Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 5918
Hey. Jobber med et lite digitalteknikk prosjekt, og har brukt for en del IC-gates. AND, OR, NOR, NAND, XOR, XAND, og invertere.

Har søkt rundt på ebay og dx.com for å finne pakker av ~50 stykker av hver type, men finner bare salg av maks. 5 av gangen, som koster flere hundre kroner.
Jeg regner med det finnes et sted jeg kan kjøpe opp ~50 stykker av hver type gate, for mye mindre enn hva jeg finner det på ebay osv.

Noen som vet?

Late meg innså nettopp at det er en pinned leverandør-post her. Får ta en titt.

Edit2:
Innser at det er litt forskjellige typer komponenter, så trenger nok litt hjelp til å finne hva som passer mitt bruksområde mest:
Planen er å bruke an Arduino UNO og massevis av Breadboards for leke meg litt med å lage minne, adders osv. osv.
Jeg er student ved NTNU i Trondheim, og ser at jeg får kjøpt inn end el komponenter her. Har hatt fag innenfor Digitalteknikk, men det var lite forkus på typer gates. Det vi har brukt, og loddet på kretskort, er Texas Instrument sin CD4011UB NAND gate, men kan for lite om komponentene til å vite hvilke egenskaper de burde ha for å brukes sammned med en Arduino UNO og en 5v krets for å ha det gøy med digitalteknikk.
Sist endret av Claryn; 16. mars 2017 kl. 16:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Har du sjekka f.eks. RS?

http://no.rs-online.com/web/p/standa...gates/9222906/

Standardforpakning for små kvanta er 25 i rør. Så 50 av den der vil komme på 80,-

Finn datablad på CMOS-serie billige gates, t.d 4000-serien. Den takler 3-18V, så bør funke knall med arduino.
Sist endret av vidarlo; 16. mars 2017 kl. 16:17.
Sitat av Claryn Vis innlegg
Hey. Jobber med et lite digitalteknikk prosjekt, og har brukt for en del IC-gates. AND, OR, NOR, NAND, XOR, XAND, og invertere.

Har søkt rundt på ebay og dx.com for å finne pakker av ~50 stykker av hver type, men finner bare salg av maks. 5 av gangen, som koster flere hundre kroner.
Jeg regner med det finnes et sted jeg kan kjøpe opp ~50 stykker av hver type gate, for mye mindre enn hva jeg finner det på ebay osv.

Noen som vet?

Late meg innså nettopp at det er en pinned leverandør-post her. Får ta en titt.
Vis hele sitatet...
Hva er XAND?

Jeg vet ikke hva du har prøvd å søke på; men søkeordnene «AND gates» gidde meg f.eks dette: 50pcs-SN74HCT08N-QUADRUPLE-2-INPUT-POSITIVE-AND-GATES-IC-Texas-DIP-14 som resultat.

Her har du 50 stk quad AND gates, altså 200 AND gates totalt.
Claryn's Avatar
Trådstarter
Edit 3:
Kan også nevne at jeg har en del LEDs som fulgte med et Arduino UNO kit, som jeg ikke har noe datablad til. Har også en del resistorer, alt fra 220-10k Ohm. Trenger også da LEDs og passende resistorer for å faktiske bruke det sammen med IC-gates, ettersom de har forskjellige outputs ved forskjellige spenninger (jeg kjører 5v via Arduino).

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Har du sjekka f.eks. RS?

http://no.rs-online.com/web/p/standa...gates/9222906/

Standardforpakning for små kvanta er 25 i rør. Så 50 av den der vil komme på 80,-

Finn datablad på CMOS-serie billige gates, t.d 4000-serien. Den takler 3-18V, så bør funke knall med arduino.
Vis hele sitatet...
Genialt, akkurat det jeg var ute etter. Som jeg nevnte i min Edit3 som ble ninjad av dere: trenger jeg tenke mye på nøyaktig hvor store resistanser jeg bruker for å ha med ganske standard LEDs i kretsen, uten å være redd for å ødelegge noen komponenter? Har ingen datablad på noen av komponentene jeg har til Arduino UNOen, men regner med det er noe standard greier jeg kan finne ut av et sted?

