Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  77 6280
Jeg er for lik lønn for likt arbeid, og jeg er for at kvinner og menn skal behandles lilt i arbeidslivet. Men..


Hvorfor er det så vanskelig å forstå at jenter og gutter er forskjellige. Jeg et ikke i tvil om at det finnes kvinne dominerende yrker som kvinner genetisk og psykisk er bedre egnet til, og det er selvfølglig samme greia for yrker med mange menn.

Men fremdeles skal vi ha kjønnskvotering i lederstillinger, kjønnspoeng når du skal søke til universiter. Er det bare jeg som ser på dette som hindringer til at den best egnete personen får studieplass/jobben.

Jeg husker på ungdomsskolen, da var det kjønnakvotering på fotballagene når vi skulle ha fotballcup med andre skoler. Kravet var minst 50% jenter på laget. Det endte med 10 jenter og 4 gutter, det viktigste var å ha minst halvparten jenter at vi guttene ble glemt.

Idag på radioen var det reklame for Mester Grønn husker ikke hele teksten, men punch-linen var: "90 % av våre medarbeidere er kvinner". Nå er det plutselig god reklame å ha mannseksluderende bedeifter?

Men hver gang jeg stiller spørsmål ved tendensen til likestillingen her i Norge blir jeg stemplet som mannsjåvinist, trangsynt og undertrykker. Hva tenker dere om hvordan likestillingen er nå ?
Sist endret av Sneipen92; 6. oktober 2010 kl. 17:36.
Join oss gjerne i denne diskusjonen og kom med dine synspunkter:
http://freak.no/forum/showthread.php?t=166752
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Er det virkelig vanskelig å forstå at gutter og jenter er forskjellige? Kan du utbrodere litt mer om dette, for jeg vet ikke hvem det er som mener det. Og hva er poenget ditt angående dette med genetisk og psykisk egnethet til forskjellige typer arbeid? Du er veldig vag.

Jeg vet at det ikke bare er du som mener det er problematisk med kjønnskvotering i lederstillinger eller kjønnspoeng på universiteter, men du gjør lite for å argumentere for synet ditt så jeg vet ikke helt hvor du står. Har du gjort deg opp noen konkrete tanker om kjønnskvotering og kjønnspoeng? Jeg ser ikke at kjønnskvotering eller kjønnspoeng skulle behøve å være en hindring for at den best egnede personen får studieplassen eller jobben. Det kan like godt være slik at det gjør at nettopp den mest egnede personen får jobben eller studieplassen, og det er jo for så vidt også tanken bak kjønnskvotering og kjønnspoeng.

Det er leit å høre at du ble misfornøyd med ungdomsskolens fotballcup. Hvorfor endte det med at en slik kjønnsfordeling tror du? Hvor gammel er du nå?

Er det denne reklamen du tenker på? Det virker som om du har tatt pressemeldingen noe ut av kontekst, om det nå er denne du sikter til. Mester Grønn er med som sponsor av Rosa sløyfe-aksjonen, et initiativ mot brystkreft. Om det har de følgende å si: "Det er naturlig for Mester Grønn å være med på en slik aksjon siden nesten 90% av alle de ansatte er kvinner"

Det virker for meg som om du baserer argumentasjonsrekken din på stråmenn, og det er ganske uheldig. Om du har for vane å argumentere for dine synspunkter på denne måten er det kanskje ikke så ubegrunnet av folk å kalle deg en trangsynt mannsjåvinist og undertrykker.
Sist endret av Mullah; 6. oktober 2010 kl. 19:27.
II-V-I
Sneipen92's Avatar
Trådstarter
Jeg kan ikke så mye om temaet, satt på hytta og hadde lyst til å finne ut litt hva folk tenkte om likestillingen osv.

Kan utdype litt mer nå som jeg sitter på pc (forrige innlegg var skrevet på iphonen :P)

Jeg er av den oppfatning at man hele tiden skal fokusere på at det gutter og jenter, menn og kvinner er like. Vet ikke om dette er noe jeg har mistforstått eller ikke, men jeg føler nå at det er et mål for alle studieretninger å ha 50% gutter og 50% jenter, og at alle bedrifter skal ha styrer med samme kjønnsfordeling. Jeg synes dette er litt rart fordi jeg ser hvertfall selv at jeg ikke har de samme egenskapene som de fleste jentene jeg kjenner, og at jeg feks ikke ville passet inn i de samme jobbene og situasjonene som dem. På bakgrunn av disse tankene har jeg konkludert med at det er naturlig at det finnes flere mannlige jordbruksarbeidere, anleggsarbeidere og slike tradisjonelle "manneyrker", selvom jeg selv har planer om å studere på ntnu til siv.ing så blir jeg tiltrukket av tanken på å jobbe fysisk ute i naturen og bygge ting. Jeg kjenner ingen jenter med slike følelser.

Ang denne fotballcupen så er det bare en ting jeg har husket godt fra ungdomsskolen da dette provoserte meg ganske mye fordi jeg følte at i det tilfellet så hadde denne likestillingen gått for langt og jeg følte at det viktigste var at jentene skulle få være med, og at minst halvparten av laget skulle være jenter. Selvom de fleste guttene, naturlig nok, var bedre til å spille fotball. Hvorfor det endte slik? Vel det var jo fordi mine lærere hadde fått en instruks, at det skulle være minst 50% jenter, og det var det eneste kravet, de resterende plassen ble det trukket lodd om. Jeg er jo fullstendig klar over at kvinner og jenter blir diskrimnert og får færre muligheter pga kjønn verden over.

Kjønnspoeng til studenter er et tema jeg har merket meg nå som jeg skal begynne å tenke på universiteter og slikt. På NTNU siv.ing studiene så får du 2 tilleggspoeng hvis du er jente. Dette er fakta, så la oss si at:
Det er 2 lede studie plasser på masterstudiet "Fysikk og Matematikk" på ntnu. Det er kun 2 søkere, en gutt og en jente. De er like gamle, og har hatt de samme fagene på vgs, men jenta gikk ut med 4,9 i snitt og gutten 5,0.
Hvem får studieplassen?

Kjønnskvotering i statlige(?) bedrifter
Hvis denne reguleringen skal virke til sin hensikt så må det bety at de som oppnevner styret i bedrifter faktisk foretrekker å ansette mindre kvalifiserte menn fremfor mer kvalifiserte kvinner. Det har jeg vanskelig for å tro, er det virkelig slik? I det nesten kapitalistiske samfunnet vi lever i er det beinhard konkurranse mellom bedriftene, da er de jo absolutt avhengige av at beste kvinne/mann får jobben. En slik regulering fører, i mine øyne til, at fokuset flyttes fra kandidatens faktiske kompetanse til dens kjønn.

