Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 6307
Alright, så har gått in for og gå ned i vekt men hadde vært litt greit med tips fra noen av dere som vet hva dere driver med.

akkurat nå så går jeg meg en times tur vær dag & spiser mindre en før, men tror det hadde vært enklere og bare endre kostholdet helt og begynne og spise sunnere.
Først av alt, bra å høre at du vil forbedre helsen din! Husk at det hovedsakelig er hvor mye energi du bruker iforhold til hvor mye du putter i deg som in the end har med vekten å gjøre. Spiser du mer kalorier totalt enn du forbrenner, legger du på deg uansett. Bra at du allerede er kommet deg i aktivitet.

Noe av det første jeg vil påpeke er at mange gjør feilen i å "sluke" maten sin. Man skal ta seg god tid til å tygge maten, gjerne snakke litt innimellom en ny munnfull mat, ta seg en slurk vann, tenke på noe interessant noen sekunder før du tar en ny bit. Dette vil medføre at kroppen får bedre tid til å oppfatte maten du får i deg og gi deg beskjed i tide om at den er mett. Det tar faktisk rundt 20 minutter mellom magen din er blitt mett og de signalene kommer fram til hjernen. Som en hovedregel skal man jo som oftest ikke spise seg supermett heller, men til du ikke lenger er sulten.
En annen ting som kan hjelpe angående dette er å ta en mindre porsjon og heller ta mer hvis du fortsatt kjenner deg sulten en stund etterpå. Det er lett å presse på med mat til du er stappmett til hverdags hvis man lesser store porsjoner på fatet.
Gode vaner rundt måltidene som det jeg nevner over gir også mindre sjanse for diverse mageproblemer

Ellers har jeg noen få tips:
-Kjøpe fullkornspasta og -brød istedetfor hvite varianter
-Prøv å spise regelmessig. Spis heller flere små måltider enn hovedsaklig to-tre store måltider i løpet av dagen.
-Bruk olje ved steking istedetfor smør. (Heller raps/solsikkeolje enn oliven, da olivenolje er sunt men ikke den beste for steking)
-Er du småsulten finns det utrolig mye yoghurt-produkter som er mye mer mettende enn man skulle tro. (Jeg kjøper gjerne de bygg-grynsgrøtene istedetfor risgrøt f.eks) Du kan også kjøpe deg yoghurt eller kesam og f.eks blande det ut med frukt eller bær.
-Spiser du mye rødt kjøtt og svin (finns lett svinekjøtt og da), bytt det ut med mer kylling og fisk. Finns også magre versjoner av f.eks kjøttdeig, pølser og leverpostei.
-Å spise kalkunpålegg med lettmargarin er f.eks bedre enn hvis man er veldig glad i hamburgerrygg med smør på skiven. Hvis du klarer å like makrell i tomat er dette og et sunt påleggsalternativ.
-Bønner og linser metter godt og er lett å blande inn i mange forskjellige retter.
-Få i deg det produkter med mer av det sunne fettet (umettet fett) istedetfor den mettede varianten. Lettere meieriprodukter, fisk, olivenolje, mye av det jeg har nevnt over egentlig. Kan f.eks nevne at de har fått kalkunbacon i butikkene nå. Kjøpte det nylig og var veldig godt + mye sunnere enn mye svinebacon.

Våg å prøve nye ting! Oppskrifter, frukt, grønnsaker - ting du kanskje ikke har prøvd. Har lest at middelhavs-kost ofte er anbefalt som en av de beste. Og husk at man skal kose seg med en sjokoladeplate og sånn innimellom også - ikke la sunnhet gå til hodet på deg.
Sist endret av dazezone; 1. desember 2016 kl. 05:08.
Jeg ville heller bare spist visse mengder med mat til visse klokkeslett rundt på dagen.
F. eks.

Frokost: 2 skiver med valgfritt pålegg uten smør
Lunsj: Samme som frokost
Middag: En moderat fylt middagstallerken med karbohydrat, protein og grønsaker
Kvelds: 1 stykke frukt

I tillegg til det, så kutter en ut all form for sukker og junk food, og drikker bare vann når en er tørst.

Jeg gikk ned 21 kilo med dette spise mønsteret.
Og jeg trener ikke i det hele tatt, og jeg sitter i ro hele dagen.


Husk at overvekt er et valg, kropper din trenger ikke usunn mat, det er bare noe du har lyst på
Hei! Kult at du har bestemt deg for å ta av noen kilo! Lykke til!

Mine tips er:

Kjør morgenkardio før frokost i form av gåtur 1 time høyt tempo. Kle på deg ekstra varme klær slik du får opp temperaturen å svetter mer. Vist du får mageknip av å gå tur på tom mage så bør du ta enten tran eller udo's olje før du går tur. Bør ta tran eller udo's uansett.

Spis hver tredje time. Små men lette måltid. Viktig med fast hver 3 time. Øker forbrenninga
Pass på å ha kcal underskudd. 1800kcal nå i starten så kan du kutte mer når vekta stagnerer

Frokost: mager cottagecheese med feks sukkerfritt blåbær syltetøy.
Mellom: agurk (hvor mye du vil) 1 mandarin. 0,5 liter lunket vann med sitron.
Lunch: kyllingfilet/tunfisk med villris eller stekte grønnsaker (paprika,løk,sopp osv)
Middag: kylling/fisk/gris villris/fullkorns pasta, brokkoli 40%kjøtt. 10% ris/pasta 50% grønnsaker.
Kvelds: mandarin. 1neve med nøtter.