Sitat av 0xFF Vis innlegg
Hva er XAND?

Jeg vet ikke hva du har prøvd å søke på; men søkeordnene «AND gates» gidde meg f.eks dette: 50pcs-SN74HCT08N-QUADRUPLE-2-INPUT-POSITIVE-AND-GATES-IC-Texas-DIP-14 som resultat.

Her har du 50 stk quad AND gates, altså 200 AND gates totalt.
Vis hele sitatet...
Dette jeg har sett på bla., men de er helvetes dyre.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Har du sjekka f.eks. RS?

http://no.rs-online.com/web/p/standa...gates/9222906/

Standardforpakning for små kvanta er 25 i rør. Så 50 av den der vil komme på 80,-

Finn datablad på CMOS-serie billige gates, t.d 4000-serien. Den takler 3-18V, så bør funke knall med arduino.
Vis hele sitatet...
Det er mange forskjellige 4000-serie CMOS-gates. Jeg husker vagt at i en forelesning fikk vi beskjed om å passe på at vi fikk tak i CD4011UBE, og IKKE CD4011BE for NAND blandt annet. Hva er forskjellen? Hva vil tilsvarende for AND, OR, NOR og XOR være?
Sist endret av Claryn; 16. mars 2017 kl. 17:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Claryn Vis innlegg
Edit 3:

Det er mange forskjellige 4000-serie CMOS-gates. Jeg husker vagt at i en forelesning fikk vi beskjed om å passe på at vi fikk tak i CD4011UBE, og IKKE CD4011BE for NAND blandt annet. Hva er forskjellen? Hva vil tilsvarende for AND, OR, NOR og XOR være?
Vis hele sitatet...
U betyr at det ikke er buffer på utgangen (unbuffered). Et buffer gir raskere skifte mellom verdiene, men koster litt mer. Uten buffer er bra hvis du har signaler som skifter sakte, eller bruker dem i analogt modus.

Tenk på at CMOS ikke greier å drive en LED. Da trenger du spesielle buffer-icer (driver) eller en transistor. Sjekk databladene for maks utstrøm.
Sist endret av ivar_oslo; 16. mars 2017 kl. 19:07.
Claryn's Avatar
Trådstarter
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
U betyr at det ikke er buffer på utgangen (unbuffered). Et buffer gir raskere skifte mellom verdiene, men koster litt mer. Uten buffer er bra hvis du har signaler som skifter sakte, eller bruker dem i analogt modus.

Tenk på at CMOS ikke greier å drive en LED. Da trenger du spesielle buffer-icer (driver) eller en transistor. Sjekk databladene for maks utstrøm.
Vis hele sitatet...
Er det trøblete å mikse buffered og unbuffered gates inn i simple kretser?

Du tenker en transistor som har 2 innganger (Vdd og utgang fra IC), og slipper gjennom Vdd dersom det er spenning fra IC?

Hvilke ICer trenger jeg isåfall hvis jeg vil ha LEDs? Har sett mange videoer hvor folk har ICer, og kobler LEDs dirkete på etter dem.

---------------
Jeg har testet litt. Jeg vet at jeg kan lage en krets som denne:


For å få en LED til å lyse ved logisk høy ouput. Jeg vil helst unngå å måtte bruke en transistor, og jeg har faktisk en CD4011UB NAND gate liggende, fra en digitalkrets lab. Heldigivis brukte vi sokkel på kretskortet, så den er ikke loddet fast.

