Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  67 19047
Hei.

Ble i sommer tvangsinnlagt på grunn av sterk mani (og litt psykotisk). Jeg var på den tiden helt på topp, og den manien min ble nok utløst av en veldig intens LSD tur. LSD turen var som en slags gjenfødsel for min del, som om jeg gikk fra å være et barn til å bli voksen eller noe slikt.

Jeg ble da veldig manisk, jeg var i hvert fall helt i 100, med masser av idé'er hele tiden. Følte meg nesten som en slags kunstner, og var det jeg ville vie livet mitt til. Jeg hadde det som sagt veldig bra, men gjorde en del rart ser jeg jo selv.

Jeg ble i hvert fall overtalt/lurt til å dra til lege som viste meg til psykatrisk sykehus (burde jo selvfølgelig aldri dratt hit, men trodde aldri det skulle ende som det gjorde). De to første dagene var jeg på frivillig innleggelse, men da jeg etter to dager ville komme meg ut, fikk jeg ikke dette.

Jeg prøvde så å rømme med å knuse et vindu (vinduene var ganske så uknuselig), noe som endte med at jeg reimlagt og etterhvert tvangsmedisinert med injeksjoner. Synes dette var helt forjævlig. Særlig tvangsmedisineringen, siden det føltes ut som om jeg ble kjemisk lobotomert. I fire dager lå jeg store deler av tiden i reimer, og ble tvangsmedisinert med injeksjoner som slo meg helt ut.

Etter dette tok jeg pillene frivillig, men jeg husker nesten ikke noe av denne tiden, for jeg var kraftig medisinert. Synes de anti-psykotiske medisinene jeg fikk var de aller verste, og gjorde meg til en zombie.

Tok meg 2,5 mnd å komme meg ut, etter at jeg etterhvert fant ut at den eneste måten var å godta "behandlingen".

Nå i ettertid av tvangsinnleggelsen har jeg følt meg rimelig shit, og tror jeg egentlig er ganske traumatisert av hele episoden. Synes det er så jævlig fucked up at det går ann å bli tvangsinnlagt selv om man ikke har brutt lover eller vært truende. Jeg var ikke tvangsinnlagt på grunn lag av fare for eget eller andres liv, men på behandlingsgrunnlag; at de ser på tvangsinnleggelse som nødvendig for å forbedre min tilstand (78% av tvangsinnlagte er det på behandlingsgrunnlag). Men nå var jo problemet for min del, at jeg hadde det jævlig bra før jeg ble tvangsinnlagt, og sett tilbake på mine 1,5 uker som manisk ute i det fri, så har jeg egentlig ingen negative opplevelser.

Sluttet på medsinene så fort jeg kom ut, og vet jo ikke helt om det er det smarteste sånn sett. Og må si jeg egentlig følte meg verre ganske fort. Men nå er jeg skeptisk til medisiner, og likte veldig dårlig å bli tvangsmedisinert, noe som nok ikke hjelper på min skepsis.

Av medisiner jeg har fått er følgende:

Zopiclone
Zyprexa
Stesolid
Melatonin
Vival
Nozinan
Levomepromazin mixt
Cisordinol Acutard, zuklopentixol
Diazepam
Ordieil Retard (Valproat)

Nå vet jeg ikke sånn veldig mye om disse medisinene, så hadde jo vært artig om noen vet litt om dem, og hva 2,5 måneders forbruk kan ha å si når man slutter.
Virkningene til slike medisiner går over etter like lang tid som du har brukt dem - i ditt tilfelle vil dette være 2,5 måneder. Jeg anbefaler at du søker opp disse medisinene på wikipedia og legemiddelhåndboken på nett og leser om dem der. Ellers mener jeg at du mest sannsynlig ikke vil få store bivirkninger eller abstinenser etter en så kort periode med bruk av slike legemidler -det hadde vært værre om du hadde brukt de i et halvt år f.eks.
Det der høres ut som en helt horribel erfaring, og jeg er virkelig glad de aldri plukket opp meg for noe som dette. Jeg håper det går bedre med deg nå, og håper i alle fall det ordner seg for deg i lengden - ingen fortjener å bli tvangsinnlagt, spesielt ikke for en så ubetydelig grunn som du hadde. Fikk du noe ut av oppholdet? Er du mer deg selv nå?
Jeg påstår ikke dette var riktig behandling av deg personlig! Men den oppførselen du hadde, var nå ganske erketypisk en på total bærtur. Så før du kritiserer dem på sykehuset for mye, så bør du også se saken fra dems side!...
...For dem ser denslags oppførsel ofte bland pasienter som er manisk depressive og noen ganger schizofrene.
Sitat av loophole Vis innlegg
at de ser på tvangsinnleggelse som nødvendig for å forbedre min tilstand (78% av tvangsinnlagte er det på behandlingsgrunnlag).
Vis hele sitatet...
Har du en kilde?
Sist endret av Sinken; 22. januar 2015 kl. 11:36.
Sitat av Sinken Vis innlegg
Har du en kilde?
Vis hele sitatet...

Sitat av Sintef
I alt 78 prosent av vedtakene om tvungent psykisk helsevern ble
begrunnet med behandlingskriteriet alene.
Vis hele sitatet...
Det eneste jeg kunne finne, dog fra 2007. Men det er jo lov å prøve og google selv

Kilde:
https://www.sintef.no/globalassets/p...pittel_6ph.pdf
Sist endret av Donkeybrain; 22. januar 2015 kl. 12:41.
Trådstarter
Sitat av JanitorScruffy Vis innlegg
Det der høres ut som en helt horribel erfaring, og jeg er virkelig glad de aldri plukket opp meg for noe som dette. Jeg håper det går bedre med deg nå, og håper i alle fall det ordner seg for deg i lengden - ingen fortjener å bli tvangsinnlagt, spesielt ikke for en så ubetydelig grunn som du hadde. Fikk du noe ut av oppholdet? Er du mer deg selv nå?
Vis hele sitatet...
Jeg har det på ingen måte bedre, føler meg egentlig ganske shit nå. Mistet veldig mye selvtillit og selvfølelse av hele tvangsinnleggelsen. Skal nok gå bra med meg, men akkurat nå har jeg ikke det så bra.

Sitat av amdb73 Vis innlegg
Jeg påstår ikke dette var riktig behandling av deg personlig! Men den oppførselen du hadde, var nå ganske erketypisk en på total bærtur. Så før du kritiserer dem på sykehuset for mye, så bør du også se saken fra dems side!...
...For dem ser denslags oppførsel ofte bland pasienter som er manisk depressive og noen ganger schizofrene.
Vis hele sitatet...
Var jeg på bærtur? Tja, man kan vel si det. Og dette er jo tydeligvis nok til å tvangsinnlegge meg.

Men, jeg fant det veldig skremmende, og før jeg ble tvangsinnlagt visste jeg ikke engang at de fikk tvangsinnlegge om det ikke var fare for liv.

Det setter liksom helt andre regler å leve etter. Jeg har jo skjønt at man ikke skal bryte lover for da blir man straffet, og visste at man kan bli tvangsinnlagt, men trodde det skulle veldig mye til for å bli det.

Det er skremmende at noen bare kan mene du er "syk" og derfor må tvangsinnlegges selv om man har det veldig bra.

Når det kommer til venner jeg var med under min maniske episode, så var det ingen av dem som mente jeg var syk, selv om noen mente jeg gikk i 100. En venninne sa for eksempel at det bare var good vibes hele tiden.
Sist endret av loophole; 22. januar 2015 kl. 14:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Uvaksinert 👍
Hadde en kompis som ble tvangsinnlagt på lier en gang, det var ikke for rus men andre problemer, ikke relatert til fare for andre men litt seg selv. Han ble så til de grader dopet ned og når jeg var der på besøk så var han totalt fjern. Rart at man har lov til å dope ned folk noe så jævlig. Psykiatrien må være det jævligste stedet man kan havne. Hadde folk vært klar over hva som skjer innenfor de veggene og hva man faktisk gjør med andre mennesker på slike plasser så tror jeg det hadde blitt noen reaksjoner. Håper det går bra med deg.
Sitat av loophole Vis innlegg
Synes det er så jævlig fucked up at det går ann å bli tvangsinnlagt selv om man ikke har brutt lover eller vært truende. Jeg var ikke tvangsinnlagt på grunn lag av fare for eget eller andres liv, men på behandlingsgrunnlag; at de ser på tvangsinnleggelse som nødvendig for å forbedre min tilstand (78% av tvangsinnlagte er det på behandlingsgrunnlag).
Vis hele sitatet...
Jeg ser egentlig ikke problemet. Hvis du er helt borte vekk er det da bedre at du blir tvangsbehandlet enn at du går fritt rundt og er helt koko.
Sitat av loophole Vis innlegg
Var jeg på bærtur? Tja, man kan vel si det. Og dette er jo tydeligvis nok til å tvangsinnlegge meg.
Vis hele sitatet...
Hva var den første setningen jeg skrev??
Jeg påstår ikke dette var riktig behandling av deg personlig!
Vis hele sitatet...
Men det er jo selvsagt lov å lure, når du putrer rundt og plutselig skal bli kunstner og alt mulig. Sammen med at du tar en stol å denger i vinduet. Hva skal vakthavende psykiater tro da?
Hvis en mener at innleggelsen er feil, så tror jeg en rolig prat hadde faktisk virket...

