Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  55 17085
Slik jeg har forstått det er forsvarets spesialstyrker rangert slik (Nr 1 som best):

1. Hærens jegerkommando/Forsvarets spesialkommando (Hæren)
2. Marinejeger (Sjøforsvaret)
3. Kystjeger (Sjøforsvaret)
4. Telemarksbataljonen (Hæren)


Kan dette stemme? Noe som mangler? Skal plasseringene endres? Uenigheter?

[COLOR="Gray"](Mulig Freak.no er feil sted for dette, men jeg tror og mener det er fler her av samme interesse, og muligens noen som har en idé på hvordan forsvarets spesialstyrker er rangert)[/COLOR]
Sist endret av DerComment; 24. januar 2010 kl. 21:28.
det kommer jo helt ann på, sier seg selv at marinejegerne er bedre langs kysten vår enn det TMBN er. Men marinejeger og HJK er vel de jeg selv mener er de hardeste gutta.
De er ikke rangert, de har forskjellige ansvarsområder. En marinejeger jobber i andre elementer enn en jegerkommando, og kan derfor ikke stilles opp mot hverandre. Telemarksbataljonen regnes ikke som spesialstryker. Forsvarets spesialstyrker består av Forsvarets spesialkommando / Hærens jegerkommando og Marinejegerkommandoen
Sist endret av Keyser Söze; 24. januar 2010 kl. 21:32.
HJK/FSK og MJK er vell dei "beste" soldatane til Noreg så vidt eg har forstått.
Kystjeger er ikkje spesialstyrke.

EDIT:
Sjølvsagt, beste til sitt bruk.
HJK/FSK er i alle fall rangert som lett infanteri medan Telemarksbataljonen er mekanisert bataljonsstridsgruppe.
Sist endret av FuzzT; 24. januar 2010 kl. 21:37. Grunn: Skrivefeil
Takk takk. Men hvordan er det med Kystjegerkommandoen? Er de da rangert hakket under, eller er de på linje med Marinejegerkommandoen?

(Fant en wiki artikkel, http://no.wikipedia.org/wiki/Kystjegerkommandoen)
Sist endret av DerComment; 24. januar 2010 kl. 21:36.
kommer an på hva som er kriteriene her. Er det overall super awesomnes, eller feks. hvem, som klarer å "drepe flest med kniv/bazooka/sniper/ på en alene misjon dypt inne i en jungel på jakt etter en ond vitenskapsmann som kidnappa dama di i tumulteret som oppsto etter at du bomba hans hemmelige laboratorie"?
Eller kanskje det kan rangeres utfra hvem som har gjennomgått den mest "ultimate super hard" træning som ingen andre enn et fåtall mennesker på jorden klarer?
Kystjegerkommandoen er marinesoldater, mens marinejegerkommandoen er spesialstyrker. Spesialstyrker regnes som de beste, men de har igjen forskjellige ansvarsområder.
Hvis vi renger ut i fra "overall super awesomnes" thorbj81, hvem hadde det blitt? :P
finnes det ikke fallskjerm-jegere?
Sitat av moret Vis innlegg
finnes det ikke fallskjerm-jegere?
Vis hele sitatet...
Det er kun førstegangstjeneste.
Sist endret av DerComment; 24. januar 2010 kl. 22:20.
Jeg går for forsvarets spesialstyrker generelt både pga de oppdrag de får, opptakskriteriene og treningen.
Kremen av kremen er følgende:

1. FSK/HJK
2. MJK

Det er det Norge har av spesialstyrker. TMBN og KJK er REGULÆRE enheter med forskjellige ansvarsområder!

TMBN er en infantri/kavaleri bataljon. Mens KJK er marinesoldater som Mushy sa. Men de liker å kalle seg selv "spess" høhø
Sist endret av BaJa; 24. januar 2010 kl. 22:31.
FSK/HJK og MJK har jo en evig intern strid om hvem som er best da. FSK mener selvfølgelig de er best, MJK mener de selv er best. Det finnes nok ingen fasit på dette. Kan vi ikke bare sette begge på førsteplass så kan alle være venner?!
Som sagt; KJK og TMBN er IKKE spesialstyrker. TMBN er en profesjonell avdeling med fulltidssoldater. KJK er en kommando bestående av en avdeling for befal og vervede, og en avdeling for folk som er inne til førstegangstjeneste.

