Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 13054
Ok freaks, hva skjer?

Når jeg flyttet inn virka det ikke, viste seg å være løse ledninger i bryteren som jeg koblet til. Så nå går sikringen av og til når jeg slår det av men bare av og til. Det får meg til å tenke det kansje var en grunn til at det var løse koblinger inne i bryteren i utgangspunktet.

Takk for svar, ja jeg kan mase på husier og ja jeg vet jeg ikke skal gjøre dette selv og sikkert mere til.
Sitat av Yalla Vis innlegg
Ok freaks, hva skjer?

Når jeg flyttet inn virka det ikke, viste seg å være løse ledninger i bryteren som jeg koblet til. Så nå går sikringen av og til når jeg slår det av men bare av og til. Det får meg til å tenke det kansje var en grunn til at det var løse koblinger inne i bryteren i utgangspunktet.

Takk for svar, ja jeg kan mase på husier og ja jeg vet jeg ikke skal gjøre dette selv og sikkert mere til.
Vis hele sitatet...
Hvordan koblet du disse til? Har du ett bilde?
Trådstarter
Nei, bare fra nettet.

Ser jo nå at den står opp ned om det kan ha noen betydning?

Det er altså koblet riktig men feil vei..

http://www.gaus.no/ep_bilder/35/23578-1538c5fa3dfe1cdefef897bf578b967b.jpg

På det bildet så skal L være Live (fase) inn, og tilsvarende pil ut? Når jeg gjør det sånn så blir jo bryteren motsatt på/av men det får nå gå.

Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor det skal ha noen betydning?
Sist endret av Yalla; 24. juli 2016 kl. 23:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Eat to bite?
Curver's Avatar
Om kabelen går opp så står bryteren riktig vei.
Tolker jeg deg riktig ved at når du trykker på bryteren så må den stå nedover for at lyset må på?
Flytt da den blå lederen bort på den andre pila.

Sikringen går avogtil når du skrur lyset av? Har du lysstoffarmatur?
Trådstarter
Sitat av Curver Vis innlegg
Om kabelen går opp så står bryteren riktig vei.
Tolker jeg deg riktig ved at når du trykker på bryteren så må den stå nedover for at lyset må på?
Flytt da den blå lederen bort på den andre pila.

Sikringen går avogtil når du skrur lyset av? Har du lysstoffarmatur?
Vis hele sitatet...
He he så kleint, jeg trodde jeg hadde målt gjennom.

Den andre pila løste Av/på, takk.

Nei det er sånn 3xspot.

Fortsatt eneste forklaringen jeg har på at sikringen har gått er at det har vært koblet feil vei, altså motsatt inn <> ut ellers riktig?

PS. Får ikke sikringen til å gå nå. Så da er det vel greit.
Sist endret av Yalla; 25. juli 2016 kl. 00:02.
Inn/ut på bryter er ingenting å bry seg om så lenge du kun har en leder inn og en ut.

3xspot. Er det da snakk om 230V spotter? Eller 12V med trafo spotter ?

Hvis 230V er det ingen logikk i at sikringen skal løse ut når du skrur av lyset. Det er ingen mulighet for kortslutning e.l i dette tilfellet, så er meget rart.

Er det jordfeilautomat på sikringen?
Trådstarter
Ok, oppklart. Bryteren sto jo opprinnelig opp ned. Da var den andre fasen lasket sammen på den andre pila. Det forklarer jo en hel del...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Yalla Vis innlegg
Ok, oppklart. Bryteren sto jo opprinnelig opp ned. Da var den andre fasen lasket sammen på den andre pila. Det forklarer jo en hel del...
Vis hele sitatet...
I en enpolt bryter med to ledere inn?
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
I en enpolt bryter med to ledere inn?
Vis hele sitatet...
Ja det ble jo forsåvidt det, lederne på hver side av bryteren.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Yalla Vis innlegg
Ja det ble jo forsåvidt det, lederne på hver side av bryteren.
Vis hele sitatet...
Korleis i alle dager får du laska sammen to faser då?
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Korleis i alle dager får du laska sammen to faser då?
Vis hele sitatet...
Har heller ikke gjort det. På bildet, de som er merket B er vel ikke koblet til noe og kan brukes til den andre fasen. Men siden den var montert oppned...
Eat to bite?
Curver's Avatar
B står for blindklemme ja.
Du har ikke den andre fasen i bryteren (N), du har kun L fasen.
Bryteren du har er egentlig en vekselvender som brukes typisk i bunn og toppen av en trapp for å tenne/slukke samme lampe.
Derfor er det 2 piler.

http://www.proff.elko.no/rs16-bryter...1706-1239.html
Som Curver sa.

