Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 10760
Hei,

Er en mann på 21 år. Nettopp ferdig med videregående - Bygg og anlegg.
Fikk så klart ingen lærlingplass, siden det tydeligvis ikke er behov for det i disse dager.

Mistet også jobben for et par måneder tilbake, så har dårlig med penger om dagen. Får heller ikke noe penger fra Nav , selv om det ikke er noe jeg streber etter. Men hadde vært greit med noe penger mens jeg prøver å finne arbeid.
Men har tydeligvis ikke rett på det, selv om jeg har jobbet siden jeg var 16.

Men ja, har søkt over alt, fra A til Å, men har vært dårlig hittil.

Hva gjør man? Føler meg helt håpløs. Sitter hjemme hos mamma og pappa uten en dritt å gjøre. Må bruke det siste jeg har av oppsparte midler på å betale dem leie og regninger.

Holder også på med lappen, men det tar sin tid. Skjønner at dette også kan ha mye å si hvorfor jeg ikke får noe stilling.

Til moderator; Vær grei, ikke slett denne tråden, trenger virkelig hjelp. Og tenker at mange her inne har sittet i samme situasjon.
Det beste tipset jeg kan gi deg er egentlig bare å fortsette å søke etter jobber. Det skal også være mulig for deg å benytte deg av et jobbsøkerkurs i regi av NAV (noe jeg personlig mener er tull, men som gir deg visse rettigheter i forhold til stønad).

Satt selv i samme situasjon for noen år tilbake. Det eneste jeg gjorde var ingenting, og brukte de få pengene jeg hadde på dop. Det er ikke å anbefale.
Hva med å ta almennfaglig påbygging?
Sitat av unicellout Vis innlegg
Det beste tipset jeg kan gi deg er egentlig bare å fortsette å søke etter jobber. Det skal også være mulig for deg å benytte deg av et jobbsøkerkurs i regi av NAV (noe jeg personlig mener er tull, men som gir deg visse rettigheter i forhold til stønad).

Satt selv i samme situasjon for noen år tilbake. Det eneste jeg gjorde var ingenting, og brukte de få pengene jeg hadde på dop. Det er ikke å anbefale.
Vis hele sitatet...
Nav har ikke vært så veldig samarbeidsvillige hittil. Prøvde til og med å komme inn på noe som heter arbeidsgruppa hvor man jobber forskjellige småjobber for å få stønad. Men de var for de som hadde det "hardere" enn meg. Lurer på hvor ille en må ha det for at nav faktisk skal hjelpe deg.

Tanken slår meg, men har vært så og si rusfri det siste året for å prøve å ordne meg lærling. Men det hjalp ikke stort. Hadde blitt hardnarkoman hvis jeg først hadde kost meg nå, alle er på jobb og høyskole, mens jeg er hjemme og kjeder livet av meg.
Hva med dagpenger/arbeidsledighetstrygd? Det er jo noe man kan ha krav på etter å ha blitt sagt opp.
Sist endret av caperno; 17. august 2015 kl. 14:16.
Sitat av bronsky Vis innlegg
Hva med å ta almennfaglig påbygging?
Vis hele sitatet...
Fikk råd fra læreren min om å bare søke at jeg skulle være lærling, istedenfor skoleplasser. Dette ville få meg til å virke mer "seriøs". Skjønner at det var jævla dumt nå.

Har også brukt opp ungdomsretten min.

Men kan det ennå være mulighet for å få en plass, tror du? Fristen for å søke skole var jo Mars eller no, så høres ut som en tapt sak. Men skal ringe skolen og høre.

Sitat av caperno Vis innlegg
Hva med dagpenger/arbeidsledighetstrygd? Det er jo noe man kan ha krav på etter å ha blitt sagt opp.
Vis hele sitatet...
Nav sier jeg må bruke opp pengene jeg har spart opp fra jobb først. Feriepenger og alt jeg har på sparekonto før jeg kan få krav på det. Høres helt på trynet ut, spør du med.