Stråmannsargumentasjon
Jeg vetikke helt om jeg synes den beskrivelsen av meg passer helt inn her, jeg er ingen mester i retorikk men jeg prøver ikke å argumentere for at likestilling er dust og at feminister er lesber. Hvertfall ikke det som er meningen, jeg har lyst til å høre andre, kanskje mer reflekterte personers mening om temaet. Fordi min oppfatning er at likestillingen ikke gjør ting likt og rettferdig , du lurer på hvor gammel jeg er. Og jeg er ikke så veldig gammel og erfaren, er 18. Men dette er hvertfall de meningene og observasjonene jeg har gjort om temaet, hvis du har noe mer fornuftig i å si så kan du jo dele det med meg istedenfor å kommentere mine evner til å debattere og formulere meg godt.

Ang den Mester Grønn reklamen så tenkte jeg følgende, ville en bedrift med 90 % menn ha lagd en reklame der de sa at de støttet tja..testikkelkreft-dagen fordi de har nesten bare menn i bedriften. For meg så ville det vært svært dårlig reklame, fordi de ville fremstått som en bedrift som ikke hadde likestilling siden det var så få kvinner der.

Dette er jo bare mine tanker og oppfatninger, helt subjektivt selvfølgelig!
Sist endret av Sneipen92; 8. oktober 2010 kl. 10:57.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Jeg er av den oppfatning at man hele tiden skal fokusere på at det gutter og jenter, menn og kvinner er like. Vet ikke om dette er noe jeg har mistforstått eller ikke, men jeg føler nå at det er et mål for alle studieretninger å ha 50% gutter og 50% jenter, og at alle bedrifter skal ha styrer med samme kjønnsfordeling.
Vis hele sitatet...
Du tar feil. Først og fremst så er ikke målet 50% kvinner i alle yrker og studier, men å øke kvinneandelen i mannsdominerte felter og vica-versa.
For det andre er kravet 40% kvinner i styrene, ikke 50.

Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Jeg synes dette er litt rart fordi jeg ser hvertfall selv at jeg ikke har de samme egenskapene som de fleste jentene jeg kjenner, og at jeg feks ikke ville passet inn i de samme jobbene og situasjonene som dem.
Vis hele sitatet...
Passet inn i de samme jobbene? Hva legger du i det?
Tror du ikke jenter er sterke nok til å bygge motorvei eller tror du ikke de er smarte nok til å være revisorer? Eller er ikke menn flinke nok med barn eller gode nok til å vaske?
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
På bakgrunn av disse tankene har jeg konkludert med at det er naturlig at det finnes flere mannlige jordbruksarbeidere, anleggsarbeidere og slike tradisjonelle "manneyrker", selvom jeg selv har planer om å studere på ntnu til siv.ing så blir jeg tiltrukket av tanken på å jobbe fysisk ute i naturen og bygge ting. Jeg kjenner ingen jenter med slike følelser.
Vis hele sitatet...
Hehe, nei, hvis du ikke kjenner noen så finnes de sikkert ikke. Argumentet for likestilling er at skillet mellom manns- og kvinneyrker er resultat av samfunn og miljø, eller faktorer vi kan forandre om du vil. Det finnes masse forskning som viser at arbeidsplasser med ganske jevn fordeling av kjønnene er bedre arbeidsplasser å jobbe på. Ingen hevder at kjønnene er like, men at de utfyller hverandre på en fordelaktig måte som man ønsker og benytte seg av.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Ang denne fotballcupen så er det bare en ting jeg har husket godt fra ungdomsskolen da dette provoserte meg ganske mye fordi jeg følte at i det tilfellet så hadde denne likestillingen gått for langt og jeg følte at det viktigste var at jentene skulle få være med, og at minst halvparten av laget skulle være jenter. Selvom de fleste guttene, naturlig nok, var bedre til å spille fotball. Hvorfor det endte slik?
Vis hele sitatet...
Det endte sikkert slik fordi målet med fotballcupen ikke nødvendigvis var å toppe laget, men å lære bla. samarbeid, samhold og teambuilding. Tro det eller ei, men det er ofte det viktigste med breddeidrett, å skape en arena der alle kan være med og spille på lag.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Kjønnspoeng til studenter er et tema jeg har merket meg nå som jeg skal begynne å tenke på universiteter og slikt. På NTNU siv.ing studiene så får du 2 tilleggspoeng hvis du er jente. Dette er fakta, så la oss si at:
Det er 2 lede studie plasser på masterstudiet "Fysikk og Matematikk" på ntnu. Det er kun 2 søkere, en gutt og en jente. De er like gamle, og har hatt de samme fagene på vgs, men jenta gikk ut med 4,9 i snitt og gutten 5,0.
Hvem får studieplassen?
Vis hele sitatet...
Hvem vil du helst jobbe med? Jeg jobber selv i IT-bransjen og vi skriker etter jenter. Ikke bare fordi de er minst like gode teknisk som gutta, men de tilfører arbeidsmiljøet masse positivt som man ikke får hvis man bare er gutter/menn. Det samme gjelder typiske kvinneyrker som feks. førskoler eller barnehager. De oppfordrer menn til å søke, så hvis du ikke er klar for ett pliktår i forsvaret så står det massevis av barnehager i kø for å ta deg imot som sivilarbeider.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Kjønnskvotering i statlige(?) bedrifter
Hvis denne reguleringen skal virke til sin hensikt så må det bety at de som oppnevner styret i bedrifter faktisk foretrekker å ansette mindre kvalifiserte menn fremfor mer kvalifiserte kvinner. Det har jeg vanskelig for å tro, er det virkelig slik?
Vis hele sitatet...
Man blir ikke sjef på bakgrunn av kvalifisering og karakterer fra skolen. Nettverk er så utrolig mye viktigere når du først er i den posisjonen at du kan søke deg til slike stillinger. Derfor er det nødvendig å tvinge menn til å velge kvinner, istedet for studiekompisen, jaktkameraten eller formannen i gutteklubben grei. Det er i dag menn som sitter på majoriteten av sjefstillingene og all forskning viser at kontakter og nettverk er gull verdt.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
I det nesten kapitalistiske samfunnet vi lever i er det beinhard konkurranse mellom bedriftene, da er de jo absolutt avhengige av at beste kvinne/mann får jobben. En slik regulering fører, i mine øyne til, at fokuset flyttes fra kandidatens faktiske kompetanse til dens kjønn.
Vis hele sitatet...
Som sagt, det er bare tull å tro at sjefstillinger (og andre stillinger for den saks skyld) skaffes på noen demokratisk eller rettferdig måte. Det er kontakter, kontakter og kontakter som teller. Hvem spiller golf sammen, hvem er naboer, hvem har studert sammen, hvem har hytte på samme sted og hvem er i medlem i samme vinklubb? Sosialt nettverk og rang avgjør mye mer enn hvilke karakterer du hadde for 30år siden på en skole eller linje som ikke lenger eksisterer.

