Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1834
Anonym bruker
"Farlig Nebbhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har jobbet ca 4 år i en liten avis, dvs 10k-ish abonnenter. Startet med produktansvar for noen av produktene i porteføljen (da vi har salgs og distribusjonsansvar for disse), samt noe TM (ringe) aktivitet.

Avisen har brukt et eksternt firma for annonsering på nett, det være seg facebook, google ads etc. Disse la ned virksomheten i januar/februar i år. Jeg fikk da ansvaret for dette - ble sendt på kurs med de som hadde gjort det før og fikk en måneds tid til å sette meg inn i systemene.

For 2 uker siden fikk jeg beskjed om at kontoret vårt skulle flyttes fra nord på Østlandet til Oslo, i den forbindelse hadde sjefen vår et møte med oss hvor han fortalte at alt av TM-aktivitet skulle legges ned - noe jeg forsåvidt syns er bra, og at det skulle satses fullt ut på nett-annonsering. I denne samtalen fikk jeg fortalt at jeg ikke kommer til å ha jobb videre, og at de kommer til å ansette folk som har jobba med dette i mange år. Det er jo smart av dem, jeg er ikke verdens beste etter å ha jobbet med dette i litt over ett halvt år.

Spørsmålet er om det er gyldig oppsigelse? Har man lov til å sparke folk pga kompetanse, uten at de har gjort noe særlig for at jeg skal komme på et godt nivå?

- Det skal sies, etter at jeg fikk ansvar for dette fikk jeg aldri en ny kontrakt hvor arbeidsoppgavene mine var spesifisert. Syns dette er litt døvt, og sitter med følelsen av at jeg aldri fikk noen ny kontrakt bare av den grunn til at de lett kunne si meg opp.

Noen som har peiling her? Har lest litt på nett, men føler dette er litt i en gråsone

God helg!
Har du fått en skriftlig oppsigelse? Hva står i kontrakten din på hva du er ansatt til å gjøre, hva er oppsigelsestiden din?
Anonym bruker
"Farlig Nebbhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Har du fått en skriftlig oppsigelse? Hva står i kontrakten din på hva du er ansatt til å gjøre, hva er oppsigelsestiden din?
Vis hele sitatet...
Har ikke fått en skriftlig oppsigelse enda, har bare fått beskjed om at fra 1 jan. 2018 vil jeg være uten jobb. Oppsigelsestiden er på 3 måneder, så den kommer iløpet av september.

I kontrakten jeg har per dags dato står det fortsatt det samme som det gjorde da jeg startet; TM-virksomhet, stand og lignende. Med andre ord, har ikke kontrakt på det jeg fikk ansvaret for et halvt år tilbake i tid
De nye arbeidsoppgavene du fikk ble vel kommunisert til deg på en eller annen måte ?
Du har sikkert eposter som sier noe om det, og kurset vil jo bety at du var tiltenkt oppgaven. Ta vare på dette, print ut og videresend til privat epost-adresse.
Har de noen gang sagt til deg at du ikke gjør en god jobb (med de nye arbeidsoppgavene) ?
I utgangspunktet virker det som du har en god sak, men spørsmålet blir vel hvor mye du vil kjempe for å beholde jobben.
Vent til det er gått de 3 månedene, og så lager du helvette. De fortjener ikke bedre.

Formkrav
En oppsigelse skal være skriftlig.

Fra arbeidsgivers side
Oppsigelse fra arbeidsgivers side skal leveres til arbeidstaker personlig eller sendes i rekommandert brev. Oppsigelsen trer i kraft når den er kommet fram til motparten.

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78229/
Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Vent til det er gått de 3 månedene, og så lager du helvette. De fortjener ikke bedre.

Formkrav
En oppsigelse skal være skriftlig.

Fra arbeidsgivers side
Oppsigelse fra arbeidsgivers side skal leveres til arbeidstaker personlig eller sendes i rekommandert brev. Oppsigelsen trer i kraft når den er kommet fram til motparten.

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78229/
Vis hele sitatet...
Hvorfor poste slikt meningsløst vas når ingenting tyder på at OPs arbeidsgiver ikke vil følge formkravet?

Sitat av OP
fått beskjed om at fra 1 jan. 2018 vil jeg være uten jobb. Oppsigelsestiden er på 3 måneder, så den kommer iløpet av september.
Vis hele sitatet...
Jeg er ingen arbeidsrettsekspert, og det virker for meg som om dette kan være litt i gråsonen, men min vurdering (ut fra det lille du har fortalt) er at det antagelig er innenfor. De kan ikke uten videre sparke deg fordi de vil bytte deg ut, men hvis de konsoliderer / endrer strukturen og dine arbeidsoppgaver helt eller delvis faller bort kan de si deg opp. Du kan i så fall ha en form for fortrinn i forhold til ny stilling, men hvis du ikke har nødvendig kompetanse hjelper det antagelig lite.

Hvis din stilling ikke endres som del av endringene i bedriften er det nok litt annerledes. Hvis du er organisert er det en soleklar sak for fagforeningen så du får en vurdering fra eksperter. Er du ikke organisert er du dessverre nok et eksempel til freaks brukere på hvorfor de bør være organisert.
Anonym bruker
"Farlig Nebbhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Cikey Vis innlegg
Jeg er ingen arbeidsrettsekspert, og det virker for meg som om dette kan være litt i gråsonen, men min vurdering (ut fra det lille du har fortalt) er at det antagelig er innenfor. De kan ikke uten videre sparke deg fordi de vil bytte deg ut, men hvis de konsoliderer / endrer strukturen og dine arbeidsoppgaver helt eller delvis faller bort kan de si deg opp. Du kan i så fall ha en form for fortrinn i forhold til ny stilling, men hvis du ikke har nødvendig kompetanse hjelper det antagelig lite.

Hvis din stilling ikke endres som del av endringene i bedriften er det nok litt annerledes. Hvis du er organisert er det en soleklar sak for fagforeningen så du får en vurdering fra eksperter. Er du ikke organisert er du dessverre nok et eksempel til freaks brukere på hvorfor de bør være organisert.
Vis hele sitatet...
Takk for svar. Min stilling endres ikke. Min oppgave er å annonsere på nett, epost-utsendelser, måle dette, rapportere tall o.l. Det er dette de skal satse på videre og droppe all ringe-aktivitet.

Siden de ikke hadde noen andre som kunne starte fort da det eksterne byrået sluttet å gjøre det for oss, fikk jeg det ansvaret. Det ble jobben min. Har ingen utdanning på dette området, så skjønner at de ønsker å hente inn folk som kan dette skikkelig.
Men hvis oppsigelsen er i gråsonen eller usaklig ønsker jeg å finne ut det før en evt. dialog med ledelsen. Mange som fikk fyken 1 år tilbake i tid fikk gode fallskjermer - men det var pga nedskjæringer, det er ikke det som skjer nå. Men jeg har lyst til å prøve å få til en avtale hvor jeg kommer litt bedre ut av det, enn å sitte igjen med nada.
Sitat av Cikey Vis innlegg
Hvorfor poste slikt meningsløst vas når ingenting tyder på at OPs arbeidsgiver ikke vil følge formkravet
Vis hele sitatet...
Det er vås ja, jeg hadde ikke fått med meg 2018 og derfor skrev jeg utifra at jeg antok han hadde fått sparken uten skriftlig oppsigelse.
Det er noe med de mobilskjermene som gjør at innhold innimellom på morgenen ikke kommer skikkelig inn i skallen.
ArbeidsledigProletar
Avisen er uansett døende. Finn deg nytt beite hvor du vil ha mer forutsigbarhet uansett?