Kan så utrolig lite om systemet deres, så føler de har lett for å bare hive meg på dør siden jeg ikke kan krav og rettighetene mine.
Sist endret av Ineedthat187; 17. august 2015 kl. 14:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Ineedthat187 Vis innlegg
Fikk råd fra læreren min om å bare søke at jeg skulle være lærling, istedenfor skoleplasser. Dette ville få meg til å virke mer "seriøs". Skjønner at det var jævla dumt nå.

Har også brukt opp ungdomsretten min.

Men kan det ennå være mulighet for å få en plass, tror du? Fristen for å søke skole var jo Mars eller no, så høres ut som en tapt sak. Men skal ringe skolen og høre.
Vis hele sitatet...
Dra innom din lokale videregående skole! Forklart situasjonen, og du vil helt sikkert bli satt opp på venteliste, eller bli tildelt ledig plass! Ikke nøl! Gjør det!
Hadde jeg vært 21 å i din situasjon i dag så hadde jeg pakka sekken å reist. Man trenger ikke mye penger om man reiser smart. Sør amerika er populært om dagen, så hvorfor ikke sjekke ut det?
Sitat av Ineedthat187 Vis innlegg
Nav sier jeg må bruke opp pengene jeg har spart opp fra jobb først. Feriepenger og alt jeg har på sparekonto før jeg kan få krav på det. Høres helt på trynet ut, spør du med.
Vis hele sitatet...
Dette er kansje det mest tilbakestående jeg har lest, dette ville jeg tatt opp med dem og bedt dem hendvise til lovverket på. Ikke noen sinne har jeg fått beskjed om at jeg må ruinere meg selv først før jeg kan få hjelp.

slik jeg ser det har du som Unicellout sier krav på et jobbsøkerkurs som gir rettigheter på en minstesats (5700,- i mnd, om jeg ikke tar feil)

Kilde: https://www.regjeringen.no/no/dokume...015/id2356559/

Jeg ville definitivt brukt betydelig tid på å sette meg inn i hva du har krav på.
Nå kjenner ikke jeg din situasjon, men om du har inntjent 1.5G ifjor/ eller forleden år, har du ytteligere rettigheter.
Sitat av 2ralf Vis innlegg
Hadde jeg vært 21 å i din situasjon i dag så hadde jeg pakka sekken å reist. Man trenger ikke mye penger om man reiser smart. Sør amerika er populært om dagen, så hvorfor ikke sjekke ut det?
Vis hele sitatet...
H*n skriver vel at h*n driver med å ta førerkort akkurat nå?
Så det er vel ikke bare å reise sin vei, sånn uten videre?
Sist endret av Poppis; 17. august 2015 kl. 14:30.
Sitat av Ineedthat187 Vis innlegg
Hei,

Er en mann på 21 år. Nettopp ferdig med videregående - Bygg og anlegg.
Fikk så klart ingen lærlingplass, siden det tydeligvis ikke er behov for det i disse dager.

Mistet også jobben for et par måneder tilbake, så har dårlig med penger om dagen. Får heller ikke noe penger fra Nav , selv om det ikke er noe jeg streber etter. Men hadde vært greit med noe penger mens jeg prøver å finne arbeid.
Men har tydeligvis ikke rett på det, selv om jeg har jobbet siden jeg var 16.

Men ja, har søkt over alt, fra A til Å, men har vært dårlig hittil.

Hva gjør man? Føler meg helt håpløs. Sitter hjemme hos mamma og pappa uten en dritt å gjøre. Må bruke det siste jeg har av oppsparte midler på å betale dem leie og regninger.

Holder også på med lappen, men det tar sin tid. Skjønner at dette også kan ha mye å si hvorfor jeg ikke får noe stilling.