Hvem som er best av FSK/HJK og MJK er det nok ingen på freak.no som kan svare på, og det å lage en rangert liste blir bare tull. Jeg vil tro begge avdelingene har omtrent like mye operativ erfaring. Men man må også huske på at man blir spesialjeger som kan delta i skarpe operasjoner etter 1 år med utdanning. Som marinejeger tar det 2 år med utdanning før man kan delta i skarpe operasjoner.
Sitat av campCKY Vis innlegg
Men man må også huske på at man blir spesialjeger som kan delta i skarpe operasjoner etter 1 år med utdanning. Som marinejeger tar det 2 år med utdanning før man kan delta i skarpe operasjoner.
Vis hele sitatet...
Det er vel fordi for at du skal kunne bli spesialjeger i HJK/FSK så må du ha tatt førstegangstjenesten først (Helst som fallskjermjeger), men som marinejeger kan du gå "rett på". Til sammen blir det 2 år hos begge enhetene før man får skarpe oppdrag.[COLOR="Gray"] (Eller tar jeg helt feil? :S)[/COLOR]
Det du sier medfører riktighet. Men om en som søker har hatt førstegangstjeneste hos f. eks. CSS-bataljonen, så vil det jo bare bli et år hos FSK. Flisespikkeri, I know. Men igjen, det å rangere hvem som er best av disse 2 avdelingene er bare tull. Vi har bare ikke nok info til det. Regner med at ingen her på FF har tjenestegjort både hos FSK og MJK, selv om det er mulig.
Nei, man kan vel konkludere med at begge spesialtroppene er de beste vi har, men som tjenestegjør innenfor forskjellige områder. Men denne rangeringen som tråden så fint startet med, går mer utpå "Folkets inntrykk/Folkelig rangering"
Men jeg regner med at vi kan være enige i at marinejeger har det vanskeligste opptaket av det man kan velge i førstegangstjenesten.
På opptak til marinejeger blir du ropt og skriket til de første 5 ukene.
På opptak til spesialjeger har du ingen som roper å skriker på deg og det varer "bare" 3 uker.
Dette er en evig diskusjon som ingen noen gang blir enig i. Jeg må nok henge meg på at det bare er tull å rangere etter hvem som er "best". Da må man i såfal spørre om best til hva? FSK og MJK har jo helt andre kompetanse-områder enn f.eks. TMBN. Hadde du tatt en gjenomsnittlig marinejeger og en gjenomsnittelig grenader fra tmbn, og satt dem til å løpe fortest mulig opp på ett fjell, tror jeg nok marinejegeren hadde vunnet. Hadde du satt dem til å vedlikeholde en stormpanservogn, hadde sansyneligvis tmbn-kisen vert "best". Og en velferdsassistent hadde nok vert flinkere til å leie ut dvd-filmer enn en spesialjeger.
Men siden mjk ligger under marinen, så er det jo logisk å anta at dem har litt mer kompetanse til sjøs enn fsk som ligger under hæren da, og at fsk holder seg mer på land, selv om de også sansyneligvis overlapper hverandre en del her.
Men hvis man ser på hvem som er de "hardeste" folka, med tanke på fysisk og psykisk helse, så ville jeg nok tro at da topper mjk og fsk lista side om side her i det norske forsvaret værtfall.
FSK er både land og vann. Ihvertfall det jeg føler etter å ha lest en god del om dem.
Men selvfølgelig mest land. Og i vannet er det for det meste "objekter som står i vannet" dem holder på med, f. eks plattformer og store båter alla Danskebåten.
FSK driver heller ikke med utslusing via torpedorørene til u-båtene, noe MJK gjør. FSK bruker for det meste RIB'er ("gummibåter") når dem har øvelser i sjøen.

Så vil si det slik som alle andre her. MJK er best på sjøen, mens FSK er best på land.

