Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 11131
Hey!

Jeg går rett på sak: Er piss lei av å bli stoppet av politiet.

Jeg er siktet for 4-5 narkotikaforbrytelser som jeg har nektet alt for, men selv i måneder og år etter står de fremdeles og politiet ransaker bilen min sånn 1-2 gang i mnd samt tester meg for ruskjøring og div. De dukker opp på døra til folk jeg kjenner og spør etter meg og stopper meg uten unntak hver gang de ser meg når jeg er ute og kjører.

Jeg har forstått det sånn at enten jeg blir funnet skyldig eller ikke i disse siktelsene vil de følge meg livet ut. Får politiet opp disse sakene på meg når de søker opp regnr på bilen min selv om disse sakene blir henlagt?

Selv om det er lovstridig har jeg registrert meg som UFB(uten fast bopel) selv om jeg har bopel. Jeg er så latterlig lei av at politiet skal ransake og grave og rote. Nei, jeg har ikke tenkt til å slutte med rusmidler, og nei, de får ikke vite hvor jeg bor.

Jeg trenger ikke det her. Er det noen som har gode forslag til hvordan slippe dette?

Jeg har forstått det sånn at uansett om jeg blir skyldig eller ikke i siktelsene vil de få det opp og stoppe/ransake meg/bopelet mitt uansett. Finnes det noen lover her? Når går det over til å bli trakassering?

Er det mulig å registrere bilen min på noe annet, f.eks. banken? Kan jeg lease bil for å slippe dette? Jeg kunne sikkert registrert bilen min på en kamerat og sagt jeg låner bilen konstant? Jeg kunne sikkert slutta med rusmidler?

Siste alternativet er selvsagt uaktuelt. Andre forslag?
Hei.

Har du først gitt de interresse for å følge deg opp og at de har funnet positivt funn på deg enten direkte eller indirekte så vil jeg neppe tro at de gir seg med det første, jobben deres er jo tross alt å holde narkotikaforbrytelser nede. Jeg vil anbefale deg og heller vise dem edruelighet om du klarer dette til tross for at du nevner at dette ikke er aktuelt. De kan nok ta et utvidet et søk på deg mtp treffet de får når de søker opp regnr, kanskje de allerede kjenne til navnet? De vil heller ei aldri stoppe ransakelse så lenge de har skjellig grunn til mistanke.
Sitat av Nordic-Bots Vis innlegg
De vil heller ei aldri stoppe ransakelse så lenge de har skjellig grunn til mistanke.
Vis hele sitatet...
Dette har jeg konkludert med også, derfor spør jeg om tips da hehe

Edit: Lot ikke merke til at "ei" var inkludert i forrige post. Svaret mitt er basert på samme svar uten "ei"
Sist endret av owihoyooho; 11. februar 2017 kl. 04:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
UP bilene politiet kjører rundt med har et kamera hvor REGnr blir lest av automatisk dersom man passerer eller logger bak de i trafikken. Registrerer du bilen din på noen andre - eventuelt leaser (usikker om REGnr likevel blir registert på deg da) vil dette hjelpe MYE. Og til deg - Nordic-Bots - du har åpenbart ingen erfaring/peiling på området. "Skjellig grunn til mistanke" er et begrep som er urelevant ved de fleste "tilfeldige" ransakelser. Det er bare en unnskyldning de kan bruke ved en eventuell klage + begrepet gjør at naive folk ikke legger merke til at vi beveger oss smygende mer mot en politistat.

Forstår at jobben deres er å holde narkotikaforbrytelser nede. Men er i tvil i om den daglige direkte trakasseringen heller har som mål å øke oppklaringsprosent enn noe annet. Litt som i Bergen hvor politiet lot vare og gripe inn i en mange-kilo amfetamin overlevering for så å straffe folk som ble tatt med ett gram hasj med bøter opptil 10k.

