Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2789
Sønn av kongen
Ru11er's Avatar
Hei,

Jeg har nå bestemt meg for å si opp den faste jobben min, til fordel for mitt grunderprosjekt. Har de siste månedene tjent ufattelige summer.

Jeg trenger derimot veiledning. Jeg er egentlig en idiot som tjener mer enn Ola Nordmann. Jeg er registrert i enhetsregisteret, og jeg har forstått meg delvis på hvordan inntekt skattes.

På mandag skal jeg ta en prat med det lokale skattekontoret. Tankene som svivler i hodet nå - er om jeg trenger noen som kan ha "kontroll" over pengene mine? Tenker da mtp. skatt og regnskapsføring?

Hva ligger dette på i pris? Noen som har erfaring med å være nettgrunder og som tjener store penger på det?
Man kan jo ikke la vær og bli litt nysjerrig da... Hva slags grunderprosjekt er det du driver med?
altinn.no - Må jeg ha regnskapsfører?

Så godt som alle næringsdrivende er bokføringspliktige, og har plikt til å registrere og dokumentere inntektene og kostnadene sine, blant annet som bakgrunn for skatte- og avgiftsbehandling. Selskaper som er regnskapspliktige skal også utarbeide årsregnskap.

Det finnes ingen krav om at du skal bruke utenforstående til å hjelpe deg med regnskapet, bare resultatet blir korrekt. Og det vil uansett være ditt eget ansvar. Men de fleste som driver en virksomhet av noe omfang, vil finne ut at de sparer mye tid på å sette bort arbeidet til noen med tilpasset erfaring og teknologi.

Hvis andre enn bedriftens egne ansatte skal føre regnskapet, må vedkommende være autorisert og du skal ha en skriftlig avtale med regnskapsføreren. Finanstilsynet fører tilsyn med autoriserte regnskapsførere og det stilles krav til hvordan oppdragene gjennomføres.

I Finanstilsynets konsesjonsregister på internett finner du oppdatert oversikt over autoriserte regnskapsførere og regnskapsførerselskap.

Husk å melde fra til Enhetsregisteret om hvem som til enhver tid er regnskapsfører. Regnskapsføreren skal bekrefte at han har påtatt seg oppdraget.
Vis hele sitatet...
altinn.no - Må jeg ha revisor?

Hovedregelen er at alle med regnskapsplikt etter regnskapsloven også har revisjonsplikt.

Enkelte regnskapspliktige enheter er imidlertid fritatt fra revisjonsplikten (revisjonsfritak), jf. revisorloven § 2-1. Dette gjelder regnskapspliktige som har samlede driftsinntekter på mindre enn 5 millioner kroner. Viser årsregnskapet driftsinntekter som overstiger beløpsgrensen, inntrer revisjonsplikten for det etterfølgende regnskapsåret.


Fritaket for revisjonsplikt som nevnt ovenfor gjelder ikke for:

aksjeselskap og allmennaksjeselskap
ansvarlige selskap der antallet deltakere overstiger fem
kommandittselskap hvor komplementaren er en juridisk person hvor ikke noen av deltakerne har personlig ansvar for forpliktelsene, udelt eller for deler som til sammen utgjør den juridiske personens samlede forpliktelser, og selskapet har balansesum høyere enn 20 millioner kroner eller gjennomsnittlig antall ansatte høyere enn ti årsverk
ansvarlige selskaper hvor samtlige deltakere er juridiske personer hvor ikke noen av deltakerne har personlig ansvar for forpliktelsene, udelt eller for deler som til sammen utgjør den juridiske personens samlede forpliktelser, og det ansvarlige selskapet har balansesum høyere enn 20 millioner kroner eller gjennomsnittlig antall ansatte høyere enn ti årsverk
stiftelser
Aksjeselskaper som er morselskap i konsern, jf. aksjeloven, har alltid revisjonsplikt, uavhengig av størrelse.

Enkelte bransjer følger egne regler og må alltid ha revisor, som f.eks. advokater.

Fravalg av revisjon
Enkelte aksjeselskaper kan velge bort revisjon av årsregnskapet på visse vilkår:

Driftsinntektene er under 5 mill. kroner
Balansesummen er under 20 mill. kroner
Gjennomsnittlig antall ansatte ikke overstiger 10 årsverk.
Det er styret som etter fullmakt kan beslutte at årsregnskapet ikke skal revideres. I eksisterende selskap er det generalforsamlingen som gir styret slik fullmakt. I nye selskap er det stifterne som i stiftelsesdokumentet gir styret fullmakt til å beslutte at årsregnskapet ikke skal revideres.

Det må altså foreligge to protokoller i begge tilfellene - generalforsamlingsprotokoll og styreprotokoll, ev. stiftelsesdokument og styreprotokoll. Disse må legges ved Samordnet registermelding ved melding om fravalg av revisjon til Foretaksregisteret.