Dette vet vi og det er derfor det er viktig for karrieren å være aktiv med kollegaer også etter arbeidstid, ved feks. julebord, lønningspils og lignende. Dette er også ett område der jentene taper, siden det ofte er de som må melde avbud pga. syke unger, ikke barnevakt osv.
Sist endret av Mith; 8. oktober 2010 kl. 11:43.
Dun know what to do
appleaya's Avatar
Ett eksempel på yrker jenter er "psykisk og genetisk" mer egnet til?
Sitat av Ninus Vis innlegg
Ett eksempel på yrker jenter er "psykisk og genetisk" mer egnet til?
Vis hele sitatet...
Omsorgsyrker.
Synd at du ikke har noe bevis for å backe det opp jailbait. Selv om Harald Eia klarer å finne noen amerikanske forskere som mener at dette er genetisk så er det fortsatt ikke noe argument for at kvinner er bedre til å gi og vise omsorg enn det menn er.
Sist endret av Mith; 8. oktober 2010 kl. 12:15.
Så alle menn som per dags dato er i omsorgsyrkene - og det er ganske mange - er psysiske og genetiske unntak man ikke bør regne med kan være flere av?

Menn har tilogmed gjennom hele historien hatt sentrale plasser i omsorgssyrkene: prester, leger osv. er "omsorgsyrker" de også.
Sist endret av Kinseek; 8. oktober 2010 kl. 12:16.
Sitat av Jailbait Vis innlegg
Omsorgsyrker.
Vis hele sitatet...
Mye tunge løft der, skulle tro menn var mer egnet til det enn kvinner.
Sitat av Mith Vis innlegg
Synd at du ikke har noe bevis for å backe det opp jailbait. Selv om Harald Eia klarer å finne noen amerikanske forskere som mener at dette er genetisk så er det fortsatt ikke noe argument for at kvinner er bedre til å gi og vise omsorg enn det menn er.
Vis hele sitatet...
Det er jo et argument? Ikke et endelig bevis, såklart, men like fullt et argument.
Sitat av Mith Vis innlegg
Som sagt, det er bare tull å tro at sjefstillinger (og andre stillinger for den saks skyld) skaffes på noen demokratisk eller rettferdig måte. Det er kontakter, kontakter og kontakter som teller. Hvem spiller golf sammen, hvem er naboer, hvem har studert sammen, hvem har hytte på samme sted og hvem er i medlem i samme vinklubb? Sosialt nettverk og rang avgjør mye mer enn hvilke karakterer du hadde for 30år siden på en skole eller linje som ikke lenger eksisterer.
Vis hele sitatet...
Dette er tull. Jeg kjenner til flere tilfeller hvor kvinner ikke har søkt i det hele tatt når en slik stilling har blitt lyst ut.

Jeg synes 40% regelen er diskriminerende mot kvinner. Den sier egentlig "dere er så ubrukelige at dere må få jobbene deres gjennom lovgivning"

Dessuten er det latterlig at en underkvalifisert kvinner kan få en større stilling, ovenfor andre kvalifiserte mannlige søkere - bare fordi de er kvinner.

Jeg tror, kanskje jeg er naiv, at de fleste seriøse bedrifter i det tjueførste århundre ansetter på grunnlag av kvalifikasjoner og ikke kjønn. Om så ikke er sant, vil jeg gjerne at noen kan henvise til en NØYTRAL kilde på dette.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Det er jo et argument? Ikke et endelig bevis, såklart, men like fullt et argument.
Vis hele sitatet...
Det er ikke att argument for at vi ikke trenger menn i omsorgsyrker, det er det jeg mener.
Selv om det skulle vise seg at kvinner genetisk sett er bedre til å gi omsorg så betyr ikke det at menn ikke kan utfylle kvinnene på disse arbeidsplassene. Da har man jo tross alt bevist at det er genetisk forskjell på kjønnene og måten man viser omsorg på og da må man jo ta hensyn til det også når det kommer til de man skal gi/vise omsorg til.
Sitat av Mith Vis innlegg
Det er ikke att argument for at vi ikke trenger menn i omsorgsyrker, det er det jeg mener.
Vis hele sitatet...
Åja, da misforstod jeg Jeg trodde du mente at det ikke var et argument for at kvinner egnet seg bedre til omsorgsyrker, eller at de trivdes bedre med det.

Forøvrig er jeg veldig enig i det du sier om kontakter/nettverk.
Sitat av Mith Vis innlegg
Det er ikke att argument for at vi ikke trenger menn i omsorgsyrker, det er det jeg mener.
Selv om det skulle vise seg at kvinner genetisk sett er bedre til å gi omsorg så betyr ikke det at menn ikke kan utfylle kvinnene på disse arbeidsplassene. Da har man jo tross alt bevist at det er genetisk forskjell på kjønnene og måten man viser omsorg på og da må man jo ta hensyn til det også når det kommer til de man skal gi/vise omsorg til.
Vis hele sitatet...
Det er ingen som har sagt at menn ikke kan fylle "kvinneyrker" eller vice versa. Jeg kjenner flere kvinner som er dyktige mekanikere, selv om det er ansett som et "manneyrke".

Poenget er; det er forskjell på kvinner og menn, liker det eller ikke. Det er ikke til å koste under et teppe. At det ene eller andre kjønnet skal ha fordeler, er jeg sterkt imot. Ikke fordi dagens fordeler(lover) er lagt opp til å være i favør av kvinner, men fordi det er feil å "tvinge" folk inn i yrker de egentlig ikke passer til.

Det er generelt sett forskjell på folk, noen kvinner er til og med mer maskuline enn mange av guttene i Bærum (no offence ). Noen menn velger å bli frisører, noen kvinner velger å bli mekanikere.
Folk tar de jobbene de personlig passer til, ikke de som kjønnet deres passer til.

Når skal det ta slutt, skal det være 50% av hvert kjønn i alle yrker, før folk slutter å syte?
Sitat av Jailbait Vis innlegg
Dette er tull. Jeg kjenner til flere tilfeller hvor kvinner ikke har søkt i det hele tatt når en slik stilling har blitt lyst ut.

Jeg synes 40% regelen er diskriminerende mot kvinner. Den sier egentlig "dere er så ubrukelige at dere må få jobbene deres gjennom lovgivning"

Dessuten er det latterlig at en underkvalifisert kvinner kan få en større stilling, ovenfor andre kvalifiserte mannlige søkere - bare fordi de er kvinner.