Er det mindre narkotika i gatene blir det vanskeligere for narkotika-politiet og bedre oppklaringsprosenten + mindre jobber/bruk for de. Hva tror du er best for samfunnet? Men dette blir en annen diskusjon.
Tror leasing av bil er lurt for å ikke ha reg.nr. på seg selv, da står bilen registrert på leasing / finansieringsselskapet. Men hvis det er regnr som legges inn i registeret (noe jeg tror) så er du vel like langt hvis du blir stoppet en gang med leasingbilen. Spesielt lokalt politi vil vel fort merke seg hvilken bil du kjører i.
Hvis du aldri har noe ulovelig i bilen, men veldig mye ting de må lete igjennom så må de vel gå lei av å stoppe deg til slutt ?
Med mindre du har drevet med dealing i større skala høres dette merkelig ut. Hvorfor skulle politiet bruke masse resurser på å overvåke en person, stoppe denne personen gjentatte ganger, og til og med involvere familie/venner? Politiet i Norge har som kjent ikke akkurat en overflod av penger, og jeg tror ikke de ville sløst det på slit. Uansett hvor mye du syntes de er 'purkefaen' eller 'maktsyke jævler hele gjengen'

Når det er sagt, hvordan oppfører du deg når du er med politiet? Selv om jeg skjønner at du etterhvert er lei, prøver du å samarbeide sånn noenlunde, eller i det minste ikke prøve å gjøre livet dere kjipere?
Har du forsøkt å klage til politimester eller noe, der du bor?
Problemet ditt er jo at du faktisk ruser deg, er disse sakene du er siktet i henlagt?
Har du testet positivt når du har blir stoppet?
Sitat av Poppis Vis innlegg
Har du forsøkt å klage til politimester eller noe, der du bor?
Vis hele sitatet...
For at politiet etteforsker lovbruddene han innrømmer i tråden? Politimesteren er vel den som har gitt ordre om at slike saker skal prioriteres.
Er det et alternativ å flytte til en annen mer liberal by i Norge? Samt leasing høres smart ut.
Sitat av dggr Vis innlegg
Hvis du aldri har noe ulovelig i bilen, men veldig mye ting de må lete igjennom så må de vel gå lei av å stoppe deg til slutt ?
Vis hele sitatet...
Hehe ja, jeg har en uvane med å rote i bilen min, men politiet pleier å ransake den uansett. Ansiktene deres når de åpner bagasjen er alltid priceless. Det er ikke et spesielt uttrykk egentlig, det er et sånt: "å fytti faen det er mye drit. Jeg får ikke betalt nok for å måtte hanskes med det her" med et pokerface oppå.

Sitat av Sinken Vis innlegg
Med mindre du har drevet med dealing i større skala høres dette merkelig ut. Hvorfor skulle politiet bruke masse resurser på å overvåke en person, stoppe denne personen gjentatte ganger, og til og med involvere familie/venner? Politiet i Norge har som kjent ikke akkurat en overflod av penger, og jeg tror ikke de ville sløst det på slit. Uansett hvor mye du syntes de er 'purkefaen' eller 'maktsyke jævler hele gjengen'

Når det er sagt, hvordan oppfører du deg når du er med politiet? Selv om jeg skjønner at du etterhvert er lei, prøver du å samarbeide sånn noenlunde, eller i det minste ikke prøve å gjøre livet dere kjipere?
Vis hele sitatet...
Ja, jeg er veldig enig. Politiet har jo selv sagt at siktelsene mot meg ser ganske drøye ut, selv om det viser seg at jeg ikke er den siktelsene skal ha meg til å være.

Jeg oppfører meg forøvrig alltid ordentlig, høflig og med respekt mot politiet. Å være en drittunge vil på ingen måte hjelpe meg, og jeg har jo faktisk respekt nok for enkeltpersoner at jeg ikke går "ACAB svin faens dritter".

Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Problemet ditt er jo at du faktisk ruser deg, er disse sakene du er siktet i henlagt?
Har du testet positivt når du har blir stoppet?
Vis hele sitatet...
Aldri testet positivt på noe som helst faktisk. Har hatt en god bråte flaks her da, skal innrømme det.

Sitat av smetti Vis innlegg
Er det et alternativ å flytte til en annen mer liberal by i Norge? Samt leasing høres smart ut.
Vis hele sitatet...
Ja, det har jeg gjort. Har fremdeles problemet dessverre.
Av personlige opplevelser vil nok lovlydighet over lang tid føre til mindre interesse for deg.
Du kan skifte telefonnr, ny telefon (da simkort ikke alltid er eneste måte å spore på). Dersom du tror de er inne på telefonen din må du fjerne alle apper som tillater tilgang til mikrofon, kamera og kontakter, og telefon.
Lease bil i en kompis sitt navn (dersom du fortsatt driver med noe som politiet ikke bør vite om), flytte som nevnt over. For å gå Off-grid må du slutte med elektroniske spor. PC, bankkort, mobiler, nettbrett, autopass osv osv...