Jeg koblet opp ICen, ga den 5V over Vdd som vist i databladet, og koblet Vss til jord. Deretter satte inputs på en av de fire NAND portene til Vdd, og den andre til jord - resultatet er logisk høy på output 3 (Vdd).
Her har jeg en digital PWM pin 7, som tar input koblet til utgangen.
I koden min:

Kode

const int ledPin = 8;
const int cmosPin = 7;

void setup() {
    pinMode(ledPin, OUTPUT);
    pinMode(cmosPin, INPUT);
    digitalWrite(ledPin, LOW);
}

void loop() {
    int cmosState = digitalRead(cmosPin);

    if (cmosState == HIGH) {
      digitalWrite(ledPin, HIGH);
      delay(1000);
      digitalWrite(ledPin, LOW);
      delay(1000);
    }
}
Sjekker jeg for logisk høy på pinnen (7), og hvis den er høy, får jeg en LED koblet til pin 8 til å lyse. Oppkoblingen er som her:


Lat som at IC på bildet er en CD4011UB, fordi det er det det er.

Problemet er at uansett hvordan jeg endrer input på NAND-gaten (den oransje ledningen), vil ikke LEDen starte å lyse. Hvis jeg derimot trekker ut den gule ledning fra 7, ut av breadboardet, begynner den å blinke.

Jeg prøvde å endre condition i if statement til LOW, men da lyser LEDen uansett, så lenge pin 8 er koblet til.

Hva er det jeg gjør galt her? Burde ikke dette fungere, eller er det noe galt i oppkoblingen min??
Sist endret av Claryn; 17. mars 2017 kl. 00:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har du koblet den akkurat som på den tegningen? Da har du en kortslutning. Pin 1 og 2 på 4011 er innganger. Pin 2 er jo ikke tilkoblet noe. Flytt heller den grønne ledningen til 2 og prøv igjen. Pin 3 er utgangen fra porten, og dit har du koblet både grønn og gul ledning. Den grønne kortslutter utgangen og gir en konstant 0V inn på Arduinoen, og muligens skade på 4011-kretsen.

Tips 1: Sett komponenter rettvendt hvis mulig. Det var tungvindt å lese skjemaet oppned.
Tips 2: Koble strømforsyningen riktig til breadboardet. Rød ledning til rødmerket spor, blå ledning til blåmerket spor. Tok meg litt tid å få klarhet i dette.

Hvis poenget er å styre LED, har du vurdert 74xx-serien istedenfor? Dem gir 12,5 mA rett på utgangen. 4011 gir ca. 0,9 mA ifølge databladet og må forsterkes. Altså bruke 74LS08 istedenfor 4011? For styring av LEDsbruker jeg selv 74LS06 eller 74LS07 for større strømmer da disse har åpen kollektor-utgang. En CMOS-utgang kan kobles til en men bare en TTL-inngang uten problemer.

Alle UB og UBE kan blandes uten problemer. De logiske nivåene er det samme.

Googlet litt i går, og fant selv flere kretser hvor LED var tegnet inn rett på en CMOS. Så derfor har jeg begynt å lure litt selv. Så jeg skal prøve å koble opp litt selv i helgen og se om det går.

Litt nøyerere lesing i databladet viser en IOL og IOH (maks strøm ved lav og høyutgang) på 0,88 mA ved 5 V. Dog viser den 8,8 mA ved 15 V driftsspenning. Så hvis du øker spenningen på 4011 til 15 V så skal den visst greie å få en LED til å lyse. (Da trenger du en motstand på ca. 1-2 kohm for LEDen).

Beklager at innlegget ble litt rotete. Har ikke fått sove i natt. Men lykke til. Fint å høre tilbakemeldinger!
Eg ville sett kva dei har på Omega Verksted på Gløshuagen. Mest sannsynleg vil det bli litt i dyraste laget.
evt
Aliexpress.com
Digikey.no selger komponenter i pakker, mulig de ikke har akkurat den du leter etter men kan være verdt et søk
Claryn's Avatar
Trådstarter
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Har du koblet den akkurat som på den tegningen? Da har du en kortslutning. Pin 1 og 2 på 4011 er innganger. Pin 2 er jo ikke tilkoblet noe. Flytt heller den grønne ledningen til 2 og prøv igjen. Pin 3 er utgangen fra porten, og dit har du koblet både grønn og gul ledning. Den grønne kortslutter utgangen og gir en konstant 0V inn på Arduinoen, og muligens skade på 4011-kretsen.