Lag maten klar kvelden før pakk i matboksen om du er på farten hele dagen.

Drikk minst 3l lunkent vann med sitron daglig
Kutt ut junk å snop. Minst mulig sukker.
Protein pulver er for bolere å toppidretts folk.
Hold deg på strikt kur i 1 mnd før du eventuelt legger inn et junke måltid feks på lørdagen. Kos deg med en habbis/pizza

Etter egen erfaring bør enn ikke spise etter kl 18:00 på kvelden.

Trening: morgenkardio hver dag.
Bør vudere å komme deg på gymmet å løfte litt jern. Hjelper på forbrenninga å trene di store muskelgruppene.
Preworkout tilskudd er en fin ting til å få et boost før kardio/trening.
Om du vil legge om kostholdet helt eller holde det moderat vil nok uansett hjelpe mye. Man trenger ikke sulte eller bare ete brokkoli for å være litt sunnere.

Er fortsatt viktig at du får i deg mat så hvertfall ikke ta i for hardt på hvor mye du kutter ut av mat, skal ikke sulte deg ned i vekt. Om du har mulighet så er det supert å ta gå turen i skogen kjempe god trening for hele kroppen å gå i terrenget.

Største hinderet er kanskje å holde seg motivert.
Litt sundere kosthold og la være å ta den siste taco lefsa så bukseknappen må opp. Samt litt fysisk aktivitet kommer man langt med! Hjelper for så mye mer enn bare litt vekttap.
Lykke til
Søvn: Ganske viktig at du får deg 7-8 timer søvn hver natt

Ta et bilde av deg nå i bare bokseren. Mål magen. biceps. lår og brystkassen. Noter ned målene. Mål igjen om 1mnd å se om det du gjør funker. Er ikke alltid like lett å se ting skjer med kroppen men målebåndet lyger ikke.

motivasjon: Jeg bruker youtube til å finne motivasjon i form av motivasjons taler/vidz
Feks:
https://www.youtube.com/watch?v=DmPgYsb1jX0&t=135s
https://www.youtube.com/watch?v=41Zjh3AirjU
https://www.youtube.com/watch?v=qX9FSZJu448
https://www.youtube.com/watch?v=_aAA9-edO3I

Lykke til! Send meg en pm om jeg kan hjelpe deg med noe

Sitat av Mrlarsen Vis innlegg
Om du vil legge om kostholdet helt eller holde det moderat vil nok uansett hjelpe mye. Man trenger ikke sulte eller bare ete brokkoli for å være litt sunnere.

Er fortsatt viktig at du får i deg mat så hvertfall ikke ta i for hardt på hvor mye du kutter ut av mat, skal ikke sulte deg ned i vekt. Om du har mulighet så er det supert å ta gå turen i skogen kjempe god trening for hele kroppen å gå i terrenget.

Største hinderet er kanskje å holde seg motivert.
Litt sundere kosthold og la være å ta den siste taco lefsa så bukseknappen må opp. Samt litt fysisk aktivitet kommer man langt med! Hjelper for så mye mer enn bare litt vekttap.
Lykke til
Vis hele sitatet...
Er ikke snakk om å sulte seg til døde. Er snakk om å velge en livsstil som gjør at du får et sunt liv....
Sist endret av tøffel; 1. desember 2016 kl. 10:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
skaff deg myfitnessspal appen, der kan du scanne alt du har i deg. Brukte selv denne og gikk ned 10kg, i tillegg har jeg fått en bedre forståelse på hva alt inneholder, siden jeg scannet alt jeg spiste. Til og med hvis jeg får på fylla så scanna jeg øl. Ellers er styrketrening veldig fint å begynne med, selv trener jeg før jobb, og syns det funker utmerket. Langt mer energi utover dagen.

Min spise rutine er.

frokost:havregryn og banan
mellom frokost og lunsj så spiser jeg litt mandler og frukt.
lunsj: 3 sport+ knekkebrød med kyllingpålegg uten smør og 6dl melk.
Middag: mye retter med kylling,karbonadedeig, biff ,ris,pasta og grønnsaker.
Kvelds: en protein shake.
Klar over det, derfor jeg skriver ikke overdriv når man kutter ned. Mange som vil gå ned raskt spiser jo nesten ingenting. Man går sikkert raskt ned men det er jo absolutt ikke heldig!
Spis ørret istedenfor lask, halvparten kalorier det. Gresk yoghurt sitron(andre smaker finnes) utrolig god og sunn og mettende og lite kalorier, fint mellom måltid. Kutt ut all pasta og ris og spis grønnsakes istedenfor. Det blir mye lettere å spise grønnsaker om du bruker sånne forskjellige pakker med frossne grønnsaker. Annbelafer deg å kjøpe en trykkoker å lage deg gryte/lapskaus med en pose frossne grønnsaker og kjøtt. Da kan du kjøpe billig kjøtt og grønnsaker som blir utrolig godt og sunt, fordi kjøttet blir veldig mørt i trykkokeren og det går kjapt og enkelt. Kalorifrie energidrikker eller te er fine når man er sugne på noe godt, koffeein er bra for muskelvekst (kilde: http://fitnessbloggen.no/6-nye-regle...ler-og-styrke/ ) hold deg i bevegelse, gå tur minst 30 min hver dag, eller gjør gjerne yoga, eller tren 3 dager i uka. Spis gjerne havregrøt eller lignende istedenfor brød.
Sist endret av mollypolly; 1. desember 2016 kl. 11:43.
Du kommer til å få alt mulig av (tidvis veldig rare) råd her, du har allerede fått mange. Men husk: Til syvende og sist er det bare EN ting som gjelder, kalorier inn vs kalorier ut, det er elementært (energi kan ikke forsvinne av seg selv). Du trenger ikke trene, men da må du spise mindre, du kan trene og kan da spise litt mer osv. Jeg anbefaler og appen som tennbrikket omtaler. Hvis du vil ha litt starthjelp anbefaler jeg vektklubb.no.

