Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 3182
Hei!
Tenkte det var på tid å gå til anskaffelse av en ny skjerm. Bruker pcen hovedsakelig til web-tv og fly-simulator, så at skjermen funker bra med gaming er et pluss.

Vil helst ha mellom 26-28''. Sitter ca 80 cm fra skjermen, så 26-28 er vel innafor? Er curved noe å gå for?
Vil ikke betale noe særlig mer enn 3500,-.

Håper noen har tips!
https://www.komplett.no/product/9029...urved-c27fg70#

jeg elsker curved skjerm, bruker selv X35 fra benq
Limited edition
Moff's Avatar
Det er 4 ting som betyr noe når du skal velge monitor:
  • Størrelse
  • Oppløsning
  • Paneltype
  • Oppdateringsfrekvens (FPS)
Jeg har satt dem opp i den rekkefølgen jeg selv ville vektlagt dem. Du har allerede bestemt deg for en størrelse, og 27 tommer helt fint til de fleste formål. Det vil være størst utvalg blant 27-tommerne, og dermed vil du kunne få en lavere pris enn hvis du velger en mindre utbredt størrelse (sammenlignet med 26" og 28"). Jeg synes personlig ikke det er noe poeng i å kjøpe curved når monitoren bare er 27 tommer; det vil ikke tilføre noe ekstra før du beveger deg over 30 tommer.

Oppløsning er veldig viktig, og jeg bruker som regel å anbefale 1080p for 24-tommer og 1440p for 27-tommer. En 27-tommer med 1080p synes jeg blir for kornete, og du får da ikke en like god opplevelse av skjermen.

Det er 3 populære paneltyper for PC-skjermer nå; TN, VA og IPS. Alle 3 har fordeler og ulemper. TN-panel er det som har dårligst bildekvalitet, men det veier opp for det med å ha raskest responstid. På de beste skjermene tar det 1 millisekund fra PC-en sender et bilde til det vises på skjermen. VA og IPS er på ingen måte trege, men de er helt klart tregere enn TN. Dette er imidlertid ikke noe du vil merke med mindre du er en proff-gamer. TN-panel har også den fordelen at det er billig, noe som kan være verdt å tenke over når du har et begrenset budsjett. IPS er uten tvil det jeg vil anbefale for PC-bruk. IPS har den enorme fordelen at du kan se på skjermen fra skarpe vinkler uten at fargene endrer seg nevneverdig mye. På akkurat dette feltet er TN-panel verst; hvis du kommer for langt ut til sidene vil mørke farger begynne å vrenge seg. Jeg har selv en 27-tommer med TN-panel for gaming, og jeg synes det fungerer helt fint. Jeg ville valgt IPS hvis jeg hadde hatt ubegrensede midler; men for min del var det rett og slett ikke verdt 3000 kroner ekstra (på det tidspunktet jeg kjøpte min skjerm).

Oppdateringsfrekvens er smak og behag. Dette påvirker hvor mange bilder du ser per sekund på skjermen. Det som er mest utbredt for PC i dag er 60, men det har vært en stor økning av 144 Hz-skjermer den siste tiden. Jeg bruker selv en 165 Hz monitor, og jeg synes dette gir meg utrolig mye i spill. Nå skal det sies at jeg spiller mest first person shooters, som CSGO, PUBG og Overwatch, og her er det gull verdt å ha en skjerm med høy oppdateringsfrekvens. Forskjellen mellom 165 Hz og 60 Hz er som natt og dag; man kan rett og slett ikke gå tilbake når man først har prøvd det. For flysimulatorer vil dette imidlertid ikke være en like stor fordel.

Mitt tips blir derfor å prøve å finne en 27-tommer med 1440p-oppløsning, gjerne IPS-panel og så høyt antall hertz som mulig. 60 Hz er greit hvis du er vant med det fra før, men 144 (eller 165) Hz vil gi en solid boost hvor mange dataspill. Det finnes også skjermer som går over 200 Hz, men de vil typisk ha lavere oppløsning enn 1440p.

Det vil sannsynligvis ikke være mulig å finne en skjerm som oppfyller dette for 3500; prisene på gode skjermer pleier å starte på rundt 5000. Husk på at dette er en investering; en god skjerm kan vare i veldig mange år.
Sist endret av Moff; 28. juli 2017 kl. 00:53.
Trådstarter
Sitat av Moff Vis innlegg
tekst
Vis hele sitatet...
Tusen tusen takk for god info og hjelp!

Burde såklart legge litt mer penger i det, men med begrenset økonomi så blir det bare sånn. Tror uansett hva enn jeg kjøper så blir det en oppgradering fra det jeg har nå. Har nå en Philips 24'', 1080, IPS-skjerm med en responstid på 5ms.

Et lite hinder er at jeg bare har så så mye plass på pcbordet da skjermen må stå mellom 2 hyller.

Eneste jeg har funnet hittil som vil passe er denne:
https://www.dustinhome.no/product/50...inkvision-p27q

Hva tenkes om den?

Har også et GTX980 4GB kort, har det noe å si om man går for en 1440p skjerm?
Sist endret av korkdal; 28. juli 2017 kl. 11:20.
Sitat av korkdal Vis innlegg
Tusen tusen takk for god info og hjelp!

Burde såklart legge litt mer penger i det, men med begrenset økonomi så blir det bare sånn. Tror uansett hva enn jeg kjøper så blir det en oppgradering fra det jeg har nå. Har nå en Philips 24'', 1080, IPS-skjerm med en responstid på 5ms.

Et lite hinder er at jeg bare har så så mye plass på pcbordet da skjermen må stå mellom 2 hyller.

Eneste jeg har funnet hittil som vil passe er denne:
https://www.dustinhome.no/product/50...inkvision-p27q

Hva tenkes om den?

Har også et GTX980 4GB kort, har det noe å si om man går for en 1440p skjerm?
Vis hele sitatet...
Vi bruker denne skjermen på jobb, helt grei til kontorbruk men ingen 144Hz skjerm til spill. Skjermen er kraftig så den tar mye plass
Trådstarter
Etter mye om og men endte jeg opp med denne;

https://www.multicom.no/dell-u2715h-...t-p/c/p7775617