Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 7568
Har en idè til en app som jeg tror vil være svært suksessfull.

Hva må man lære for å utvikle en app?

Må man programere via en web-browser, bruke en internett-side og kontrollere det derfra?

Hvor mange "program" finnes det for å utvikle apper?

Hvor tidkrevende er det å lære seg å programmere og lage apper effektivt?

Er det bedre å kjøpslå/lage kontrakter og heller la svært dyktige ta seg av utvikling, og selv være med på idèutviklingen, enn å lære seg alt fra bunnen av selv?

På forhånd takk for svar.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Arne_J Vis innlegg
Hva må man lære for å utvikle en app?
Vis hele sitatet...
Spørs på appen
Må man programere via en web-browser, bruke en internett-side og kontrollere det derfra?
Vis hele sitatet...
Spørs på appen. «Programmere via en web-browser»?
Hvor mange "program" finnes det for å utvikle apper?
Vis hele sitatet...
Ganske mange
Hvor tidkrevende er det å lære seg å programmere og lage apper effektivt?
Vis hele sitatet...
Cirka tusen Spørs på appene
Er det bedre å kjøpslå/lage kontrakter og heller la svært dyktige ta seg av utvikling, og selv være med på idèutviklingen, enn å lære seg alt fra bunnen av selv?
Vis hele sitatet...
Spørs. Hva er «bedre»? Er billigere bedre? Er det bedre at du lærer hvordan du gjør det?

tl;dr: Forskjellige apper tar forskjellig lang tid. Vil du lage Uber-appen trenger du et helt annet nivå med ressurser og arbeid bak kulissene, enn om du vil ha en fiseknapp. I det ene tilfellet trengs kart, sjåfører, intervjuprosesser, advokater, lønnssystem og så videre. I det andre er det jo bare å lage Uber-appen og håve inn penga.
  • Grunnleggende forståelse av hvordan datamaskiner fungerer, og programmering selvfølgelig.
  • Majoriteten bruker en IDE (Integrated development environment) til å skrive koden i når dem utvikler apps til telefoner og nettbrett. Mens enkelte foretrekker notisblokk
  • Det finnes nok mange, men du har de to største Android Studio og Xcode (Apple).
  • Det er veldig individuelt hvor lang tid du behøver å bruke på å lære seg å programmere, noen er født programmere andre lærer det aldri. Men hvis du er helt fersk i faget, så må du nok regne med å bruke noen månder til nærmere ett år før du mesterer faget godt nok.
  • Vanskelig å svare på. Hvis du får noen andre som er dyktige til å utvikle den for deg så er du nesten garantert en god og stabil app, selvfølgelig avhengig av kunnskapsnivået til den som lager den. Og du må nok regne med at de som har gjort programmering til en karriere og er gode i faget, ikke jobber for under 800 kr timen. Så en liten app passerer fort 10K, mens er app ideen din veldig krevende, så kan vi fort snakke om 100K klassen.

    Så da bør du være sikker på at app ideen din kommer til å selge, litt surt å bruke 250K på å utvikle enn app som ingen vil ha. Men utvikler du den selv, og den ikke selger, så sitter du værtfall igjen med programmerings-kunnskaper som kan være veldig nyttig i disse data tider.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
[..] Men utvikler du den selv, og den ikke selger, så sitter du værtfall igjen med programmerings-kunnskaper som kan være veldig nyttig i disse data tider.
Vis hele sitatet...
+ Et prosjekt ekstra å vise til på CV-en som både beviser at man liker det man jobber med, og at man klarer å fullføre prosjekter! Sistnevnte er veldig viktig, det viser at man vet hva man holder på med.
Sist endret av grumf; 22. desember 2015 kl. 08:08.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hei

Hvilke inntekstmodeller er det i en app? Jeg lurer på følgende inntektsmuligheter, men håper på innspill.