Tips 1: Sett komponenter rettvendt hvis mulig. Det var tungvindt å lese skjemaet oppned.
Tips 2: Koble strømforsyningen riktig til breadboardet. Rød ledning til rødmerket spor, blå ledning til blåmerket spor. Tok meg litt tid å få klarhet i dette.

Hvis poenget er å styre LED, har du vurdert 74xx-serien istedenfor? Dem gir 12,5 mA rett på utgangen. 4011 gir ca. 0,9 mA ifølge databladet og må forsterkes. Altså bruke 74LS08 istedenfor 4011? For styring av LEDsbruker jeg selv 74LS06 eller 74LS07 for større strømmer da disse har åpen kollektor-utgang. En CMOS-utgang kan kobles til en men bare en TTL-inngang uten problemer.

Alle UB og UBE kan blandes uten problemer. De logiske nivåene er det samme.

Googlet litt i går, og fant selv flere kretser hvor LED var tegnet inn rett på en CMOS. Så derfor har jeg begynt å lure litt selv. Så jeg skal prøve å koble opp litt selv i helgen og se om det går.

Litt nøyerere lesing i databladet viser en IOL og IOH (maks strøm ved lav og høyutgang) på 0,88 mA ved 5 V. Dog viser den 8,8 mA ved 15 V driftsspenning. Så hvis du øker spenningen på 4011 til 15 V så skal den visst greie å få en LED til å lyse. (Da trenger du en motstand på ca. 1-2 kohm for LEDen).

Beklager at innlegget ble litt rotete. Har ikke fått sove i natt. Men lykke til. Fint å høre tilbakemeldinger!
Vis hele sitatet...
Jeg bruker LED som krever 10-20mA, så 7400-serien vil fungere for mitt behov hvis de kan de nødvending strøm ut.

Jeg testet uten kortsluttning mot jord fra port 3 på IC, men samme resultat.
Jeg vil gjerne bruke Arduino som kilde, og da er jeg begrenset til 5V. `

Disse vil altså passe meg perfekt: http://www.digikey.no/products/en/in...=0&pageSize=25

Utenom at de ikke har XNOR.
Sist endret av Claryn; 17. mars 2017 kl. 18:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Claryn Vis innlegg
Jeg bruker LED som krever 10-20mA, så 7400-serien vil fungere for mitt behov hvis de kan de nødvending strøm ut.

Jeg testet uten kortsluttning mot jord fra port 3 på IC, men samme resultat.
Jeg vil gjerne bruke Arduino som kilde, og da er jeg begrenset til 5V. `

Disse vil altså passe meg perfekt: http://www.digikey.no/products/en/in...=0&pageSize=25

Utenom at de ikke har XNOR.
Vis hele sitatet...
XNOR er vel ikke noe problem. Den lager du at en XOR etterfulgt av en NOT, dvs. 4030 + 4069 (eller 7486 + 7404).

Nå bruker jeg databladet fra National Semiconductors, dem nummererer ikke portene så jeg holder meg til ben-nummer. Du bruker porten med benene 1, 2 og 3. 1 og 2 er innganger og 3 er utgang. 4011 er en NAND, dvs AND + NOT. For å få 0 V på ben 3, må både ben 1 og 2 ha 5 V, alle andre kombinasjoner på inngangene gir 5 V ut. Hvis du har kortsluttet denne chipen, vurder å bruke en annen en da den kan være skadet/ødelagt. Det er også anbefalt å jorde alle ubrukte innganger på en CMOS.

Har du forresten vurdert en slik en: http://www.ebay.com/itm/MB102-Power-...4AAOSwnDxUkl3S Her har du en strømforsyning du setter rett på prøvebordet og som kan tilkobles strøm på samme måten som en Arduino, men du slipper å programmere en Arduino for å teste elektronikk. Jeg har 3 av dem og dem fungerer suverent.