Jeg tror, kanskje jeg er naiv, at de fleste seriøse bedrifter i det tjueførste århundre ansetter på grunnlag av kvalifikasjoner og ikke kjønn. Om så ikke er sant, vil jeg gjerne at noen kan henvise til en NØYTRAL kilde på dette.
Vis hele sitatet...
Ja, du er utrolig naiv og du tar direkte feil.
Slå deg løs på google. Det er absolutt ingen hemmelighet at nettverk er det som teller, enten det er i politikken eller i næringslivet. Det verste er kanskje pampeveldet i Arbeiderpartiet og hvordan Stoltenberg nærmest er avlet opp til å bli statsminister, men det får vi ta en annen gang. Her har du noen andre eksempler.
http://www.junglecareer.no/Artikler/...g-drommejobben
Det er ingen overraskelse at de fleste er ansatt gjennom kontakter. BH Careers International har gjennomført en undersøkelse der det er kommer frem flere oppsiktvekkende tall, 80 prosent av alle jobber lyses ikke ut, og 60 prosent fikk jobben sin gjennom sitt nettverk. Her er tipsene som får deg til en å bli en mester i
Vis hele sitatet...
http://www.xxxxxxxxxxxxxxxxx/index.ph...rtikkelid=6092
Undersøkelser viser at åtte av ti norske arbeidstakere skaffer seg ny jobb via nettverkene sine.
Vis hele sitatet...
http://e24.no/jobb/article3771397.ece
- Kvinner dårligere på uformelle nettverk
Mens menn klatrer til sjefsjobber ved hjelp av uformelle nettverk, er kvinner kvinner verst, viser ny undersøkelse.
Vis hele sitatet...
http://www.juristkontakt.no/Nyheter/...jurister-jobb/
Jurister får jobb gjennom kontakter. Og jo høyere stilling det er - desto viktigere er nettverket for å få den, sier rekrutteringsekspert.
Vis hele sitatet...
http://www.karrieremagasinet.no/Faa-...ettverket-ditt
Bruk nettverket ditt
Når du er på jobbjakt må du være en ekte jeger. Let alle tenkelige og utenkelige steder.
Under halvparten av alle ledige stillinger lyses ut gjennom offisielle kanaler som Aetat. 60 prosent av alle stillinger finner du bare gjennom interne nettverk, på hjemmesider, stillingsbaser på nettet eller ved at du selv tar kontakt med en bedrift.
Vis hele sitatet...
http://www.aftenposten.no/jobb/karri...cle3797253.ece
Bygger nettverk rundt BI
BI-rektor Tom Colbjørnsen mener slike nettverk er nødvendige for å tiltrekke seg de beste studentene
Vis hele sitatet...

http://www.google.com/#q=nettverk+jo...9c82155c57878e
Sist endret av Mith; 8. oktober 2010 kl. 12:41.
II-V-I
Sneipen92's Avatar
Trådstarter
Poenget mitt var ikke at menn ikke kunne jobbr i barnehage, eller at kvinner ikke kan bli snekkere. Jeg tror at vi fra naturens side er utstyrt forskjellige. Det er der vi er uenige. Du mener at menn søker anleggsjobber pga samfunn og miljø jeg mener det er pga innstinkt.

Hvis arbeidslivet er som du sier mith så ser jeg jo såklart behovet for slik regulering.

Men kan noen svare på dette: i eks mitt med kjønnspoeng og en jente med 4,9 og en gutt med 5,0. Hvorfor fortjener jebta studieplassen ? Er det fordi hun er jente ?

Dere som er uenige i det jeg sier unnlater å svare på de spørsmålene jeg tar opp. Feks det med denne fotballcupen, hvis vi skal ha samarbeid og bredde, villr ikkr det riktige vært å hatt 50/50 jenter og gutter ? Eller mener dere at sideb fotball er en sport som det er større interesse for enn hos jenter så burde jentene få flere plasser ?

Dere mener altså at skogsarbeid, anøeggdarbeid, bilmekanikere osv er studier som jenter og gutter passer like godt til ? Og at grunnen til at de er mannsdominerte er kvinneundertrykkelse ?
Sitat av Mith Vis innlegg
Ja, du er utrolig naiv og du tar direkte feil.
Slå deg løs på google. Det er absolutt ingen hemmelighet at nettverk er det som teller, enten det er i politikken eller i næringslivet. Det verste er kanskje pampeveldet i Arbeiderpartiet og hvordan Stoltenberg nærmest er avlet opp til å bli statsminister, men det får vi ta en annen gang. Her har du noen andre eksempler.
http://www.junglecareer.no/Artikler/...g-drommejobben

http://www.xxxxxxxxxxxxxxxxx/index.ph...rtikkelid=6092


http://e24.no/jobb/article3771397.ece

http://www.juristkontakt.no/Nyheter/...jurister-jobb/

http://www.karrieremagasinet.no/Faa-...ettverket-ditt


http://www.aftenposten.no/jobb/karri...cle3797253.ece



http://www.google.com/#q=nettverk+jo...9c82155c57878e
Vis hele sitatet...
Kjære Mith, jeg har da ikke sagt at nettverk ikke teller. Klart det gjør det, mennesker er sosiale vesner.
Kanskje vi menn er bedre til å bygge nettverk, men det er mange kvinner som ligger seg til stillinger også!

Mange yrker er såpass sære at de utlyser kun internt, klart sjefen gir stillingen til den h*n (hold på å skrive han ) har mest tro på.

Se her: http://www.finn.no/finn/job/fulltime/result
13295 ledige stillinger, hvor mange tror du vurdere sine ansettelser på bakgrunn av kjønn?

Det er jo ingen bedriftsleder ved sine fulle fem som hadde ansatt en underkvalifisert mann, oven for en kvalifisert kvinne - bare for å unngå kvinnen!
Sitat av Jailbait Vis innlegg
Det er ingen som har sagt at menn ikke kan fylle "kvinneyrker" eller vice versa. Jeg kjenner flere kvinner som er dyktige mekanikere, selv om det er ansett som et "manneyrke".

Poenget er; det er forskjell på kvinner og menn, liker det eller ikke. Det er ikke til å koste under et teppe. At det ene eller andre kjønnet skal ha fordeler, er jeg sterkt imot. Ikke fordi dagens fordeler(lover) er lagt opp til å være i favør av kvinner, men fordi det er feil å "tvinge" folk inn i yrker de egentlig ikke passer til.

Det er generelt sett forskjell på folk, noen kvinner er til og med mer maskuline enn mange av guttene i Bærum (no offence ). Noen menn velger å bli frisører, noen kvinner velger å bli mekanikere.
Folk tar de jobbene de personlig passer til, ikke de som kjønnet deres passer til.

Når skal det ta slutt, skal det være 50% av hvert kjønn i alle yrker, før folk slutter å syte?
Vis hele sitatet...
Alt dette har jeg da svart på før i tråden og hvis du også hadde fulgt med litt på hva som skjer i arbeidslivet så hadde du skjønt hvorfor mangfold på arbeidsplassen er viktig. Det er godt for arbeidsmiljøet og det er godt for bedriften. Synet ditt på arbeid og kjønnsroller er rett og slett utdatert. Dette går ikke på hva hvert enkeltindivid ønsker det er ingen som tvinger noen til å ta en jobb de ikke vil ha, men de sosiale normene gjør det vanskeligere å ta de nødvendige valgene for å bli det man vil. Dette går på holdninger og er ett forsøk å snu usunne sosiale trender i arbeidslivet (og samfunnet generelt), som stammer fra en tid der man måtte være stor og sterk for å jobbe i veivesenet og homo for å være barnehageonkel.