Også kallt en endevender da du kan få en kryssvender i midten av to endevendere så du kan slå av og på lyset fra 3 steder.
Det er ikke en dobbelt bryter da? At du har 2 utganger som styrer 2 forskjellige lamper fra samme bryter med 2 vendere.

http://www.clasohlson.com/no/Elko-RS...rytere/32-4070
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Det er ikke en dobbelt bryter da? At du har 2 utganger som styrer 2 forskjellige lamper fra samme bryter med 2 vendere.

http://www.clasohlson.com/no/Elko-RS...rytere/32-4070
Vis hele sitatet...
Hvis du ser på bildet, er bryteren merket med et 6-tall. Dette betyr at det er en 16/6 bryter. Derfor kan man med sikkerhet si at dette er en "endevender".

http://proff.elko.no/rs16-6-i-ph/category1118.html
Trådstarter
Sitat av Automatiker Vis innlegg
Hvis du ser på bildet, er bryteren merket med et 6-tall. Dette betyr at det er en 16/6 bryter. Derfor kan man med sikkerhet si at dette er en "endevender".

http://proff.elko.no/rs16-6-i-ph/category1118.html
Vis hele sitatet...
Bildet var fra nettet, min er merket 6/1. Endevender, vekselvender går for det samme?

Men nå er jo dette forlengst oppklart for min del.
Sitat av Yalla Vis innlegg
Har heller ikke gjort det. På bildet, de som er merket B er vel ikke koblet til noe og kan brukes til den andre fasen. Men siden den var montert oppned...
Vis hele sitatet...
Det spiller ingen rolle. Du har bare én fase tilstede, og det bryteren gjør er å kutte strømmen. Det er kort og godt ingen måte du kan få feilkoblet bryteren på sånn at sikringen går når du skrur den av. Så problemet ditt må ha en annen årsak. Hva slags lamper er det du styrer med den? Lysstoffrør eller vanlige pærer? Er det annet utstyr som også styres av bryteren?

Det er også ganske tydelig at du er på meget dypt vann her, og feil i elektriske anlegg skal ikke tulles med. Få huseier til å kontakte elektriker. Det er uansett ikke noe du skal betale for om du leier.
Trådstarter
Sitat av Provo Vis innlegg
Det spiller ingen rolle. Du har bare én fase tilstede, og det bryteren gjør er å kutte strømmen. Det er kort og godt ingen måte du kan få feilkoblet bryteren på sånn at sikringen går når du skrur den av. Så problemet ditt må ha en annen årsak. Hva slags lamper er det du styrer med den? Lysstoffrør eller vanlige pærer? Er det annet utstyr som også styres av bryteren?

Det er også ganske tydelig at du er på meget dypt vann her, og feil i elektriske anlegg skal ikke tulles med. Få huseier til å kontakte elektriker. Det er uansett ikke noe du skal betale for om du leier.
Vis hele sitatet...
Ok jeg kan skjønne at jeg forklarer meg noe dårlig.

Så for å oppsummere, jeg har altså en sånn vendebryter med to piler ut.

Denne var montert opp ned, men koblet som om den sto rett vei.

Det var koblet en fase på hver pil. Den ene av de var bare koblet sammen for direktestrøm mens den andre gikk ut av L.

Det er ganske opplagt at det som har skjedd da er full kortslutning i det øyeblikket bryteren slår over. Derfor gikk sikringen av og til og det var lett å trigge det med å slå av og på lyset noen ganger. Nå kan jeg ikke lenger fremprovosere.

Ja jeg skal ta en prat med huseier, i mellomtiden vil jeg ha lys på kjøkkenet mitt. Ferdig, punktum.