1. Kjøp, xx% til appstore/ androide store (Play)
2. Medlemsavgift, pengebeløp trekkes månedsvis/årlig
3. Evighetsmedlemskjøp
4. Reklame ved bruk
5.
6.
7.

Jakob
Sitat av ja1964 Vis innlegg
Hei

Hvilke inntekstmodeller er det i en app? Jeg lurer på følgende inntektsmuligheter, men håper på innspill.

1. Kjøp, xx% til appstore/ androide store (Play)
2. Medlemsavgift, pengebeløp trekkes månedsvis/årlig
3. Evighetsmedlemskjøp
4. Reklame ved bruk
5.
6.
7.

Jakob
Vis hele sitatet...
Selge brukerdata. Google, Facebook, Microsoft... Eksempler på selskaper som tjener enormt på dette.
Pris på app, in-app-purchases (Pluss/Pro-versjon), reklame inni appen eller donasjonsknapp er vel det mest vanlige.

Men tenk på å lage en bra app først, og inntjening på sikt. Ellers ender du opp med noe halvveis, og så kommer det en konkurrent og tar alle kundene dine ved å tilby sin tjeneste gratis.

Det jeg, personlig, foretrekker er apper som tilbyr full funksjonalitet i f.eks. 30 dager før den må kjøpes. Da vet jeg sikkert at den virker til mitt formål, og jeg ender ofte opp med å kjøpe fullversjonen til slutt. Apps med månedspris holder jeg meg veldig langt unna. Skjønner at det er krevende å holde en app oppdatert, spesielt når det kommer til plugins for f.eks. Tasker (som bruker denne modellen), men arbeidsmengden per måned er såpass variabel at jeg ikke helt kan se for meg å betale månedlig.

Noen har også en mix hvor du får en fullgod app gratis, men må se på reklame av og til. Dette kan man betale for å bli kvitt permanent. Andre har helt valgfritt system på om du ønsker reklame eller ikke, ene og alene for å støtte utvikleren. Inntjeningen må du nesten søke deg opp på, for dette varierer veldig mellom målgruppe, popularitet og visninger.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Oro Vis innlegg
Har en idè til en app som jeg tror vil være svært suksessfull.

Hva må man lære for å utvikle en app?
Vis hele sitatet...
Da må du lære deg programutvikling på android-plattformen. Søk på android development tutorial eller noe sånt på google for å komme i gang. Det viktigste er dog å faktisk skrive kode. Du kan lese til du er blå i trynet, men du lærer ikke programmering før du faktisk skriver egen kode. Det første du bør gjøre er å komme i gang med Android Studio, og teste ut simulatoren. Du kan også prøve å endre ferdigskrevet kode for å se hva som skjer. Ta det stegvis, og start i det små.

Må man programere via en web-browser, bruke en internett-side og kontrollere det derfra?
Vis hele sitatet...
Programmer for Android utvikles i Android Studio som er et program for å skrive, kompilere, simulere og for å laste kode over på telefonen.

Hvor mange "program" finnes det for å utvikle apper?
Vis hele sitatet...
Såvidt jeg vet er det bare Android Studio, men du kan i prinsippet bruke hva du vil såfremt du lærer deg å bruke alle verktøyene som inngår i Android Studio på egen hånd.

Hvor tidkrevende er det å lære seg å programmere og lage apper effektivt?
Vis hele sitatet...
Hvis du ikke har noe erfaring med programmering fra før vil jeg tro det kan ta fra 6 måneder til 1 år med fulltids erfaring før du er oppegående. Hvis du tar det som et sideprosjekt litt nå og litt da kan det ta lengre tid. Det er jo selvsagt sterkt avhengig av om du har talent eller ikke også.

Er det bedre å kjøpslå/lage kontrakter og heller la svært dyktige ta seg av utvikling, og selv være med på idèutviklingen, enn å lære seg alt fra bunnen av selv?
Vis hele sitatet...
Hvis du egentlig ikke er interessert i programmering ville jeg satset på å sette ut oppgaven til noen andre.