Sitat av loophole Vis innlegg
Men, jeg fant det veldig skremmende, og før jeg ble tvangsinnlagt visste jeg ikke engang at de fikk tvangsinnlegge om det ikke var fare for liv.

Det setter liksom helt andre regler å leve etter. Jeg har jo skjønt at man ikke skal bryte lover for da blir man straffet, og visste at man kan bli tvangsinnlagt, men trodde det skulle veldig mye til for å bli det.

Det er skremmende at noen bare kan mene du er "syk" og derfor må tvangsinnlegges selv om man har det veldig bra.

Når det kommer til venner jeg var med under min maniske episode, så var det ingen av dem som mente jeg var syk, selv om noen mente jeg gikk i 100. En venninne sa for eksempel at det bare var good vibes hele tiden.
Vis hele sitatet...
Kanskje psykiatere har sett alt for mange ganger, at humøret snur på en femøring når en er manisk, og en kan bli voldelig ovenfor andre eller seg selv...
Det er nå ikke så sjeldent at noen f.eks. tar selvmord på slutten av en mani, eller når pasienten begynner å komme seg etter depresjonen etterpå. Så jeg skjønner staben godt, når dem sperret deg inne. Uten igjen å si om det var riktig når det gjelder deg!
Trådstarter
Sitat av daffe Vis innlegg
Hadde en kompis som ble tvangsinnlagt på lier en gang, det var ikke for rus men andre problemer, ikke relatert til fare for andre men litt seg selv. Han ble så til de grader dopet ned og når jeg var der på besøk så var han totalt fjern. Rart at man har lov til å dope ned folk noe så jævlig. Psykiatrien må være det jævligste stedet man kan havne. Hadde folk vært klar over hva som skjer innenfor de veggene og hva man faktisk gjør med andre mennesker på slike plasser så tror jeg det hadde blitt noen reaksjoner. Håper det går bra med deg.
Vis hele sitatet...
Selv var jeg også veldig medisinpåvirket. Man ble vekt klokken 9, til en dose medisin, da også med en smeltetablett som fungerte med en gang. Fikk så en liten dose klokken 3, før jeg fikk kveldsmedisinen klokken 9, som gjorde at jeg sovnet ganske så fort. Konstant på medisiner med andre ord.

Følelsen av å være tvangsmedisinert er også veldig ubehagelig, å ikke ha annet valg enn å ta medisiner som slår deg helt ut.

Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Jeg ser egentlig ikke problemet. Hvis du er helt borte vekk er det da bedre at du blir tvangsbehandlet enn at du går fritt rundt og er helt koko.
Vis hele sitatet...
Jeg var ikke helt bortevekk. Jeg var veldig aktiv, men ikke helt borte vekk.

Sitat av amdb73 Vis innlegg
Hva var den første setningen jeg skrev??

Men det er jo selvsagt lov å lure, når du putrer rundt og plutselig skal bli kunstner og alt mulig. Sammen med at du tar en stol å denger i vinduet. Hva skal vakthavende psykiater tro da?

Hvis en mener at innleggelsen er feil, så tror jeg en rolig prat hadde faktisk virket...
Vis hele sitatet...
Å denge en stol i vinduet var ikke på noen måte smart, men var også en konsekvens av å bli stengt inne. Jeg ser jo selv at jeg burde ha spilt med for å komme raskest mulig ut, men da visste jeg ikke det jeg vet i dag.

Sitat av amdb73 Vis innlegg
Kanskje psykiatere har sett alt for mange ganger, at humøret snur på en femøring når en er manisk, og en kan bli voldelig ovenfor andre eller seg selv...
Det er nå ikke så sjeldent at noen f.eks. tar selvmord på slutten av en mani, eller når pasienten begynner å komme seg etter depresjonen etterpå. Så jeg skjønner staben godt, når dem sperret deg inne. Uten igjen å si om det var riktig når det gjelder deg!
Vis hele sitatet...
Jeg hadde nok landet igjen uansett. Tror ikke tvangsinnleggelse er det beste å se tilbake på når man har landet, og jeg vil påstå det egentlig bare bidrar til min trang (i den grad jeg har det) til å ta selvmord.

Jeg vil påstå at jeg ikke var til fare for meg selv eller andre. Når det kommer til vold har jeg aldri bedrevet dette, og ble heller ikke voldelig mot personale, utenom at jeg strittet i mot på beltelegging.
Sist endret av loophole; 22. januar 2015 kl. 15:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg sier ikke at du var voldelig jeg heller. Men når dem ser du er manisk, og dem antageligvis har en rekke erfaringer, på hvor galt det fort kan bli, når noen begynner å denge vinduer o.l. med møbler. Jeg kritiserer ikke deg, men jeg vil du skal prøve å se saken fra dems side, istedet for å bare ugjennomtenkt kritisere dem. For det er ikke lett å vær psykiater der! Slipper han ut en pasient som går bananas, så er han som er ansvarlig. Det samme om han sperrer en for mye inne en stund. Men hva synes du er verst?

Og hvis du hadde grandiose tanker om deg selv, med at du var kunstner, og var i hundre. Uten å si noe om dine kunstneriske egenskaper, det kan til og med hende du er meget flink! Men til og med jeg, begynner å lure på om du var i stand til å ta vare på deg selv, etter det du skriver her. Men glem ikke, at dem er ofte mye bedre til å ta slike avgjørelser, enn det du tror!
Vil nok tro at den avgjørende faktoren for tvangsinnleggelsen, og at du ble lagt i reimer, var episoden der du knuste vinduet. For det er vel ikke normalt å gjøre slikt, er det vel? Dette gir både dem, og meg for å være ærlig, et inntrykk av at du var sykere enn hva de først trodde. Om du tok dagene som de kom, fulgt med og engasjert deg i behandlingen, kunne tiden din på avdelingen fått et helt annet hendelseforløp. Det ville kanskje holdt med en uke eller to. Legger ingen skyld på deg, for du var jo tross alt syk. Likevel kan det være greit å se ting fra et annet perspektiv. Men for all del, jeg føler med deg. Skjønner at tiden både på avdelingen, og etter at du kom ut kan være vanskelig. Får du noen form for oppfølging hos psykolog, kanskje? Da kan det være greit å forklare situasjonen til han, eller hun om du ikke allerede har gjort dette.
Sist endret av Avatar; 22. januar 2015 kl. 16:33.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Vi får - som alltid - servert ei side av saka. Er det ein ting som er sikkert så er det at mennesker, uavhengig av psykisk tilstand, har relativt selektiv og regelrett dårleg hukommelse.

Å kritisere psykiatrien på bakgrunn av di historie, utan å ha kvalifikasjoner i psykiatri og full tilgang på den andre sida av saka er meiningslaust. Det handler ikkje om deg som person, men elementære krav som må vere oppfyllt for at det skal vere meiningsfyllt å diskutere det.
Sist endret av vidarlo; 22. januar 2015 kl. 18:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av loophole Vis innlegg
Jeg var ikke helt bortevekk. Jeg var veldig aktiv, men ikke helt borte vekk.
Vis hele sitatet...
Eventuelt var du faktisk borte vekk, men skjønte det ikke selv.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Vi får - som alltid - servert ei side av saka. Er det ein ting som er sikkert så er det at mennesker, uavhengig av psykisk tilstand, har relativt selektiv og regelrett dårleg hukommelse.

Å kritisere psykiatrien på bakgrunn av di historie, utan å ha kvalifikasjoner i psykiatri og full tilgang på den andre sida av saka er meiningslaust. Det handler ikkje om deg som person, men elementære krav som må vere oppfyllt for at det skal vere meiningsfyllt å diskutere det.
Vis hele sitatet...
Åja, så da skal han bare godta hele episoden da kanskje? PØH. Er det noe som fortjener kritikk og bli undersøkt etter sømmene er det vel nettopp psykiatrien. Å kreve at man skal ha master i psykiatri og rapporter fra innsiden for å kritisere er så på bærtur at det ligner ingenting. Jeg synes det er så bra at TS forteller om episoden sin. Har selv en kamerat som ble tvangsinnlagt på et tvilsomt grunnlag og endte opp langt verre etter dette.

