Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2797
Hei!

Skal pendle en periode til Grønland med sykkel.
Tideligere har jeg hatt trygg parkering inne, men har ikke mulighet til det nå. Er bare noen lyktestolper og skilt.
Har en standard Abus kjetting lås.

Sykkelen har jeg hatt i ti år, men har nylig hatt storservice på den. Nye felger, dekk, bremser, kjede, wirer, lagre og hele sulamitten. Den ser ikke så alt for gale ut nå.
Jeg betalte 6000kr for sykkelen for ti år siden, nå har jeg lagt 4000kr i service på den.

Lurer litt på tips for å forhindre tyveri, er den så utsatt som jeg føler den er?
Kanskje jeg kjøper "tyverisikre" akslinger til hjulene og setet. Er det noe vits?

Takker for svar
Gjør sykkelen så lett gjenkjennelig som mulig. F.eks. masse klistremerker, eller lakk den i grelle farger. Det er større terskel å stjele en sykkel som virkelig stikker seg ut.
Naja, to bra låser fra feks abus burde holde om du gjør det ordentlig, sett sykkelen et sted der folk går forbi. Også låser du forhjulet og rammen i noe fast, samme med den andre låsen bare da gjennom bakhjulet og ramma og en fast ting. Burde gå helt fint da!
Kjettinglås hjelper ikke. Kappes på null komma niks. Få deg en kraftig bøylelås. Skal du ha noe skikkelig må du noen hundrelapper over tusenlappen. Kryptonite lager bra låser. Abus lager også bra låser, men du får det du betaler for.

Kan også anbefale en fastmontert rammelås om det er mulig. Jeg brukte en kjip Abus og rammelås. En dag fant jeg Abusen liggende på bakken kappet med vinkelsliper eller noe slikt, men sykkelen stod. Antar de ikke hadde sett rammelåsen før de begynte å kappe.

De stikker også av med alt løsøre på sykkelen. Lykter, sete, pumpe, hjul, så pass på at alt er enten låst fast (hjul til ramme f.eks.) eller ikke montert med quick release og ta med deg lykter, pumper osv.
kjøp noe bevegelses-alarmer/låser. hvis noen tukler med den så vil de nok raskt finne det bedre å stjele noe annet.
eksempel.. https://www.amazon.com/s/ref=nb_sb_n...=bicycle+alarm prøv ebay
Takker for tips! Nå til dags sykler jeg vanligvis kun for turen sin del, eller til plasser hvor det er sykkelstativ. Trykker jeg den inn i mellom tjue andre sykler er det garantert noen andre som har mindre flaks enn meg.. Den er jo sliten i lakken og ikke akkurat dagens modell.
Det stresser meg litt å sette den igjen på åpen gate som det her, men ser jo andre gjør det med sykler til dobbel verdi.. Så det er kanskje ikke så utsatt som jeg tror.

Sykkelen er rimelig one-off nå etter 10år med bruk. Har vell byttet hver eneste del bortsett fra ramme, gaffel og styre iløpet av årene.
I tillegg tok butikken kun inn en av hver størrelse av denne typen. De solgte ikke akkurat bra så prisen ble satt ned og jeg kjøpte min 18", men de hadde en 16" og en 20" også. Så jeg kjenner den igjen med engang samt det er lett å få bekreftet at det er min sykkel dersom politiet har funnet den.
Er uansett ikke noe som gjør at den stikker seg ut fra mengden, om den skulle bli stjelt er det ingen som stusser om en sliten type triller rundt på den.

Hvis hjul og sete er festet med umbrako, blir det stjelt da? Er greit å kunne bruke vanlig umbrako om jeg skal lappe dekket.. Eller må jeg ha sånn sikkerhets kit som f.eks dette https://www.amazon.co.uk/Trans-X-Sec.../dp/B000XD019E ?? Da er det garantert at jeg mister nøkkelen og blir stående med et større problem enn punktert dekk..

