Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 4618
Er 19 år og har ikke begynt på VGS før i fjor pga psykisk helse. Har ett veldig dårlig forhold til familien min, har derfor blitt bedt om å flytte ut. Jeg har null arbeidserfaring og er egentlig for syk for for å jobbe. Har dokumenter fra både lege, psykologer og psyikatere for å bekrefte dette. Har jeg noe som helst rett for å støtte fra nav?
Hei,
som hovedregel har du ikke krav på støtte fra NAV under utdanning ved videregående skole. Du skal da være selvforsørget i form av stipend og eventuelt studielån fra lånekassen. Dersom du ikke får nok stipend til å betale husleie fra lånekassen, kan du også søke om et studielån. Merk at du må betale tilbake studielånet ditt.

NAV deler ut økonomisk støtte til de som av helsemessige årsaker, funksjonshemminger, sykdommer og liknende. Men hva som defineres innenfor helsemessige årsaker har jeg ingen kunnskap om. Dog tror jeg det skal være noe hardere å få støtte for en psykisk utfordring enn en klar psykisk utviklingshemming eller fysisk diagnose.
Du kan lese mer om dette på NAV sidne sider. https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/...p%C3%A5-skolen

Å stille et punktum i saken vil være umulig for enhver freaker som forsøker å skrable frem et fornuftig svar. Det mest fornuftige du kan gjøre er faktisk å ta en telefon til NAV og avtale et møte, og diskutere situasjonen med dem. På den måten viser du at du er en pådriver og har drive for å gjennomføre skolegang. Ved min tid på videregående fikk jeg dekket husleie i opp til flere perioder av NAV, selv om dette er utenfor deres instrukser.

Mye av dette går på din fremtoning og dine tanker rundt situasjonen.
Med dette mener jeg at det er mulig å få innvilget støtte man ikke har krav på, men faktisk skal noe til for å få det innvilget. Dersom din synlige holdning er at du egentlig ikke vil, bare ønsker å gjøre det du vil og kommer med beinharde krav etter ting du ikke engang har rett på. Da er det nok bare å snu i døra.
Hvorfor skal skattepengene mine gå til studiestøtte for en som er for syk til å jobbe? Regner du med å bli frisk etter endt utdanning?
Sitat av Pope Vis innlegg
Hvorfor skal skattepengene mine gå til studiestøtte for en som er for syk til å jobbe? Regner du med å bli frisk etter endt utdanning?
Vis hele sitatet...
Hvorfor tror du skattepengene dine automatisk går til studiestøtte for folk som sliter med psykiske vansker?
Det er så utrolig mye annet skattepenger også brukes til, men så fort noen har noe med nav å gjøre skal det alltid være negativt ''du stjeler penga mine'' opplegg.
Jeg får AAP samtidig som jeg tar utdanning (VGS), men de sier nesten hvert år at jeg de går ut. I år er det snakk om i september, tviler litt på de forlenger de, her jeg bor nå.
Har ikke fått invilget noe studentlån de 3 åra jeg har gått skole heller. Er ikke så lett å finansiere seg da med en 30-50% i tilleg, viss man er så heldig å få jobb uten utdannelse.

Merk at jeg har hatt penger fra nav ganske lenge, og før jeg begynte med utdanning, så det er ikke sikkert hvem som helst får det.

Pope: Det bidrar nok til mindre arbeidsledighet, siden få er så syk de ikke kan jobbe. Ergo mindre sykepenger.
Sist endret av fjellape; 28. mai 2017 kl. 19:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Slæsken: Jeg har ikke noe imot at deler av det jeg betaler i skatt går til NAV-støtte for andre. Det er naturligvis ikke slik at skatten jeg betaler utelukkende går til utdanningsstøtte for personer med psykiske lidelser, men i det store bildet er det berettiget å stille seg kritisk til hva skattepengene til skattebetalere i Norge skal gå til, synes du ikke?
Jeg mener, hva er vitsen med å legge hundretusener av kroner i utdannelse til folk som er for syke til å jobbe?

fjellape: Igjen, TS skriver selv at h*n er for syk til å jobbe. Jeg spør bare om dette kommer til å endre seg om personen får tatt en utdannelse. I verste fall vil en person få utdanningsstøtte og likevel ende opp som ufør og derfor være avhengig av ytterligere støtte.

Edit: Nå sporer vi litt av her, og det er min egen feil. Vi kan godt la denne diskusjonen ligge dø
Sist endret av Pope; 28. mai 2017 kl. 19:40.
Sitat av Pope Vis innlegg
Hvorfor skal skattepengene mine gå til studiestøtte for en som er for syk til å jobbe? Regner du med å bli frisk etter endt utdanning?
Vis hele sitatet...
Men at han sitter på rævva uten å forsøke er ok??
Betaler heller skattepenger til en som vil prøve enn en som ikke vil, evt velferdsflyktninger som det er så populært å støtte fortiden.
Sitat av Investigathor Vis innlegg

Dog tror jeg det skal være noe hardere å få støtte for en psykisk utfordring enn en klar psykisk utviklingshemming eller fysisk diagnose.

Vis hele sitatet...
Say what? Noen av oss lever heldigvis i 2017 og har erkjent at psykisk sykdom forekommer i et stort antall blant befolkningen og stiller med like rettigheter som somatisk sykdom i dagens velferdsnorge.

Hva TS har rett på kan jeg ikke svare på, han har da helt klart rett til å få svar på det h*n lurer på og så søkt på de stønadene som er aktuelle.
Men uansett hvor mye du erkjenner og godtar for deg selv, så er ikke det ikke gitt at systemene er oppdatert rundt problematikken. Du må også forstå at det et en forskjell på hva du har rett på, selv om du faller i kateorien psykisk sykdom. Det er også forskjell på hvilke utfordringer man møter med forskjellige diagnoser.

Det er derfor ikke gitt at trådstarter har rett på noen form for ekstra ytelse utenom hva er standard.