Beste er å være tålmodig å vente de ut, men dette er ikke sikkert skjer.
Nå vet jeg ikke hvilke forhold du er siktet for tidligere, men dersom det er store narkotikasaker er du som regel i huskelisten til politiet i en god stund. Narkotika-lov brudd er en av de sakene politiet prioriterer, så alt rundt det blir nok godt vektlagt ifht. ransakelser og diverse.
Hei!

Dette er ikke noe jeg kan, jeg bare prøver å tenke på hva jeg selv hadde gjort.

For jeg tror dette er et todelt problem, det ene hvor politiet vil vite hvor du er (mulig de er pålagt det), og det andre at de stopper bilen din på automatikk - som jeg reagerer på.

Du sier:
Sitat av owihoyooho Vis innlegg
politiet ransaker bilen min sånn 1-2 gang i mnd samt tester meg for ruskjøring og div. De dukker opp på døra til folk jeg kjenner og spør etter meg og stopper meg uten unntak hver gang de ser meg når jeg er ute og kjører.

Får politiet opp disse sakene på meg når de søker opp regnr på bilen min selv om disse sakene blir henlagt?

Selv om det er lovstridig har jeg registrert meg som UFB(uten fast bopel) selv om jeg har bopel.
Vis hele sitatet...
Første sak først:
Det fremstår for meg som rimelig klart at de vil vite hvor du bor, og om du går rundt med mobil-telefon så kan de spore den. Kanskje ikke en sammenheng, men i alle tilfeller så tror jeg du vanskelig kan unngå at de ønsker å lokalisere deg. Dette kan også være en del av grunnen til at de ransaker bilen din, men:

Andre greie, politiet har fått automatiske nummerlesere som plinger opp at du er under mistanke.
Da har de sikkert en eller annen kategori for deg som gjør at de sjekker bilen din.
Det fremstår for meg - men jeg kan ikke juss - som noe en advokat kunne hjulpet deg med å fått fjernet, fordi det kan argumenteres at det er trakasserende.

Politiet kan faktisk gi seg med plaging, bare man sender et brev fra advokat.
De prøver seg ofte, nemlig.

Mer enn det har jeg ikke tanker om.

Eller, hvis det er bare skjule mobil, er det Faraday-poser som kan brukes: http://www.teeltech.com/mobile-devic...-faraday-bags/
Sist endret av [Present Day]; 11. februar 2017 kl. 19:44.
Sitat av [Present Day] Vis innlegg
Hei!
Eller, hvis det er bare skjule mobil, er det Faraday-poser som kan brukes: http://www.teeltech.com/mobile-devic...-faraday-bags/
Vis hele sitatet...
Å legge en mobil inn i en sånn pose vil gjøre følgende: 1) mobilen kan ikke høre basestasjonene, så den tror at den har dårlig dekning. 2) Mobilen begynner å sende på høyere effekt ("rope høyere") for å se om den klarer å komme i kontakt med basestasjonen. 3) Den får ikke svar, så den "roper" enda høyere, osv. Dette fører til at batteriet vil lades ut mye fortere enn normalt. Om målet er å ikke bli sporet via mobilen over en lengere periode (noen timer e.l.) er det derfor bedre å bare slå den av.
Sitat av Tommel Totter Vis innlegg
Å legge en mobil inn i en sånn pose vil gjøre følgende:
Vis hele sitatet...
Tenkte ikke så mye igjennom det. Du har rett, å bare slå av mobilen er best.

Men for å sammenligne, noen av disse posene kommer med vindu, slik at man kan holde på med apper på mobilen selv om man ikke har nett.

Og så har jo politiet nettopp fått lov til å hacke, så de vil sikkert ta saker som ikke har ført til dom før, og hacke de personene sine mobiltelefoner og pcer for å kjapt kunne vise til resultater.

Hvis en mobil blir hacket, kan den fremdeles sende ut lokasjonen sin selv om den er avslått.