Sitat av Jailbait Vis innlegg
Det er jo ingen bedriftsleder ved sine fulle fem som hadde ansatt en underkvalifisert mann, oven for en kvalifisert kvinne - bare for å unngå kvinnen!
Vis hele sitatet...
Nei, ikke for å unngå kvinnen, men for å gi kompisen/venninna en jobb. Kvinner er nok like ille til dette som menn, men per dags dato så sitter det en klar overvekt av menn å styrer bedrifter og institusjoner her i landet og derfor er har man sett seg nødt til å kvotere inn kvinner bla. for å hindre kameraderi. Du husker kanskje Ramin-Osmundsen saken?
Det kommer jo tydelig fram av all forskning på området og praksisen viser seg å stemme med teorien, nettverk er klart viktigst når det kommer til lederjobber. Trenden og konsekvensene er mye større når det er snakk om lederstillinger og ikke en jobb på golvet.
Jeg ser jo absolutt poenget ditt, men hva vil du gjøre da? Hvordan vil du få en kvinne til å søke seg inn på din IT-baserte jobb. Hvor mange kvinner kjenner du med generell interesse for IT. Majoriteten av de jeg kjenner med IT interesse er menn. Hvordan skal du klare å endre noe slikt??

Jeg tror, selv om du mener det er tull, at dette er genetisk. Det er bare slik.
Selv om du endrer hele utdanningssystemet for å legge tilrette for at kvinner skal ta IT utdanning, og for å fjerne holdninger om at kvinner ikke skal ha slike yrker. Tror du måten vi tenker på bare hadde endret seg til at 50% av kvinner får interesse for mannsdominerte yrker, mens 50% forblir i dagens kvinnedominerte yrker?

Dessuten har menn vært dominerende siden tidenes morgen i vår rase, det er ikke noe vi bare kan riste av oss. Evolusjonen og samfunnet går mot mer og mer likhet mellom kvinner og menn, men jeg tror det har lite for seg å bruke store ressurser for å fremprovosere noe slikt. Og med hvilket formål? Om bedriften ser det som hensiktsmessig å ansett en kvinne, så legger de forholdene til rett og skaffer seg en kvinne.
Jeg vil si at kvinner i dag får alt for mye tilrettelagt. *
F.eks. at kvinner får gratis PC.

Hvorfor får ikke menn det?

Vi har likestilling i norge.
Slikt som kvotering er kun diskriminerende for kvinner.
Også det at de tror kvinner velger et yrke når de får gratis PC viser et dårlig kvinnesyn.

Kvinner i dag er fristilte og har muligheten til å forme sin egen hverdag.
Sitat av Jailbait Vis innlegg
Jeg ser jo absolutt poenget ditt, men hva vil du gjøre da? Hvordan vil du få en kvinne til å søke seg inn på din IT-baserte jobb. Hvor mange kvinner kjenner du med generell interesse for IT. Majoriteten av de jeg kjenner med IT interesse er menn. Hvordan skal du klare å endre noe slikt??
Vis hele sitatet...
Du ser jo noen tiltak, som feks. kvotering til lederjobber, gunstige betingelser for å studere og en allmenn bred skolegang som har som mål å plassere alle elever i riktig yrke. Dette er ikke noe som er gjort over natta og innen IT så vi som er født på 80tallet er den første generasjonen som virkelig har hatt datamaskiner og spill tilgjengelig hele livet, men for å forenkle litt; det var fortsatt bare en "guttegreie" helt til web 2.0 kom, med internett til alle og sosiale nettverk. I dag er situasjonen en helt annen enn for 20 år siden og det er ingen grunn til at jenter ikke skal få den samme interessen for datamaskiner som gutter.
EDIT: Ai ai, det var mye rot der gitt. Sifra hvis du ikke skjønner hva jeg mener.
Sitat av Jailbait Vis innlegg
Jeg tror, selv om du mener det er tull, at dette er genetisk. Det er bare slik.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg skjønner det og det er derfor jeg kaller det reaksjonær og gammeldags. Du mener noe uten å ta inn over deg resultatene av samfunnsforskningen.
Sitat av Jailbait Vis innlegg
Selv om du endrer hele utdanningssystemet for å legge tilrette for at kvinner skal ta IT utdanning, og for å fjerne holdninger om at kvinner ikke skal ha slike yrker. Tror du måten vi tenker på bare hadde endret seg til at 50% av kvinner får interesse for mannsdominerte yrker, mens 50% forblir i dagens kvinnedominerte yrker?
Vis hele sitatet...
Det er ingen som har nevnt 50/50 fordeling i alle yrker, slutt å bruk det som ett argument. Dette handler om å gi gutter å jenter like valg når det kommer til utdanning og jobb, fra de er små. Da er man nødt til å få bukt med de sosiale normene, forventningene og uskrevne reglene som hver eneste dag er med på å forme samfunnet. Det er ingen lett jobb, men arbeidslivet er plassen å starte.
Sitat av Jailbait Vis innlegg
Dessuten har menn vært dominerende siden tidenes morgen i vår rase, det er ikke noe vi bare kan riste av oss.
Vis hele sitatet...
Tull, tull og tull. Hvis vi ser på tidligere sivilisasjoner og samfunn, så har de alltid satt kvinner høyt. Det er snakk om moder jord som det aller helligste i så og si alle naturreligioner og kvinner har vært hellige for sin evne til å skape liv og sin rolle som omsorgspersoner. Biologisk sett er også kvinnen viktigere enn mannen, av helt åpenbare årsaker. For å føre arter videre er man pokka nødt til å at damene overlever, mannen er hos veldig mange arter "bruk og kast." En slik mentalitet har også mennesket, med tanke på hvem som har sloss og ofret livet for damene opp gjennom tidene.

Sitat av xLAx Vis innlegg
Jeg vil si at kvinner i dag får alt for mye tilrettelagt. *
F.eks. at kvinner får gratis PC.

Hvorfor får ikke menn det?

Vi har likestilling i norge.
Slikt som kvotering er kun diskriminerende for kvinner.
Også det at de tror kvinner velger et yrke når de får gratis PC viser et dårlig kvinnesyn.

Kvinner i dag er fristilte og har muligheten til å forme sin egen hverdag.
Vis hele sitatet...
Les det jeg skriver, jeg har svart på dette flere ganger i posten alt. Kvotering er ikke diskriminerende for kvinner, kvotering er nødvendig fordi det er alt for mye sirkel-runking hos samfunnstoppene.
Sist endret av Mith; 8. oktober 2010 kl. 13:34.
Sitat av Mith Vis innlegg
Les det jeg skriver, jeg har svart på dette flere ganger i posten alt. Kvotering er ikke diskriminerende for kvinner, kvotering er nødvendig fordi det er alt for mye sirkel-runking hos samfunnstoppene.
Vis hele sitatet...
Det at du skriver det betyr ikke at det er riktig...
Flott at du bringer så mye konstruktivt til debatten. Fortell meg nå hva som ikke er riktig også får du poste noe som sier det motsatte.