Jeg foreslår at du tar kontakt med http://siljebenediktestiftelsen.no/, fortell din historie, de er allerede godt igang med å avsløre ekstremt stort overforbruk av medisinering i psykiatrien.
Sist endret av flexx; 22. januar 2015 kl. 23:35.
Sitat av flexx Vis innlegg
Åja, så da skal han bare godta hele episoden da kanskje? PØH. Er det noe som fortjener kritikk og bli undersøkt etter sømmene er det vel nettopp psykiatrien. Å kreve at man skal ha master i psykiatri og rapporter fra innsiden for å kritisere er så på bærtur at det ligner ingenting. Jeg synes det er så bra at TS forteller om episoden sin. Har selv en kamerat som ble tvangsinnlagt på et tvilsomt grunnlag og endte opp langt verre etter dette.

Jeg foreslår at du tar kontakt med http://siljebenediktestiftelsen.no/, fortell din historie, de er allerede godt igang med å avsløre ekstremt stort overforbruk av medisinering i psykiatrien.
Vis hele sitatet...
Nei, ikke godta - det ville være å konkludere med en part. Heller stille seg nøytral til vi har fått den andre siden av saken. Klart det eksisterer feilinnleggelser, og overbruk av medisinering er det nok også flere som mener, men en må ha to sider av samme sak for å kunne konkludere med noe sikkert. Det er også svært mange som har vært totalt på bærtur, men ikke skjønt det selv grunnet psykoser. Medisineringen er selvsagt kun ment for de som er syke i hodet, og det er det de prøver så hardt de klarer å gjøre. Det koster ufattelig mye å ha en person i psykiatrien, og hvorfor skal de ville tvangsmedisinere, og legge inn en frisk person - da dette både koster penger, er ulovlig, og skaper dårlig rykte?

Min konklusjon er at en bør stille seg nøytral til en har hørt begge partene.
Sitat av flexx Vis innlegg
Åja, så da skal han bare godta hele episoden da kanskje? PØH. Er det noe som fortjener kritikk og bli undersøkt etter sømmene er det vel nettopp psykiatrien. Å kreve at man skal ha master i psykiatri og rapporter fra innsiden for å kritisere er så på bærtur at det ligner ingenting. Jeg synes det er så bra at TS forteller om episoden sin. Har selv en kamerat som ble tvangsinnlagt på et tvilsomt grunnlag og endte opp langt verre etter dette.

Jeg foreslår at du tar kontakt med http://siljebenediktestiftelsen.no/, fortell din historie, de er allerede godt igang med å avsløre ekstremt stort overforbruk av medisinering i psykiatrien.
Vis hele sitatet...
Det kan vel skje feil der som i mange andre systemer.
Etter det jeg har sett fra flere avdelinger, er at folk ofte ikke klar over selv hvor syk de er og tvangsmedesinering er nødvendig.
Traff på mange som følte seg misbrukt og påstod de var helt frisk når de egentlig var på en helt annen planet.
Sist endret av Cosmos; 22. januar 2015 kl. 23:57.
Uvaksinert 👍
Sitat av slashdot Vis innlegg
Å kritisere psykiatrien på bakgrunn av di historie, utan å ha kvalifikasjoner i psykiatri og full tilgang på den andre sida av saka er meiningslaust. Det handler ikkje om deg som person, men elementære krav som må vere oppfyllt for at det skal vere meiningsfyllt å diskutere det.
Vis hele sitatet...
Vel, når jeg så hva de gjorde med min kompis så vil jeg stille meg 100% bak enhver kritikk av psykatrien. Problemet er nok at de færreste av oss har sett hva de gjør og dermed så tror vi at det de gjør er bra.

Sitat av Cosmos Vis innlegg
Det kan vel skje feil der som i mange andre systemer.
Vis hele sitatet...
Hadde det vært feil så kunne det vært akseptert. Men en feil i dette systemet vil vel mer bli å ikke gi medisin.
Sist endret av daffe; 23. januar 2015 kl. 07:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Tvangsbruk i psykiatrien er et veldig vanskelig tema. Selv om det er et alvorlig inngrep i en persons rettigheter, og ofte kan føles som en stor krenkelse, så er det dessverre en del ganger nødvendig. Det er vanskelig å forstå, uten å ha sett det selv, hvor gale folk i perioder kan bli.

Å anta at hele psykiatrien er råtten er ekstremt unyansert, og viser en mangel på forståelse for hvor viktig psykiatrisk behandling kan være. Det er ikke stort bedre enn å anta at alle somaliere er ranere fordi du en gang ble ranet av en somalier. Det foregår mye god behandling i norske institusjoner, mange, både psykiatere, sykepleiere og miljøarbeidere, er varme, snille og empatiske mennesker som vil folk det beste.

Med det sagt så er det tydelig at flere psykiatriske institusjoner har alvorlige problemer med både kultur og bemanning. Mellom to akuttpsykiatriske intitusjoner i geografisk nærhet til hverandre, som tar inn den samme typen pasienter, kan det være mer enn fem ganger forskjell i bruk av tvang. At pasienter skal motta radikalt forskjellig behandling avhengig av hvor de legges inn er fullstendig uakseptabelt.

Løsningen på dette er:
  • Nærmere ettersyn med tvangsbruk
  • Tilsyn og krav til endringer hos institusjoner som bruker uforholdsmessig mye tvang
  • Klarere retningslinjer
  • Bedre opplæring av personale i konflikthåndtering, og tolkning av følelsesutbrudd hos pasienter. Det er ikke sykt å bli sint for at man ikke får lov til å gå ut, eller uttrykke frustrasjon over uvennlig personale. Å slå, eller forsøke å ta livet av ansatte er noe annet, men det må være rom for normale følelser, uten at det tolkes som sykdom
  • Fokus på kortere varighet av tvangstiltak, og bruk av mildest mulig tvang
  • Større bevissthet rundt hvilke rettigheter pasienten har i en psykiatrisk institusjon
  • Sterkere reaksjoner fra kontrollkomiteen ved brudd på psykisk-helsevernlovgivning
  • Krav til dokumentasjon på bakgrunnen av tvangsbruk, hvor pasienten har rettighet på å uttale seg

En del institusjoner har også antikke rutiner rundt medisinering av pasienter, blant annet med konsekvens at de systematisk doper ned pasienter istedenfor å behandle dem. Antipsykotika kan ha svært god effekt og tolererbare bivirkninger, men om de brukes feil gjør de ikke pasienten til annet enn en vandrende zombie. Det burde være økt fokus på ettersyn i foreskrivningspraksis, med forsikring om at retningslinjer overholdes. Samtidig må bruken av nyere antipsykotika oppfordres, og færrest mulig pasienter burde settes på medikamenter slik som Zyprexa over lengre tid, med mindre det er tvingende nødvendig.

Kort sagt, det gjøres svært mye god behandling i psykiatrien i Norge, og det gjøres mye dårlig. Det er ikke noen grunn til at vi må dømme psykiatrien nord og ned. Det må tas grep, og jobbes for et bedre behandlingssystem som gir alle med psykiske lidelser best mulig hjelp. I den prosessen er det viktig at historier som viser overgrep kommer frem, men at man samtidig ikke hopper på enhver mulighet til å drive heksejakt på psykiatere
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av daffe Vis innlegg
Vel, når jeg så hva de gjorde med min kompis så vil jeg stille meg 100% bak enhver kritikk av psykatrien. Problemet er nok at de færreste av oss har sett hva de gjør og dermed så tror vi at det de gjør er bra.
Vis hele sitatet...
Kraftig påstand. Så om eg hevder norsk psykiatri er verre enn Mengele så stiller du deg automatisk bak påstanden?

Enten meiner du ikkje det du skriv, eller så er du åpenbart ikkje verdt å høyre på - det finst ingen andre alternativ.

Ja, psykiatrien bør undersøkjast, kontrollerast, og kritiserast. Men enkeltpasienter sine historier sett enkeltvis er ikkje måten å gjere det på. Vi har historier frå t.d. Ribsskog og nasjonalministeren, som hevder psykiatrien er ute etter dei - og samtidig ser alle med litt gangsyn at dei faktisk har behov for hjelp. Så verda er ikkje svart-kvitt. Ikkje alt psykiatriske institusjoner gjer er riktig, men langt ifra alt er galt heller.

Og personar utan utdanning i temaet har ekstremt lite grunnlag for å kritisere det - spesielt når vi kun får servert ei side av saka, utan å ha tilgang til journaler etc. som kan dokumentere kva som faktisk skjedde. For hukommelse er selektive saker - sjølv oppegåande mennesker hugser svært feil, og har svært selektiv hukommelse. Om ein då stapper inn litt psykose på toppen skal det ikkje veldig mykje fantasi til for å forstå at historiene folk fortel ikkje nødvendigvis er til å stole på - sjølv om dei er overtydde om at det dei fortel er sant.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Og personar utan utdanning i temaet har ekstremt lite grunnlag for å kritisere det - spesielt når vi kun får servert ei side av saka, utan å ha tilgang til journaler etc. som kan dokumentere kva som faktisk skjedde. For hukommelse er selektive saker - sjølv oppegåande mennesker hugser svært feil, og har svært selektiv hukommelse. Om ein då stapper inn litt psykose på toppen skal det ikkje veldig mykje fantasi til for å forstå at historiene folk fortel ikkje nødvendigvis er til å stole på - sjølv om dei er overtydde om at det dei fortel er sant.
Vis hele sitatet...
Veldig enig i dette du skriver om at ensidige fremstillinger er et dårlig utgangspunkt for debatt.