Til moderator; Vær grei, ikke slett denne tråden, trenger virkelig hjelp. Og tenker at mange her inne har sittet i samme situasjon.
Vis hele sitatet...
nei seriøst, har egentlig samme problem som deg, jeg lurer egentlig bare på om jeg skal stå utenfor nav med et big sign ( i have jobs for you! ),....
hvis vi finner flere folk som trenger jobb, så kan vi starte et firma, og ansette alle de folka. jeg kjenner 3 stykker som hadde vært med, men trenger litt flere enn oss.
Sist endret av HestFU; 17. august 2015 kl. 14:35.
Sitat av Ineedthat187 Vis innlegg
Fikk råd fra læreren min om å bare søke at jeg skulle være lærling, istedenfor skoleplasser. Dette ville få meg til å virke mer "seriøs". Skjønner at det var jævla dumt nå.

Har også brukt opp ungdomsretten min.
Vis hele sitatet...
Om du ønsker å ta påbygg uten ungdomsretten er dette faktisk nøyaktig riktig tidspunkt. Uten ungdomsrett stiller du sist i køen, så å søke er i stor grad fånyttes.

Det pleier derimot å gå greit uansett, fordi det veldig ofte blir ledige plasser pga elever som får skoleplass, men ikke takker ja. Prat med rådgiverene på de skolene i nærheten av deg som tilbyr påbygg så fort som mulig, og si at du står klar for å ta over en plass på dagen. Sjansen for at det ordner seg er grei.

Nav sier jeg må bruke opp pengene jeg har spart opp fra jobb først. Feriepenger og alt jeg har på sparekonto før jeg kan få krav på det. Høres helt på trynet ut, spør du med.
Vis hele sitatet...
Dette stemmer for sosialstønad, som er behovsprøvd og ment som ett aller siste sikkerhetsnett. Endel, inkludert meg, synes at det å gå på sosialstønad er ett sterkt tegn på at man er rimelig ubrukelig og at det er noe man virkelig bør unngå. Andre synes det er helt greit.

Arbeidsledighetstrygd (det som nå kalles dagpenger fordi noen synes det er gøy å bytte navn på ting) er derimot en rettighet som du selv opparbeider deg ved å være i arbeid. Å ta imot arbeidsledighetstrygd er noe som kan skje den beste. Om du tjente normalt med penger før du mistet jobben har du garantert rett til arbeidledighetstrygd. Tidsfristen for å søke dagpenger er ett år etter at man sluttet å jobbe, og det er tre ukers karenstid om man sa opp jobben frivillig.
Sist endret av DumDiDum; 17. august 2015 kl. 14:54.
Er i samme situasjon har ikke fått meg noen lærlingeplass som tømrer enda og vet ikke helt hva jeg skal gjøre.
Mange av mine venner har måtte studere noe helt annet enn tømrer.

Fetteren min var lærling som tømrer en stund og ble kastet frem og tilbake. Til slutt skiftet han helt retning og ble rørlegger i stedet, for det var så mye tull og usikre arbeidsplasser.

Du får nok snart jobb og fast inntekt.
Jeg har vært i samme situasjon som deg i en lang periode og har fått virkelig kjenne på hvordan det er å leve på bare småkroner, dette har fått meg til å få et bredere perspektiv på hva man egentlig skal sette mest pris på under slike situasjoner, så ta det som en lærerik periode.

Alt ordner seg til slutt hvis man virkelig vil.
Du har rett på dagpenger, registrer deg som arbeidssøker, gå tilbake til NAV, presiser at det er dagpenger du ønsker (ikke sosialstønad), og hvis de sier nei, be dem om å henvise til lovverk.

Hovedvilkårene for å få dagpenger er at du

har fått redusert arbeidstiden din med minst halvparten (50 prosent)
har hatt en minsteinntekt fra lønnet arbeid på minst 1,5 ganger folketrygdens grunnbeløp (G) i året som gikk, eller minst 3 G i løpet av de tre siste avsluttede kalenderårene
er registrert som arbeidssøker og sender meldekort hver 14. dag
er reell arbeidssøker
bor eller oppholder deg i Norge
Vis hele sitatet...
Sitat av Screwit Vis innlegg
Dette er kansje det mest tilbakestående jeg har lest, dette ville jeg tatt opp med dem og bedt dem hendvise til lovverket på. Ikke noen sinne har jeg fått beskjed om at jeg må ruinere meg selv først før jeg kan få hjelp.