DerComment: Anbefaler deg å lese "Norges Hemmelige Krigere" av Tom Bakkeli. Der får du et bra innblikk i FSK.
Har lest noen andre bøker også som jeg tror ville intresert deg, men kommer ikke på hva de heter nå...
Snodig nok, i følge en kompis som er befal hos MJK (hvis noen her har prøvd seg på opptaket der de siste årene er det godt mulig at han har vært en av plageåndene deres), så er det litt motsatt av hva man skulle tro. FSK jobber mer i vann og marinejegerne mer på land. Riktignok var vi begge ganske berusa når han fortalte det, og det er noen år siden (3?), så det kan hende jeg er litt unøyaktig, men akkurat det syns jeg var såpass snålt at jeg husker det. Nøyaktig hva han la i det vet jeg ikke, men det var nå mer eller mindre ordrett det han sa.
Sist endret av atomet; 26. januar 2010 kl. 01:51.
Prøvde meg selv i KJK, hardt nok for meg. Men dere burde heller ta en tur innom forsvaret, merker at veldig få av dere har overhodet noe peiling. Ser jo at flere av dere har lest en del. Men å snakke om opptakene? -De som har peiling vet jo at det er en taushetserklæring inne i bildet...? Men ok.


Er jo garden som topper lista over "awsomnes", det at de i det hele tatt gidder å stå 3 timer på, for så å gå 3 timer på IGJEN etter 3 timers "pause" sier jo sitt om de mannfolka. Haha:O
Det hjelper fint lite å ta en tur innom forsvaret for å få vite noe om to av norges mest hemmelighetsfulle avdelinger. Alt du får av info om MJK og FSK uten å enten være del av dem, eller å være *høyt* oppe i systemet kan du finne på nettsidene til forsvaret, og i åpne kilder som f.ex. bøker og liknende.
Sist endret av atomet; 26. januar 2010 kl. 13:11.
Sitat av QwertyC Vis innlegg
FSK er både land og vann. Ihvertfall det jeg føler etter å ha lest en god del om dem.
Men selvfølgelig mest land.
Vis hele sitatet...
Du glemte luft. De bruker også skjerm og vinger når de skal ut.

Sitat av QwertyC Vis innlegg
Og i vannet er det for det meste "objekter som står i vannet" dem holder på med, f. eks plattformer og store båter alla Danskebåten.
Vis hele sitatet...
Riktig.

Sitat av QwertyC Vis innlegg
FSK driver heller ikke med utslusing via torpedorørene til u-båtene, noe MJK gjør. FSK bruker for det meste RIB'er ("gummibåter") når dem har øvelser i sjøen.
Vis hele sitatet...
Feil. FSK har utslusing, og en masse andre "finurlige" måter å komme seg til/fra oppdrag.
FSK var ombord og deltagende i øvelsen på den u-båten utenfor Håkonsværn hvor en Britisk jeger skadet seg pga utslusing alt for dypt, tidlig på 90'tallet eller sent på 80'tallet.

Sitat av QwertyC Vis innlegg
Så vil si det slik som alle andre her. MJK er best på sjøen, mens FSK er best på land.
Vis hele sitatet...
Feil. Å kategorisere noen av de som best er meningsløst. De gjør forskjellig jobb, og da er det umulig å si hvem som er "best".
En Lada kan godt være bedre enn en Ferrari F50. Om man skal kjøre i feks terrenget eller i snø så vil en Lada Niva være bedre enn en Ferrari F50.
Skal man derimot fortest mulig fra Oslo til Trondheim via E6 på sommeren, så vil nok Ferrarien være best egnet.

Sitat av QwertyC Vis innlegg
DerComment: Anbefaler deg å lese "Norges Hemmelige Krigere" av Tom Bakkeli. Der får du et bra innblikk i FSK.
Har lest noen andre bøker også som jeg tror ville intresert deg, men kommer ikke på hva de heter nå...
Vis hele sitatet...
Ja, slike bøker gir ofte et helt riktig bilde av hvordan det er å være operativ i styrkene. (/ironi av)

Jeg vil påstå at de som ikke har vært i tjeneste heller ikke uttaler seg noe om styrker eller opplæringen disse har. Det blir helt feil. Jeg kan ikke se for meg at noen her inne skulle tatt meg seriøst dersom jeg hadde lagt ut påstand på påstand rundt hva som er "best" av f.eks prosesorer eller programerings språk?
Sitat av mgo1990 Vis innlegg

Er jo garden som topper lista over "awsomnes", det at de i det hele tatt gidder å stå 3 timer på, for så å gå 3 timer på IGJEN etter 3 timers "pause" sier jo sitt om de mannfolka. Haha:O
Vis hele sitatet...

