette får du jo lånt av lånekassen?
Sitat av PocketRocket Vis innlegg
Husk at det er mange gode teknikkere i Norge og bransjen er ikkje så stor, ryktet sprer seg fort om du har innstillingen om at du er redningen for bransjen.
Vis hele sitatet...
Trodde alle lydteknikere så på seg selv som guds gave til lydbildet...