slik jeg ser det har du som Unicellout sier krav på et jobbsøkerkurs som gir rettigheter på en minstesats (5700,- i mnd, om jeg ikke tar feil)

Kilde: https://www.regjeringen.no/no/dokume...015/id2356559/

Jeg ville definitivt brukt betydelig tid på å sette meg inn i hva du har krav på.
Nå kjenner ikke jeg din situasjon, men om du har inntjent 1.5G ifjor/ eller forleden år, har du ytteligere rettigheter.
Vis hele sitatet...
Både her og forøvrig i tråden blandes begreper og kunnskap om hverandre. Det er slik at man ikke kan ha krav på økonomisk sosialhjelp dersom man har oppsparte midler. Det er en kommunal tjeneste, så det betyr ikke at han ikke har krav på eller kan få etter vurdering andre statlige ytelser.

https://www.nav.no/no/Person/Flere+t....cms#chapter-1

TS: Det første du bør gjøre er å registrere deg som arbeidsledig på nav.no. Under spørsmålene ved registreringen, bør du krysse av at du ønsker å snakke med en veileder i NAV, evt at det er forhold som gjør det vanskelig for deg å skaffe eller beholde jobb. En rådgiver vil da ta kontakt med deg og du kan få generell veiledning. Du kan også be om en time, slik at dere kan gå mer i dybden på hvilke muligheter du har.

Du kan selv prøve å finne deg en praksisplass, og her kan NAV med flere typer stønader hjelpe til. Du kan få tiltakspenger, lønnstilskudd og mentor for å nevne noen. For å få dette, må du være under oppfølging av NAV. NAV kan også hjelpe deg å finne en praksisplass.
1. Registrer deg på NAV.no som arbeidssøker
2. Finn søknadskjema som heter "Individ stønad/sosialstønad" elns på NAV.no
3. Send skjema enten elektronisk eller via brevpost.
4. Etter en liten stund får du rundt 6000-8000 kr avhengig av hvilken kommune du bor i.


Som det blir sagt ovenfor her, så kan du ha hundre tusen kroner på konto, du har likevel rett på individ stønad. Denne søknaden må sendes hver måned for å få penger. Du blir mest sannsynlig påtvingt jobbsøkerkurs (som er helt ubrukelig med mindre du ikke har peiling på hvordan sette opp en CV og søknad) når du er under sosialhjelp.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Endel, inkludert meg, synes at det å gå på sosialstønad er ett sterkt tegn på at man er rimelig ubrukelig og at det er noe man virkelig bør unngå. Andre synes det er helt greit.
Vis hele sitatet...
Det har du helt rett i. Jeg var selv arbeidsgiver og satt i posisjon som gjorde at jeg ansatte folk. Dersom søknaden var fra NAV gikk den rett i søpla. Det samme gjorde den som regel dersom folk hadde vært på tiltak fra NAV.

Folk som ikke klarer å fikse jobb uten NAV... ja, hva skal jeg si :-) Not my cup of tea.
Sist endret av Prblmvksn; 17. august 2015 kl. 16:27.
Sitat av Prblmvksn Vis innlegg
Det har du helt rett i. Jeg var selv arbeidsgiver og satt i posisjon som gjorde at jeg ansatte folk. Dersom søknaden var fra NAV gikk den rett i søpla. Det samme gjorde den som regel dersom folk hadde vært på tiltak fra NAV.

Folk som ikke klarer å fikse jobb uten NAV... ja, hva skal jeg si :-) Not my cup of tea.
Vis hele sitatet...