Så det er en ting å ta i betraktning, kanskje.
Sitat av [Present Day] Vis innlegg
Tenkte ikke så mye igjennom det.
Hvis en mobil blir hacket, kan den fremdeles sende ut lokasjonen sin selv om den er avslått.
Vis hele sitatet...
Slå telefonen av. Ta ut batteriet. Eventuelt: Slå telefonen av, putt den inn i en faraday-pose. Problem løst.
Sist endret av Tommel Totter; 11. februar 2017 kl. 23:10.
Sitat av owihoyooho Vis innlegg
Jeg går rett på sak: Er piss lei av å bli stoppet av politiet.

Jeg er siktet for 4-5 narkotikaforbrytelser som jeg har nektet alt for, men selv i måneder og år etter står de fremdeles og politiet ransaker bilen min sånn 1-2 gang i mnd samt tester meg for ruskjøring og div. De dukker opp på døra til folk jeg kjenner og spør etter meg og stopper meg uten unntak hver gang de ser meg når jeg er ute og kjører.
Vis hele sitatet...
Så hvorfor driver de og ransaker deg? Hva gjør du for å påkalle deres oppmerksomhet på denne måten?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Eg tviler på at politiet sporer deg på bakgrunn av mobildata i ei fillesak. Det er mykje jobb, koster penger og relativt lite produktivt. Dei må ha retten si godkjenning i tillegg.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Eg tviler på at politiet sporer deg på bakgrunn av mobildata i ei fillesak. Det er mykje jobb, koster penger og relativt lite produktivt. Dei må ha retten si godkjenning i tillegg.
Vis hele sitatet...
Tviler veldig sterkt selv. Jeg forventer at de har mulighet til dette, men jeg har ikke gjort noe for å beskytte meg mot sporing fordi jeg ikke vil tro de gidder å bruke slike ressurser på meg. Jeg konkluderer med at de stopper meg og ransaker osv. for en easy-win fra deres side for en økt oppklaringsprosent. Hjelper de i hvert fall ikke med den
Hvis politiet faktisk hadde overvåket deg, så hadde de ikke stoppet deg hele tiden, da vet du jo at de sjekker deg ofte. Hvis de plutselig lar deg være i fred så er det grunn for mistanke! (Da de vil gjerne se om du leder de til en større fisk), og hvis du bor i en bygd, eller et sted hvor det er lite som foregår, så tror jeg gjerne på at du blir stoppet en gang i måneden, eller mer.
Sist endret av Hoarse; 13. februar 2017 kl. 02:30.
da jeg gikk på vg1 for sånn 6 år siden drev jeg og en kompis på og solgte aas over en periode på sikkert 1 år, etter hvert ble vi uforsiktige og som nevnt over her så driver ikke popo og stalker deg hvis de planlegger og ta deg for noe etter min erfaring, jeg fikk omsider besøk av onkel hvor de gikk gjennom pc en min og ransaket rommet mitt, etterpå måtte jeg ned på politistasjonen i avhør og de hadde sikkert 100 sider med samtaler fra msn de hadde hentet ut så de hadde stått på, husker ikke helt hvordan men jeg gikk hvertfal fri da de kun hadde utskrift av samtaler og ikke hverken penger eller varer de kunne knytte meg opp mot, det at du blir stoppa hele veien er nokk veldig irriterende men du kan som nevnt ha en bil i noen andres navn over en periode og så sette den i ditt navn og se om det hjelper, anbefaler deg ikke og prøve og skjule elektroniske spor da dette fort skaper misstanke, få deg en ekstra telefon du kan bruke til shady buissnes, gjerne en gammel uten kamera
Var det Windows med passord som de kom seg lett igjennom? Har de lov til sånt uten en faktisk siktelse?
aner ikke, det ble aldri nevnt men jeg gjennkjendte samtalene da jeg skulle sette meg ned i stolen, de lå litt spredt
Sitat av Kloroplast Vis innlegg
Var det Windows med passord som de kom seg lett igjennom? Har de lov til sånt uten en faktisk siktelse?
Vis hele sitatet...
Om harddisken ikke er kryptert er det trivielt å hente ut data. Alt du trenger å gjøre er å pelle ut harddisken og montere den i en annen datamaskin. Eller du kan boote opp en liten linux-distro fra minnepinne og lese disken derfra.
han ene karen satt seg ned med maskinen min og trykka, mulig han sendte over hele loggen fra pc en min til seg selv, er jo ren tekst så det er jo ikke store filene... sneaky bastards
Om du ikke er blitt dømt for noen narkotikaforbrytelser eller om du er en stordealer skjønner jeg ikke hvorfor politiet skal plage deg noe særlig mye. Men du har lekt med ilden og gjort slik at politiet har fått øye for deg, og de kan bruke ressurser selv på de minste fillesakene. Politiet i Norge har gang på gang vist seg at de liker å ta smådealere og ikke de store. Uansett må du på en eller annen måte overbevise de at du er som den vanlige mannen i gata.
Har du en jobb? Isåfall bør dette vise at du gir en innsats i samfunnet. Eventuelt at du kan søke studier/kurs og vise at du vil forbedre deg uten at du på noe form skal anstrenge deg noe særlig ekstra. Samtidig som du kan flytte til en annen by 5-6 måneder, eller dra på billigferie et par måneder og holde lav profil.
Har du en tatovering på ansiktet?
Sitat av Rundstykke Vis innlegg
Har du en tatovering på ansiktet?
Vis hele sitatet...
Hehe nei, jeg har ikke tatoveringer