Tok et raskt sveip gjennom noen datablader for 74xx-serien og alle kunne gi 8 mA når utgangen er lav (men bare 0,4 mA når utgangen er høy). Så du ma basere deg på å få lys i LEDen bare når utgangen er på logisk 0. (Bare sett på en ekstra NOT så blir det riktig).

Strømmen som oppgis på LED er maks-strømmen før dem ødelegges. Du må gjerne bruke mindre. Om LEDen tåler 20 mA vil den sikkert lyse ved 5 mA også, men selvfølgelig mye svakere. Spørsmålet er hvor mye strøm som trengs for å få synlig lys. Det finnes høyintensitetsLED som gir mer lys ved samme strøm. Kanskje en mulighet? En motstand på 390 ohm bør passe for å få 8 mA så kan du prøve om det gir synlig lys. Trenger du mer lys kan du sette en 74LS06 (ikkeinverterende buffer) etter ICen din. Denne tåler 40 mA og du får full intensitet på LED. Denne har åpen kollektor, så den virker kun ved lav utgang. 74LS07 (inverterende buffer) gjør det samme, men inverterer signalet og gjør at en LED lyser når inngangen er høy.

Dette ble langt. Men håper det ga deg noen fornuftige svar.
Claryn's Avatar
Trådstarter
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
XNOR er vel ikke noe problem. Den lager du at en XOR etterfulgt av en NOT, dvs. 4030 + 4069 (eller 7486 + 7404).

Nå bruker jeg databladet fra National Semiconductors, dem nummererer ikke portene så jeg holder meg til ben-nummer. Du bruker porten med benene 1, 2 og 3. 1 og 2 er innganger og 3 er utgang. 4011 er en NAND, dvs AND + NOT. For å få 0 V på ben 3, må både ben 1 og 2 ha 5 V, alle andre kombinasjoner på inngangene gir 5 V ut. Hvis du har kortsluttet denne chipen, vurder å bruke en annen en da den kan være skadet/ødelagt. Det er også anbefalt å jorde alle ubrukte innganger på en CMOS.

Har du forresten vurdert en slik en: http://www.ebay.com/itm/MB102-Power-...4AAOSwnDxUkl3S Her har du en strømforsyning du setter rett på prøvebordet og som kan tilkobles strøm på samme måten som en Arduino, men du slipper å programmere en Arduino for å teste elektronikk. Jeg har 3 av dem og dem fungerer suverent.

Tok et raskt sveip gjennom noen datablader for 74xx-serien og alle kunne gi 8 mA når utgangen er lav (men bare 0,4 mA når utgangen er høy). Så du ma basere deg på å få lys i LEDen bare når utgangen er på logisk 0. (Bare sett på en ekstra NOT så blir det riktig).

Strømmen som oppgis på LED er maks-strømmen før dem ødelegges. Du må gjerne bruke mindre. Om LEDen tåler 20 mA vil den sikkert lyse ved 5 mA også, men selvfølgelig mye svakere. Spørsmålet er hvor mye strøm som trengs for å få synlig lys. Det finnes høyintensitetsLED som gir mer lys ved samme strøm. Kanskje en mulighet? En motstand på 390 ohm bør passe for å få 8 mA så kan du prøve om det gir synlig lys. Trenger du mer lys kan du sette en 74LS06 (ikkeinverterende buffer) etter ICen din. Denne tåler 40 mA og du får full intensitet på LED. Denne har åpen kollektor, så den virker kun ved lav utgang. 74LS07 (inverterende buffer) gjør det samme, men inverterer signalet og gjør at en LED lyser når inngangen er høy.

Dette ble langt. Men håper det ga deg noen fornuftige svar.
Vis hele sitatet...
Jeg bestilte 3 av akkurat den type Breadboard + kilde for noen dager siden, så det er på vei.

At de gir 8mA ved logisk lav og 0.2mA ved logisk høy, eller omvendt, spiller egentlig ingen rolle, så lenge det er konsistent over alle ICer. Skal bare bruke LEDs for å visualisere, så samme om 0 = lys eller 1 = lys.

