Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 2508
Jeg lurer på hva denne Ex-pastoren har gjort som det står i loven at det er ulovlig å utføre. Han fikk en ganske streng dom i tillegg. De to ble kjærester, ex-pastoren var ikke en pastor i det tidsrommet han er dømt for slik det er beskrevet i tiltalebeslutningen. Ex-pastoren må sone 2 år og 4 mnd fengsel, også må han betale henne 150 000 kr i oppreisning. Dette er ganske drøyt, spesielt med tanke på at det ikke har blitt utført noe voldtekt, grov vold eller blitt gitt noen alvorlige trusler som kan tilsvare en slik dom.
Det kunne nok være en fordel å linke til saken du omtaler.

Jeg kjenner ikke den aktuelle saken, men det er normalt slik at når det er betydelig forskjell i maktforhold (pasient / lege, fengselsbejent / fange, sjelesørger / sørgende, etc) så vil den med maktovertaket kunne dømmes for å utnytte et slikt forhold økonomisk, seksuelt etc.

At en prest som utnytter en ung søkende kvinne seksuelt blir straffet strengt skulle da bare mangle, men alt dette er altså skrevet på generelt grunnlag, uten å kjenne den aktuelle saken spesielt.
Sitat av Rundstykke Vis innlegg
Jeg lurer på hva denne Ex-pastoren har gjort som det står i loven at det er ulovlig å utføre. Han fikk en ganske streng dom i tillegg. De to ble kjærester, ex-pastoren var ikke en pastor i det tidsrommet han er dømt for slik det er beskrevet i tiltalebeslutningen. Ex-pastoren må sone 2 år og 4 mnd fengsel, også må han betale henne 150 000 kr i oppreisning. Dette er ganske drøyt, spesielt med tanke på at det ikke har blitt utført noe voldtekt, grov vold eller blitt gitt noen alvorlige trusler som kan tilsvare en slik dom.
Vis hele sitatet...
http://www.tv2.no/nyheter/8667353/

Sitat av Cikey Vis innlegg

At en prest som utnytter en ung søkende kvinne seksuelt blir straffet strengt skulle da bare mangle, men alt dette er altså skrevet på generelt grunnlag, uten å kjenne den aktuelle saken spesielt.
Vis hele sitatet...
Han var ikke en prest på det tidsrommet.
Sist endret av Rundstykke; 15. januar 2017 kl. 03:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Rundstykke Vis innlegg
http://www.tv2.no/nyheter/8667353/



Han var ikke en prest på det tidsrommet.
Vis hele sitatet...
Som antatt:

"Pastoren ble dømt for å misbruke et tillitsforhold, etter at han innledet et seksuelt forhold til en 18-åring han skulle veilede."
Sitat av Rundstykke Vis innlegg
Han var ikke en prest på det tidsrommet.
Vis hele sitatet...
Det er heller ikke et krav for å bli dømt for brudd på strl. § 295. I kommentarer til bestemmelsen uttales det at "stilling" ikke skal "forstås så snevert at det er begrenset til personer ansatt i ulike yrker". Skjerpende er antakelig forskjellen i alder, erfaring og måten forbindelsen er kommet i stand på (18-åringen slet psykisk, og bad om hjelp).
Å være i en slik situasjon er aldri enkelt. Det er ikke uvanlig at den som er i nød forsøker å innlede det seksuelle fordi veldig mange bruker sex for å flykte fra en vanskelig hverdag. Spesielt når man kommer nær en som prøver å hjelpe deg, da er det lett å gå i den fella og gi etter for ønske om nærhet. Innimellom knytter man også vennskapsbånd og oppsøker hverandre på fritiden fordi selskapet er godt.

Jeg synes det altfor ofte er et dømmende fokus på en av partene.

Men når det er sagt, skal man jobbe i et slikt system så må man alltid ha god avstand og aldri innlede noe uansett hvor mye den trengende er søkende mot det/deg.

