Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 3483
In the kitchen
muRit's Avatar
Pakket sekken og tok bussen til skolen på torsdag som var. I løpet av denne bussturen på rundt tjuefem minutter hadde vannflaska mi dessverre gått amok og laget et lite basseng på en 4-5-6 centimeters dybde i sekken. PC-en stod på høykant i sekken med lade-, internett-, HMDI-, og USB-tilganger under vann. Det er snakk om en ASUS K501UX kjøpt i august 2016.

Skrudde av så fort jeg kunne, og var hjemme igjen etter tre timers tid. Tok av lokket under og lot den tørke noen gode timer før jeg skrudde den på igjen for å se hvordan ståa var. Alt fungerer egentlig strålende, minus at skjermen ikke er på sitt beste lenger. Her er to bilder tatt etter første sjekk:





Nå har jeg latt PC-en stå (uten lokket under) i fire dager, og det har jo skjedd noe framgang. Vil det bli helt bra igjen hvis den bare får stå og tørke lenge nok? Er det eventuelt noe annet jeg kan gjøre? Ulykken skjedde samme dag som jeg fikk utlevert en stor eksamensoppgave (høyskolenivå), derfor hadde det vært veldig greit å fått ordna dette raskest mulig


Slik ser den ut nå etter fire dager tørk:



Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Først av alt: Ha backup! Du risikerer at den kreperer brått og uten forvarsel.

For det andre så kan du antakeleg finne skjerm til den på Ebay, og bytte sjølv. Det bruker å koste rundt en tusings for ny skjerm. Skjermen kan bli betre, men eg tipper den vil ha litt seinskader etter det.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Tviler på skjermen blir stort bedre, du kan være heldig, men helt fin blir den nok aldri.

Som vidarlo nevner, ta backup. Følgeskader i ettertid av vannskader er svært normalt, det kan ta noen dager til noen måneder eller år før du merker noe.
Uvaksinert 👍
Hvis du bor hjemme hos dine foreldre så be de sjekket med forsikringen sin, dette dekkes mest sansynelig der. Har du flyttet ut men studerer så kan vel dems forsikring fortsatt gjelde, tror jeg. Eller kanskje du har egen forsikring?
In the kitchen
muRit's Avatar
Trådstarter
Takker så mye for alle svar! Ser ut til at det kan bli skjermbytte etter hvert. Vel, får ha i bakhodet at den akutt kan ta kveld Har i grunn ikke noen store greier lagret på den ennå da, har stasjonær hjemme som tar vare på alt dyrebart

En ting glemte jeg å spørre om: Hele laderen lå helt under vann, er det trygt å plugge i denne igjen? Den ser jo ut til å være "lukket", men ikke vet jeg. En slik en, bare at den siste delen også var koblet på:

Jeg vet ikke hvor mye penger du har, men siden du er student tviler jeg på at det er spesielt mye. Jeg ville kjøpt en ny maskin fortest mulig (kanskje et par snille foreldre hjelper til med finansieringen) for å komme igang med oppgaven fortest mulig. Ha ALT fra oppgaven din lagret på "hundre" minnepinner, for du vil virkelig ikke at maskinen skal bryte sammen når du er halvveis med oppgaven. Jeg tviler sterkt på at skjermen din vil bedre seg dessverre.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av U.S.Marshall Vis innlegg
Ha ALT fra oppgaven din lagret på "hundre" minnepinner, for du vil virkelig ikke at maskinen skal bryte sammen når du er halvveis med oppgaven. Jeg tviler sterkt på at skjermen din vil bedre seg dessverre.
Vis hele sitatet...
Evt. bruk dropbox, google drive e.l.

Skriv du i google docs er du svært godt sikra mot datatap...

Eller ha ei faktisk backupløysing som t.d. Crashplan.
In the kitchen
muRit's Avatar
Trådstarter
Kjører en liten update, i tilfelle det kan være til nytte for andre som støter på samme problem. PC-en har fått hvile noen dager nå, og det skjer fortsatt ørsmå forbedringer med skjermen etter hvert som dagene går. Den er fortsatt ganske slitsom for øynene å se på, da. De tre strekene nederst lyser hakket mer intenst enn det ser ut til på bildet, men det mest irriterende er at det ser ut som noen har tørka over 60% av skjermen med en dårlig klut og såpe. Laderen fungerer som før, til tross for badet

All the way up
Ser det har vært en del tråder om skrapa laptopskjermer på forumet i det siste.. Det man kan gjøre er å kjøpe prefabrikerte skjermer på ebay. Jeg fikk en lenovo z50-75 skjerm for 250kr fordi den hadde én død piksel. for meg var det verdt det.