Du har vært i garden skjønner jeg... Ta deg turen dit før du uttaler deg.
Denne tråden kan stenges med Skytteren's kommentar. Rangering blir feil, rykter og bøker laget- og skrevet av oss sivile er ikke en god nok informasjonskilde.

[COLOR="Gray"]Boka, Norges Hemmelige Krigere har fått krass kritikk for å være oppspinn, noe jeg også tror det er.[/COLOR]
Sitat av DerComment Vis innlegg

[COLOR="Gray"]Boka, Norges Hemmelige Krigere har fått krass kritikk for å være oppspinn, noe jeg også tror det er.[/COLOR]
Vis hele sitatet...
Om ikke annet så har ihvertfall han luringen som har skrevet boka demonstrert noen engelskferdigheter som er helt bak mål... Man skulle jo tro at han har bruk google-translator eller noe slikt.
Nå tenker du vel på den omstridte militærboka som kom ut i høst? Norges Hemmelige Krigere er fra 2007, og inneholder ikke særlig mange direkte oversatte avsnitt.
Sitat av Gassy Vis innlegg
På opptak til marinejeger blir du ropt og skriket til de første 5 ukene.
På opptak til spesialjeger har du ingen som roper å skriker på deg og det varer "bare" 3 uker.
Vis hele sitatet...
Å sammenligne de to blir ganske dødfødt.

Opptaket til FSK tar utgangspunkt i at søkerne faktisk har hatt militæretjeneste og kjenner til militære rutiner, og kan klare seg selv. Distansene de må gå på de 3 ukene er helt absurde. Detter er også bare siste sekvens av opptaket, det er også 1 uke med masse tester. Den uken minner mer om MJK opptaket.

MJK opptaket er for folk som ofte aldri har vært i militæret før. Det er følgelig lagt opp på en helt annen måte.

Med andre ord er belastningene forskjellig vinklet, men en ting er sikkert, og det er at i begge opptakene presses menneskekroppen så langt som den kan presses.

Kompetansemessig skjønner jeg ikke hvorfor dere engang diskuterer det.

Spesialjegere har et lengre utdanningsløp enn marinejegere, og de har minimumstid på 7 år eller noe, mens hos mjk har de vel 2. Spesjegere er spesjegere lenger, og er dermed gjennomsnittlig mer erfarne og bedre trente.
FSK er klart de beste, det er kun toppen av MJK og HJK som kan bli med i FSK. Selv jobber jeg dagelig med MJK gutta og dem ser ikke akkurat ut som de hardeste gutta, men skinnet bedrar. Fremmed bataljonen i France er vell verdens hardeste speaial styrke, bare full av ex kriminelle og gale folk
Sist endret av Litago1; 28. januar 2010 kl. 13:42.
FremmedLEGIONEN tar ikke imot voldsforbrytere eller andre mennesker som har begått alvorlige lovbrudd lengre, og de er på ingen som helst måte "verdens hardeste spesialstyrke". De er ikke engang en spesialstyrke, men en elitedivisjon av det franske forsvaret. De har på mange måter en like symbolsk og fasadebasert tjeneste som norske gardister, og er på ingen som helst måte sammenlignbare med FSK eller MJK.

FSK tar for øvrig imot alle kvalifiserte mennesker som består opptaket deres, uavhengig om de kommer fra potetskrelletjeneste på Skaugum eller har vært marinejegere i femten år. Du aner ikke hva du snakker om.
Sist endret av Franklin; 28. januar 2010 kl. 13:51.
Har lyst å prøve meg på opptaket deres (ikke le). De fleste ryker på grovuttaket (hangups osv), men i følge en jeg pratet med er denne fasen overkommelig, det er til og med flere jenter som har bestått de fysiske prøvene. Det er når man har gått en uke uten mat, med en 60 kilo tung sekk, og blir vekket hvert 15 minutt midt på natta for å jogge at så og si alle ryker. Å måtte drite i en pose, bade i isvann, løpe i flere timer i strekk med sekk og gnagsår, er noe de aller, aller fleste ikke klarer. Det er også vanlig at folk ryker hvis de får scenebetennelse, belastningsskader, eller vrikker foten.
Jeg synes dette høres nærmest umulig ut, men likevel synes jeg det er en spennende utfordring.
Men til dere som har peiling her; er det noe jeg kan gjøre for å forberede meg (annet enn jogge med sekk og trene styrke)? Noen som har prøvd seg og bestått grovuttaket?
Sitat av Purge Vis innlegg
Har lyst å prøve meg på opptaket deres (ikke le). De fleste ryker på grovuttaket (hangups osv), men i følge en jeg pratet med er denne fasen overkommelig, det er til og med flere jenter som har bestått de fysiske prøvene. Det er når man har gått en uke uten mat, med en 60 kilo tung sekk, og blir vekket hvert 15 minutt midt på natta for å jogge at så og si alle ryker. Å måtte drite i en pose, bade i isvann, løpe i flere timer i strekk med sekk og gnagsår, er noe de aller, aller fleste ikke klarer. Det er også vanlig at folk ryker hvis de får scenebetennelse, belastningsskader, eller vrikker foten.
Jeg synes dette høres nærmest umulig ut, men likevel synes jeg det er en spennende utfordring.
Men til dere som har peiling her; er det noe jeg kan gjøre for å forberede meg (annet enn jogge med sekk og trene styrke)? Noen som har prøvd seg og bestått grovuttaket?
Vis hele sitatet...