Jeg registerer din mening, og det er greit, men; Det er dumt at slike forhåndsdømmende personer som deg får være ledere i arbeidslivet.
Sitat av Deflux Vis innlegg
Jeg registerer din mening, og det er greit, men; Det er dumt at slike forhåndsdømmende personer som deg får være ledere i arbeidslivet.
Vis hele sitatet...
Helt enig! Det kan godt være jeg gikk glipp av kjempebra ansatte, men den sjansen gadd jeg rett og slett ikke ta når jeg hadde andre mer sikre alternativer. Jeg besitter ikke denne stillingen i dag, bare så det er sagt. Dog ikke av lugubre årsaker da ;-)
Sitat av Deflux Vis innlegg
1. Registrer deg på NAV.no som arbeidssøker
2. Finn søknadskjema som heter "Individ stønad/sosialstønad" elns på NAV.no
3. Send skjema enten elektronisk eller via brevpost.
4. Etter en liten stund får du rundt 6000-8000 kr avhengig av hvilken kommune du bor i.


Som det blir sagt ovenfor her, så kan du ha hundre tusen kroner på konto, du har likevel rett på individ stønad. Denne søknaden må sendes hver måned for å få penger. Du blir mest sannsynlig påtvingt jobbsøkerkurs (som er helt ubrukelig med mindre du ikke har peiling på hvordan sette opp en CV og søknad) når du er under sosialhjelp.
Vis hele sitatet...
Kan du være så snill å vise meg en kilde som underbygger påstanden din? Individstønad (som forøvrig nå heter tiltakspenger) kan man ikke få før man er registrert i et tiltak. Jobbsøkerkurs kan være et slikt tiltak, men da får man ikke stønaden for mer enn de dagene man deltar (altså fyller ut som tiltak/utdanning på meldekort).

Les mer om stønader ved tiltak her:
https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/....cms#chapter-1

Og nei, dersom du mener sosial stønad, får man ikke det dersom man har midler til å dekke livsoppholdet selv.
Sist endret av reklame; 17. august 2015 kl. 17:45.
Sitat av reklame Vis innlegg
Kan du være så snill å vise meg en kilde som underbygger påstanden din? Individstønad (som forøvrig nå heter tiltakspenger) kan man ikke få før man er registrert i et tiltak. Jobbsøkerkurs kan være et slikt tiltak, men da får man ikke stønaden for mer enn de dagene man deltar (altså fyller ut som tiltak/utdanning på meldekort).

Les mer om stønader ved tiltak her:
https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/....cms#chapter-1

Og nei, dersom du mener sosial stønad, får man ikke det dersom man har midler til å dekke livsoppholdet selv.
Vis hele sitatet...

Orker ikke finne kilder, men jeg søkte senest i januar om slike penger. Er 200% sikker på at alle som har vært norsk statsborger i 3 år eller mer har rett til slike penger. Som jeg sier, så vil man muligens bli påtvingt en eller annen form for tiltak som for eksempel jobbsøkerkurs. Jeg søkte kun èn gang, og fikk utbetalt penger noen dager etter at søknaden var behandlet. Fikk aldri telefon fra nav om at jeg måtte på jobbsøkerkurs eller noe, men vet at hvis man går på slike penger over tid så må man det.
"Jobbsøkekurs".. Herregud for no jævla latterlige greier. Et kurs hvor man lærer å søke jobb. Det er ikke verre enn å Google "hvordan lage cv" så har man svaret på 5 minutter. Dette er bare et tiltak slappfisker går på så de kan dasse litt mer på samfunnets bekostning. Burde ikke eksistert i det hele tatt.
Sitat av Deflux Vis innlegg
Orker ikke finne kilder, men jeg søkte senest i januar om slike penger. Er 200% sikker på at alle som har vært norsk statsborger i 3 år eller mer har rett til slike penger. Som jeg sier, så vil man muligens bli påtvingt en eller annen form for tiltak som for eksempel jobbsøkerkurs. Jeg søkte kun èn gang, og fikk utbetalt penger noen dager etter at søknaden var behandlet. Fikk aldri telefon fra nav om at jeg måtte på jobbsøkerkurs eller noe, men vet at hvis man går på slike penger over tid så må man det.
Vis hele sitatet...
Er det dagpenger du snakker om? For dersom det er dagpenger, er det noe helt annet. Og slik jeg forstod TS, er han akkurat ferdig som student. Så med mindre han har tjent 135.000 i 2014, evt 270.000 i 2012,13 og 14 - har han ikke rett på dette.