Takk for all hjelp.
Sist endret av Yalla; 26. juli 2016 kl. 09:29.
Sitat av Automatiker Vis innlegg
Hvis du ser på bildet, er bryteren merket med et 6-tall. Dette betyr at det er en 16/6 bryter. Derfor kan man med sikkerhet si at dette er en "endevender".

http://proff.elko.no/rs16-6-i-ph/category1118.html
Vis hele sitatet...
Det 6-tallet visste jeg ikke om. Jaja, da lærte jeg også noe nytt i dag.
Sitat av Yalla Vis innlegg
Bildet var fra nettet, min er merket 6/1. Endevender, vekselvender går for det samme?

Men nå er jo dette forlengst oppklart for min del.
Vis hele sitatet...
Vent, bildet du viste er ikke av din lysbryter?! Hvordan skal noen kunne hjelpe deg med å koble det riktig?
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Vent, bildet du viste er ikke av din lysbryter?! Hvordan skal noen kunne hjelpe deg med å koble det riktig?
Vis hele sitatet...
Han brukte bildet for å vise oss hvordan det ser ut hjemme til seg selv (Bare at TS sin bryter var opp-ned), og det funket. Null problem. Konklusjon: Han har sikkert samme type selv.
Sist endret av SoppVandreren; 26. juli 2016 kl. 16:26.
Eat to bite?
Curver's Avatar
Sitat av Yalla Vis innlegg
Bildet var fra nettet, min er merket 6/1. Endevender, vekselvender går for det samme?

Men nå er jo dette forlengst oppklart for min del.
Vis hele sitatet...
Hæ? Okei.. Kunne du ivertfall tatt et bilde av din egen bryter så vi kanskje klarer å se at du ikke har laga jordfeil eller noe annet rart?

Godt det funker nå, men for å gjenta det de andre sier, vis du ikke har N-lederen tilstede så klarer du ikke å lage kortslutning i bryteren. Jordfeil kan du forsatt lage viss anlegget er jorda.
Sist endret av Curver; 26. juli 2016 kl. 21:43.
Trådstarter
Oh dear oh dear..

http://proff.elko.no/getfile.php/produkter/doc/EKO03732/Kobl1P.gif

Denne sto opp/ned med tilførselen inn nede som normalt. Ledningene er ikkelange nok til å gjøre noe annet.

Pil1: L Tilførsel
Pil2: N Tilførsel sammenkoblet med N til lampe
L: L til lampe
Sitat av Yalla Vis innlegg
...

Denne sto opp/ned med tilførselen inn nede som normalt. Ledningene er ikkelange nok til å gjøre noe annet.

Pil1: L Tilførsel
Pil2: N Tilførsel sammenkoblet med N til lampe
L: L til lampe
Vis hele sitatet...
Koble sammen N i en av klemmene med B på.
Eller, få noen andre til å gjøre det helst, du har ikke kontroll.
Trådstarter
Sitat av snuskatten Vis innlegg
Koble sammen N i en av klemmene med B på.
Eller, få noen andre til å gjøre det helst, du har ikke kontroll.
Vis hele sitatet...
Det ble gjort for en tre dagers tid siden, men takk for bidraget!

Innlegget over var for å b eskrive hvordan det var koblet da enkelte nekter å skjønne det kan ha tatt sikringen.
Sitat av Yalla Vis innlegg
Det ble gjort for en tre dagers tid siden, men takk for bidraget!

Innlegget over var for å b eskrive hvordan det var koblet da enkelte nekter å skjønne det kan ha tatt sikringen.
Vis hele sitatet...
Det at flere hevder at du ikke kunne lage kortslutning som fikk sikringen til å gå, er basert på bildet du la ut.
Hadde du lagt ut et bildet av den aktuelle bryteren, med alle tilkoblede ledninger, ville det vært mye enklere å hjelpe, og misforståelser kunne vært unngått.
Og bryteren trenger heller ikke å våre årsaken til problemet, hvordan ting er koblet i andre enden er minst like viktig.
Sitat av Yalla Vis innlegg
Oh dear oh dear..

http://proff.elko.no/getfile.php/produkter/doc/EKO03732/Kobl1P.gif

Denne sto opp/ned med tilførselen inn nede som normalt. Ledningene er ikkelange nok til å gjøre noe annet.