nederst på denne siden er et treningsprogram som de selv anbefaler:http://www.mil.no/haren/hjk/start/sp...eningsprogram/
Hightemplar: Ja, jeg har allerede begynt på den treningsplanen, men takk likevel
Mente om det var noe annet utenom dette? Dersom noen herfra hadde prøvd seg tidligere og kunne anbefale noe spesielt... Kanskje de har noen "surprise elements" under opptaket som kan være greit å være forberedt på
Sitat av Purge Vis innlegg
Har lyst å prøve meg på opptaket deres (ikke le). De fleste ryker på grovuttaket (hangups osv), men i følge en jeg pratet med er denne fasen overkommelig, det er til og med flere jenter som har bestått de fysiske prøvene. Det er når man har gått en uke uten mat, med en 60 kilo tung sekk, og blir vekket hvert 15 minutt midt på natta for å jogge at så og si alle ryker. Å måtte drite i en pose, bade i isvann, løpe i flere timer i strekk med sekk og gnagsår, er noe de aller, aller fleste ikke klarer. Det er også vanlig at folk ryker hvis de får scenebetennelse, belastningsskader, eller vrikker foten.
Jeg synes dette høres nærmest umulig ut, men likevel synes jeg det er en spennende utfordring.
Men til dere som har peiling her; er det noe jeg kan gjøre for å forberede meg (annet enn jogge med sekk og trene styrke)? Noen som har prøvd seg og bestått grovuttaket?
Vis hele sitatet...
Tren opp syken din, så lenge du ikke er en svekling handler alt om sykeen. Var selv på befal opptak og det er mange som knekker sammen pga de har ikke syke til og marsje 8 timer med 50 kilo pakkning. Det skal mye til for at du bare knekker sammen og ikke klarer og bruke en muskel, alt handler bare om og klare litt og litt til helt du er ferdig. personlig blir jeg motivert når jeg ser andre failer og syter pga de har vondt. Du bør forresten trene masse egenvekt visst du er i tvil om du ikke klarer styrke kravene.
Sitat av Litago1 Vis innlegg
Tren opp syken din, så lenge du ikke er en svekling handler alt om sykeen. Var selv på befal opptak og det er mange som knekker sammen pga de har ikke syke til og marsje 8 timer med 50 kilo pakkning. Det skal mye til for at du bare knekker sammen og ikke klarer og bruke en muskel, alt handler bare om og klare litt og litt til helt du er ferdig. personlig blir jeg motivert når jeg ser andre failer og syter pga de har vondt. Du bør forresten trene masse egenvekt visst du er i tvil om du ikke klarer styrke kravene.
Vis hele sitatet...
Yess. Takk for svar. Er det 8 måneder hele opptaket varer? (Hvis man kommer så langt..) Er ikke akkurat den tøffeste personen, men jeg har veldig sterk psyke og elsker å presse meg selv. Klarer jeg å trene meg opp, er jeg sikker på at jeg vil nå langt. Jeg er en person som enten gir 110 % eller absolutt ingenting, så om jeg bestemmer meg for å gjøre det, må jeg fullføre.