Har forresten ikke hørt noe fra politiet på en stund, de ringte meg for ikke lenge siden og lurte på om jeg ville komme ned på politistasjonen og ta en prat, så jeg sa at nei, det vil jeg ikke, så vi får se hva som skjer nå
Sist endret av owihoyooho; 15. februar 2017 kl. 20:46.
Kanskje litt offtopic, men hvordan finner politiet folk gang etter gang? Har flere kompiser som driver på med litt lyssky aktiviteter, og de er svært forsiktige, nesten på grensen til paranoide vil jeg si. De driver med mye forskjellig krim, men hovedsakelig alt av vinningskriminalitet (brekk, nark, ran, utpressing m.m). Få av de som faktisk har smartphones i det hele tatt, men virker som de blir tatt hele tiden. Noen av de flyttet faktisk sammen i fjor sommer, og lagde et kollektiv som skulle være 100% trygt å drive krim fra. Etter to-tre måneder ble de tatt på razzia og varetektsfengslet for diverse innbrudd, men ingen av de forsto hvordan politiet hadde funnet de. Ingen av de hadde meldt flytting, og utleier hadde heller ikke meldt fra til noen om nye leietakere. De brukte dog pc med sine egne Facebook-kontoer. Kan det være slik de ble sporet? Eventuelt gjennom å se på feks strømregninga eller andre offentlige etater. Har politiet tilgang til slike register? Kort sagt lurer jeg på hvordan de finner deg?
Sitat av mrocean Vis innlegg
Kanskje litt offtopic, men hvordan finner politiet folk gang etter gang? Har flere kompiser som driver på med litt lyssky aktiviteter, og de er svært forsiktige, nesten på grensen til paranoide vil jeg si. De driver med mye forskjellig krim, men hovedsakelig alt av vinningskriminalitet (brekk, nark, ran, utpressing m.m). Få av de som faktisk har smartphones i det hele tatt, men virker som de blir tatt hele tiden. Noen av de flyttet faktisk sammen i fjor sommer, og lagde et kollektiv som skulle være 100% trygt å drive krim fra. Etter to-tre måneder ble de tatt på razzia og varetektsfengslet for diverse innbrudd, men ingen av de forsto hvordan politiet hadde funnet de. Ingen av de hadde meldt flytting, og utleier hadde heller ikke meldt fra til noen om nye leietakere. De brukte dog pc med sine egne Facebook-kontoer. Kan det være slik de ble sporet? Eventuelt gjennom å se på feks strømregninga eller andre offentlige etater. Har politiet tilgang til slike register? Kort sagt lurer jeg på hvordan de finner deg?
Vis hele sitatet...
Folk driter seg ut på mange forskjellige måter. Du skal bli overrasket over hvor mange som ringer politiet for alt mulig rart. Skal garantere deg at naboer ringer politiet om de ser den faste gjengen fly ut og inn med sekker og TVer midt på natta. Det er stort sett sånn folk blir tatt såvidt jeg har forstått, folk ringer politiet og sier: "Dere burde sjekke ut adresse x fordi der skjer det shady saker".