Derav har jeg valgt å aldri jobbe i slike stillinger da jeg ikke ønsker å komme i slike vanskelige situasjoner hvor man må deale med følelser ovenfor de man skal hjelpe.
Sist endret av Carnivore; 15. januar 2017 kl. 11:31.
Sitat av Carnivore Vis innlegg

Derav har jeg valgt å aldri jobbe i slike stillinger da jeg ikke ønsker å komme i slike vanskelige situasjoner hvor man må deale med følelser ovenfor de man skal hjelpe.
Vis hele sitatet...
Han var jo ikke en pastor når dette skjedde!.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Rundstykke Vis innlegg
Han var jo ikke en pastor når dette skjedde!.
Vis hele sitatet...
Neivel? På TV2.no står det jo kun at han ikkje er det no:
Mannen tok rollen som sjelesørger og rådgiver for den da 18 år gamle kvinnen, men det tok ikke lang tid før forholdet ble seksuelt. Mannen erkjenner at de to hadde et seksuelt forhold, men sier det var et normalt kjærlighetsforhold.
Vis hele sitatet...
Forøvrig så er bakgrunnen for lovgjevinga at det er lett å utnytte slike posisjoner, og difor har den sterke parten i ein slik situasjon eit absolutt forbod mot det.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Neivel? På TV2.no står det jo kun at han ikkje er det no:
Vis hele sitatet...
Helt nederst i artikkelen står det at han sier han ikke var det da, eller er det nå.

Klienten har verken jobbet som pastor i det tidsrommet han er dømt slik det var beskrevet i tiltalebeslutningen, ei heller jobber han som pastor per dags dato, skriver Taha i en e-post til TV 2.
Vis hele sitatet...
Ferdig med flisespikking og tilbake til tråden, så er det da vitterlig åpenbart fra lenken at mannen har opptrådt som religiøs leder, og misbrukt dette på det groveste. Det er helt åpenbart at kvinnen trodde hans religiøse autoritet gjorde at hun måtte følge at han sa, selv når det gikk på tvers av enkle ting som sex utenfor ekteskap. Om man har stilling som pastor eller ikke er riv ruskende irrelevant, manipulasjon av svake individer er moralsk forkastelig uansett hva du gjør for å brødfø deg, og bør slås ned på. Noe det heldigvis blir. Det kanskje beste eksempelet på hvor ute og sykle kvinnen var, og hvordan han misbrukte dette kommer frem i dette sitatet:
Da hun fikk betenkeligheter med å ha sex utenfor ekteskapet, sa mannen at han hadde en egen avtale med Gud som gjorde at det ikke var syndig for ham å ha sex med fornærmede.
Vis hele sitatet...
Om ikke det forteller deg at man har med en underdanig og en autoritær skikkelse som misbruker dette grovt, så vet jeg ikke hva som vil.
Har ikke satt meg inn i akkurat denne saken. Men han kan vel ha hatt en posisjon i miljøet som en viktig åndelig autoritet selv om han ikke jobbet som pastor da. Han kan til og med ha brukt denne posisjonen til å få henne med på det, indirekte ved å ta på seg en sjelesørgerrolle for en fortvilet person, eller direkte ved å påstå at det var Guds vilje i god Knutby-stil. Da misbruker han åpenbart sin posisjon uansett yrkestittel.

På den andre siden så kan jeg ikke tenke meg at det er forbudt for en prest å bli sammen med noen fra menigheten. Det kommer vel an på omstendighetene.

Edit: Nå leste jeg ingressen på saken, og det var nok til å bekrefte Knutby-vibbene.

Edit2: Etter å ha lest hele saken så merker jeg meg ved at han har gitt ut en bok om god ledelse. Det må være noe nær verdensrekord i manglende selvinnsikt.
Sist endret av entropi; 15. januar 2017 kl. 21:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Helt nederst i artikkelen står det at han sier han ikke var det da, eller er det nå.



Ferdig med flisespikking og tilbake til tråden, så er det da vitterlig åpenbart fra lenken at mannen har opptrådt som religiøs leder, og misbrukt dette på det groveste. Det er helt åpenbart at kvinnen trodde hans religiøse autoritet gjorde at hun måtte følge at han sa, selv når det gikk på tvers av enkle ting som sex utenfor ekteskap. Om man har stilling som pastor eller ikke er riv ruskende irrelevant, manipulasjon av svake individer er moralsk forkastelig uansett hva du gjør for å brødfø deg, og bør slås ned på. Noe det heldigvis blir. Det kanskje beste eksempelet på hvor ute og sykle kvinnen var, og hvordan han misbrukte dette kommer frem i dette sitatet:

Om ikke det forteller deg at man har med en underdanig og en autoritær skikkelse som misbruker dette grovt, så vet jeg ikke hva som vil.
Vis hele sitatet...

