Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 6670
Så altså, jeg pekte liksom kameraet bare ut vinduet og tok bilde da, og så putta jeg det i photoshop og vridde på alle bryterne jeg fant til jeg syntes det så kult ut. Ble dritfett lzm!

Kritikk?



(ps: overdreven tonemapping er aldri pent, fint om alle bare slutter med det og heller bruker tiden sin på å ta ordentlige bilder. På forhånd takk)
Sist endret av liasis; 18. august 2013 kl. 13:29.
Det er ikke HDR, Det er bare ett redigert bilde. Skjer med at du lager slike poster?
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Det er ikke HDR, Det er bare ett redigert bilde. Skjer med at du lager slike poster?
Vis hele sitatet...
Serr? Bildet var jo sykt bra!

Eneste er at det burde vært litt mer tonemapping!
YESS, la oss alle diktere hvordan folk skal ta bilder, da blir verden et mye bedre sted å leve.
Logotytme
liasis's Avatar
Trådstarter
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Det er ikke HDR, Det er bare ett redigert bilde. Skjer med at du lager slike poster?
Vis hele sitatet...
visst f er det hdr. ±3 i bracketing på kamera og pekt rett ut balkongdøren, så most inn i photoshop med file -> automate -> merge to hdr pro

Sitat av henrikxt Vis innlegg
YESS, la oss alle diktere hvordan folk skal ta bilder, da blir verden et mye bedre sted å leve.
Vis hele sitatet...
Ja. verden hadde blitt et mye bedre sted dersom folk sluttet å voldta bildene sine i photoshop.

Bare fordi det finnes en kurve å dra i, en bryter å vri på eller et filter å legge til så betyr det ikke at man burde bruke det
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Drit kult morridin, jeij har allti lurt på vor dan mann tar såne billeder, har du en gaid til vor dan mann for d perfect ?
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Jeg kan ikke så mye om foto, men jeg synes bildet var fett! KP!

(Dette er en kommentar på at folk skriver slikt. Dere har tydeligvis øyne folkens, og kan dermed bedømme om et bilde faller i smak hos dere eller ikke. KP-knappen ble laget som et klapp på skuldra, og kommentarfeltet er til for å gi konstruktiv kritikk. I dette tilfellet foreslår jeg å gjøre horisonten vannrett =)
For et pissebilde. Det ser jo helt urealistisk ut, nesten som et tegneseriebilde.
Skuffet over at et sånt drittbilde skulle komme fra deg moridin.
Logotytme
liasis's Avatar
Trådstarter
Sitat av The Great Catsby Vis innlegg
For et pissebilde. Det ser jo helt urealistisk ut, nesten som et tegneseriebilde.
Skuffet over at et sånt drittbilde skulle komme fra deg moridin.
Vis hele sitatet...
altså, når jeg sa jeg ville ha kritikk så mente jeg at jeg ville ha skryt…
Sist endret av liasis; 18. august 2013 kl. 15:49.
Hdr er nesten alltid kjedelig
Morindin sitt bilde var uten unntak forferdelig
Ironi fungerer sjelden på nettet
Men jeg håper folk snart tar til vettet
Og lar hdr trenden DØ!!!
Sitat av moridin Vis innlegg
Bare fordi det finnes en kurve å dra i, en bryter å vri på eller et filter å legge til så betyr det ikke at man burde bruke det
Vis hele sitatet...
Det er vel bare en fase "fotografer" må gjennom, på samme måte som å ta long exposure bilder av flytende vann.
Det er gjerne frustrerende som en flink fotograf å se hvor mange folk som gir skryt til slike bilder på facebook osv, men hvorfor hate på hva folk liker, du blir bare seende ut som en gretten nerd.
For et utrolig teit og unødvendig topic. Hadde noen ansre laget det, hadde det vlitt skettet på minuttet. La nå folk redigeee bildene sine som de lyster...
Så hva er greia? Er det nå meningen at Freak er forbeholdt profesjonelle fotografer?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Fulte gaiden jei fik av morridin på Pm, fant ut att hdr var jo dritt kult

Sitat av kv81 Vis innlegg
Så hva er greia? Er det nå meningen at Freak er forbeholdt profesjonelle fotografer?
Vis hele sitatet...
Nei, men det er meningen at folk ikke skal ta shitty bilder med et hvilket som helst shitty kamera, og redigere det så det blir enda mer shitty, og så be folk komme med konstruktiv kritikk
Sist endret av Sinken; 18. august 2013 kl. 17:16.
Sitat av kv81 Vis innlegg
Så hva er greia? Er det nå meningen at Freak er forbeholdt profesjonelle fotografer?
Vis hele sitatet...
Greia er at folk skal prøve å legge litt arbeid i hva de spør etter kritikk på.