Ville dere anbefalt å fortelle folka på sesjon at det er noe man sikter til, slik at de kan presse deg ytterligere? Eller blir det for dumt? Av de få jeg har snakket med dette om, har jeg bare fått negative kommentarer og blitt ledd av. "Men det er jo umulig. Bare glem det, gå på Folkehøyskole isteden" osv.
Sitat av Purge Vis innlegg
Yess. Takk for svar. Er det 8 måneder hele opptaket varer? (Hvis man kommer så langt..) Er ikke akkurat den tøffeste personen, men jeg har veldig sterk psyke og elsker å presse meg selv. Klarer jeg å trene meg opp, er jeg sikker på at jeg vil nå langt. Jeg er en person som enten gir 110 % eller absolutt ingenting, så om jeg bestemmer meg for å gjøre det, må jeg fullføre.

Ville dere anbefalt å fortelle folka på sesjon at det er noe man sikter til, slik at de kan presse deg ytterligere? Eller blir det for dumt? Av de få jeg har snakket med dette om, har jeg bare fått negative kommentarer og blitt ledd av. "Men det er jo umulig. Bare glem det, gå på Folkehøyskole isteden" osv.
Vis hele sitatet...
Du bør si ifra tideligst mulig og vise stor interesse. Husk at du må også lære mye teori, så vær konsentrert og noter ting som blir sagt. Så lenge du virkelig gir 100% og er mentalt forberedt på lengre perioder uten mat, våkne netter og isbading skal det nok gå bra.

På befalsopptaket pleide meg on noen kamerater og vedde om hvem som holdt seg lengst, klarte seg best osv. Det fikk vi en del motivasjon ut ifra pluss at vi alle var motiverte fra før. Har ikke så mye mer og si engetenlig men syken er klart det viktigste. Jeg har sett store mannfolk bryte sammen og jenter som tar opp og bærer pakkningen dems...
Uten å avsløre for mye, så foreslår jeg at du bør ikke ha noe skrekk for å være i og under vann i lengre perioder!

og ja, husk psyken som sagt før her. Har veldig mye å si. De kommer til å skrike MYE og brutalt. Uansett hvor bra du gjør en ting så vil de ikke annerkjenne at det er bra. De vil fortsette å si at det er dårlig og gjøre deg usikker. Prøv å tenk slik at du kommer til å være en av av få. Eliten i Norge, kremen av kremen. Og at faktisk det er folk på opptaket som har det verre enn deg.

Husk alltid å hjelpe en makker når det er lov og motiver hverandre.

Hvis du velger å på FSK opptaket. Så husk dette er en livsstil ikke bare en jobb.

Du har sååååå MYE hat foran deg. Men jeg ønsker deg lykke til!
Sist endret av BaJa; 28. januar 2010 kl. 16:52.
Tusen takk for alle tips! Setter stor pris på det.
Sikkert skrevet tidligere, men bare de to øverste du skrev er spesialstyrker. Vi har en til men den tilhører luftforsvaret (720 skvadron).

Det er svært vanskelig å si hvem som er best, går egentlig ikke ann. Hærens jegerkommando/Forsvarets spesialkommando fokusere på land mens marinejegerne fokuserer på vann. Tror gutta er like harde. Kan jo nevnes at Spesialjegerne (HJK/FSK) var med på "Operation enduring freedom" og fikk tildelt medaljen "The Meritorious Service Medal", ganske sikker på at norge var et av de få landene som fikk medalje for enestående innsats

EDIT: Anbefaler deg til å sjekke ut www.milforum.net , utrolig mye bra info der.
Sist endret av derkaiser; 28. januar 2010 kl. 17:13.
Et tips til deg/dere som skulle inn til mjk/fsk opptak; bestill deg en time eller to hos psykolog og gå gjennom med h*n hvorfor akkurat du vil inn i mjk/fsk. Det handler om motivasjon, og fra en kamerat som var inne til opptak sa at det hjalp han utrolig mye på opptaket. Så få en time med psykolog å gå gjennom hvorfor du vil inn i forsvaret.
Sitat av Gassy Vis innlegg
På opptak til marinejeger blir du ropt og skriket til de første 5 ukene.
På opptak til spesialjeger har du ingen som roper å skriker på deg og det varer "bare" 3 uker.
Vis hele sitatet...
De 3 ukene på spesjeger er en god del hardere en marinejegeropptaket, grunnen til at de ikke skriker til deg er jo fordi du må ha fullført førstegangstjenesten for å søke, og da kan du det å være soldat. Nesten bare gamle marinejegere/fallskjermjegere som kommer igjennom opptakene men også mange andre, vet om en idrettsassistent som klarte det (slækkeste tjenesten) Og de tre ukene tar på psyken, mye sulting marsj med tung pakning. Men spesjeger sitter mest i hodet, så det er mange intervjuer. De vil ikke ha inn topptrente rambofolk som roper COME GET SOME! heller intelligente seriøse folk.
Sitat av derkaiser Vis innlegg
Sikkert skrevet tidligere, men bare de to øverste du skrev er spesialstyrker. Vi har en til men den tilhører luftforsvaret (720 skvadron).