Hvor syk var denne damen egentlig? Hun klarte helt fint å gå på skolen i denne perioden. Hvis hun var så syk som hun beskriver, hvordan kan hun da fungere på skolen? Å være en lettlurt religiøs person, eller å ha en sykdom, er to forskjellige ting. Det står ingen steder nøyaktig hvilken sykdom hun hadde. Dette kan lett dokumenteres hvis hun virkelig var syk. Det er ingen lov som sier at man ikke har lov til å lure noen. Hadde hun vært funksjonshemmet, så hadde det vært en helt annen sak. Men når hun er så dum at hun tror på at spermen hans er hellig....så er det ikke noe synd på henne.
Sitat av Rundstykke Vis innlegg
Hvor syk var denne damen egentlig? Hun klarte helt fint å gå på skolen i denne perioden. Hvis hun var så syk som hun beskriver, hvordan kan hun da fungere på skolen? Å være en lettlurt religiøs person, eller å ha en sykdom, er to forskjellige ting. Det står ingen steder nøyaktig hvilken sykdom hun hadde. Dette kan lett dokumenteres hvis hun virkelig var syk. Det er ingen lov som sier at man ikke har lov til å lure noen. Hadde hun vært funksjonshemmet, så hadde det vært en helt annen sak. Men når hun er så dum at hun tror på at spermen hans er hellig....så er det ikke noe synd på henne.
Vis hele sitatet...
At TV2 ikke videreformidler jentas psykiske lidelse i detalj betyr ikke at det ikke er i rettsdokumentene. For øvrig er det nok av saker der folk har virket helt tilfreds ovenfor andre, men har tatt livet av seg. Psykiske lidelser er ikke kun at folk sitter alene på rommet og alle vet at personen sliter. Om du skulle finne på å tro at psykisk lidelse og "å være dum" henger sammen, så sier det mer om deg og din ignoranse enn noe annet.

Sitat av Rundstykke Vis innlegg
Det er ingen lov som sier at man ikke har lov til å lure noen.
Vis hele sitatet...
Det er ingen som har sagt at det er det heller, denne stråmannen kan du pent legge fra deg sporenstreks. For øvrig svært så bastant du er, du bør ha rimelig god kjennskap til lover for å være så sikker i din påstand. Vi har kanskje ikke lover mot å lure noen, derimot har vi lover mot å utnytte de som sliter pyskisk, som du ser under. At jenta var ganske åpenbart faller innunder dette bør komme klart frem i hennes eget sitat, der hun er klassisk paranoid:
Jeg var veldig dårlig og ute å kjøre. For meg passet det helt inn i livet litt alt han sa om Gud. Jeg hadde hektet meg opp i utilgivelig synd. Alt han sa passet inn i det jeg slet med, at alle var imot meg og ville kontrollere meg.
Vis hele sitatet...
Sitat av Lovdata
§ 193. Den som skaffer seg eller en annen seksuell omgang ved misbruk av stilling, avhengighetsforhold eller tillitsforhold, straffes med fengsel inntil 6 år.

På samme måte straffes den som skaffer seg eller en annen seksuell omgang ved å utnytte noens psykiske lidelse eller psykiske utviklingshemming.
Vis hele sitatet...
Lovdata
Sitat av Xasma Vis innlegg
At TV2 ikke videreformidler jentas psykiske lidelse i detalj betyr ikke at det ikke er i rettsdokumentene. For øvrig er det nok av saker der folk har virket helt tilfreds ovenfor andre, men har tatt livet av seg. Psykiske lidelser er ikke kun at folk sitter alene på rommet og alle vet at personen sliter. Om du skulle finne på å tro at psykisk lidelse og "å være dum" henger sammen, så sier det mer om deg og din ignoranse enn noe annet.


Det er ingen som har sagt at det er det heller, denne stråmannen kan du pent legge fra deg sporenstreks. For øvrig svært så bastant du er, du bør ha rimelig god kjennskap til lover for å være så sikker i din påstand. Vi har kanskje ikke lover mot å lure noen, derimot har vi lover mot å utnytte de som sliter pyskisk, som du ser under. At jenta var ganske åpenbart faller innunder dette bør komme klart frem i hennes eget sitat, der hun er klassisk paranoid:


]
Vis hele sitatet...
Jeg skrev aldri at psykisk sykdom og dumskap henger sammen. Selvfølgelig er det litt kjipt av en mann og lure en kvinne til å ha sex med han. Det er det ingen tvil om, men poenget her er at du kan ikke gi noen en såpass lang fengselsstraff eller fengsel i det hele tatt + 150k bot, når strategien hans hverken inkluderte vold eller trusler.