Et lite apropos. Det er interessant å ha in mente at selektiv hukommelse, vridning av hendelser for selv å stå frem i bedre lys, og å rett og slett huske feil, er ting som også gjelder dem som skriver journalene. Selv om kravet til etterettelighet er langt større i en journal har jeg sett tilfeller på folk som beskriver hendelser på en i beste fall pussig vinklet måte for å legitimere sine egne handlinger. Det er ikke til å komme bort fra at psykiatri er et tolkningsfag, og når noen ser seg fornøyd med å skrive ting slik som "pasienten utagerer" som begrunnelse for tvangsbruk står det dårlig til med rettssikkerheten.

Her ligger kjernen til det mest skremmende i psykiatrien. Dersom en behandler virkelig vil kan han dikte opp journalnotater som begrunnelse for tvangsbruk. Om pasienten klager til kontrollkommisjonen er det svært lite sannsynlig at h*n vil bli trodd på fremstillinger om overdreven maktbruk, fordi behandler har dokumentert gode grunner til maktbruk i journalen, selv om den virkelige situasjonen ikke rettferdiggjorde slike midler. Jeg tviler på at dette skjer i noen særlig grad, men en viss dreining av hendelsesforløpet for å rasjonalisere sine egne handlinger tror jeg relativt mange fra tid til annen er skyldige i.
Sitat av Drachir Vis innlegg
(...) Det er ikke til å komme bort fra at psykiatri er et tolkningsfag, og når noen ser seg fornøyd med å skrive ting slik som "pasienten utagerer" som begrunnelse for tvangsbruk står det dårlig til med rettssikkerheten.
(...)
Vis hele sitatet...
Middels godt poeng.

Men hva ville DU ha skrevet i rapporten, dersom pasienten som DU har ansvar for knuser en rute med en stol?

Du ville vel ha skrevet at han "utagerte"?
Ville du ikke?

For han mistet jo kontrollen over seg selv, og din største bekymring bør da være om han også kan komme til å skade seg selv eller medpasienter eller personalet som er på jobb. (Hvor høyt oppe på bygget var det vinduet egentlig?!)

Så du bør absolutt overta kontrollen i situasjonen, den kontrollen som pasienten åpenbart har mistet (midlertidig.)

Det er jo mye å si om hendelsene i forkant av dette, og i etterkant, men der og da, så må det reageres.

La oss si at du tidligere på dagen forsøkte å komme i kontakt med pasienten, men han snakker usammenhengende, og responderer slett ikke på dine vennlige tilnærmelser.
Selv når du sier "jeg forstår at det må føles vanskelig for deg å være innesperret her, men akkurat nå så er JEG her, og DU virker som en hyggelig fyr, kan vi to snakke sammen? Vil du han noe å drikke? Eller er du sulten?" -Men responsen du får er "Sopp. Sopp. Drittsopp fra Toro! La meg være i fred."
-Tja, da lar du vel pasienten være i fred?
Eller?

For akkurat slik KAN pasienter i psykose respondere når du snakker til dem.

Psykiatri er ikke et "tolkningsfag".

Slett ikke. Psykiatri er faget som handler om å forstå, forebygge og behandle psykiske lidelser.

Og om personer i manisk eller psykotisk fase, så finnes det MASSIVE mengder kunnskap.
En viktig erkjennelse er at personen rent juridisk ikke er å betrakte som ansvarlig for sine handlinger. For de handlingene var forårsaket av sykdommen. (Ingen pasienter får erstatningskrav på knuste vinduer dersom de er psykotiske!)
En annen viktig kunnskap er at dette kan GÅ OVER og bedres via medikamentell behandling.
Men pasienten MÅ altså overvåkes, og skadelige/farlige handlinger som han utfører MÅ stoppes.

Kognitiv adferdsterapi ved psykoser er vanskelig, men kan ha effekt.

Det er ikke lett å snakke med noen som (midlertidig!) har mistet sitt språk!
Sitat av Princeultra Vis innlegg
Middels godt poeng.

Men hva ville DU ha skrevet i rapporten, dersom pasienten som DU har ansvar for knuser en rute med en stol?

Du ville vel ha skrevet at han "utagerte"?
Ville du ikke?
Vis hele sitatet...
Jeg ville ikke skrevet at han utagerte. Jeg ville gitt en nøktern beskrivelse av hva pasienten faktisk foretok seg. Setningen "x forsøker å knuse vinduet på rommet med en stol. Når personalet kommer inn i rommet roer pasienten seg raskt. På forespørsel angir han at "jeg forsøker å komme meg ut fra dette stedet". Det siste døgnet har pasienten gått mye rundt i gangene, snakket raskt, og gått truende mot personale med knyttede never ved gjentatte anledninger" er mye mer beskrivende enn "det siste døgnet viser pasienten økende utagering". Begrepet "utagering" burde alltid utfylles av en beskrivelse av hva som faktisk skjedde. I behandlingsplaner etc. kan det brukes for å gi en betegnelse på pasientens atferd den siste tiden, slik som "Pasienten begjæres flyttet over til en annen post på grunn av gjentatt utagering, truende atferd og voldsepisoder, men da alltid med henvisning til journalnotater som beskriver det faktiske hendelsesforløpet.

Sitat av Princeultra Vis innlegg
For han mistet jo kontrollen over seg selv, og din største bekymring bør da være om han også kan komme til å skade seg selv eller medpasienter eller personalet som er på jobb. (Hvor høyt oppe på bygget var det vinduet egentlig?!)

Så du bør absolutt overta kontrollen i situasjonen, den kontrollen som pasienten åpenbart har mistet (midlertidig.)

Det er jo mye å si om hendelsene i forkant av dette, og i etterkant, men der og da, så må det reageres.
Vis hele sitatet...
At det fra tid til annen er nødvendig med tvangstiltak i psykiatrien er det ikke tvil om. Om du har lest min forrige post vil du se at jeg også skriver nettopp det. Å diskutere hvorvidt det var grunnlag for tvang i TS tilfelle tror jeg ikke er hensiktsmessig. Svært mye av situasjonen rundt TS handlinger vil påvirke hvorvidt tvang i form av beltelegging, en av de mest alvorlige tvangstiltakene, var nødvendig. Dersom han isolert hadde forsøkt å knuse et vindu med en stol for å stikke av, uten å ha oppført seg truende mot personale, og opphørte aktiviteten når personale kom inn, er det lite trolig at beltelegging var rettferdiggjort. Om du tror en akuttpsykiatrisk avdeling med pasienter inne på tvang har vinduer som kan knuses tror jeg du burde tenke om igjen. Ikke bare ville dette vært en enorm sikkerhetsrisiko, på et sted hvor man låser inne selv den minste saks, men rømningsfaren ville vært alt for stor.

Sitat av Princeultra Vis innlegg
La oss si at du tidligere på dagen forsøkte å komme i kontakt med pasienten, men han snakker usammenhengende, og responderer slett ikke på dine vennlige tilnærmelser.
Selv når du sier "jeg forstår at det må føles vanskelig for deg å være innesperret her, men akkurat nå så er JEG her, og DU virker som en hyggelig fyr, kan vi to snakke sammen? Vil du han noe å drikke? Eller er du sulten?" -Men responsen du får er "Sopp. Sopp. Drittsopp fra Toro! La meg være i fred."
-Tja, da lar du vel pasienten være i fred?
Eller?

For akkurat slik KAN pasienter i psykose respondere når du snakker til dem.
Vis hele sitatet...
At pasienten ikke responderer på dine vennlige tilnærmelser er intet grunnlag for tvangsmidler, utover eventuell tvangsmedisinering dersom det er tvingende nødvendig.

Sitat av Princeultra Vis innlegg
Psykiatri er ikke et "tolkningsfag".

Slett ikke. Psykiatri er faget som handler om å forstå, forebygge og behandle psykiske lidelser.