Det er svært vanskelig å si hvem som er best, går egentlig ikke ann. Hærens jegerkommando/Forsvarets spesialkommando fokusere på land mens marinejegerne fokuserer på vann. Tror gutta er like harde. Kan jo nevnes at Spesialjegerne (HJK/FSK) var med på "Operation enduring freedom" og fikk tildelt medaljen "The Meritorious Service Medal", ganske sikker på at norge var et av de få landene som fikk medalje for enestående innsats

EDIT: Anbefaler deg til å sjekke ut www.milforum.net , utrolig mye bra info der.
Vis hele sitatet...
720 er ikke spesialstyrker. De flyr Bell 412.

Uansett, om du kommer igjennom nåløyet på spesial jeger opptaket så kan du fortsatt bli kastet ut hele det første året (hvis ikke lenger?) hvis du kuker det til. Dvs. opptaket kan regnes som ett år langt.

De flyr riktignok FSK folka rundt og pilotene er svinegode, men de kan jo ikke sammenlignes med en spesialstyrke.
Sist endret av flexd; 28. januar 2010 kl. 18:31.
Sitat av flexd Vis innlegg
720 er ikke spesialstyrker. De flyr Bell 412.

Uansett, om du kommer igjennom nåløyet på spesial jeger opptaket så kan du fortsatt bli kastet ut hele det første året (hvis ikke lenger?) hvis du kuker det til. Dvs. opptaket kan regnes som ett år langt.

De flyr riktignok FSK folka rundt og pilotene er svinegode, men de kan jo ikke sammenlignes med en spesialstyrke.
Vis hele sitatet...
Sa det kanskje litt feil... basen ligger hos 720 skvadronen, med 137.luftving. Ja, de bruker Bell helikoptere

Les dette: http://www.fofo.no/b7zFFBB7Z9S_VTT9xE2N13jIpwRzG3L.ips
I know, jeg er i 137 LV selv

Har faktisk aldri hørt om dem, er du sikker på at de faktisk "ble noe av"? Ser det er en rimelig gammel artikkel.
Skal ikke si at jeg kan alt om 720, men det er ingen spesialstyrke jeg har hørt om.. Eneste folka jeg har sett rapellere ut av Bell helikoptere er noen delta folk fra politiet.
Har ikke hatt så veldig mye med de å gjøre, kun øvd på medevacs og hatt vakthold rundt helikopterne deres diverse anledninger.
Sist endret av flexd; 28. januar 2010 kl. 19:35.
Sitat av flexd Vis innlegg
I know, jeg er i 137 LV selv

Har faktisk aldri hørt om dem, er du sikker på at de faktisk "ble noe av"? Ser det er en rimelig gammel artikkel.
Skal ikke si at jeg kan alt om 720, men det er ingen spesialstyrke jeg har hørt om.. Eneste folka jeg har sett rapellere ut av Bell helikoptere er noen delta folk fra politiet.
Har ikke hatt så veldig mye med de å gjøre, kun øvd på medevacs og hatt vakthold rundt helikopterne deres diverse anledninger.
Vis hele sitatet...
Ah fett hva gjør du i 137 LV, om jeg kan spørre?
Hmm, siden du ikke har hørt om det så ble det kanskje ikke noe av:/ Er en artikkel her også, har ikke rukket å lese alt enda men det står noe nyttig der...er noe gammelt,hehe. Mener å ha lest på milforum.net for ikke så lenge siden at 720 (137LV) er en del av FSK/HJK.. men kan ikke ta alt for god fisk der heller, selvom det er et meget seriøst forum.
Milforum er da som Mopedportalen for skytegale. En feit majoritet av de som bidrar innpå det er navlebeskuende, lavpannede folk som er i eller skal inn i førstegangstjenesten, og dermed føler seg egnet til å belære de som allerede har avtjent verneplikt om alt som angår Forsvaret.

