Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2752
Jeg har fullført 3 års videregående skole med retning studiespesialiserende, men jeg har ikke bestått vitnemål. Har strøket eksamen i fysikk 2 og IT2
Det å fikse dette vitnemålet vil ta sin tid og minst 26 000 hvis jeg tar opp fagene på privatskole (uten karakter-garanti).
Jeg har en viss oppfatning at det aldri kommer til å gå, og det å begynne på nytt fra VG2 taper jeg tre år på (mister dette året nå i tillegg). Realfag er ikke noe for meg, og tviler jeg klarer sammfunsfaglige fag heller.

Så jeg tenkte å søke på yrkesfag Helse til høst 2016.
Kan jeg bare begynne direkte på VG2 der? siden jeg har bestått de obligatoriske fagene?
Etter yrkesfag, har man "bevis" / "diplom" / "kompetanse" til å søke på jobb med en gang?
Tenker det å bli en apotektekniker ikke er så ille
ps: noen som vet hva de tjener sånn ca?
Sitat av Picimol Vis innlegg
Jeg har fullført 3 års videregående skole med retning studiespesialiserende, men jeg har ikke bestått vitnemål. Har strøket eksamen i fysikk 2 og IT2
Det å fikse dette vitnemålet vil ta sin tid og minst 26 000 hvis jeg tar opp fagene på privatskole (uten karakter-garanti).
Jeg har en viss oppfatning at det aldri kommer til å gå, og det å begynne på nytt fra VG2 taper jeg tre år på (mister dette året nå i tillegg). Realfag er ikke noe for meg, og tviler jeg klarer sammfunsfaglige fag heller.

Så jeg tenkte å søke på yrkesfag Helse til høst 2016.
Kan jeg bare begynne direkte på VG2 der? siden jeg har bestått de obligatoriske fagene?
Etter yrkesfag, har man "bevis" / "diplom" / "kompetanse" til å søke på jobb med en gang?
Tenker det å bli en apotektekniker ikke er så ille
ps: noen som vet hva de tjener sånn ca?
Vis hele sitatet...
Hvis du har fullført tre år studiespesialisering burde det ikke være noe problem å klare samfunnsfaglige fag? Det er ikke så vanskelig og går mye ut på det samme.
Hvis jeg husker riktig er det ny lovendring som sier at du må ta alle fag på nytt, selv om du har dem fra før. Det kan du enkelt sjekke ut via en samtale med rådgiveren. I følge utdanning.no har en Apotektekniker en gjennomsnittslønn på 360 000 i året. Hva mener du egentlig med bevis/diplom ved fullført skolegang? Etter oppnådd yrkeskompetanse kan du selvsagt søke jobb på lik linje med alle andre?
Sist endret av Antidote; 9. juli 2015 kl. 17:11.
Sitat av Antidote Vis innlegg
Hva mener du egentlig med bevis/diplom ved fullført skolegang?
Vis hele sitatet...
Fagbrev regner jeg med
Trådstarter
12 0
Fullfører man studiespesialiserende, er det ikke så enkelt å søke jobb på yrker. Da må du som regel ta videre utdanning, minst bachelor for å skaffe deg en jobb.
Men med yrkesfag så kan man søke om jobb med en gang etter de tre årene?
Slik jeg ser det, sparer man 3 år ved å velge yrkesfag. Men jeg har oppfattet dette litt for sent nå.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Picimol Vis innlegg
Fullfører man studiespesialiserende, er det ikke så enkelt å søke jobb på yrker. Da må du som regel ta videre utdanning, minst bachelor for å skaffe deg en jobb.
Men med yrkesfag så kan man søke om jobb med en gang etter de tre årene?
Slik jeg ser det, sparer man 3 år ved å velge yrkesfag. Men jeg har oppfattet dette litt for sent nå.
Vis hele sitatet...
Om du er ute etter ein praktisk jobb, utan dei heilt store teoretiske utfordringene, så kan du søke etter yrkesfag ja. Men du sparer ikkje tre år, for du er ikkje med i konkuransen om dei samme jobbane som nokon med høgare utdanning.

Så det kjem åpenbart an på kva jobb ein har lyst på, og kva utfordringer ein vil ha.
Trådstarter
12 0
Hvor stor er sjansen for å bli en apotektekniker når jeg søker rett etter yrkesfag?
For slik jeg har forstått det, så trenger man ikke høgere utdanning til å bli det, eller gjør man?
Sitat av Picimol Vis innlegg
Hvor stor er sjansen for å bli en apotektekniker når jeg søker rett etter yrkesfag?
For slik jeg har forstått det, så trenger man ikke høgere utdanning til å bli det, eller gjør man?
Vis hele sitatet...
Du kan jo søke alt du vil, men du er ikke ferdig utdanna fagarbeider før du har hatt læretid og bestått fagbrevet. Så jeg tviler på at du blir ansatt som apotektekniker rett etter skole da du i utgangspunktet ikke har noen ting å vise til, bare en halvferdig utdanning.
Jeg vil anbefale deg å ta en prat med rådgiveren på skolen du har gått på, og forklare situasjonen.