Og om personer i manisk eller psykotisk fase, så finnes det MASSIVE mengder kunnskap.
En viktig erkjennelse er at personen rent juridisk ikke er å betrakte som ansvarlig for sine handlinger. For de handlingene var forårsaket av sykdommen. (Ingen pasienter får erstatningskrav på knuste vinduer dersom de er psykotiske!)
En annen viktig kunnskap er at dette kan GÅ OVER og bedres via medikamentell behandling.
Men pasienten MÅ altså overvåkes, og skadelige/farlige handlinger som han utfører MÅ stoppes.
Vis hele sitatet...
Psykiatri er uten tvil et tolkningsfag. Hele basisen for psykiatrisk behandling er tolkning av en persons atferd og verbale samt nonverbale kommunikasjon. Tenk på hvor fort det oppstår misforståelser mellom vanlige mennesker i daglig kommunikasjon. Det samme skjer selvsagt i psykiatrien. Om en pasient sier til sin behandler "jeg liker deg ikke, du er overlegen og dum, og jeg ønsker ikke å få behandling av deg" vil mange behandlere, i mange tilfeller rettmessig, avskrive dette som ledd i pasientens sykdom. Det kan hende at dette utsagnet likevel har rot i virkeligheten. Mange som arbeider i psykiatrien oppfører seg avskyelig overlegent, med en atferd mot pasienter som ville fått de fleste normale mennesker til å bli sinte eller unngå omgang med personen. Andre som arbeider i psykiatrien er unektelig litt dumme. Jeg har flere ganger sett ansatte forsøke argumenter mot pasienter, for deretter å bli pinlig berørt når pasienten påpeker klare mangler i deres ressonement. En del dokumenterer dette i journal som "mangel på sykdomsinnsikt", ikke som "jeg forsøkte et litt svakt argument, men ble raskt gjennomskuet".

Om en pasient som spør om lov til å gå ut en liten tur, og får avslag pga mangel på tilgjengelig personale, kommer med utsagnet "Dere har faenmeg aldri tid. Dette er et jævla drittsted!", er det sykt og utagering, eller er det en normalreaksjon? Hvordan hadde du reagert dersom du ble sperret inne, og gjentatte ganger ikke fikk gå ut på grunn av manglende bemanning?

Poenget mitt her er at psykiatri er, til sin kjerne, et tolkningsfag. Som jeg har skrevet tidligere betyr det på ingen måte at det ikke er nødvendig med behandling, noen ganger i form av tvangsvedtak. Det er svært farlig med ansatte i psykiatrien som i den konteksten ikke er bevisst på hvordan deres tolkninger er nettopp det, tolkninger. Hvis du ikke er klar over dette kan du aldri stille spørsmål ved dine tolkninger, og forsøke å sette deg inn i pasientens situasjon. Du forhøyer deg selv til den øverste autoritet på menneskelig normalatferd. Dette er uforenelig med god psykiatrisk behandling.
Sitat av Drachir Vis innlegg

Poenget mitt her er at psykiatri er, til sin kjerne, et tolkningsfag. Som jeg har skrevet tidligere betyr det på ingen måte at det ikke er nødvendig med behandling, noen ganger i form av tvangsvedtak. Det er svært farlig med ansatte i psykiatrien som i den konteksten ikke er bevisst på hvordan deres tolkninger er nettopp det, tolkninger. Hvis du ikke er klar over dette kan du aldri stille spørsmål ved dine tolkninger, og forsøke å sette deg inn i pasientens situasjon. Du forhøyer deg selv til den øverste autoritet på menneskelig normalatferd. Dette er uforenelig med god psykiatrisk behandling.
Vis hele sitatet...
Du blander sammen to ting.

1. Psykiatri er ikke et fag som handler om å tolke.
Men derimot faget som handler om kunnskap om psykiske lidelser, hvordan disse skal forebygges, og til sist hvordan disse kan behandles. Og dette finnes det massive mengder god og kvalitetssikret kunnskap om.

På den annen side:

2. Det en pasient sier (forteller/opplever) må naturligvis TOLKES.
Men klart, dersom han er ved sine fulle fem, snakker sammenhengende og meningfylt, så vil de aller (aller!) fleste forstå hva han mener, og vil kanskje tilogmed være enige i utsagnene. Eller de vil være uenige. Men utsagnene vil likevel være gyldige, som et adekvat uttrykk for hva pasienten faktisk står for. Ingen problemer så langt.

Men dersom pasienten er psykotisk, manisk, depressiv, eller lar være å åpne munnen overhodet, og ikke sier ett eneste ord, ja; DA må dette tolkes, forsøkes å forståes, og her har vi nok vekslende hell med å nå inn til det som pasienten egentlig ønsker å kommunisere.

Dette er kjempevanskelig, for hvordan skal en setning som:

"Jeg er ettersøkt av CIA, fordi jeg er sønn av John Lennon" forståes?

Eller den stille, passive pasienten som ikke sier noe?
(eksempelvis en schizofren pasient med negative symptomer.)

Utagering er alvorlig og må håndteres deretter.

-Dersom pasienten lar seg snakke ned i forkant -
så skjer dette ikke.

Men straks noen forsøker å knuse en vindusrute med en stol inne på lukket avdeling - så blir han eller henne nok holdt fast eller beltelagt en kort stund.
Og det er en god ting, både for pasienten det gjelder og medpasientene og de ansatte.
Sitat av Princeultra Vis innlegg
Du blander sammen to ting.

1. Psykiatri er ikke et fag som handler om å tolke.
Men derimot faget som handler om kunnskap om psykiske lidelser, hvordan disse skal forebygges, og til sist hvordan disse kan behandles. Og dette finnes det massive mengder god og kvalitetssikret kunnskap om.
Vis hele sitatet...
Jeg blander alldeles ikke sammen noen verdens ting. Selv om dette er en helt meningsløs diskusjon om semantikk, så la gå. Psykiatri er et fag hvor diagnosekriteriene ikke baserer seg på fysisk målbare størrelser. De bygger på begreper slik som vrangforestillinger, affektavflatning, inkongruent stemningsleie, nedsatt humør etc. Dette er ting som fordrer tolkning fra behandlerens side for å stille diagnoser. Hvorvidt noe kan regnes som feks. vrangforestillinger kan tolkes i forskjellige retninger, noe som ble tydelig demonstrert under rettssaken mot Behring Breivik. Dette betyr at tolkning er essensielt helt inn i psykiatriens kjerne som fag, både i forbindelse med diagnosesetting og forskning. Det finnes selvsagt helt klare tilfeller, men de aller fleste psykiatriske pasienter har problemstillinger som er langt mindre sort hvitt. Det er en grunn til at behandlermøter i psykiatrien ofte bruker en stor del av tiden på å diskutere hva pasientens handlinger og utsagn egentlig betyr.

Diagnosene i dagens psykiatri bygger i stor grad på beskrivelsen av symptomer som synes å opptre sammen. De færreste er basert på kunnskap om forenende underliggende sykdomsmekanisme. Derfor er hva som skal være innholdet i en diagnose, samt hva som egentlig oppfyller kriteriet for å være en diagnose, noe som etterlater rom for nettopp tolkning. Dette er svært tydelig når man i den nye utgaven av ICD-10 sannsynligvis kommer til å fjerne diagnosen narsissisme.

At psykiatri er et fag med vitenskapelig belegg for mye av behandling og diagnoser er det ikke tvil om (selv om mange benyttede behandlingstiltak ikke har noen dokumentasjon, og andre, slik som skjerming, har dokumentert manglende effekt, ja tilmed gjør pasienten værre), men at praktisk anvendelse og sågar selve definisjonen av disse diagnosene er avhengig av tolkning er ikke til å komme unna.

Men la oss nå la denne semantikken ligge, og heller snakke om hva som er bra og dårlig i psykiatrien, og hvilke tiltak som kan gjøre den bedre
Shit.. ser du har blitt lagt i belter og fått accutarden (cisordinol accutart), dette er virkelig ikke noe man sprøyter inn i hvem som helst.. Belteseng er også veldig sjeldent i bruk nå til dags! Så du må nødvendigvis ha vært helt ute mann!! For å ta i bruk belter og de kraftige medikamentene du beskriver, så er det strenge krav til å dokumentere psykotisk atferd over en viss tid, med bakgrunn i at atferden = galskap.. Mellom linjene leser jeg at du har vært fullstendig uhåndterbar, knust et vindu og sikkert vært helt psycho-rabiat. De som "passet på deg" var sikkert livredde, og følte seg truet. De var sikkert også redde for at du kunne skade deg selv eller andre pasienter. Når det er sagt, så skjønner jeg at det må ha vært traumatisk for deg å oppleve en sånn inngripen- men det virker ikke som om du har innsikt i at dette var en hensiktsmessig reaksjon. Ta kontakt med de som var involvert i situasjonen, forklar din versjon- og lytt til forklaringen de kommer med, som har opplevd deg i denne situasjonen. Kanskje du ser historien med nye øyne da.. Håper det går bra med deg nå, og at du ikke tukler med lsd og andre stoffer uten å vite hva du driver med..
▼ ... over et år senere ... ▼
Trådstarter
Tenkte å komme med en oppdatering. Ble nemlig manisk igjen, akkurat samme som sist; LSD-tripping. Burde lært, men nei. Ble tvangsinnlagt igjen, tilsammen tre ganger (en gang når jeg reiste på helgetur til Oslo). Var ikke inne like lenge, denne gangen var jeg tre dager først, så tre dager i Oslo (hele turen, slapp ut fordi jeg hadde flybillett hjem). Så 9 dager når jeg kom tilbake hjem.