Skrev opp igjen første avsnitt fra forrige innlegg siden det ble så rotete.
Du ser jo noen tiltak, som feks. kvotering til lederjobber, gunstige betingelser for å studere og en allmenn bred skolegang som har som mål å plassere alle elever i riktig yrke. Dette er ikke noe som er gjort over natta. Innen IT så er det vi som er født på 80tallet som er den første generasjonen som har hatt datamaskiner og digital underholdning tilgjengelig hele livet. For å forenkle en ellers lang tankerekke; It og datamaskiner det var fortsatt bare en "guttegreie" helt til web 2.0 kom, med Internett til alle og sosiale nettverk. I dag er situasjonen en helt annen enn for 20 år siden og det er ingen grunn til at jenter ikke skal få den samme interessen for datamaskiner som gutter.
Vis hele sitatet...
Kvinner trenger ikke kvotering, de trenger å bli sett for de kunnskaper og ferdiheter de har.
De fleste kvinner har bedre snitt enn menn, så kvotering i skolesammenheng er så diskriminerende som du kan få det.

Mange av de eldre som har et dårlig kvinnesyn faller gradvis ut. Noe som etter hvert skaper rom for yngre ledere og kvinnelige ledere. La det komme naturlig.
Det er ikke bra at folk blir valgt på grunnlag av kjønn. Om jeg skal opereres så vil jeg opereres av den beste. Det får du ikke nødvendigvis av kvotering. Jeg bryr meg ikke hvilket kjønn, jeg bryr meg om kvalitet.
Kvinner på generelt grunnlag trenger ikke kvotering og blir selvfølgelig sett for de kunnskaper og ferdigheter de har, det har jeg aldri nektet på og det er ikke saken vi diskuterer når det er snakk om kvotering.
Kvotering gjelder styreverv og lederjobber, fordi der er der problemet er størst når det gjelder at middelaldrende menn som favoriserer andre middelaldrende menn og sønnene deres. Det er helt rett når det kommer til kvinner og karakterer, men disse karakterene mister mer og mer betydning ettersom tiden går og man er ferdig på skolen.

Det er helt tydelig at det er god rekruttering til den gruppen du kaller "eldre som har et dårlig kvinnesyn" det ser man bla. på engasjementet rundt kvinnesaken og hvordan holdningen er ute blant folk. Å tro at ting kommer naturlig er ett eksempel på dette. Det e ittnå som kjem ta seg sjøl, som det heter i sangen og folk med makt gir ikke den fra seg hvis ingen utfordrer dem, enten det er ett bevisst eller underbevisst valg. Det ser man jo krystallklart oppgjennom historien.
Sist endret av Mith; 8. oktober 2010 kl. 14:37.
Selv om jeg tror det er viktig å ha i bakhodet at kvinner og menn er forskjellige, er det minst like viktig å forstå hva dette faktisk betyr. Forskjellene beskriver kun generelle tendenser innenfor hvert av kjønnene, men sier ingenting om atferd og kvaliteter hos individet. Derfor er det mange menn som er godt egnet til omsorgsstillinger, og mange kvinner som er godt egnet til lederstillinger.
II-V-I
Sneipen92's Avatar
Trådstarter
Mith, du sier at kvinnen er den dominerende rasen? Det er fullstendig galt, hvis det er slikt du ser på verdensamfunnet, og samfunnene fra tidenes morgen så er det noe fundamentalt forskjellig mellom oss.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Mith, du sier at kvinnen er den dominerende rasen? Det er fullstendig galt, hvis det er slikt du ser på verdensamfunnet, og samfunnene fra tidenes morgen så er det noe fundamentalt forskjellig mellom oss.
Vis hele sitatet...
Hva er det du vil frem til? Det er ingen som påstår at kvinner og menn fysisk sett er like. Det er en kjensgjerning at kvinner i løpet av historien i all hovedsak har passet barn og husdyr, drevet husarbeid, laget mat, jobbet på åkrene, hentet vann og lignende arbeid. Hva betyr så dette for dagens samfunn? Ingenting som helst.

Man skal ikke langt tilbake i historien før kvinner ble sett på som annenrangs mennesker uten rett til å jobbe, stemme eller eie eiendom, beholde sitt eget navn, bestemme over sin egen kropp osv. "Beviser" dette noe? Selvsagt ikke.
II-V-I
Sneipen92's Avatar
Trådstarter
Sier ikke at dette er et argument eller beviser noe, bare påpeker at når jeg og mith er av en så forskjellig oppfatning av historien og samfunnet så kommer vi aldri til å bli enige.
Kvinner får bedre betalt enn menn for innspilling av porno. Men de gjør jo sjelden den samme jobben da, så kan vel ikke sammenligne det helt...
"Feminisme er en ting, oppfunnet av menn, så de kan ligge underst."
-Random Wiseguy, whos name I don't remember at the moment.

Jeg er ikke for kvinnediskriminering, men helt ærlig så er mange av vitsene jævlig bra.
Jeg beklager så mye hvis denne kommentaren skulle støte noen, men jeg er egentlig ganske lei av "likestilling".
Jeg har ikke tall på hvor mange fordeler kvinner kan få bare ved å vifte litt eller tydeliggjøre "fordelene" sine såvel som "bakdelene"
Sitat av Dr Whorst Vis innlegg
Jeg har ikke tall på hvor mange fordeler kvinner kan få bare ved å vifte litt eller tydeliggjøre "fordelene" sine såvel som "bakdelene"
Vis hele sitatet...
Halve poenget med likestilling er vel at kvinnene skal slippe å gjøre sånt - da det jo forutsetter at menn sitter med makten allerede i utgangspunktet. Kvinner vifter ikke med for- og bakdelene sine om ikke systemet jevnt over har hovedsakelig menn man må vifte for.

Denne myten er tydeligvis ikke så veldig reel heller - da man skulle forvente en opphopning av kvinner i maktposisjoner snart som har viftet sitt kjønn på veien til suksess i de utallige tiår. Hvorfor er det menn fremdeles så veldig overrepresentert som ledere hvis kvinner har (mis)brukt kjønnet sitt for å komme til topps? Er de mannlige lederne egentlig staute stoikere som klare stå driftene imot? Hvilke kvinner konkret har drevet denne strategien? Finnes det dokumentasjon/forskning på hvordan kvinner "kjønner" seg oppover i karrieren?
Sist endret av Kinseek; 8. oktober 2010 kl. 21:40.
Jeg hadde om "kvinners stilling før og nå" på muntlig eksamen i fjor.
Fikk 5, nesten 6. Men som sagt var dette muntlig, så det som er skrevet her er ikke finskrevet og det er mye viktig som ikke er med.