Tror de fleste har skjønt poenget, spesielt etter at vi har sagt ifra så mange ganger på hver enkel post. Kanskje denne tråden skal stoppe før det blir enda mere tåpelig?
Ah, enda en tråd på freak der tryne/nickfaktor er alt, hadde hvem som helst annen enn en mod eller bruker med mange innlegg lagd denne tråden eller kommet med noen av svarene her hadde de blitt slettet på flekken.
Sitat av Kong Grizzly Vis innlegg
Ah, enda en tråd på freak der tryne/nickfaktor er alt, hadde hvem som helst annen enn en mod eller bruker med mange innlegg lagd denne tråden eller kommet med noen av svarene her hadde de blitt slettet på flekken.
Vis hele sitatet...
Urelevant til det superduperprofesjonelle bildet til moridin. Du må gi han masse skryt og ikke si noe som kan såre hans fantastiske fotokunnskaper. Alle admins, mods og Crew må banne denne "Kong Grizzly" til evig tid!!!
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Sitat av Kong Grizzly Vis innlegg
Ah, enda en tråd på freak der tryne/nickfaktor er alt, hadde hvem som helst annen enn en mod eller bruker med mange innlegg lagd denne tråden eller kommet med noen av svarene her hadde de blitt slettet på flekken.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig. Vi sletter da ikke hverandres tråder. Litt "perks" må det vel være for å moderere søpla deres dag ut og inn!
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Altså, jeg er helt enig med at det ser stygt ut når det blir for mye HDR, men med ett godt hdr bilde skal du ikke se at det er hdr.
Nå vet jeg ikke med dere, men HDR kan være fint, når det er gjort riktig, så ta heller å klag på 14åringer som er superzpro i PS en en hel bildestil.


Logotytme
liasis's Avatar
Trådstarter
Sinken og iMAGINE123 har selvfølgelig helt rett, og tråden ble laget for å eksempliggjøre hvor tåpelige mange av trådene i dette underforumet dessverre har blitt. Og som det ble sagt på irc før den ble laget:

11:59:19 <anonymisert nynorskbruker>: moridin: lag HDR av midstripa på veien utafor huset ditt og post :P
11:59:27 <anonymisert nynorskbruker>: moridin: sjå kor mykje creds du får :P

Det beste (eller verste) eksemplet på dette er gjerne hdr/tonemap-bilder som er uskarpe, er dårlig teknisk utført og generelt bare er bortkastede pixler som får en haug meningsløse svar a la: "ååh så kult, kp til deg!"

Når noen som har mer kunnskap om fotografi kommenterer en sånn tråd med kritikk blir det gjerne trådstarter sur og forsvarer det med at "ikke alle liker det samme". Det er greit nok det at ikke alle liker det samme, jeg har f.eks ikke noe til overs for motefoto og setter langt mer pris på f.eks konsertbilder eller typisk dokumentarfoto hvor motivene ikke er stillt opp i et studio, men et fotografi har en rekke tekniske kvaliteter som ikke er like subjektive: De er riktig eksponert, eller fotografen kan redegjøre for hvorfor han har valgt å over/undereksponere et bilde for å fremkalle en effekt, motivet er i fokus, bildet er skarpt, det finnes "regler" for komposisjon man bør følge, eller velge å gå helt bort fra for effektens skyld, osv.

Som mod ønsker jeg meg et underforum hvor folk legger en bitteliten innsats i bildene sine, at de forteller litt om tanken som ligger bak, hvorfor de har gjort valgene alle fotografer nødvendigvis må ta når de tar bilder, og at de tar til seg konstruktiv kritikk fra de flinke fotografene som faktisk finnes på forumet (men som jeg mistenker er lite aktive fordi deres kommentarer har lett for å drukne i et hav av dritt). Ikke at man peker kameraet sitt i en tilfeldig retning, tar til takke med de autoinnstillingene som tilfeldigvis sto på, jukker litt på det i photoshop og poster det på internett i håp om å få et badebasseng med kp og en falsk selvtillitsboost av kommentarer som "ååå! kult!".