Litt rart å si, men skulle faktisk nesten ønske jeg ikke hadde sluppet ut så fort. Slapp ut når jeg fortsatt var manisk på grunn av at jeg visste hvordan jeg skulle oppføre meg. Sånn sett så var ikke innleggelsene like dårlige i den grad, da jeg ikke var rabiat, og slapp også å ta medisiner på tvang. I Oslo ble jeg vel og merke reimlagt og slikt, men heldigvis ingen sprøyter. Oppførte meg da ikke helt bra siden jeg var så sur pga innleggelsen. Men nå var det dårlig håndtert fra nattevaktene også (vil jeg si).

Nå i etterkant er jeg så uendelig flau over meg selv pga oppførselen min. Mest er jeg flau over at jeg trodde jeg visste alt, og trodde så altfor høyt om meg selv. Super flaut alt det idiotiske jeg lirte av meg, og alle tips jeg kom med.

Greide også å fcke til både økonomi, jobb, bosituasjon, et par vennskap, og omdømme mitt. Så har i etterkant vært svært demotivert, og angrende ovenfor alt.

Det skremmer meg faktisk litt nå at jeg kunne la meg rive med i å tro noe psykotisk. Men trodde faktisk vi hadde nådd singulariteten eller noe. Mest flau over mitt oppblåste selvbilde forsåvidt. Begynte å plukke opp greier fra fortiden, som jeg la masse vekt på. Og hørte og oppfattet feil i situasjoner. Ikke bra.

Var vel manisk i 2,5 ish måneder. Landet etterhvert hardt.

Fått meg mange lærepenger. Men er så sinnsykt flau over meg selv også. At jeg skrev så sinnsykt mye idiotisk på FB hjelper ikke på.

Veien tilbake er lang slik jeg ser det. Ødela mye på kort tid. Noe jeg dessverre har en tendens til. Virker som om jeg fort blir destruktiv når noe går bra.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Vi får - som alltid - servert ei side av saka. Er det ein ting som er sikkert så er det at mennesker, uavhengig av psykisk tilstand, har relativt selektiv og regelrett dårleg hukommelse.

Å kritisere psykiatrien på bakgrunn av di historie, utan å ha kvalifikasjoner i psykiatri og full tilgang på den andre sida av saka er meiningslaust. Det handler ikkje om deg som person, men elementære krav som må vere oppfyllt for at det skal vere meiningsfyllt å diskutere det.
Vis hele sitatet...

Nei det er på ingen måte meningsløst. Dette er nok en historie om hvordan ting gjøres i psykiatrien. Jeg sier ikke at vi skal diskutere enkeltsaker men tenker mer i retning av hvordan helsevesenet faktisk fungerer i forhold til psykiske lidelser. Føljetongen i VG om psykiatrien i Norge er ikke basert på anekdoter og løse historier. Det er tvert imot veldig godt dokumentert at det skjer gjentatte brudd på tvangsparagrafen, beltelegging over en lav sko og ofte helt uten vedtak og ennå oftere i lengre perioder enn hva lover og forskrifter sier.

Jeg har innleggelser bak meg, inkludert tvang. Og basert på egen erfaring kan jeg si at det kan være god hjelp å få og det kan være mindre god hjelp å få i psykiatrien.

Min erfaring er at på psykiatriske avdelinger så eksisterer det en kognitiv konsensus blant de ansatte. Raskt etter innleggelse dannes det et bilde av pasienten. Er pasienten enkel eller vanskelig. Enkle pasienter har det stort sett greit og opplever gjerne også innleggelsen som hjelpende.

De som oppfattes som vanskelige, vel der er grensen for hva som tåles langt lavere. Har sett folk med så høy angst at de ikke klarer stoppe å skjelve rundt fellesmåltid bli snakket hardt til av ansatte. Og sett hvordan slikt kan eskalere til enten skjerming eller belter. Har sett mange tvilsomme episoder.

Jeg synes det er helt topp at TS startet denne tråden. Vi trenger flere slike. Brukeropplevelsen. En hører aldri historien til psykisk syke mennesker. En hører derimot ofte historien til de som jobber med psykisk syke mennesker.

Jeg har møtt ansatte i psykiatrien som aldri burde vært ansatt, ja jeg vil si det så sterkt at på bakgrunn av deres menneskesyn og nedlatende holdning ovenfor en svak pasientgruppe så grenser det til en form for overgrep, fordi det skjer gjentatte ganger mot de samme individene på en behandlingsplass hvor folk skal bygges opp og ikke ned. Flere av disse ansatte burde uten tvil mistet autorisasjonen og fått fyken.

Men det skjer jo ikke. Fordi psykisk syke mennesker er en takknemlig svak gruppe som ikke greier å stå opp for seg selv og sine rettigheter. De mangler kraften og overskuddet til å klage når noe føles galt. Og kanskje er de så kraftig medisinert at de heller ikke innser at noe er galt før senere.

Vi har veldig mye bra folk i psykiatrien, både overleger, psykologer, sykepleiere, vernepleiere, psykiatere, miljøpersonale osv. Og det er mange bra menneskene gjør en fantastisk jobb. Dessverre så virker det på meg som om psykiatrien også tiltrekker seg mennesker som aldri burde hatt den type jobb. Mennesker som kanskje selv er farlig nær en diagnose eller to. Som ikke tar fem øre for å tråkke på syke mennesker, eller som glatt latterliggjør, eller på annen måte nedverdiger syke mennesker. Gjerne på en så sleip måte at det om blir vanskelig å klage på. Sjeldent i nærhet av andre kolleger med mindre de er to av samme alen.

Vi trenger at slike saker kommer opp. At historiene fortelles. At noen sier fra om det som ikke er bra. På den måten kan vi faktisk få til at ennå flere forsøker å se institusjonene i kortene. At det stilles krav om å se på logger, at vedtak sjekkes og at rutiner faktisk er i henhold til regelverk.

Vi har sett nå i over et år i VG hvordan regel og lovbrudd skjer nærmest systematisk. Mange plasser har de skjerpet seg kraftig. Andre sladder logger, nekter å utlevere eller på annen måte trenerer saksgangen slik at det blir vanskelig å føre kontroll.

At tilsynsorganet heller ikke har fungert tilfredsstillende er jo i seg selv uhørt, men det gjør det ennå viktigere at folk sier fra om hva som fortsatt skjer i psykiatrien.

Behandling av psyke mennesker skal ikke være fristed for psykopater og narsissister til å leve ut sine syke sider. Ei heller skal det være slik at lettvinte løsninger som beltebruk, skjerming og tvangsmedisinering velges pga bemanningssituasjon, ansattes latskap eller lave moral.

1+ til TS!
Sist endret av frtoretang; 17. august 2017 kl. 23:22.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Føljetongen i VG om psykiatrien i Norge er ikke basert på anekdoter og løse historier. Det er tvert imot veldig godt dokumentert at det skjer gjentatte brudd på tvangsparagrafen, beltelegging over en lav sko og ofte helt uten vedtak og ennå oftere i lengre perioder enn hva lover og forskrifter sier.
Vis hele sitatet...
Så du bruker det at det finst data om psykiatrien som argument for at vi skal diskutere anekdoter? Eller kva er poenget ditt? Det er jo nettopp det eg skriv: å diskutere ut frå ei anekdotisk, einsidig forteljing er ikkje interessant. Det VG samla var dokumentasjon, og ei samanstilling. Det er åpenbart at det har ein heilt anna posisjon enn ei enkeltforteljing?!

Det at ein person føler seg urettmessig behandla i psykiatrien vil ikkje sei at psykiatrien nødvendigvis har gjort en feil. For det er ei subjektiv oppfatning. Eg forstår heilt ærleg ikkje kor du vil.

Brukerforteljinger kan absolutt vere eit verdifullt innspel til helsevesenet, men å diskutere helsevesenet på bakgrunn av ei enkelt brukarforteljing er meiningslaust. Du har åpenbart personlege erfaringer, og eg skal på ingen måte hevde at du tar feil - men det er eit elendig utgangspunkt for diskusjon, fordi dine oppfatninger grunnleggande er subjektive, og fordi du faktisk er ein av ein del tusen som er innom helsevesenet.
Sist endret av vidarlo; 17. august 2017 kl. 23:39.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Så du bruker det at det finst data om psykiatrien som argument for at vi skal diskutere anekdoter? Eller kva er poenget ditt? Det er jo nettopp det eg skriv: å diskutere ut frå ei anekdotisk, einsidig forteljing er ikkje interessant. Det VG samla var dokumentasjon, og ei samanstilling. Det er åpenbart at det har ein heilt anna posisjon enn ei enkeltforteljing?!

Det at ein person føler seg urettmessig behandla i psykiatrien vil ikkje sei at psykiatrien nødvendigvis har gjort en feil. For det er ei subjektiv oppfatning. Eg forstår heilt ærleg ikkje kor du vil.

