Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 3618
Hei!

Trenger sårt et eventyr, og freighthopping ser ut som noe for meg. Hvor man hopper på et tog som et fremkomstmiddel.

Jeg ser at idag er det nesten kun containere som blir fraktet på heltog. Cargonet ser ut til å være den eneste som driver med frakt av gods idag via tog. Det er vel ikke så mye sitteplass på et tog som bare frakter containere. Muligheten blir vel da å kappe hengelåsen på en container å sitte inne mens man kjører gjennom bebygde steder.

Strekningen mellom Stavanger - Oslo er det som er aktuelt

Er det noen som har prøvd dette før?
Mener absolutt ikke å være en ordentlig festbrems her nå, men det å sitte i en stålcontainer med masse støy og null komfort i et par timer høres ut som alt annet enn spennende eventyr i mine ører.

Sjekk heller ut interrail, om du ikke har sjekket det alt.

Hva skal du gjøre i Oslo når du først er der liksom..stikk heller til utlandet!
Sist endret av Pygoscelis; 4. juni 2017 kl. 15:50.
Men hvis du gjenomfører dette. Lag gjerne en snapchatkonto så gleder jeg meg til å følge, og sikkert mange fler. Men oppmuntrer seff ikke til halsbrekkende og livsfarlige stunts/risiko greier.
Skal du absolutt bedrive ''Freighthopping'' bør du dra til utlandet. Å bedrive havari for å sitte i bekmørket i en conteiner på vei til Oslo, og trolig bli satt i varetekt med en rikelig bot høres ikke ut som noe særlig til eventyr.
Anonym bruker
"Engstelig Elg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Som regel er containerne faktisk åpne. Dette er på grunn av evt. feillasting eller at de som jobber på en terminal må ha tilgang av andre årsaker. Så du trenger ikke å kappe låser. Mest sannsynlig må du snike deg inn i en container før det blir lastet på et tog, da det sjelden står tog med containere på før de skal kjøre. Dette er risky siden containerne gjerne løftes opp mer enn 5 meter over bakken, og hvis uhellet skulle være ute og den løsner fra trucken så er du i deep shit. Da vil du nok skade deg godt og kanskje til og med dø. Det som er vanskelig med dette er at det nesten er umulig å si hvilke containere på en terminal som skal på toget. Togsett lastes med containere, og kjører umiddelbart etter det er ferdig lastet. Når jeg tenker meg om burde du heller hoppe på toget i fart i det det er koblet på et tog. Da kan du finne en tom vogn, hvor det går an å sitte relativt trygt. Høres ut som et kult prosjekt, men med risiko selvfølgelig.
Et tom kontainervogn kan du ikke sitte på. Den består kun av en åpen ramme som passer akkurat til en kontainer med mange åpninger ned til skinnene. Farlig farlig. Du må overhodet ikke vurdere engang å sitte oppå en kontainer. Da blir du grillet av strømmen i ledningen over deg. Best sjanse er det muligens med gass/tank-vogner. Dem har av og til plattformer i enden for å komme til luker og ventiler.

Tenk også på at gods-terminaler som Alnabru i Oslo er inngjerdet og sannsynligvis bevoktet. Tror ikke det bare er å snike seg inn der.
Litt risiko for at containeren blir låst når du sitter i den. Tror ikke det er hyggelig å dø av sult inne i en container.

Hva med å prøve seg som blindpassasjer på et skip i stedet ? Gjemme deg i en lastebil før den kjører ombord i danskebåten f.eks..
Dørene på kontainerne må lukkes (=låses) av transportør før dem sendes med lastebil til jernbanen. Ellers er jo dørene løse og kan slå seg ut i trafikken. Og dem kan bare åpnes/låses fra utsiden så er du først inne i kontaineren, slipper du ikke ut før mottaker åpner den. (Er den tom, kan det hende den lagres lange, kanskje i årevis). I tillegg så kan en kontainer plomberes, så det vil synes om noen har brutt den opp. Jeg kan ikke svare for alle typer kontainere, men har lang erfaring med Postens og Brings kontainere. Men regner med at dem er ganske standariserte. Det er heller ingen garanti for at det slipper luft inn i kontaineren. Ikke vil mobil-telefon virke heller (Faraday-bur).

Kort sagt: Ikke forvill deg inn i en kontainer. Sjansen er for stor for at du kan dø.