Viser årsregnskapet driftsinntekter, balansesum eller årsverk som overstiger terskelverdiene, inntrer revisjonsplikt for det påfølgende regnskapsåret.

Melding om fravalg av revisjon av årsregnskap meldes inn via Samordnet registermelding i Altinn, og må være registrert i Foretaksregisteret før den 31.12 for å få virkning for gjeldende år. Slutten av året er den travleste tiden for Foretaksregisteret. Det kan derfor være lurt å sende meldingen inn i god tid før fristen.
Vis hele sitatet...
Kommer vel ann på om du millionær, antar jeg.
Har selv drevet enkeltmannsforetak i mange år, med relativt høy inntekt. Du klarer deg greit uten regnskapsfører om du synes det er gøy og interessant å gjøre regnskapet selv, og du har tid til å gjøre det. Det er dog en del ting å sette seg inn i; anbefaler å lese en bok om grunnleggende regnskap. Greit å ha god kontroll på dobbel bokføring, balanse- og driftsregnskap, momsreglene, håndtering av varer, hva du kan utgiftsføre på foretaket, nedskriving av aktiva, eventuelle fradrag du har krav på, etc.

Nå driver jeg ikke så aktivt lengre, da jeg har fast jobb, men skulle jeg satset fullt igjen på eget foretak ville jeg betalt en regnskapsfører for å ta seg av jobben, så jeg kunne fokusere mer på inntektsgivende jobb. Det tar lang tid å sette seg inn i alt!
Du bør absolutt vurdere å søke permisjon, heller enn å si opp. Nettinntekt er flyktige greier, og stort sett ekstremt volatil.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Anbefaler deg å ordne regnskapsfører, jeg garanterer deg at det er veeeeldig digg. Jeg fikk helt bakoversveis når jeg skjønte hvor mye byråkratibullshit du må igjennom. Forguder regnskapsføreren min.

Så lenge du holder deg til enkeltmannsforetak trenger du ikke tenke på revisor.
Sønn av kongen
Ru11er's Avatar
Trådstarter
Takk for svar!

Har nå ordnet meg en "sekretær" som vil ta for seg all jobb med økonomi.
Selverklært noob
Apter_2416's Avatar
Nysgjerrig jeg også! Vil du dele denne siden med oss da Ru11er ?
Sitat av slicer Vis innlegg
Har selv drevet enkeltmannsforetak i mange år, med relativt høy inntekt. Du klarer deg greit uten regnskapsfører om du synes det er gøy og interessant å gjøre regnskapet selv, og du har tid til å gjøre det. Det er dog en del ting å sette seg inn i; anbefaler å lese en bok om grunnleggende regnskap. Greit å ha god kontroll på dobbel bokføring, balanse- og driftsregnskap, momsreglene, håndtering av varer, hva du kan utgiftsføre på foretaket, nedskriving av aktiva, eventuelle fradrag du har krav på, etc.

Nå driver jeg ikke så aktivt lengre, da jeg har fast jobb, men skulle jeg satset fullt igjen på eget foretak ville jeg betalt en regnskapsfører for å ta seg av jobben, så jeg kunne fokusere mer på inntektsgivende jobb. Det tar lang tid å sette seg inn i alt!
Vis hele sitatet...

Jeg vil si at for oppstartsselskaper så bør det å føre eget regnskap kun vurderes dersom man fra før har jobbet med regnskapsføring og er dreven og rask i jobben. Regnskapsføring er egentlig en billig tjeneste mtp hva du får igjen. Alt fra skattetips om hvordan du kan spare skatt, til det at en annen har kontroll på viktige datoer og innbetalinger. En regnskapsfører er din profesjonelle sparringspartner og rådgiver som skal hjelpe deg til best mulig drift og resultat. Regnskap er mer enn kun å føre tall inn og betale moms/arb-avg.

For de aller fleste nye selskaper så er det viktigste enten å betjene kunder, eller å skaffe kunder. Å bruke masse tid og energi på å sette seg inn i regnskapsføring er bare tull. Fokuser på drift, mersalg og nye kunder. Om du da når dagen er over fortsatt har krefter igjen så bruk heller tid på å lære deg budsjettering og det å lese regnskaper. Budsjettet er ditt styringsverktøy og å planlegge fram i tid er ofte mye viktigere for små bedrifter enn å bruke masse tid på historien, i form av forrige måneds regnskap.

Føring av regnskap gjøres best av fagfolk.


Pris vil variere etter antall billag og det er umulig for oss å vite hvor mange transaksjoner du vil ha i løpet av et år. Men du sier du tjener store penger. Så sett av 15-20.000 kroner til regnskapsføring. Blir det mindre tar du en fest blir det mer så dropper du en fest.
Sist endret av frtoretang; 3. desember 2014 kl. 14:45.