Lykke til!
Som Ueland skriver, så er det egentlig veldig lett. Du trenger ikke sulte deg eller snu dietten din på hode med masse salat og piss.

Jeg skal gjøre det enkelt for deg:


1. Spis akkurat hva du vil, men i riktig mengde (!!!!). Altså 500 kalorier sjokolade er like mange kalorier som 500 kalorier potet og ris. Eneste forskjellen er hva det består av, og hvor sunt det er. F.eks både sjokolade og potet består begge i stor grad av karbohydrater. Men sjokoladen er rent sukker, potet vil derfor være sunnere.
2. Track absolutt alt du putter i deg, med en app på mobilen. Jeg anbefaler Lifesum, der kan du sette deg mål, få oversikt over hvor mye du har fått i deg gjennom dagen av proteiner fett, kalorier og karbohydrater.
3. Skaff deg en matvekt(200kr), og få oversikt på hvor mye mat du egentlig putter i deg.
4. Finn en form for trening som du synes er gøy, drit i om det brenner kalorier eller ikke.
5. Drikk vann og ikke gi opp!

Dette høres kanskje mye ut, men tro meg, etter å ha holdt på med dette i en uke så tror jeg du vil bli positivt overrasket over hvor enkelt det er så fort man får bygget opp vaner.

PS: Tipsene over gjelder vel egentlig bare hvis du driter i å være sunn. Sunne vaner kommer etterhvert mener nå jeg. Gjorde det for meg ihvertfall.
Sist endret av EliteBook; 1. desember 2016 kl. 12:13.
Har gått ned 26 kg siden midten av juli, fra 110 til 84. Kun kuttet ned på karbohydrater, maks 20 gram karbohydrater om dagen. Noen uker skeier jeg ut en dag og da spiser jeg svartbønne-spaghetti med dolmiosaus og kyllingkjøttdeig, og da er jeg så vidt oppe i 75 gram karbohydrater den dagen. Ellers spiser jeg hva jeg vil når jeg vil. Trener ikke og lever ellers akkurat som før. Savner ikke karbohydrater nevneverdig da det er så utrolig mye god mat uten, og alt søtt smaker nå helt for jævlig.
Sist endret av bruisepristine; 1. desember 2016 kl. 13:54.
Sitat av bruisepristine Vis innlegg
Har gått ned 26 kg siden midten av juli, fra 110 til 84. Kun kuttet ned på karbohydrater, maks 20 gram karbohydrater om dagen. Noen uker skeier jeg ut en dag og da spiser jeg svartbønne-spaghetti med dolmiosaus og kyllingkjøttdeig, og da er jeg så vidt oppe i 75 gram karbohydrater den dagen. Ellers spiser jeg hva jeg vil når jeg vil. Trener ikke og lever ellers akkurat som før. Savner ikke karbohydrater nevneverdig da det er så utrolig mye god mat uten, og alt søtt smaker nå helt for jævlig.
Vis hele sitatet...
Hva spiser du da egentlig? Kjøtt bare?
Sitat av mollypolly Vis innlegg
Hva spiser du da egentlig? Kjøtt bare?
Vis hele sitatet...
Finnes en god del annet man kan spise utenom carbs... Hele planteriket omtrent(spørs hvor nazi du er på carbs fra frukt/bær though), meieri, kjøtt, fisk og skalldyr. Burde jo holde for de fleste.
Sist endret av moret; 1. desember 2016 kl. 14:36.
Tror for mange blir for opptatt av det tekniske. Bruk sunn fornuft og et sunt, moderate mengder, og vær mer fysisk aktiv. Tar du det seriøst taper du kiloer.
Sitat av moret Vis innlegg
Finnes en god del annet man kan spise utenom carbs... Hele planteriket omtrent(spørs hvor nazi du er på carbs fra frukt/bær though), meieri, kjøtt, fisk og skalldyr. Burde jo holde for de fleste.
Vis hele sitatet...
Han sier han spiser max 20 gram karbohydrater om dagen. Jeg vet jo man kan spise kjøtt, fisk osv. Men jeg lurer på hvilket tilbehør bruker han om han bare spiser 20 gram karbs om dagen? Jeg tåler værtfall ikke kun spise kjøtt til alle mine måltider. Det er jo også karbohydrater i kjøtt om du ikke visste det.
Jeg roa litt ned på maten, spiste litt mindre, men spiste kebab en gang i uka og litt drit utenom også, men ikke mye.

Om jeg var veldig sulten så spiste jeg f.eks heller mye kjøtt og litt poteter istedenfor den typiske middagen hvor det er ganske likt fordelt.
Poteter, brød osv kan du hente mye på å kutte ut.

Drikk mye vann rett før et måltid, da føler du deg ikke så sulten og ender opp med å spise mindre.

Vet ikke hvilket terreng du går tur i, men jeg syns jeg får mer utav å bruke 20 minutt opp en liten fjelltopp istedenfor å gå rundt på flat bakke i 1 time.
Det skal vel godt gjøres å finne karbohydrater i rent kjøtt mollypolly, det være seg storfé, fisk eller fjærkré.