Men jeg kan legge ut noe av oppgaven..
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Sier ikke at dette er et argument eller beviser noe, bare påpeker at når jeg og mith er av en så forskjellig oppfatning av historien og samfunnet så kommer vi aldri til å bli enige.
Vis hele sitatet...
Det jeg sier er at det er tull at kvinner alltid har vært under mannen og at det liksom skal være biologisk betinget at kvinnen er underlegen og viser da til feks. at selve skaperen, moder jord, er definert som hunkjønn en stor del av naturreligionene og på den måten viser hvordan synet på det perfekte den gang var kvinnelig. Det er også her rom for ett definisjonspørsmål om hva det vil si å være underlegen.
Jeg hinter også frampå at det biologisk sett er hunkjønnet som er viktigst for arters overlevelse, i og med at de bærer og fostrer opp avkommet blant bla. pattedyrene og hannens tilstedeværelse er ofte minimal etter befruktningen.

Som DonTomaso sier så har dette fint lite å si for dagens kvinnekamp, men det viser i hvertfall at sitatet "Dessuten har menn vært dominerende siden tidenes morgen i vår rase, det er ikke noe vi bare kan riste av oss." er feil.
Sist endret av Mith; 8. oktober 2010 kl. 22:16.
Det er min personlige og høgst subjektive mening dette her, men her er noen tanker rundt likestilling, feminisme og rettferd.

Den dag ingen snakker om likestilling mellom kjønnene er vi i sannhet likestilt. Først da er menn og kvinner verdsatt likt. Nå, hvor kvinner føler de er undertrykt av mannen, og verst, at mannen føler han undertrykker kvinnen, taper alle.

Det er forskjell mellom kjønnene (miljø? arv?), men det er tendensmessige forskjeller, ikke bastante forskjeller i egenskaper. Menn er ikke fysisk sterkere, menn flere menn er sterkere en mange kvinner. Mennesker er idivider og det er individet som må bedømmes, veies, måles og finne sin plass i samfunnet, ikke kjønnene, rasene, aldersgruppene eller andre måter man indeler mennesker på.

Jenter får bedre karakterer i skolen enn menn (gidder ikke finne kilden, sikkert enkelt søk, full.). Skolen er diskriminerende?

menn får bedre betalt i gjennomsnitt i yrkeslivet (kilde?). Skolen er dårlig til å bedømme? Urettferdig betaling av arbeid(det synes nå jeg)?

utdanning, karakterer, CV har ikke så mye å si opå hvilke jobber du får, hvem du er og hvem du kjenner er viktig. Kjønn(insert rase hvis annen diskusjon) er kanskje en del av dette, kanskje ikke, burde ikke. Som historiker får du statsviterjobber hvis du er rett person til jobben. alle kan jobbe som ufaglært arbeidskraft

Bare menn har verneplikt (WTF!). Dette er det mest diskriminerende trekket ved det norske samfunn. Alt annet er holdninger som er i ferd med å skifte (det skal ta litt tid å skifte flere hundre år gamle holdninger).

Jeg er for en fullstendig likestilling, hver får betalt det jobben er verdt. Jeg prater ikke om å kvotere kvinner inn i lederstillinger, føkk det hvis det er færre kvinnelige ledereemner (ingen kilde, høgst usikkert), gi lederne den lønna (og den statusen) de fortjener. da vil plutselig lederen og arbeideren være tilnærmet likestilt fordi jobben de gjør er tross alt ca like viktig for samfunnet. da vil ikke lenger kjønn være et issue siden alle viktige jobber vil være attraktivt og likt betalt. Hvis vi tar en titt på mennsdominerte og kvinnedominerte yrker er alle viktige for samfunnet, det er det viktige.

hva så om det er flest menn som tømmer søpla, hva så om det er flest kvinnelige barneskolelærere, de gjør en god jobb.

Lik lønn for likt arbeid er ikke kjønnskamp, det er kamp for ett rettferdig samfunn blandt individene, ikke kjøønnene!



(beklager usammenhengende post, litt(veldig) full nå og ja, dette er fyllerør, fortsatt sant, men lite godt skrevet, tror jeg)
Det som det er så mye fokus på, som kalles likestilling, er egentlig ikke likestilling i det heletatt, men likevekt.
Det er forskjell på likevekt og likestilling. Likevekt er når det er om å gjøre å få like mange av hvert kjønn i alle yrker. Dette er bare tull.
Likestilling, er når alle har like forutsetninger, som kun er basert på kompetanse og dugelighet osv, og kjønn/rase/hva det nå måtte vere er totalt urelevant. Å sette krav til så og så mange kvinner/menn er ikke likestilling.

Og uansett hvor mye folk benekter det, så er det faktisk forskjeller på kvinner og menn. Det blir feil å si det ene kjønnet er "mer psykisk eller fysisk skikket" enn det andre. Men det er jo faktisk forskjell på hva den generelle kvinne, og den generelle mann intereserer seg for.
Sitat av xLAx Vis innlegg
Jeg vil si at kvinner i dag får alt for mye tilrettelagt. *
F.eks. at kvinner får gratis PC.

Hvorfor får ikke menn det?
Vis hele sitatet...
Er ikke dette diskriminering av menn? Skulle likt å se en skole som ga ut gratis pc kun til de mannlige elevene.

Dette har gått for langt. Når vi må kvotere pga. kjønn og ikke kan gå etter kvalifikasjoner alene, så blir dette for dumt.
Til dette med IT så var jo flere av de tidligere IT-pionerene kvinner. De første som programmerte ENIAC f.eks. var damer. De måtte langt på vei selv finne ut hvordan dette monsteret skulle programmeres. Den første programmereren var Ada Lovelace, Grace Murray Hopper hadde ideen til og var sterkt delaktig i utviklingen av et av de første høynivå programmeringsspråkene, COBOL. Og på kontorer så var det ofte kvinnelige sekretærer som var de første som begynte å bruke datamaskiner. IT var sett på som et ganske feminint fag. Dette har endret seg, i dag har vi bildet av gutteromsnerden når vi tenker på IT-faget. Ikke damene som programmerte ENIAC.
http://ftp.arl.mil/ftp/historic-computers/gif/eniac4.gif

For å presisere: Det har aldri vært flertall av damer innen IT, men andelen damer har sunket tildels drastisk fra rundt midten av 80-tallet til i dag. Jeg vil si at årsaken tildels er IT-diskursen i samfunnet som bl.a. består av bildet av nerden/hackeren som sitter på gutterommet sitt. Dels måten man underviser i IT/programmering på skolen/universitetet.
Det er bare en anekdote, men av de jentene jeg har snakket med innen datateknikk og andre tekniske fag på NTNU hvor kjønnspoeng gis, så har de uten unntak vært skeptiske til ordningen og oppfatter det som stigmatiserende å få ekstrapoeng når de i utgangspunktet må slite med en stereotypi om at "jenter ikke kan realfag".
http://www.dagbladet.no/2010/09/02/n...fikk/13225254/