Husk at du også kan melde deg opp til privatisteksamen uten å ha hatt undervisning i forkant, og dermed spare mesteparten av de 26000 kronene. Kanskje du kan prøve å lese utelukkende på fagene du mangler for å få vitnemål dette halvåret, for å så ta eksamen til jul (hvis det er eksamen til jul i de fagene). Selv om du ikke tror du kommer til bruke vitnemålet ditt, så mangler du jo bare to fag - og det er alltid greit å ha studiekompetanse i bakhånd til senere. En hel del som velger yrkesfag, blir lei etter noen år, og har lyst å videreutdanne seg. Kanskje det er deg om noen år?
Sitat av steinarlima Vis innlegg
Husk at du også kan melde deg opp til privatisteksamen uten å ha hatt undervisning i forkant, og dermed spare mesteparten av de 26000 kronene.
Vis hele sitatet...
Yeah, om du gidder å lese på egenhånd koster hver eksamen deg 2000,-
Så slenger meg på steinarlima her; ta et halvår og studer kun disse to fagene på egenhånd og meld deg opp til privatisteksamen, stå på disse og så kan du stort sett gjøre hva du vil etterpå.
Jævlig waste å ikke gjøre dette imho. Selv om du er keen på å bli apotektekniker nå så kan det fort hende du får lyst til å bli apoteker feks etter noen år i yrket, da er det veldig greit å ha studiespes i bakhånd.
Om Ts skal ta opp igjen fag på egenhånd må han passe på så han har et vitnemål med to fag med full fordypning(altså både1 og 2) innenfor samme fag gruppe, ellers er ikke vitnemålet gyldig. Jeg vet ikke hvaslags andre valgfag du hadde, men om begge feks var samfunnsfaglige og lettere kan du jo rettogslett bare heller tavfordypningen i de fagene så du får deg et vitnemål.

Ang privatist eksamen så har prisene gått opp litt, man betaler nå ca1000kr for fag man ikke har hatt før og ca 2000kr for fag man har tatt før.
Sitat av Jakobet Vis innlegg
Om Ts skal ta opp igjen fag på egenhånd må han passe på så han har et vitnemål med to fag med full fordypning(altså både1 og 2) innenfor samme fag gruppe, ellers er ikke vitnemålet gyldig. Jeg vet ikke hvaslags andre valgfag du hadde, men om begge feks var samfunnsfaglige og lettere kan du jo rettogslett bare heller tavfordypningen i de fagene så du får deg et vitnemål.

Ang privatist eksamen så har prisene gått opp litt, man betaler nå ca1000kr for fag man ikke har hatt før og ca 2000kr for fag man har tatt før.
Vis hele sitatet...
Jøss, sinnsykt så dyrt det har blitt. For 4-5 år siden betalte jeg bare 300-400 kr per fag. Jeg støtter også opp om de andre her. Er jo utrolig gunstig å melde seg opp som privatist, og lese på fagene selv. Hvorfor betale prisen av en OK bil for at noen skal lære deg et fag som du i og for seg har hatt undervisning i fra før? Er jo bare å stramme seg opp litt, gro litt baller og lese pensum. Det skal ikke særlig mye til for å bestå et fag. Lykke til!
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
12 0
Vet du om jeg har lov til å ta eksamen i Engelsk 1+ 2 samme halvår hos privatistweb?
Sitat av Jurgen1337 Vis innlegg
Jøss, sinnsykt så dyrt det har blitt. For 4-5 år siden betalte jeg bare 300-400 kr per fag. Jeg støtter også opp om de andre her. Er jo utrolig gunstig å melde seg opp som privatist, og lese på fagene selv. Hvorfor betale prisen av en OK bil for at noen skal lære deg et fag som du i og for seg har hatt undervisning i fra før? Er jo bare å stramme seg opp litt, gro litt baller og lese pensum. Det skal ikke særlig mye til for å bestå et fag. Lykke til!
Vis hele sitatet...
Det endret seg i fjor, da betalte man rundt halvparten. Det ble endret siden det var sä mange som meldte seg opp og ikke mötte opp, derfor satte de opp prisene for og pröve ä filtrere ut de som ikke var serriöse om ä gä opp.


Til TS: Jeg er ikke helt sikker her, men da jeg spurte rädgiver om jeg kunne ta opp tysk 1-2(bare en karakter, men er jo spräkfaget sä strekker seg over 2är) og tysk 3 samme semester. Da sa hun til meg at det ikke gikk men at om jeg tokk tysk tre ville det telle som bestätt tysk 1 og 2 ogsä. Men godt mulig det er anderledes med engelsk, mulig det er större forskjeller pä hva du lärer de forskjellige ärene.