Under følger noen eksempler på hva jeg spiser:

Frokost:
Bacon, egg i alle fasonger, avokado, lavkarboknekkebrød, majones, diverse oster.

Lunsj:
Middagsrester fra dagen før, eller salat med feks kylling eller skinke og dressing, eller samme som frokost.

Middag:
Her går det stort sett i fisk, fjærkré eller storfé.

Noen eksempler på retter som er kjappe å lage:

Ovnsbakt laks med skiver av blåmuggost og fersk asparges, olivenolje, hvitløkspulver, salt, pepper. Alternativt bytter jeg blåmuggost med creme fraiche og asparges med brokkoli. Alt pakkes i samme folie og puttes i ovnen. Kjempegodt!

Grillet kyllinglår med feks chili bernaise eller krydret creme fraiche som dip og salat ved siden av.

Salatblanding (ferdigpose), salat nøtteblanding, blåmuggost eller vanlig ost, olivenolje, hvitløkspulver, salt, pepper.

Entrecote, to speilegg, chili bernaise eller creme fraiche

Ostegrillpølser med lomper av ost: Jeg bruker Norvegia ferdig skivet, legger to og to skiver inntil hverandre på bakepapir slik at det blir litt størrelse på ostelompa, steker de så på varmluft 170'c i 7-8 min til de blir gylne men ikke harde. Så lar jeg de kjøle seg av mens jeg griller pølsene. Når pølsene er ferdig er det bare å rulle de i ostelompene, mye bedre enn vanlig lomper

Og så min lille utskeielse som jeg har ca 4 ganger i mnd, svartbønnespaghetti med dolmiosaus og kyllingkjøttdeig.

Kvelds/snacks:
Lavkarboknekkebrød, egg, oster, baconsvor, ostechips (lager selv på samme måte som ostelompe men i mindre biter).

Jeg drikker kun vann til alt, noen ganger smaksatt med sitron (fersk).

Jeg spiser ikke frukt, og ikke grønnsaker som vokser under jorda.

Ellers drikker jeg alkohol ca en gang i uka og da går det stort sett i øl, litt vin, og litt gin eller whiskey. Styrer unna alt av blandevann med sukker.

Tar forøvrig også D-vitamin, krom, og magnesium daglig. D-vitamin har jeg alltid tatt, men begynte med krom og magnesium fordi jeg var mye svimmel og kvalm i begynnelsen og leste at det hjalp å ta dette, og det hjalp umiddelbart. Om det er reelt eller tilfeldig eller placebo-effekt får så være.
Sist endret av bruisepristine; 1. desember 2016 kl. 16:53.
Lavkarbo+styrketrening. Null stress.
Lavkarbo kan nok fungere om du er flink til å planlegge, handle inn i forkant og har lett for å følge "regler og krav" til deg selv. Om du har lett for å "være litt ekstra god med deg selv med mat/godis/brus/whateveryoucrave" så kan nok lavkarbo bli vanskelig å følge. Problemet med lavkarbo for oss som har litt slakk selvdisiplin er at det er så lett å ødelegge ketolyse effekten, feks et eple, et par dadler eller om du er helt gærn en dag et wienerbrød så får du påfyll på glykogenlagrene igjen og det kan ta dager el uker å igjen nå ketolyse om du har vært veldig grei mot deg selv. Og om du er veldig glad i opplevelsen av å spise, kjenne forskjellig smaker, hvordan forskjellige ting kompletterer hverandre, feks salt kjøtt fra raspaball sammen med sødmen fra kålrotstappen. Da tror jeg også at lavkarbo kan bli en utfordring, for en viktig smaksdel er nå borte fra paletten.

Ellers så er jo det gode gamle rådet om mer aktivitet og redusert inntak fortsatt gyldig. Om du spiser helt normalt ihht hva du putter i deg så kan du regulere på mengden. Feks om du ligger på 1800-2500 kcal i inntak så vil du lett kunne spise ofte nok og i rikelige mengder til at du unngår å sulte deg, og samtidig så vil all aktiviteten være en del av regnestykket. Feks styrketrening. Å gå til og fra jobb. Trapp fremfor heis. Kjapp gange hjem fra jobb fremfor å rusle. Kanskje med en ekstra halvtime lagt inn om "været er bra".

Gjør du slike endringer så vil det jo også være langsiktige livstilsvalg. du blir vant til å tenke helse og mosjon i alt du gjør. Og det er jo unektelig mye sunnere å ta trappen fremfor heisen. Og slike enkle grep kan du gjøre fra nå og helt du er hundre år.
Sist endret av frtoretang; 1. desember 2016 kl. 18:27.
Å gå ned i vekt er i grunn ganske enkel matte. Forbrenner du mer energi enn du tar inn går det rett vei. Jeg kan anbefale å bruke en livstilsapp i starten slik at du blir veldig bevist på hvor mye energi (kalorier) det faktisk er i maten du spiser. Jeg brukte lifesum og gikk på 1500 kalorier i døgnet. Det fungerte bra.

Du spiser hva du vil, så lenge du holder deg under målet. For min del ble det mye kylling, kjøtt og salat og frukt. Lite brødmat og melk og ingen snop / snaks.
Alle vet jo egentlig hva som skal til for å slanke seg, og det finnes flere måter å gjøre det på.

Mitt heteste tips i hverdagen er å slutte og spise når man er mett.

Selv om maten er veeeldig god - ta en moderat porsjon og ikke ta mer etterpå med mindre du fremdeles er sulten. Mange har en uvane med å spise videre selv om de egentlig er mette. Det er når man slutter å lytte til kroppen sin at man blir feit!