Sitat av Rundstykke Vis innlegg
Jeg skrev aldri at psykisk sykdom og dumskap henger sammen. Selvfølgelig er det litt kjipt av en mann og lure en kvinne til å ha sex med han. Det er det ingen tvil om, men poenget her er at du kan ikke gi noen en såpass lang fengselsstraff eller fengsel i det hele tatt + 150k bot, når strategien hans hverken inkluderte vold eller trusler.
Vis hele sitatet...
Det står også i artikkelen at hun oppsøkte denne Ex-pastoren for og hjelpe en venninne. Det er mye som surrer i denne saken her.
Sist endret av Rundstykke; 15. januar 2017 kl. 23:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Rundstykke Vis innlegg
Jeg skrev aldri at psykisk sykdom og dumskap henger sammen. Selvfølgelig er det litt kjipt av en mann og lure en kvinne til å ha sex med han. Det er det ingen tvil om, men poenget her er at du kan ikke gi noen en såpass lang fengselsstraff eller fengsel i det hele tatt + 150k bot, når strategien hans hverken inkluderte vold eller trusler.
Vis hele sitatet...
Hvis du klarer å lure noen til å tro at sæden din er medisin fordi du er Guds utvalgte apostel, da tror jeg man med ganske stor sikkerhet kan slå fast at du har med en mentalt svekket person å gjøre, om det er sykdom eller andre ting. Det synes jeg nesten sier seg selv egentlig. Det er ikke akkurat standard religiøse læresetninger det er snakk om her.
Sist endret av entropi; 16. januar 2017 kl. 00:12.
Sitat av Rundstykke Vis innlegg
Selvfølgelig er det litt kjipt av en mann og lure en kvinne til å ha sex med han. Det er det ingen tvil om, men poenget her er at du kan ikke gi noen en såpass lang fengselsstraff eller fengsel i det hele tatt + 150k bot, når strategien hans hverken inkluderte vold eller trusler.
Vis hele sitatet...
Altså - hun er ikke bare blitt lurt, hun er blitt manipulert mens hun led av vrangforestillinger, og han har matet disse og fått noe han ville. Ser du virkelig ikke hvor seriøst ille og totalt fucked up det er?!

Ta f.eks et mer seriøst tilfelle av det Charles Manson, som manipulerte folk til å drepe for seg. Det er langt fra å drepe til å "bare" misbruke at noen er mentalt syke for sex, men at slikt kan, skal og må være straffbart er da vitterlig åpenbart? Når folk uten bakkekontakt blir utnyttet av folk man skal kunne stole på ifølge samfunnsnormer, så er det klart at det skal tas.

Eller sitter du her og på ramme alvor mener at det er greit å utnytte folk med vrangforestillinger fordi de burde visst bedre? Noe de per def. ikke kan, da det er nettopp hjernen som tuller det til for dem. Vi kan ikke ha det slik at man har fritt fram med folk som er syke, det er jo helt borte i natta.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Altså - hun er ikke bare blitt lurt, hun er blitt manipulert mens hun led av vrangforestillinger, og han har matet disse og fått noe han ville. Ser du virkelig ikke hvor seriøst ille og totalt fucked up det er?!

Ta f.eks et mer seriøst tilfelle av det Charles Manson, som manipulerte folk til å drepe for seg. Det er langt fra å drepe til å "bare" misbruke at noen er mentalt syke for sex, men at slikt kan, skal og må være straffbart er da vitterlig åpenbart? Når folk uten bakkekontakt blir utnyttet av folk man skal kunne stole på ifølge samfunnsnormer, så er det klart at det skal tas.