Brukerforteljinger kan absolutt vere eit verdifullt innspel til helsevesenet, men å diskutere helsevesenet på bakgrunn av ei enkelt brukarforteljing er meiningslaust. Du har åpenbart personlege erfaringer, og eg skal på ingen måte hevde at du tar feil - men det er eit elendig utgangspunkt for diskusjon, fordi dine oppfatninger grunnleggande er subjektive, og fordi du faktisk er ein av ein del tusen som er innom helsevesenet.
Vis hele sitatet...
Jeg mener man bør lytte til pasienters historier, psykriatrien er jo faktisk stort sett en tjeneste for pasienten, i hvert fall i de tilfellene hvor pasienten ikke er en fare for andre.

Det vi diskuterer her er jo først og fremst opplevelsen til "loophole" og den etiske problemstillingen ved tvangsinnleggelse og annen behandling. Man trenger vel ikke å ha en doktorgrad i psykriatri for å diskutere det? Man kan vel stille spørsmål om etikk i krigføring uten å ha militær utdannelse, eller stille spørsmål ved straff i rettsystemet uten å være dommer.

Husk at psykriatrien lobotomerte psykisk syke i Norge mellom 1947 og 1974, da var lobotomi den moderne og beste behandlingen. Han som "oppfant" lobotomi fikk til og med Nobelspris i medisin.

Folk så jo at pasientene ble alvorlig skadet av behandlingen, men det kan jo tenkes at de trodde legene visste best?

Om hundre år kan det være våre etterkommere som ser tilbake med grøss på vårt moderne helsevesen.

Ikke misforstå meg nå, behandlingsopplegg og må selvfølgelig alltid sys sammen av fagfolk. De har tross alt en lang utdannelse, den beste kompetansen og et ansvar for liv som jeg får helt angst bare av å forestille meg å måtte ha selv.

Men vi må kunne stille spørsmål ved alle typer tvangsbehandling eller andre problematiske behandlingsformer selv om vi ikke er leger selv.

Husk at media kan være siste sjanse for mange som blir utsatt for overgrep i regi av staten;

barn i barnevernet/barnehjem
psykriatrien
rettsvesenet/justismord
eldre
helsevesenet generelt

De fleste får heldigvis den hjelpen de skal ha, men jeg synes absolutt alle fortjener å bli hørt uansett, og at man må tørre å stille spørsmål ved saker selv om man ikke er ekspert.
Trådstarter
Altså, nå kan jeg se at kanskje ikke innleggelsen i 2014 kanskje var rettferdiggjort, men ble en dårlig start på oppholdet siden jeg var ignorant ovenfor egen tilstand. Innleggelsene i år var greie fordi jeg ikke kjempet i mot, men aksepterte at overlegene har makten, og oppført meg mer vettig i forhold til det. Det som er kjipt er at jeg ble crazy og trodde så mye om meg selv. Har i all fall blitt negativ ovenfor manisk tilstand, så det er bra. Da særlig i forhold til psykose, som jeg nå faktisk er litt skummelt å tenke på, for har flere eksempler på at jeg har hørt feil, og det er litt fckd up.
Veldig spennende tråd og lese. Jeg jobber på en lukket akutt psykose avdeling, så kjenner meg igjen på noe av det du skriver. Om det med FB plager deg er det lov og skrive at man var syk og angrer, om dette er noe du vil at dine venner på FB skal vite.
Trådstarter
Skrev på FB at jeg var innlagt, så folk vet vel at jeg var syk. Nå har jeg bare deaktivert hele greia (kan fortsatt bruke messenger). Fått helt angst for å møte på kjentfolk though, så egentlig isolert meg ganske mye.
Forstår det, men det er ikke like mye stigmatisering rundt psykiske problemer lenger. Om kjent folk ikke forstår det, er det kanskje ikke folk du burde fortsette å kjenne. Prøv og kom deg uansett evt gå i skogen. Men dette er du sikkert klar over fra før. Lykke til videre uansett :-)
Vet ikke bedre
Trollanon's Avatar
Vet du hva som gjorde at du hørte/oppfattet feil?
Har opplevd lignende men da etter flere måneder med hardt ruskjør, psykedelia i helgene, speed til ukedagene og piller til frokost og kvelds, samtidig som man drev døgnåpen sjappe hvor lyssky varer ble pushet hit og dit, ble mye stess i den perioden og det gjorde med latterlig paranoid som etterhvert utviklet seg til at jeg hørte helt andre ting en det som ble sagt.
Det skjedde flere ganger og det ble bare drøyere og drøyere ting jeg hørte folk si til meg, siste gangen det skjedde så satt jeg hjemme oss meg selv og hørte folka på besøke planlegge at de skulle rane meg for cash og stasj, kaste meg ut verandaen og forklare at det bare klikka for meg og jeg hoppa..
Det var skumle greier, men nå var jeg klar over at jeg var litt kokobæ og vurderte saken i hode mitt om at det kunne ikke være sant, men de sluttet ikke å snakke om det.. Heldigvis så jeg var allerede i kontakt med helsevesen og fikk tak i psykologen min og forklarte saken å sa til henne at nå var det nok, hun sendte en taxi og jeg endte på en lukket avrusings avdeling på sykehuset, stor koste meg her i en uke før overlegen kom å sa til meg at jeg var ikke som de andre på avdelingen og at det var på tide at jeg tok meg sammen og dro hjem.

Pakket lekene og så meg aldri tilbake, tok vell rundt et år før jeg var tilbake ved baseline og kunne forsette som normalt i hverdagen.
Eneste jeg sliter med nå er angst fra tid til annen, aldri vert plaget med dette før.
Sitat av loophole Vis innlegg
Hei.

Ble i sommer tvangsinnlagt på grunn av sterk mani (og litt psykotisk). Jeg var på den tiden helt på topp, og den manien min ble nok utløst av en veldig intens LSD tur. LSD turen var som en slags gjenfødsel for min del, som om jeg gikk fra å være et barn til å bli voksen eller noe slikt.

Jeg ble da veldig manisk, jeg var i hvert fall helt i 100, med masser av idé'er hele tiden. Følte meg nesten som en slags kunstner, og var det jeg ville vie livet mitt til. Jeg hadde det som sagt veldig bra, men gjorde en del rart ser jeg jo selv.

Jeg ble i hvert fall overtalt/lurt til å dra til lege som viste meg til psykatrisk sykehus (burde jo selvfølgelig aldri dratt hit, men trodde aldri det skulle ende som det gjorde). De to første dagene var jeg på frivillig innleggelse, men da jeg etter to dager ville komme meg ut, fikk jeg ikke dette.

Jeg prøvde så å rømme med å knuse et vindu (vinduene var ganske så uknuselig), noe som endte med at jeg reimlagt og etterhvert tvangsmedisinert med injeksjoner. Synes dette var helt forjævlig. Særlig tvangsmedisineringen, siden det føltes ut som om jeg ble kjemisk lobotomert. I fire dager lå jeg store deler av tiden i reimer, og ble tvangsmedisinert med injeksjoner som slo meg helt ut.

Etter dette tok jeg pillene frivillig, men jeg husker nesten ikke noe av denne tiden, for jeg var kraftig medisinert. Synes de anti-psykotiske medisinene jeg fikk var de aller verste, og gjorde meg til en zombie.

Tok meg 2,5 mnd å komme meg ut, etter at jeg etterhvert fant ut at den eneste måten var å godta "behandlingen".

Nå i ettertid av tvangsinnleggelsen har jeg følt meg rimelig shit, og tror jeg egentlig er ganske traumatisert av hele episoden. Synes det er så jævlig fucked up at det går ann å bli tvangsinnlagt selv om man ikke har brutt lover eller vært truende. Jeg var ikke tvangsinnlagt på grunn lag av fare for eget eller andres liv, men på behandlingsgrunnlag; at de ser på tvangsinnleggelse som nødvendig for å forbedre min tilstand (78% av tvangsinnlagte er det på behandlingsgrunnlag). Men nå var jo problemet for min del, at jeg hadde det jævlig bra før jeg ble tvangsinnlagt, og sett tilbake på mine 1,5 uker som manisk ute i det fri, så har jeg egentlig ingen negative opplevelser.

Sluttet på medsinene så fort jeg kom ut, og vet jo ikke helt om det er det smarteste sånn sett. Og må si jeg egentlig følte meg verre ganske fort. Men nå er jeg skeptisk til medisiner, og likte veldig dårlig å bli tvangsmedisinert, noe som nok ikke hjelper på min skepsis.