I tillegg er det lurt som et første steg å kutte ut sukker. Nordmenn spiser alt for mye sukker hver dag, og mye av grunnen er at det er utrolig mye sukker "gjemt" i vanlig mat. Yoghurt som du har fått tips om over her er et dårlig valg. Visste du at Biola inneholder mer sukker enn sjokolademelk? Og at en vanlig God Morgen-Yoghurt inneholder nesten like mye sukker som cola? Om man vil ned i vekt må man skaffe seg oversikt over disse sukkerbombene og unngå dem.
Syntes selv leangains intermittent fasting er nice http://www.leangains.com/2010/04/leangains-guide.html

Spiser selv vanligvis kl 11, kl 16 og kl 19 - 20 en gang.

Har telt kalorier litt løst hvertfall i starten pga ville være sikker på at jeg fikk et fornuftig antall kalorier når jeg byttet fra å spise ca 5 ganger dagen til 3 ganger. Brukte en kalori kalkulator på iifym.com, for å få en ide om ca hvor jeg bør ligge for å gå ned i vekt.

Liker veldig godt at jeg har en rutine på ting, det hjelper veldig etter min erfaring.
Sist endret av SJefen; 1. desember 2016 kl. 19:54.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Lavkarbo kan nok fungere om du er flink til å planlegge, handle inn i forkant og har lett for å følge "regler og krav" til deg selv. Om du har lett for å "være litt ekstra god med deg selv med mat/godis/brus/whateveryoucrave" så kan nok lavkarbo bli vanskelig å følge. Problemet med lavkarbo for oss som har litt slakk selvdisiplin er at det er så lett å ødelegge ketolyse effekten, feks et eple, et par dadler eller om du er helt gærn en dag et wienerbrød så får du påfyll på glykogenlagrene igjen og det kan ta dager el uker å igjen nå ketolyse om du har vært veldig grei mot deg selv. Og om du er veldig glad i opplevelsen av å spise, kjenne forskjellig smaker, hvordan forskjellige ting kompletterer hverandre, feks salt kjøtt fra raspaball sammen med sødmen fra kålrotstappen. Da tror jeg også at lavkarbo kan bli en utfordring, for en viktig smaksdel er nå borte fra paletten.

Ellers så er jo det gode gamle rådet om mer aktivitet og redusert inntak fortsatt gyldig. Om du spiser helt normalt ihht hva du putter i deg så kan du regulere på mengden. Feks om du ligger på 1800-2500 kcal i inntak så vil du lett kunne spise ofte nok og i rikelige mengder til at du unngår å sulte deg, og samtidig så vil all aktiviteten være en del av regnestykket. Feks styrketrening. Å gå til og fra jobb. Trapp fremfor heis. Kjapp gange hjem fra jobb fremfor å rusle. Kanskje med en ekstra halvtime lagt inn om "været er bra".

Gjør du slike endringer så vil det jo også være langsiktige livstilsvalg. du blir vant til å tenke helse og mosjon i alt du gjør. Og det er jo unektelig mye sunnere å ta trappen fremfor heisen. Og slike enkle grep kan du gjøre fra nå og helt du er hundre år.
Vis hele sitatet...
Ånei?!? Et helt wienerbrød? Har du kilder på dette? Personlig erfaring?

Jeg gikk jevnt ned i vekt selv om jeg pressa i meg en hel kebab pizza på mine cheat days som var en gang i uken. Jeg var aldri noe spesielt overvektig og jeg hadde heller ikke en diett som gjorde at jeg konstant gikk rundt sulten på mine normale dager hvor jeg fulgte kostholdsplanen min.

Folk er forskjellige, men at et wienerbrød kan ødelegge for flere uker har jeg vanskelig for å tro på.
@Forvirretperson jeg skrev dette:
Problemet med lavkarbo for oss som har litt slakk selvdisiplin er at det er så lett å ødelegge ketolyse effekten, feks et eple, et par dadler eller om du er helt gærn en dag et wienerbrød så får du påfyll på glykogenlagrene igjen og det kan ta dager el uker å igjen nå ketolyse om du har vært veldig grei mot deg selv
Vis hele sitatet...
Veldig grei er jo ment som overspising av carbo rik mat. Og utover det jeg først nevnte. Det var ikke ment bokstavelig, men poenget står da ketolysen er mer påvirikelig av karbohydrater enn hva som er tilfellet om du har en kosthold som er relativt strike i feks 6 dager med en spisedag per uke. Og derfor nevnte jeg det i forhold til lavkarbo spesielt. Nå vil jo lavkarbo virke også om en får i seg noe karbo, den bare virker ikke like bra. Og av egen erfaring så er det såpass kjipt å være på lavkarbo at skal en først gjøre det så får en nesten gjøre det skikkelig og unngå alt av karbs. Ellers så blir det sykt mye innsats for lavere gevinst.

Generelt så tror jeg de aller fleste som ikke er i kategorien sykelig overvektig fint kan klare seg uten lavkarbo. Normalt sunt kosthold og enkle grep i forhold til mosjon vil regulere kalorimengden slik at forbruket blir større enn inntaket.