Her er det snakk om en gruppe menn og ikke alle menn. Slik kollektiv straff hadde rett og slett vert diskriminerende mot menn, hvis det i det hele tatt blir vurdert er det diskriminerende.
Ser han skriver at unge menn er uerfarne sjåfører. Ja, en mann på 18 som har null trafikal erfaring er nok en mye mer uerfaren sjåfør enn en mann på 23 som har null trafikkerfaring, eller en jente med null trafikkerfaring for den saks skyld.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av kakeflekk Vis innlegg
Ser han skriver at unge menn er uerfarne sjåfører. Ja, en mann på 18 som har null trafikal erfaring er nok en mye mer uerfaren sjåfør enn en mann på 23 som har null trafikkerfaring, eller en jente med null trafikkerfaring for den saks skyld.
Vis hele sitatet...
I tillegg har menn ei anna risikooppfatning enn kvinner, som bidrar til at dei tar større sjanser. Det kombinert med mindre erfaring er farlig kombinasjon.
Sitat av Delonge2 Vis innlegg
http://www.dagbladet.no/2010/09/02/n...fikk/13225254/

Her er det snakk om en gruppe menn og ikke alle menn. Slik kollektiv straff hadde rett og slett vert diskriminerende mot menn, hvis det i det hele tatt blir vurdert er det diskriminerende.
Vis hele sitatet...
Straff? Diskriminerende? Leste du i det hele tatt artikkelen? Aldersgrensen som er satt på å ta lappen samsvarer ikke med forskning i det hele tatt, den ble satt som den ble (18 år uavhengig av andre faktorer), fordi det låt mest fornuftig i sin tid. Skal det nå plutselig bli diskriminerende å endre på dette når man får redegjort for viktige faktorer som spiller inn på våres evne til å kjøre bil? Burde ikke aldersgrense og andre kriterier for å få lappen faktisk reflektere disse evnene?
Sist endret av gulunderstrek; 10. oktober 2010 kl. 16:49.
Det er mye forskning sier som vi ikke følger. Det er forskning som sier at måten penger blir laget på i dag fører til all mulig faenskap. det er forskning som sier at opprustning fører til krig. det er forskning som sier at du ikke burde spise frokost. det er forskning som sier at religion er bullshit. Men handler smafunnet etter disse resultatene? Vi må ikke være strenge i å følge forskningen på ett sted fordi det er negativt for menn, menn ikke andre fordi det er negativt for andre grupper.

dessuten, det er en forsker og noen som synser som blir sitert. Ikke akkurat det store gjennombruddet og grunn til å bryte prinsipper om likestilling for
Dun know what to do
appleaya's Avatar
Sitat av Jailbait Vis innlegg
Omsorgsyrker.
Vis hele sitatet...
Jeg tenkte mer på det med genetisk. Veit jo eksempler på kvinnedominerte yrker, men noen som har noe fakta om hva som gjør at det er i genene?
Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Straff? Diskriminerende? Leste du i det hele tatt artikkelen? Aldersgrensen som er satt på å ta lappen samsvarer ikke med forskning i det hele tatt, den ble satt som den ble (18 år uavhengig av andre faktorer), fordi det låt mest fornuftig i sin tid. Skal det nå plutselig bli diskriminerende å endre på dette når man får redegjort for viktige faktorer som spiller inn på våres evne til å kjøre bil? Burde ikke aldersgrense og andre kriterier for å få lappen faktisk reflektere disse evnene?
Vis hele sitatet...
Leste du artikkelen, eller innlegget mitt? Sa at det ville vert diskriminerende om det faktisk ble vurdert å vedta en lov hvor unge MENN ikke kan ta lappen før de er 23 år. I Artikkelen står det at undom generelt tar større sjanser, men legges alikavel vekt på menn grunnet statistikk. Poenget mitt var bare at det rent hypotetisk ville vert diskriminerende å iverksette dette hvis det BARE gjaldt menn.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Delonge2 Vis innlegg
Leste du artikkelen, eller innlegget mitt? Sa at det ville vert diskriminerende om det faktisk ble vurdert å vedta en lov hvor unge MENN ikke kan ta lappen før de er 23 år. I Artikkelen står det at undom generelt tar større sjanser, men legges alikavel vekt på menn grunnet statistikk. Poenget mitt var bare at det rent hypotetisk ville vert diskriminerende å iverksette dette hvis det BARE gjaldt menn.
Vis hele sitatet...
Når et tiltak er begrunna i faktiske forhold, så ser ikkje eg på det som urettmessig diskriminering. Urettdiskriminering er mitt hovud å gjere forskjell på folk ut fra totalt usaklige kriterium.

Men ja, diskriminering vil kun sei forskjellsbehandling ut frå et kriterie,så det er åpenbart diskriminering. På samme måte som 14-åringer blir diskriminert ved at dei ikkje får ta lappen.
Leste du artikkelen, eller innlegget mitt? Sa at det ville vert diskriminerende om det faktisk ble vurdert å vedta en lov hvor unge MENN ikke kan ta lappen før de er 23 år. I Artikkelen står det at undom generelt tar større sjanser, men legges alikavel vekt på menn grunnet statistikk. Poenget mitt var bare at det rent hypotetisk ville vert diskriminerende å iverksette dette hvis det BARE gjaldt menn.
Vis hele sitatet...

Det er frontallappene i hjernen som styrer disse vurderingene, og de er ikke modnet før i 25-årsalderen, sier Moe.
Vis hele sitatet...
Dette snakker vel for seg selv. Du kan gjerne være vrang å kalle det for diskriminering, men det er isåfall ikke noe verre enn den diskrimineringen fjortenåringer blir utsatt for, som Slashdot sier.

Jeg synes dette ville vært et godt tiltak! Ideen om at man skal ha rett på alt mulig har festet seg altfor sterkt i folk flest. Det er på tide at vi begynner å tenke litt "baklengs" ikke bare i tobakk- og alkoholpolitikken.
Sist endret av gulunderstrek; 10. oktober 2010 kl. 19:37.
Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Dette snakker vel for seg selv. Du kan gjerne være vrang å kalle det for diskriminering, men det er isåfall ikke noe verre enn den diskrimineringen fjortenåringer blir utsatt for, som Slashdot sier.

Jeg synes dette ville vært et godt tiltak! Ideen om at man skal ha rett på alt mulig har festet seg altfor sterkt i folk flest. Det er på tide at vi begynner å tenke litt "baklengs" ikke bare i tobakk- og alkoholpolitikken.
Vis hele sitatet...
Ok påstanden min: Kvinner kan ta lappen 18 år, menn må vente til de er 23 år= diskriminering. Hvis ikke denne tanken er diskriminerende så er iallefall ikke diskriminerende om det er 60% gutter på et studie og 40 % jenter så lenge opptaket av gutter var større basert på at det vare flere gutter med høyere skolepoeng.

For å unngå noia hos gulunderstrek: Vet det var en artikkel basert på meningene til en forsker. Påstanden min er bare basert på: tenk om det hadde blitt vedtatt