Tror en bøylelås funker best for min del. rammelås er det nok ikke plass til tror jeg. Er kjipt å ha ekstra vekt montert på hele tiden også.
Kryptonite sine låser til rundt 500lappen fra utlandet så jo veldig bra ut. Skal ta en runde å se om jeg finner noe lokalt først.
Sist endret av TheEngineer; 30. januar 2017 kl. 19:26.
Fyll sykkelen med plastisk sprengstoff, og legg en Raspberry Pi under setet. Koble til et USB batteri før du går på jobb.
Hvis sykkelen din er stjålet når du kommer tilbake så fjern-aktiver sprengstoffet via mobilen. Sykkelen får du nok aldri igjen men du finner hvertfall ut hvor den er/var og hvor jævelen som stjal den har bosted. (såklart veldig feil men du hadde blitt kvitt en sykkeltjuv. har du flaks så kanskje du senker båten hvor sykkelen din er blitt lagret i påvente av å bli sendt nedover i kontinentet).

Hva med å parkere ved Oslo Mekaniske? Mener de har sykkelparkering rundt i det området, inkludert en lekeplass m.m. hvor det er litt mer folk og aktivitet, så det ville sett veldig mistenkelig ut hvis noen sto å klipte låser. Barn er som regel mer observante på slike ting..

Bakgrunn: Mistet en ganske ny sykkel til noen som klipte over låsen til 600 kr i løpet av 15 minutter på postkontoret på Torshov..Derav aggresjonen mot sykkeltyver.
Sist endret av bottknott; 31. januar 2017 kl. 08:38.
Bike Mine. Nuff said.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Det viktigste er at ingen deler kan fjernes uten verktøy. Unbrako på hjul og sete bør holde.
Jeg har hatt sykkelen min parkert på stasjonen i noen år nå og har ikke blitt frastjålet noe som krever verktøy.
Jeg hadde en gang hurtigfeste på setet og da mistet jeg det.

Jeg bruker en spirallås med kode som jeg trer gjennom ramme, hjul og stativet.
Lurker since -05/04
Nemizz's Avatar
Ikke konsentrer deg om og absolutt bolte sykkelen fast i vegger og stolper. Vanligvis kan ofte sykkelstativet kappes for og få tilgang til sykkelen. Bruk heller pengene på en skult GPS, så du kan finne igjen sykkelen din når den blir stjålet. F.eks. https://www.sherlock.bike/en/home/
Skal sjekke ut hvor godt det passer med Oslo Mekaniske Sykkeltyver er noe herk.. Har aldri fått frastjelt egen sykkel, men har selv stjelt en sykkel tidelig søndagsmorgen. Eieren var rimlig fornøyd når jeg fikk levert den tilbake, med noen kroner kompensasjon som kunne brukes til lås.

Bike Mine hadde vært noe. Ender vell opp med saksmål og erstatningsplikt etter at et barn kommer borti og utløser salven og mister hørselen på venstre øre.

Spirallås/ Wirelås er håpløst. Klippet over en av ok kvalitet på sekunder med en vanlig avbiter som passer i bukselomma. Kunne typisk se ut som jeg sleit med å låse opp , mens jeg egentlig stjeler sykkelen.

GPS ja, det har jeg ikke tenkt på. Det kan være et godt alternativ, men tror jeg heller vil gjøre sykkelen mindre attraktiv å stjele ved å ha gode låser.. Å oppsøke en sykkeltyv frister minimalt, man er jo litt konfliksky..
Et skilt eller en stolpe kan "enkelt" kappes, men hvem orker det for en sykkel med en markedsverdi på max 2000kr. Stor affeksjons- og bruksverdi! Skal lete lenge for å finne noe som passer meg for rundt 4lapper, som sist service kostet..
Det er faktisk et gammelt gjerde rett over gata, med smijerns stenger som er støpt fast i betong. Så en sykkel sto låst der idag..