For folk som er svært overvektige, og nærmer seg klassen for sykelig overvekt så kan derimot lavkarbo være svært gunstig som en starten på en ny livsstil. Om en har BMI >40 så har en gjerne følgeproblemer, dårlige ledd, dårlig lungekapasitet pga trykk fra bukhulen, etc som kan gjøre mosjon svært krevende og noen ganger også direkte vanskelig. Da vil første trinn med lavkarbo fungere svært bra. Feks gå ned 20 kilo på lavkarbo for så gradvis skifte til en sunn diett, og etterhvert som kroppen er lettere få inn mer mosjon, styrkeøvelser og kondisjon. Nå er det jo slik at alle kan som regel gjøre noe - også de som har vonde ledd, dårlig rygg eller slitne hofter. Kan de ikke gå noe særlig så kan de kanskje løfte noen hantler, svømme eller sykle innendørs. Og om de klarer å få til noe av dette mens de går på lavkarbo så er det jo som en ren bonus å regne da vektnedgangen vil gå mye raskere.

Nå ble dette off topic i forhold til hva ts spurte om, men valgte å gå inn på det likevel om andre finner tråden senere.
Sist endret av frtoretang; 1. desember 2016 kl. 21:26.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
  • Regn ut sånn ca hvor mye kalorier du forbrenner per dag (finnes mange online verktøy) og trekk ifra 500 kalorier.
  • Bruk tallet til å sette opp et budsjett på antall kalorier per måltid iløpet av dagen. Du må sikkert prøve deg litt frem for å finne ut hva som passer deg.
  • Drit i apper. Les på etiketter. Du er i ferd med å ta kontroll over ditt eget liv, du trenger ikke en app. Du kommer til å bli han som står å nistirrer på etiketter i butikken å banner litt for seg selv, men det får nå bare være. Du lærer veldig fort hva som er bra og hva som er dårlig når det gjelder masse kontra kaloriinnhold. Du kommer nok til å få deg et par a'ha-øyeblikk -- det er sjukt hvor mye kalorier enkelte ting inneholder. Det blir ikke mye Fjordland på deg
  • Du kommer til å være sulten. Drikk vann og bare vann. Det hjelper. Det smaker ikke like godt som Cola, men etterhvert så lærer man å like det. Spes hvis man trener. Etterhvert vil ikke sulten plage deg så mye.
Resultat: Du kommer nå til å gå ned rundt et halvt kilo per uke selv om du ligger ikke gjør annet enn å sitte i sofa. Et halvt kilo fett er ca 3500 kalorier, som tilsvarer 500 mindre per dag. Gjør du fysiske ting vil du gå ned mer. Jeg gikk ned ca 12 kilo på 3 mnd, og det var egentlig litt for drøyt og ikke noe jeg anbefaler andre. Jeg hadde høyere kaloriunderskudd enn 500 og trente 3-4 ganger uken. Det var beintøft.

Cheat day? Hvis du vil. Det er du som har oversikt over budsjettet ditt og det er du som vil ned i vekt. Alt har sin pris.
Sist endret av nso; 1. desember 2016 kl. 21:51.
Mitt personlige tips: Spis litt kjip mat. Ikke vond, bare ikke veldig god heller. Sånn at du bare har lyst til å spise så lenge du er sulten. Ikke bruk mat som kos. Og drikk to glass vann før hvert måltid.
Jeg har siden slutten av mars i år gått ned fra 106 kg til rundt 89 kg, så jeg har gjort akkurat det du tenker. Her er min graf:



Jeg kunne garantert gått ned mye raskere, men jeg har omtrent ikke trent og jeg har gjort mye sosialt med god mat og drikke i helgene.

Folk er forskjellige, og jeg skal ikke påstå at jeg har en fasit for alle, men jeg kan jo fortelle hva som har funket for meg.
  • Lær deg energiinnholdet i forskjellig mat! Å ha et forhold til næringsinnholdet i mat gjør at du enklere kan ta fornuftige valg. For meg hjalp det å logge og veie maten de første ukene for å få et forhold til maten.
  • Spise ofte og lite er ikke det eneste som fungerer. For meg så har jeg stort sett bare spist lunsj, middag og lett kveldsmat, og kanskje en Skyr som mellommåltid hvis jeg ble sulten.
  • Rema under 100-lappen er ikke dummen. Jeg har ikke trykket i meg proteiner og laget et makrobudsjett. På hverdagene har jeg spist normale, sunne middager fra Rema av typen laks, kylling og rent kjøtt. Tilbehør har vært potet/ris, mager kesam og grønnsaker. PS: Å ha frosne grønnsaker (f.eks. brokkolimiks) i fryseren gjør de mye enklere å spise masse grønnsaker til middagen.
  • Kroppen min tåler kaloriunderskudd veldig godt. Etter et par dager med "sug" så merker jeg at kroppen blir vant til lite næring og det fungerer veldig fint. Blir jeg sulten, så er det ikke nødvendig å hive i seg masse mat, jeg merker at kroppen reagerer svært kjapt på et normalt mellommåltid.
  • Å drikke mye vann hjelper på sultfølelsen. Men er jeg skikkelig sulten, så spiser jeg uansett.
  • Rutine i hverdagen hjelper. Jeg har stort sett spist til samme tider/situasjoner på hverdagene og spist ganske mye det samme. Da slipper jeg å bruke så mye tid å tenke på "hva skal jeg spise nå" og på den måten slippe å gå på en smell.
  • Spiser jeg en stor middag greier jeg å skippe kveldsmaten. Kanskje et dårlig tips, men for meg så var det langt enklere å spise desserten hvis jeg var på middag hos mormor en tirsdag og heller skippe desserten, enn å måtte si nei til dessert. Da ville det fort blitt trist å leve på kaloriunderskudd.

