Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 12974
for en tid siden fikk jeg litt sansen for å lese om interessante mennesker. Fascinasjonen går på hvor mye sorg, glede og motgang et normalt menneske går gjennom i et levd liv. Det kan være om musikere, politikere, idrettspersonligheter eller annet. Den siste var faktisk om Nils Arne Eggen, ble litt vel mye Rosenborg til tider men fortsatt utrolig fascinerende mann som har lagt et tøft liv bak seg med flere tragedier, kjente og mindre kjente.
I anledning Ari Behns død så jeg et minnneprogram om han på TV i kveld og fikk samme følelse, det er så mye i et liv!

Så, hvilke biografier anbefaler dere å lese? Kan være om vanlige mennesker eller andre personligheter, men fint om du begrunner anbefalingen!

( skal snart starte på en bok om Keith Richards, der blir det vel mye dop og fest vil jeg tro..
Den siste boken jeg leste som kan kalles en slags (selv)biografi var "Jeg lever et liv som ligner deres" av Jan Grue. Den er vel like mye et slags essay som en selvbiografi, kanskje. Grue er som kjent rullestolbruker, og identitet og utenforskap i forbindelse med det er sentralt. Men han er først og fremst akademiker og språkmenneske, og mye dreier seg om kontrasten mellom det kliniske og begrensende språket han ble møtt med av hjelpeapparatet som barn, og hans egen opplevelse av seg selv. Personlig, men med mål om å formidle noe utover egne memoarer.
«Jeg er Zlatan» er svaret du er ute etter. Eneste bio jeg har lest og sikkert den eneste jeg vil lese. Gode minner fra barndommen det der hah
Gutt av Roald Dahl.
Takk for svar så langt, skal stikke på biblioteket en dag og låne Zlatan ��
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Stikk i strid, Frank Rossavik om Einar Førde.

Førde var sentral maktpolitiker i ei tid der AP endra både seg sjølv og landet. Førde var til dels sentral i dei endringane, og svært synleg i offentlege ordskiftet - og som kringkastingssjef etter at han ga seg i politikken.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Stikk i strid, Frank Rossavik om Einar Førde.
Vis hele sitatet...
Den signerer jeg!
Jeg tror denne vil være midt i blinken for mange freaks: "Shit - en celle-biografi" av Harald Medbøe. "Forfatteren ble varetektsfengslet i en av norgeshistoriens største hasj-saker i 1991, og ble idømt til 12 års fengsel for omsetning av 120 kilo hasj. Han var på den tiden en anerkjent fotograf og en velkjent skikkelse i Oslos kunstnermiljø. Umiddelbart etter arrestasjonen tok han fatt på skissene til den fortelling som foreligger her. Teksten tar oss med gjennom oppveksten på Frogner, inn i ungdomstiden og de første glimt av Slottsparken og hippietiden. Boken er en beretning om oppvekst, rus, forelskelse og en skjellsettende reise til India, kort sagt om veier og avveier i et liv som står i 68-generasjonens tegn."
Takk, her kommer det mye bra! Einar Førde kan vel ha vært en interessant mann så lenge det ikke blir litt... Tørt?
Krigshelten om Trond Bolle har jeg lest, meget bra bok!

Harald Medbøes virker spennende..
Sitat av sjuken Vis innlegg
Einar Førde kan vel ha vært en interessant mann så lenge det ikke blir litt... Tørt?
Vis hele sitatet...
Einar Førde var mye rart, men ikke tørr. Bortsett fra humoren.