Pil1: L Tilførsel
Pil2: N Tilførsel sammenkoblet med N til lampe
L: L til lampe
Vis hele sitatet...
Ledningene (fasene) i forklaring til gammel kobling er
helt klart feil, men vil likevel fungere som av/på bryter.
Men de to fasene ( L og N ) er koblet på hver sin side
av vippekontakten som veksler mellom pil 1 og 2 i en
endevender, alltid forbundet med punkt L på bryteren.

Click image for larger version

Name:	freak endevender kobling.png
Views:	1784
Size:	33,5 KB
ID:	12647

Hvis du får en kortslutning mellom pil 1 og 2 så går
sikringen, men når bryteren vippes av/på vil det alltid
være noe tid med luft imellom treffpunktene. Uansett
hvor kjapt du skifter bryterstilling.

Det betyr at det er enten noe feil med bryteren,
eller at det er noe som holder på og sender tilbake i
systemet den fasen/strømmet som blir sendt til lampen
ved raskt skifte av bryterposisjon.
Er det coil (spole) eller kondensator i lampene ?

Flere her har antydet at lampene du har kan spille inn.
Hvilke typer er det, og hvordan drives de ?

..
-
Sist endret av radion; 27. juli 2016 kl. 21:54. Grunn: bilde
Trådstarter
Det er Halogen GU10 spotter på direktestrøm, skal ikke være noe coil eller kondis der.
Slik du forklarer at det var koblet, så er det fult mulig at sikringen kan gå om man skrur over fort nok.
Det blir ladet opp en liten strøm i pæren som holder et lite mikrosekund. Slik at når man da bytter posisjon på bryteren kan oppnå en minimal kortslutning og sikringen dermed ryker.

Om du nå har flyttet N-lederen over til B istedet, så er nok problemet helt borte og vil ikke oppstå igjen.


Siden det nå engang var koblet slikt, så ville jeg vært skeptisk til resten av anlegget.
Enten har huseier selv koblet, eller så har en lærling koblet og montør ikke gått over jobben godt nok.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Slik du forklarer at det var koblet, så er det fult mulig at sikringen kan gå om man skrur over fort nok.
Det blir ladet opp en liten strøm i pæren som holder et lite mikrosekund. Slik at når man da bytter posisjon på bryteren kan oppnå en minimal kortslutning og sikringen dermed ryker.
Vis hele sitatet...
Eg stiller meg tvilande. Kapasitansen i to paralelle leiarar er mikroskopisk, og for at sikringen skal trippe momentant må du jo fort opp mot 100A på ein 10A kurs. Så det høyrest ut som ei svært tvilsom forklaring.
Vidarlo: Nå snakker vi om kortslutning og ikke overbelastning.
I lederen er det ikke nok kapasitet, det har du helt rett i. Men nå er det koblet til flere spotter, som fint kan lagre nok energi i noen ms til å skape en kortslutning ved å kjøre motfase direkte på.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Vidarlo: Nå snakker vi om kortslutning og ikke overbelastning.
I lederen er det ikke nok kapasitet, det har du helt rett i. Men nå er det koblet til flere spotter, som fint kan lagre nok energi i noen ms til å skape en kortslutning ved å kjøre motfase direkte på.
Vis hele sitatet...
Ja, nettopp. Og ved kortslutning, altså elektromagnetisk trip, så er vel den tigangen av nominell eller noko i den duren.

Korleis spottane kan lagre energi betre enn to paralelle leiarar forstår eg heller ikkje. Den induktive effekten av ein coil med eit par runder i friluft er marginal. Og den kapasitive effekten av spotten er mindre enn av leiarane, ettersom det er kortere leiarar, med større avstand mellom. Mesteparten av energien i spottane vil nok vere termisk, men det kan ikkje bli elektrisk energi igjen.

Eg skal på ingen måte påstå at eg har rett, men eg finn forklaringsmodellen din svært lite truverdig, med mindre du kan underbygge den.
Sist endret av vidarlo; 27. juli 2016 kl. 23:17.