Eller sitter du her og på ramme alvor mener at det er greit å utnytte folk med vrangforestillinger fordi de burde visst bedre? Noe de per def. ikke kan, da det er nettopp hjernen som tuller det til for dem. Vi kan ikke ha det slik at man har fritt fram med folk som er syke, det er jo helt borte i natta.
Vis hele sitatet...
Hadde det vært en engangs tilfelle der hun ble lurt til sex, hadde saken sett bedre ut for henne. Men når hun inngår et forhold med han som varer i opptil flere måneder, så kan du ikke bare skylde på ''vrangforestillinger.'' Dette var kjærlighet. Hun angrer i ettertid etter at hun har blitt en smule klokere, og skjønt at hans jiz var ikke så hellig alikavel. Men hva om hun hadde fått en slags placebo effekt av jizzn hans. Følt seg mye bedre osv. Tror du hun hadde anmeldt han da?. Sefølgelig ikke, love is blind.
Sitat av Rundstykke Vis innlegg
Hadde det vært en engangs tilfelle der hun ble lurt til sex, hadde saken sett bedre ut for henne. Men når hun inngår et forhold med han som varer i opptil flere måneder, så kan du ikke bare skylde på ''vrangforestillinger.'' Dette var kjærlighet. Hun angrer i ettertid etter at hun har blitt en smule klokere, og skjønt at hans jiz var ikke så hellig alikavel. Men hva om hun hadde fått en slags placebo effekt av jizzn hans. Følt seg mye bedre osv. Tror du hun hadde anmeldt han da?. Sefølgelig ikke, love is blind.
Vis hele sitatet...
Du kommer altfor mange påstander som du ikke har noen grunnlag for å hevde. Jeg foreslår at du gir rettsvesenet i Norge litt mer tiltro.
Sitat av Rundstykke Vis innlegg
Hadde det vært en engangs tilfelle der hun ble lurt til sex, hadde saken sett bedre ut for henne. Men når hun inngår et forhold med han som varer i opptil flere måneder, så kan du ikke bare skylde på ''vrangforestillinger.'' Dette var kjærlighet.
Vis hele sitatet...
Du kan da faen ikke være seriøs? Du uttaler deg om en sak rundt mental helse, og tror oppriktig at vrangforestillinger ikke kan holdes over lengre tid når de blir fyrt oppunder? Ei heller at kjærlighet kan bli pervertert og manipulert når en person mangler grep om virkeligheten og tror folk er ute etter en? Hvordan i all verden tror du at du er kvalifisert til å vurdere dette og om det er kjærlighet, har du noen som helst kvalifikasjoner utenom å kunne hamre løs på tastaturet? Jeg foreslår at du setter deg bittepittelitt inn i hva vrangforestillinger er før du mener du vet bedre enn de som avga en dom utifra én avisartikkel.

I slike saker har jeg aldri hørt om noen som har gått uten fagkyndige og deres vitnemål og vurderinger. At du mener å vite bedre enn disse og en hel rettssal er direkte fascinerende. Klarere tilfelle av internettets kjære Dunning-Kruger effect tror jeg man skal se lenge etter.
Sist endret av Xasma; 16. januar 2017 kl. 02:22.
Vrangforestillinger pleier faktisk være ganske så konsistente over tid, det ville vært mye mer utypisk om de bare hadde vart over den den dagen de møttes. Det var heller ikke hun selv som avsluttet forholdet, så det har neppe med at hun angret seg å gjøre. Andre grep inn fordi det var åpenbart at dama var psykisk syk.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Du kan da faen ikke være seriøs? Du uttaler deg om en sak rundt mental helse, og tror oppriktig at vrangforestillinger ikke kan holdes over lengre tid når de blir fyrt oppunder? Ei heller at kjærlighet kan bli pervertert og manipulert når en person mangler grep om virkeligheten og tror folk er ute etter en? Hvordan i all verden tror du at du er kvalifisert til å vurdere dette og om det er kjærlighet, har du noen som helst kvalifikasjoner utenom å kunne hamre løs på tastaturet? Jeg foreslår at du setter deg bittepittelitt inn i hva vrangforestillinger er før du mener du vet bedre enn de som avga en dom utifra én avisartikkel.

I slike saker har jeg aldri hørt om noen som har gått uten fagkyndige og deres vitnemål og vurderinger. At du mener å vite bedre enn disse og en hel rettssal er direkte fascinerende. Klarere tilfelle av internettets kjære Dunning-Kruger effect tror jeg man skal se lenge etter.
Vis hele sitatet...
Du må jo forstå at dette er eit klart døme på korleis feministsvina i APe-kabalen, som styrer Noreg, har gjort det ulovleg for menn å få oppfylt menneskeretten det er å ha sex med kven ein vil. Om ikkje er det på tide å ta den røde pilla. (For det er vel dette det eigentleg dreier seg om, Rundstykke?)
Det er ganske mange som er psykisk syke i dette landet ved at man har en angst eller depresjonslidelse. Men de aller fleste fungerer helt normalt i hverdagen og arbeidslivet og selvsagt kan ha forhold med andre.

Men snakker man om noen som er alvorlig psykisk syk så bør man tenke seg om før man innleder noe og selvsagt helt feil når men er den som behandler. Dog kompliserte saker som fort kan involvere følelser.

Det som uansett mangler her er detaljer om hennes faktiske tilstand. Var hun i en Psykose?

Og en Pastor kan forlede ganske så mange som sliter uten at de er psykisk syke. Det er jo ofte slik mennesker finner veien til "frelsen" ved at de oppsøker den når de er langt nede.

Men når jeg leser at det kan ha vært snakk om at Pastoren har manipulert en jente som nærmest er i en psykose tilstand til å tro at hans sæd er en kur da er det godt at rettsvesenet har kommet til en dom her.

Ble han dømt til tvangsinnleggelse kanskje? Ville jo vært passende.
Sist endret av Carnivore; 16. januar 2017 kl. 17:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.