Dersom det er individstønad som du skrev, MÅ han være i arbeidsrettet tiltak FØR han får utbetalt dette.

Dersom du snakker om sosial stønad, må han dokumentere både sine inntekter og formue. Dersom TS har midler selv, får han avslag inntil dette er oppbrukt.

Det er med andre ord ingenting som heter "individstønad" hvor man bare slenger inn en søknad og passivt (med unntak av eksempelvis jobbklubb i ny og ne) og casher ut 5-7.000 i mnd på - så dette må du komme med kilder på.
Sitat av reklame Vis innlegg
Er det dagpenger du snakker om? For dersom det er dagpenger, er det noe helt annet. Og slik jeg forstod TS, er han akkurat ferdig som student. Så med mindre han har tjent 135.000 i 2014, evt 270.000 i 2012,13 og 14 - har han ikke rett på dette.

Dersom det er individstønad som du skrev, MÅ han være i arbeidsrettet tiltak FØR han får utbetalt dette.

Dersom du snakker om sosial stønad, må han dokumentere både sine inntekter og formue. Dersom TS har midler selv, får han avslag inntil dette er oppbrukt.

Det er med andre ord ingenting som heter "individstønad" hvor man bare slenger inn en søknad og passivt (med unntak av eksempelvis jobbklubb i ny og ne) og casher ut 5-7.000 i mnd på - så dette må du komme med kilder på.
Vis hele sitatet...

Tror det er du som må komme med kilder, for akkurat nå er det jeg som har mest rett, i og med at jeg har fått godkjent en slik søknad. Det er penger til livsopphold, men tror ikke skjemaet heter det. Var ikke dagpenger jeg var på nei. Tror nesten ikke jeg fylte noe ut på det arket utenom navnet mitt, adresse, kontonummer og hvor mye jeg betalte i husleie. Resten lot jeg stå blankt.

Nav krevde heller ikke kopi av husleie-kontrakt eller kontoutskrift.
Sist endret av Deflux; 17. august 2015 kl. 18:32.
Sitat av Deflux Vis innlegg
Tror det er du som må komme med kilder, for akkurat nå er det jeg som har mest rett, i og med at jeg har fått godkjent en slik søknad. Det er penger til livsopphold, men tror ikke skjemaet heter det. Var ikke dagpenger jeg var på nei. Tror nesten ikke jeg fylte noe ut på det arket utenom navnet mitt, adresse, kontonummer og hvor mye jeg betalte i husleie. Resten lot jeg stå blankt.

Nav krevde heller ikke kopi av husleie-kontrakt eller kontoutskrift.
Vis hele sitatet...


Sosialtjenesteloven 5.1:
Sitat av Sosialtjenesteloven og behovsprøving
Dersom en klient ikke har utnyttet alle muligheter til å forsørge seg selv, og for eksempel ikke ønsker å fremme krav om trygderettigheter, underholdsbidrag eller ikke ønsker å bruke egenkapital eller å realisere formuesgjenstander, vil vedkommende av denne grunn kunne få avslag på søknad om økonomisk stønad. Dette hører i så fall inn under behovsvurderingen etter lovens § 5-1.
Vis hele sitatet...
Les mer om bestemmelsene her: https://www.regjeringen.no/no/dokume...el-5/id108835/

Nå, din tur!

Mye er basert på skjønn og ulike vurderinger, men slik du beskriver det får ikke jeg til å stemme. Les: slenge inn en søknad uten særlig dokumentasjon og passivt motta ytelser.
Sist endret av reklame; 17. august 2015 kl. 18:49.
Nå har jeg ikke lest gjennom alt her, men her er uansett mine two cents:

Du har rett på dagpenger. Plag nav hver dag, få gjerne henvist en saksbehandler. Kom innom hver dag, å mas på denne ene personen. Du vil få dagpenger på kort tid.