Sitat av echuz
HDR kan være fint, når det er gjort riktig
Vis hele sitatet...
Helg enig. HDR kan være fint. når man bruker det med måte, for å fremheve effekter som ellers ville vært tapt i en enkelt eksponering. Problemet er at disse bildene er i latterlig mindretall og at sjangeren domineres av de som vrir på alle bryterne som finnes i photoshop bare fordi de finnes
Sist endret av liasis; 18. august 2013 kl. 17:53.
Sitat av Kong Grizzly Vis innlegg
Ah, enda en tråd på freak der tryne/nickfaktor er alt, hadde hvem som helst annen enn en mod eller bruker med mange innlegg lagd denne tråden eller kommet med noen av svarene her hadde de blitt slettet på flekken.
Vis hele sitatet...
Forumet er drevet av privatpersoner. Det er ikke sånn som i staten hvor alt har et eget klageorgan.

Liker du ikke måten de driver forumet på, har du alltids en "logg ut" knapp.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Men hva vil folk ha ut av dette underforumet? For ~1,5 år siden var månedlige konkurranser en greie. Av og til poster noen som har lagt en del arbeid i bilder. «Hvilket kamera skal jeg kjøpe?»-tråder og folk som nettopp har begynt med SLR har vi også.

Såklart kan man eksperimentere med ting som tonemapping, lensflare, og selektiv desaturering. Jeg tror en del av det moridin sier beror på liten forandring på >2 år.

Jeg har prøvd å få igang prosjekter, og villig til å gjøre det i framtida også. Men laber deltakelse får det til å virke som om interessen for denslags er heller liten. (Og om du selv har et prosjekt i tankene: Gogogo!)
@Moridin: Godt noen tar dette opp på en "ordentlig måte" for en gangs skyld. Dessverre starten denne tråden i helt feil retning og syns det er dumt at en moderator startet slikt. Hadde du heller startet tråden med posten rett over her, så hadde du fått fram din mening bedre.

liker at modsa ikke er så høytidelige, men ikke i dette tilfellet.

Kanskje dere heller kan lage en sticky i dette underforumet der dere kan forklare nybegynner riktig bruk av effekter.
Noen grunnlegende regler kan også settes ned for å poste tråder der en ønsker kritikk.


I tillegg så er jeg helt enig med jonta. Dette underforumet har bare blitt useriøst kritikk forespørsler. Hvis folk hadde blitt med på å lage litt seriøst liv her kan vi få mye ut av det.
Sitat av iMAGINE123 Vis innlegg
Kanskje dere heller kan lage en sticky i dette underforumet der dere kan forklare nybegynner riktig bruk av effekter.
Vis hele sitatet...
Siden når begynte nubs å lese stickyer?
Sitat av Sinken Vis innlegg
Siden når begynte nubs å lese stickyer?
Vis hele sitatet...
Siden når begynte nubs å bry seg om tråder de ikke skjønner er ironi en gang?
Veldig kjent strøk det der. Kanskje vi kjenner hverandre.
HDR-bilder kan være jævlig fine de, bare man vet hvordan det skal gjøres.
Egentlig som alle typer fotografier og bilder..
Sist endret av Bombasa; 18. august 2013 kl. 19:25.
Burde vært en sånn tråd når det kommer til musikkproduksjon også. Har flere ganger sett folk legge ut musikk her som de har "produsert", når det oser samplepacks og nexus-only lang vei.

Men er enig i at HDR kan være ganske fint, om det blir gjort riktig. Vri/bryter-ligaen slår ofte til, though.
Sitat av moridin Vis innlegg
Sinken og iMAGINE123 har selvfølgelig helt rett, og tråden ble laget for å eksempliggjøre hvor tåpelige mange av trådene i dette underforumet dessverre har blitt. Og som det ble sagt på irc før den ble laget:
Vis hele sitatet...
Det var søtt gjort.

Da mener jeg søtt som om en 10-åring skulle forsøke å få frem et poeng.
Junkietrappa på Kiellands plass har aldri vært så vakker
Kiellands Plass :3
Suicide by proxy
Sitat av Jonta Vis innlegg
(Dette er en kommentar på at folk skriver slikt. Dere har tydeligvis øyne folkens, og kan dermed bedømme om et bilde faller i smak hos dere eller ikke. KP-knappen ble laget som et klapp på skuldra, og kommentarfeltet er til for å gi konstruktiv kritikk. I dette tilfellet foreslår jeg å gjøre horisonten vannrett =)
Vis hele sitatet...
Jeg kommer fra rusforumet og reagerer på det trangsynte maset om at horisonten skal være vannrett. Den er ofte parallell med skråplanet, av og til spiralformat, og noen ganger finner jeg den ikke i det hele tatt.

Dessuten vil den nesten alltid være vannrett på maritime motiver, uansett hvordan du holder kameraet. Det får være nok.