    Det er sikkert mye annet jeg har gjort også, men dette er i alle fall det jeg kan komme på at har fungert for meg.
Sitat av tøffel Vis innlegg
Spis hver tredje time. Små men lette måltid. Viktig med fast hver 3 time. Øker forbrenninga
Pass på å ha kcal underskudd. 1800kcal nå i starten så kan du kutte mer når vekta stagnerer
Vis hele sitatet...
http://www.treningsforum.no/forum/in...?topic=58770.0
__________________________________________________________

Jeg vil også anbefale myfitnesspal som blir nevnt her, eventuelt ville jeg også starta å skrive ned hva du spiser og hvor mye. Gjerne i en dagbok eller etellerannet sånt.

Det at du må skrive ned den sjokoladen eller coca colaen kan lett få deg til å tenke deg en ekstra gang om at "Nei, dette skal jeg unngå", med at du også må lese den linja med usunne ting gang på gang.

Ellers er det masse gode tips her, det som er veldig effektivt er å slutte med sukkerholdig drikke, da du bare dèr kan få i deg hauger av unødvendige kalorier. (Skaff deg isbitmaskin/isbit-form og kjøl ned flasker med vann, iskaldt vann er ubeskrivelig når man er tørst!)
Tror ikke det funker med all slags kompliserte prosedyrer i lengden. Gjør heller noen endringer du kan leve med uten at det krever for mye innsats. 17kg er ikke så mye, så om du kutter ned litt på middagen er du sikkert i mål på et halvt års tid.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Lavkarbo kan nok fungere om du er flink til å planlegge, handle inn i forkant og har lett for å følge "regler og krav" til deg selv. Om du har lett for å "være litt ekstra god med deg selv med mat/godis/brus/whateveryoucrave" så kan nok lavkarbo bli vanskelig å følge. Problemet med lavkarbo for oss som har litt slakk selvdisiplin er at det er så lett å ødelegge ketolyse effekten, feks et eple, et par dadler eller om du er helt gærn en dag et wienerbrød så får du påfyll på glykogenlagrene igjen og det kan ta dager el uker å igjen nå ketolyse om du har vært veldig grei mot deg selv. Og om du er veldig glad i opplevelsen av å spise, kjenne forskjellig smaker, hvordan forskjellige ting kompletterer hverandre, feks salt kjøtt fra raspaball sammen med sødmen fra kålrotstappen. Da tror jeg også at lavkarbo kan bli en utfordring, for en viktig smaksdel er nå borte fra paletten.

Ellers så er jo det gode gamle rådet om mer aktivitet og redusert inntak fortsatt gyldig. Om du spiser helt normalt ihht hva du putter i deg så kan du regulere på mengden. Feks om du ligger på 1800-2500 kcal i inntak så vil du lett kunne spise ofte nok og i rikelige mengder til at du unngår å sulte deg, og samtidig så vil all aktiviteten være en del av regnestykket. Feks styrketrening. Å gå til og fra jobb. Trapp fremfor heis. Kjapp gange hjem fra jobb fremfor å rusle. Kanskje med en ekstra halvtime lagt inn om "været er bra".

Gjør du slike endringer så vil det jo også være langsiktige livstilsvalg. du blir vant til å tenke helse og mosjon i alt du gjør. Og det er jo unektelig mye sunnere å ta trappen fremfor heisen. Og slike enkle grep kan du gjøre fra nå og helt du er hundre år.
Vis hele sitatet...
Jeg vil påstå at det er den enkleste dietten og følge. Småmåltida er lagd i en fei med salater med leftovers fra dagen før. Noe egg, whatever som tar kort tid. Middagen kan du lage deg herremåltid. Du går aldri rundt sulten som på kaloridietter. Lavkarbo dietten er definitivt i toppskiket av motivasjon, for du reduserer vekten så fort. Kroppen din brenner i teorien fett hele veien, så gidder du og trene under denne dietten så blir du belønnet dobbelt. De fleste kan drikke så mye pepsi max/zero/sukkerfri bruser de vil uten at de sender dem ut av ketolyse. Du har til og med norske nettsider som sender deg 14dagers menyer hvor alle måltida er dekka og du vil være konstant i ketolyse for priser som langt fra er skremmende. 17kilo kan være gjort på 2-3 måneder om du følger dietten riktig.

Men, beinhard trening og kalorireduksjon funker det og. Langt mer arbeid som må legges ned tho.
Sitat av hideout Vis innlegg
Jeg vil påstå at det er den enkleste dietten og følge. Småmåltida er lagd i en fei med salater med leftovers fra dagen før. Noe egg, whatever som tar kort tid. Middagen kan du lage deg herremåltid. Du går aldri rundt sulten som på kaloridietter. Lavkarbo dietten er definitivt i toppskiket av motivasjon, for du reduserer vekten så fort. Kroppen din brenner i teorien fett hele veien, så gidder du og trene under denne dietten så blir du belønnet dobbelt. De fleste kan drikke så mye pepsi max/zero/sukkerfri bruser de vil uten at de sender dem ut av ketolyse. Du har til og med norske nettsider som sender deg 14dagers menyer hvor alle måltida er dekka og du vil være konstant i ketolyse for priser som langt fra er skremmende. 17kilo kan være gjort på 2-3 måneder om du følger dietten riktig.

Men, beinhard trening og kalorireduksjon funker det og. Langt mer arbeid som må legges ned tho.
Vis hele sitatet...
Jeg elsker lavkarbo, føler meg super når jeg er i ketose, føler meg rett og slett veldig sunn og harmonisk. Problemet med det er at det er vanskelig. Det krever planlegging og kontroll, man kan ikke uten videre spise noe i farten, det er ofte vanskelig når man blir invitert bort og når resten av familien skal ha annen mat. Jeg kjenner mange som har gått på lavkarbo, men ingen som har fortsatt med det, annet enn enkelte elementer man kanskje tar med seg videre.