Uansett, måten jeg ble tatt på var at de stoppa meg en natt da jeg var ute og kjørte, mistenkte meg for å være rusa, da ble det tester osv (som jeg var clean på) men de tok seg friheten til å ransake hjemme hos meg pga funn i bilen som kunne tyde på narkotikabruk/salg i tillegg til at jeg nekta for alt(som var sant). Hjemme hos meg fant de jo mer saker da, så da ble jeg siktet for det også, så baller det på seg derfra
Sist endret av owihoyooho; 15. februar 2017 kl. 21:46.
Jeg er så drittlei av at politiet bruker ressurser på slikt.

Jeg kjørte selv på med aktivt bytte av bil i en periode for å unngå dette. Og gjerne mer "anonyme" biler, altså ikke rånebiler.

Heldigvis ser det ut til i media at veien går for en sunnere ruspolitikk om dagen via Normal, EmmaSofia, og Foreningen for en tryggere ruspolitikk. Så kanskje kan vi slippe å føle oss forfølget
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Eg tviler på at politiet sporer deg på bakgrunn av mobildata i ei fillesak. Det er mykje jobb, koster penger og relativt lite produktivt. Dei må ha retten si godkjenning i tillegg.
Vis hele sitatet...
Du må ikke glemme, vi bor i ett land der politi kan overvåke\telefonavlytte deg viss du blir tatt med f.eks en joint i kjeften eller noe annet småtteri som betyr en bot på noen tusen.. Uten rettslig godkjenning, viss jeg ikke husker feil. Var i media for en stund siden..
Narkotika = politi\rettvesenet går over stokk og stein og til tider innom galskap. Enkelt og greit.. Og norge er ett Uland per i dag, der gamle og galne holdninger styrer prioriteringer\politikken.
Sist endret av sneipen; 16. februar 2017 kl. 01:46.
Sitat av sneipen Vis innlegg
Du må ikke glemme, vi bor i ett land der politi kan overvåke\telefonavlytte deg viss du blir tatt med f.eks en joint i kjeften eller noe annet småtteri som betyr en bot på noen tusen.. Uten rettslig godkjenning, viss jeg ikke husker feil. Var i media for en stund siden..
Narkotika = politi\rettvesenet går over stokk og stein og til tider innom galskap. Enkelt og greit.. Og norge er ett Uland per i dag, der gamle og galne holdninger styrer prioriteringer\politikken.
Vis hele sitatet...
En ting er at de har lov til å gjøre det og kan gjøre det, spørsmålet er om de gidder. Hvorfor gidde å jobbe og bruke masse tid og ressurser på å ta én rusbruker via overvåkning og sporing når de kan gå ut på gata og ta 3 på samme tid?
Kan de se på bilen din at du er spesiell? Vil tro folk som kjører en bil med mange fancy LEDs, sotete ruter og racing decals blir stoppet langt oftere enn folk som kjører en standard Volvo V70 eller lignende
Sist endret av BaconWeed; 16. februar 2017 kl. 03:56.
Sitat av owihoyooho Vis innlegg
En ting er at de har lov til å gjøre det og kan gjøre det, spørsmålet er om de gidder. Hvorfor gidde å jobbe og bruke masse tid og ressurser på å ta én rusbruker via overvåkning og sporing når de kan gå ut på gata og ta 3 på samme tid?
Vis hele sitatet...
Sikkert samme grunn for at dem gidder og bruke masse tid og resurser på og ta bruk generelt.

Nei, jeg aner ikke.. Jeg sier ikke at dem gjør det, men dem har muligheten samt uten og måtte gå gjennom retten for og få godkjenning. Jeg vet heller ikke hvor teknisk vanskelig eller hvor mye resurser som kreves for og overvåke en telefon nå til dags. Vil tro at det krever mindre resurser nå enn tidligere mtp hvordan teknologien utvikler seg, og bare en minoritet bruker kryptering. Mye har skjedd i det siste angående overvåking har blitt godtatt og terskelen for og ta ibruk slike midler har blitt senket betraktelig, og blir generelt sett fremstilt som en nødvendighet for og skape sikkerhet..
Hvor lite som skal til for og ta i bruk slike virkemidler aner jeg ikke.