Når det kommer til utdannelese og skole, så virker det som at du må flytte for å få en lærlingplass.
Ja det kommer til å være sugent å bu på en liten hybel uten bil, og noe særlig penger til overs.
Men dette er nødvendig for fagbrevet.

Sikt deg gjerne inn på en stor by, så slipper du å flytte enda en gang for å få deg jobb.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Velg yrkesfag sier dem, det er viktig at vi har folk som velger yrkesfag sier dem. Men samtidig står mange uten lærlingplass, og sliter med å skaffe seg dette. Hvor er logikken? Såklart, kanskje en bør flytte på seg for å øke sjangsene til å finne noe. Men jeg synes situasjonen angående dette er svært dårlig idag, og bør gjøres noe med.
Har kravet om at skolen skal tilby deg lærlingplass eller alternativ opplæring forsvunnet?

Snakk med skolen og si at du ikke klarer å oppdrive lærlingplass. Så må de hjelpe deg med å finne en.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Har kravet om at skolen skal tilby deg lærlingplass eller alternativ opplæring forsvunnet?

Snakk med skolen og si at du ikke klarer å oppdrive lærlingplass. Så må de hjelpe deg med å finne en.
Vis hele sitatet...
Såvidt meg bekjent har det aldri vært et krav om at de skal tilby deg lærlingeplass. Skolen kan imidlertid sette deg i kontakt med opplæringskontor som vil forsøke å få deg lærlingeplass. Man må selvfølgelig på intervju, som de fleste arbeidssteder krever. Det er ingen garanti at man kommer til å få lærlingeplass etter endt vgs.
Sist endret av Deflux; 17. august 2015 kl. 19:40.
Takk for svar hittil. Vurderer å prøve å sende søknader til disse casinone i Malta, ser de trenger ansatte. Har ingenting å tape enn et kjedelig og deprimerende liv. 3 måneder med NAV og fly rundt med cver til fots tar fra deg livsgnisten når du trodde for 2 år siden at du har garantert deg lærling og et fremtidig yrke. Hjelper ikke å sippe, andre har det verre. Men føler bare at for hver dag blir jeg mer fortapt og deppa.
mens du går til og fra NAV, pigg innom noen bedrifter og snakk med daglig ledere og legg inn en generell søknader. Får du ikke jobb pigg innom de noen uker etterpå og så hold på, initiativ kan være noe de ser etter også når de trenger noen.
Det er mye rart som kommer fra nav av ungdom og noen har sikkert brennt seg der, så om du tar kontroll over egen situasjon så kan du styre det og ikke NAV.
Mitt lille bidrag i kveld kommer her. Jeg hadde midlertidig uføretrygd den gangen den ordningen var fungerende, den opphørte søkte jeg om permanent uføretrygd. Siden saksbehandlingen tok tid søkte jeg om sosialhjelp jeg var alene med to barn. Sosialhjelpen fikk jeg avslag på siden jeg hadde 35000 kr i banken på en sparekonto. De pengene måtte jeg bruke før jeg fikk noe, dessuten måtte jeg selge bilen også. Bilen var en steingammel Toyota , by the way, fikk 2500 kr.for den. Etter over ett år fikk jeg endelig innvilget uføretrygd, da tok kommunen alt jeg hadde fått i sosialhjelp tilbake.
Til TS snakk med NAV, mas, ring tyt og gi ikke opp. Ikke reis til Malta, det kommer til å bli et blodslit for lite penger.
Det er veldig synd at det er så vanskelig å få læreplass, har selv en stesønn som har sittet i kjelleren og spilt dataspill i tre år nå.
Lykke til videre, klem fra Betty
Sist endret av Nurse Betty; 17. august 2015 kl. 22:19.
Det er alt for få bedrifter som tar inn lærlinger, ja. Jeg har ett søskenbarn som gikk ut fra videregående for cirka fire år siden nå. Dette var som kokk da. Men det var visst plent umulig å finne seg noen læreplass innenfor det feltet der. Så hun fant seg en stilling som ikke krevde noen fagbrev, men dette tok vel minst ett år eller noe.