Så man går ned - og så går man opp igjen.

Nei, eneste som funker er å endre tankesettet og gjøre varige endringer, og da kan man ikke endre alt på en gang. Små endringer kan gjøre store utslag over tid, og da går man ikke opp igjen heller hvis man holder på de nye vanene.
Sitat av hideout Vis innlegg
Jeg vil påstå at lavkarbo det er den enkleste dietten og følge. Småmåltida er lagd i en fei med salater med leftovers fra dagen før. Noe egg, whatever som tar kort tid. Middagen kan du lage deg herremåltid. Du går aldri rundt sulten som på kaloridietter. Lavkarbo dietten er definitivt i toppskiket av motivasjon, for du reduserer vekten så fort. Kroppen din brenner i teorien fett hele veien, så gidder du og trene under denne dietten så blir du belønnet dobbelt. De fleste kan drikke så mye pepsi max/zero/sukkerfri bruser de vil uten at de sender dem ut av ketolyse. Du har til og med norske nettsider som sender deg 14dagers menyer hvor alle måltida er dekka og du vil være konstant i ketolyse for priser som langt fra er skremmende. 17kilo kan være gjort på 2-3 måneder om du følger dietten riktig.

Men, beinhard trening og kalorireduksjon funker det og. Langt mer arbeid som må legges ned tho.
Vis hele sitatet...

Joda for de som har selvdisiplin så er det nok alle tiders, også hjelper det veldig godt om man er flink til å planlegge måltider, gjøre istand lunsj som er har med jobb etc.

Min observasjon av folk på lavkarbo er at den er vrien over tid. Søtsuget eller bare cravingen etter "sunne karbohydrater" som mais, potet eller pasta har lett for å ta overhånd.

Vet de som har forsøkt sier søtsuget forsvinner etter ca 1 uke - dvs det altoppslukende søtsuget som mange opplever 24/7 i starten. Men selv om mange klarer endeløse mengder med biff og bacon så er det også mange som ramler av lasset, og faller tilbake til søtsaker, biola til frokosten, samt et glass OJ også har de plutselig fått tilbake alle kiloene de gikk ned pluss noen til.

Når man ser på målet til ts så har du jo rett i at han kan klare det på lavkarbo på 2-3 måneder, og om ts da klarer å ta med seg kunnskapen videre og unngår å starte opp igjen med lassevis av karbohydrater etter kuren - så hjelper nok det.

Kult at det finnes et matkasse alternativ med fokus på fett og mettende mat, det vil nok kunne hjelpe mange. Var ikke klar over den. Og ja forum og støtte fra andre i samme prosess vil sikkert bidra positivt det også. Tror jeg må lese litt mer om lavkarbo gitt
Sitat av Susa Vis innlegg
Jeg elsker lavkarbo, føler meg super når jeg er i ketose, føler meg rett og slett veldig sunn og harmonisk. Problemet med det er at det er vanskelig. Det krever planlegging og kontroll, man kan ikke uten videre spise noe i farten, det er ofte vanskelig når man blir invitert bort og når resten av familien skal ha annen mat. Jeg kjenner mange som har gått på lavkarbo, men ingen som har fortsatt med det, annet enn enkelte elementer man kanskje tar med seg videre.

Så man går ned - og så går man opp igjen.

Nei, eneste som funker er å endre tankesettet og gjøre varige endringer, og da kan man ikke endre alt på en gang. Små endringer kan gjøre store utslag over tid, og da går man ikke opp igjen heller hvis man holder på de nye vanene.
Vis hele sitatet...
Nå må vi få med oss at jeg mener for TS at lavkarbo er den enkleste måten og nå målet sitt. Fra 107 til 90. Og som du sier, han vil oppleve energioverskudd, bedre søvn, bedre humør, stabilisering av blodtrykk m.m Så starter jo den virkelige jobben. Om du kjører lavkarbo, kaloriunderskudd eller whatever diett, så starter jobben når vekten din skal stabiliseres. Kroppen husker vekten den har vært, og fettcellene dine forsvinner ikke, de krymper bare og venter på å fylle seg opp igjen. Eksperter sier vel at det tar 2-3 år med den nye vekten før kroppen venner seg til den(?)

De fleste som har gått på lavkarbo tar med seg det og kutte ut poteter, ris, pomfri, mye brød etc med rene kjøttkilder og salat som hovedtilbehør. For mange er det ikke noe problem og ligge på ~100g karbohydrater etter endt kur, uten og oppleve noe stor vektøktning. For livsstilssykdommer er lavkarbo og dokumentert særs fordelsaktig.

Jeg og annerkjenner forsåvidt fallgruvene med lavkarbo dietten. Søtsug, lyst på snop etc, og en dag med det sender deg ut av ketolyse og vanskeligere for deg og komme tilbake. Men setter man seg litt inn i det er det mange gleder man kan nyte. All type spekemat er jo ideelt som snacks. Baconchips, krem og jordbær etc. Det tar litt planlegging, men gjør man litt research og ser hva man skal forholde seg til, så tror jeg ikke ts vil angre på han velger den dietten. Så lenge han ikke har stålvilje og er klar for og trene hardt og gå være like strukturert oppimot kalorier som han måtte vært på hva han spiser under en lavkarbodiett.
Sist endret av et eller annet; 3. desember 2016 kl. 00:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.