Resten er en salig blanding av om mulig enda mer arrogante veteraner som konstant slår i bordet med kontigentene sine for å gjøre skrønene sine kredible og en liten andel folk som faktisk har genuin viten. Dette med kranging om "de beste spesialstyrkene" er helt sikkert det mest ihjeldiskuterte temaet der inne også, og det er en debatt som aldri kan få en fornuftig konklusjon.

FSK og MJK er begge avdelinger med overlappende funksjoner som ofte responderer til det samme trusselbildet nå til dags. Det er mye intern lekekriging mellom de to i virkeligheten, og desto mer kriging blant de som gjerne skulle ønske at de var en del av de. Med all den samordnede og koordinerte treningen som skjer blant spesialstyrker, både nasjonalt og internasjonalt, vil det være fåfengt å kåre noen til den beste. MJK har noen ekspertisefelter, FSK har noen ekspertisefelter og utover det så utfører de for det meste den samme jobben i overlappende oppdrag.

Det er i hvert fall overhodet ikke slik at MJK overhodet er froskemenn og folk som opererer 12,7 i RIB-er eller slik at FSK kun er skarpskyttere og spesialsoldater som deployeres i fallskjerm. FSK har også oppdrag i vannet, på samme måte som at MJK har oppdrag uten noen kontakt med vann.
Sitat av Franklin Vis innlegg
Milforum er da som Mopedportalen for skytegale. En feit majoritet av de som bidrar innpå det er navlebeskuende, lavpannede folk som er i eller skal inn i førstegangstjenesten, og dermed føler seg egnet til å belære de som allerede har avtjent verneplikt om alt som angår Forsvaret.
Vis hele sitatet...
Tja, er vel en del av dem, men er mange folk der med god kunnskap faktisk!
Sitat av Franklin Vis innlegg
FSK og MJK er begge avdelinger med overlappende funksjoner som ofte responderer til det samme trusselbildet nå til dags. Det er mye intern lekekriging mellom de to i virkeligheten, og desto mer kriging blant de som gjerne skulle ønske at de var en del av de. Med all den samordnede og koordinerte treningen som skjer blant spesialstyrker, både nasjonalt og internasjonalt, vil det være fåfengt å kåre noen til den beste. MJK har noen ekspertisefelter, FSK har noen ekspertisefelter og utover det så utfører de for det meste den samme jobben i overlappende oppdrag.

Det er i hvert fall overhodet ikke slik at MJK overhodet er froskemenn og folk som opererer 12,7 i RIB-er eller slik at FSK kun er skarpskyttere og spesialsoldater som deployeres i fallskjerm. FSK har også oppdrag i vannet, på samme måte som at MJK har oppdrag uten noen kontakt med vann.
Vis hele sitatet...
Så sant, så sant. MJK opererer seff på land også og vica versa, men vil bare utheve at MJK har *hovedfokus* på det maritime, FSK på det grønne Ville være både tåpelig og vanskelig å kåre noen av disse styrkene til å være best.


Står noe her forresten om 137 LV.

"Spesialstyrkeenhet Luft

Forbereder etablering som del av 137 Luftving"

Ligger under punkt 3.5. Luftstyrker

http://www.regjeringen.no/nb/dep/fd/...html?id=297564
Sist endret av derkaiser; 28. januar 2010 kl. 20:32.
Sitat av derkaiser Vis innlegg
Ah fett hva gjør du i 137 LV, om jeg kan spørre?
Hmm, siden du ikke har hørt om det så ble det kanskje ikke noe av:/ Er en artikkel her også, har ikke rukket å lese alt enda men det står noe nyttig der...er noe gammelt,hehe. Mener å ha lest på milforum.net for ikke så lenge siden at 720 (137LV) er en del av FSK/HJK.. men kan ikke ta alt for god fisk der heller, selvom det er et meget seriøst forum.
Vis hele sitatet...
Jeg avtjener verneplikten i Sambandstroppen til BOS

Er med på det meste NIS geværlagene finner på, de kommer ikke så langt uten samband.

Veldig flott tjeneste, storkoser meg. Absolutt å anbefale hvis noen skal inn til førstegangstjeneste, kun mulig å søke seg inn under juli kontigenten.