Vanligvis bruker jeg 5V på LED fra Arduino, med en 220ohm resistor, og da lyser de på ~70%, og det er på litt over 20mA, så det er ikke noe problem heller.

Takk for hjelp - da skal jeg bestille meg noen av disse 7400-serie ICene!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
http://www.ebay.com/itm/ELENCO-LP-56...YAAOSwBahVJpj9

Liknande er nyttig for feilsøking. Du kan forsåvidt bygge det sjølv og, med ei vippe og litt. Det er lærerikt nok. Men probe er essensielt for å sjå pulser og status
Sist endret av vidarlo; 17. mars 2017 kl. 20:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Claryn's Avatar
Trådstarter
Edit: Hooly, litt anderledes pris på disse ja... Da tror jeg nok det blir å finne en måte å få arduinoen dine digitale pins til å merke logisk høy/lav som på tegningen over.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
http://www.ebay.com/itm/ELENCO-LP-56...YAAOSwBahVJpj9

Liknande er nyttig for feilsøking. Du kan forsåvidt bygge det sjølv og, med ei vippe og litt. Det er lærerikt nok. Men probe er essensielt for å sjå pulser og status
Vis hele sitatet...
Ah, kan bruke dette istedet. Smud.
Sist endret av Claryn; 17. mars 2017 kl. 20:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Claryn Vis innlegg
Edit: Hooly, litt anderledes pris på disse ja... Da tror jeg nok det blir å finne en måte å få arduinoen dine digitale pins til å merke logisk høy/lav som på tegningen over.
Vis hele sitatet...
Om du vil dille med digitalelektronikk så gløym arduinoen din. Den er i vegen Du kan bygge ei RS-vippe for å fange pulser, og det krevst ikkje veldig mykje for å lage frekvensmålar heller - teljar og ein kjent frekvens er godt utgangspunkt.
Claryn's Avatar
Trådstarter
Endret litt på kretsen (antar jeg hadde koblet noe feil sist, men var "riktig" på diagrammet). Har nå trippel-sjekket at alt er identisk med diagrammet:
http://imgur.com/TSHq8QX.png
Igjen la oss anta at IC er en CD4011UB, med inngang 1,2,3 på nederste rekke, fra venstre. Gul er altså pin 3, output.

Med følgende kode:

Kode

const int ledPin = 8;
const int cmosPin = 7;

void setup() {
    pinMode(ledPin, OUTPUT);
    pinMode(cmosPin, INPUT);
    digitalWrite(ledPin, LOW);
}

void loop() {
    digitalWrite(ledPin, digitalRead(cmosPin));
}
lyser LED når det er koblet som på diagrammet. Setter jeg input 2 til 5V, slutter den å lyse. Viola.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Om du vil dille med digitalelektronikk så gløym arduinoen din. Den er i vegen Du kan bygge ei RS-vippe for å fange pulser, og det krevst ikkje veldig mykje for å lage frekvensmålar heller - teljar og ein kjent frekvens er godt utgangspunkt.
Vis hele sitatet...
Har tenkt til å bruke Arduino på denne måten, så slipper jeg transistor / IC som gir > 5mA ut. Er bare for å visualisere i starten. Skal bestille meg en slik probe som enkelt måler logisk høy/lav. Har et multimeter, men har ikke prober på den, bare tykke kabler, så blir vanskelig å måte ordentlig.

Første prosjekt er å lage en 8bits fulladder, deretter lage nok sRAM med RS-vipper i par, for å kunne multiplisere sammen 3 binære tall - også får vi se hvor store tall, når jeg har designet ferdig kretsen og ser hvor mange ICer jeg trenger.
Sist endret av Claryn; 17. mars 2017 kl. 21:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Goyhest Vis innlegg
Digikey.no selger komponenter i pakker, mulig de ikke har akkurat den du leter etter men kan være verdt et søk
Vis hele sitatet...
Og hvis du handler for mer enn et visst beløp (400 kroner?) så får du gratis frakt.
Du må selvfølgelig betale moms, men likevel.