Av medisiner jeg har fått er følgende:

Zopiclone
Zyprexa
Stesolid
Melatonin
Vival
Nozinan
Levomepromazin mixt
Cisordinol Acutard, zuklopentixol
Diazepam
Ordieil Retard (Valproat)

Nå vet jeg ikke sånn veldig mye om disse medisinene, så hadde jo vært artig om noen vet litt om dem, og hva 2,5 måneders forbruk kan ha å si når man slutter.
Vis hele sitatet...
Dette er bullshit.
Det er ingen som har blitt tvangsmedisinert og tvangsinnlagt som er ute av psykiatrien i løpet av 2,5 måneder. Dersom de har fattet et tvansvedtak om medisinering tar det minst 2 år før de tillater deg å prøve å gå av medisiner. og manisk i 1,5 uke?
Dette er bare kødd. Og en injeksjon av en medisin varer i 30 dager. det er ikke sånn at man får flere injeksjoner per dag. De begynner ikke med masse medisiner samtidig, de begynner gjerne med en får å se effekten. Dersom de har begynt med injekson går de ikke tilbake til piller. Det er også usansynelig at du skulle begynne å prøve å knuse de harde rutene. det hender at rømningsforsøk forekommer men ikke på låste ruter. Dette må ha vært en attention-seeker eller noe, men sant er det ikke.
Trådstarter
Sitat av opus221014 Vis innlegg
Dette er bullshit.
Det er ingen som har blitt tvangsmedisinert og tvangsinnlagt som er ute av psykiatrien i løpet av 2,5 måneder. Dersom de har fattet et tvansvedtak om medisinering tar det minst 2 år før de tillater deg å prøve å gå av medisiner. og manisk i 1,5 uke?
Dette er bare kødd. Og en injeksjon av en medisin varer i 30 dager. det er ikke sånn at man får flere injeksjoner per dag. De begynner ikke med masse medisiner samtidig, de begynner gjerne med en får å se effekten. Dersom de har begynt med injekson går de ikke tilbake til piller. Det er også usansynelig at du skulle begynne å prøve å knuse de harde rutene. det hender at rømningsforsøk forekommer men ikke på låste ruter. Dette må ha vært en attention-seeker eller noe, men sant er det ikke.
Vis hele sitatet...
Var ute etter 2,5 mnd, skulle da fortsette på medisiner. Gjorde ikke dette, da jeg sluttet å ta dem.

Var manisk i 2 mnd, men kun 1,5 uke ute i det fri før jeg ble tvangsinnlagt.

Jeg kan faktisk kun huske første injeksjon og beltelegging, men når jeg leste i journalen så skjedde dette 4 ganger på fem dager (fra dag to).

Injeksjon var fordi jeg ikke tok tabletter, når jeg tok de, så slapp jeg injeksjoner (og belter).

Usannsynlig at jeg skulle prøve å knuse ruter? Trodde det var vanlig glass, derfor jeg prøvde det.
Sitat av loophole Vis innlegg
Var ute etter 2,5 mnd, skulle da fortsette på medisiner. Gjorde ikke dette, da jeg sluttet å ta dem.

Var manisk i 2 mnd, men kun 1,5 uke ute i det fri før jeg ble tvangsinnlagt.

Jeg kan faktisk kun huske første injeksjon og beltelegging, men når jeg leste i journalen så skjedde dette 4 ganger på fem dager (fra dag to).

Injeksjon var fordi jeg ikke tok tabletter, når jeg tok de, så slapp jeg injeksjoner (og belter).

Usannsynlig at jeg skulle prøve å knuse ruter? Trodde det var vanlig glass, derfor jeg prøvde det.
Vis hele sitatet...
Hvis de har satt deg på tvang så er du på tvang. Da går du ikke over til vanlige piller igjen. Da får du depot en gang i måneden og de tar blodprøver for å sjekke konsentrasjonen. Det er ikke sånn at det etter et tvansvedtak leverer deg noen piller som du kan vurdere om du skal ta selv. Du finner veldig fort ut at rutene er uknuselige, så det blir bare for dumt. Er du intelligent nok til å skrive er du intelligent nok til det også.
Det er ikke sånn at du kan gå fram og tilbake på dette med tabletter og "injeksjoner" slik du skriver, som om dette var et kaos. Har du først vist at du ikke tar en medisin i pilleform, så overfører de deg på tvang. Da får du en injeksjon som varer i 30 dager. Da kan ikke du begynne å ta piller igjen. 2,5 måned er ingenting i psykiatri tid.
Dette er bullshit.

Det er heller ikke sånn at de bruker belteseng til å sette injeksjon.
Sist endret av opus221014; 20. august 2017 kl. 13:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Sitat av opus221014 Vis innlegg
Hvis de har satt deg på tvang så er du på tvang. Da går du ikke over til vanlige piller igjen. Da får du depot en gang i måneden og de tar blodprøver for å sjekke konsentrasjonen. Det er ikke sånn at det etter et tvansvedtak leverer deg noen piller som du kan vurdere om du skal ta selv. Du finner veldig fort ut at rutene er uknuselige, så det blir bare for dumt. Er du intelligent nok til å skrive er du intelligent nok til det også.
Det er ikke sånn at du kan gå fram og tilbake på dette med tabletter og "injeksjoner" slik du skriver, som om dette var et kaos. Har du først vist at du ikke tar en medisin i pilleform, så overfører de deg på tvang. Da får du en injeksjon som varer i 30 dager. Da kan ikke du begynne å ta piller igjen. 2,5 måned er ingenting i psykiatri tid.
Dette er bullshit.

Det er heller ikke sånn at de bruker belteseng til å sette injeksjon.
Vis hele sitatet...
Vet av disse langtidsvirkende medisinene, men jeg tok pillene etter de første dagene med beltelegging og injeksjoner. Greia er at jeg de første dagene motsatte meg, før jeg så ga opp. Prøvde fortsatt å argumentere meg ut, noe som ikke funket. Begynte så å lure meg unna medisiner ved å gjemme de under tunga. Som jeg så sa til personale en helg, slapp da å ta medisiner den helga siden jeg nektet. På søndagskvelden kom vaktlegen, og hun sa jeg måtte ta de, eller få injeksjoner. Var her jeg ga opp å argumentere meg ut. De begynte så også å ta blodprøver for å sjekke om jeg tok medisinene mine.

Beltelegging var pga jeg prøvde å stikke av eller var utagerende. Og fikk da først tilbydd medisiner i pilleform, som jeg nektet å ta, utenom en halv valium. Da jeg drev og styrte i senga, og truet med å bite av meg fingrene i et forsøk på å slippe løs, var det som om jeg fikk injeksjonen for å bli satt ut. For å roe meg ned/få meg til å sove.

2,5 mnd var mer en nok for min del, siden jeg trossalt landet fra manien i løpet av innleggelsen. Jeg skjønte at jeg måtte gi inntrykk av at jeg skulle fortsette på medisiner etter at jeg kom ut også, så var samarbeidsvillig og utløste resepten på apoteket, men tok ikke medisiner. Sa til behandleren min etter noen uker at jeg hadde sluttet på medisinene.
Sitat av opus221014 Vis innlegg
Dette er bullshit.
Det er ingen som har blitt tvangsmedisinert og tvangsinnlagt som er ute av psykiatrien i løpet av 2,5 måneder. Dersom de har fattet et tvansvedtak om medisinering tar det minst 2 år før de tillater deg å prøve å gå av medisiner. og manisk i 1,5 uke?
Dette er bare kødd. Og en injeksjon av en medisin varer i 30 dager. det er ikke sånn at man får flere injeksjoner per dag. De begynner ikke med masse medisiner samtidig, de begynner gjerne med en får å se effekten. Dersom de har begynt med injekson går de ikke tilbake til piller. Det er også usansynelig at du skulle begynne å prøve å knuse de harde rutene. det hender at rømningsforsøk forekommer men ikke på låste ruter. Dette må ha vært en attention-seeker eller noe, men sant er det ikke.
Vis hele sitatet...
Er du helt sikker på at du er helt på nett selv ? Selvsagt kan noen være manisk over tid. Jeg liker ikke dine meninger og din måte ordlegge deg på heller. Du velger å degradere alle tvangdmedisinerte til ikke tenkende mennesker. Hvem som er mest attention-seeker her kan mildt sagt diskuteres..
Sitat av moonlord Vis innlegg
Er du helt sikker på at du er helt på nett selv ? Selvsagt kan noen være manisk over tid. Jeg liker ikke dine meninger og din måte ordlegge deg på heller. Du velger å degradere alle tvangdmedisinerte til ikke tenkende mennesker. Hvem som er mest attention-seeker her kan mildt sagt diskuteres..
Vis hele sitatet...
Excuse me? meninger? snakker vi om noe reelt her eller er du også fjern? Jeg har vært tvansmedisinert selv så jeg tror ikke du vet hva du prater om.

Sitat av loophole Vis innlegg
Vet av disse langtidsvirkende medisinene, men jeg tok pillene etter de første dagene med beltelegging og injeksjoner. Greia er at jeg de første dagene motsatte meg, før jeg så ga opp. Prøvde fortsatt å argumentere meg ut, noe som ikke funket. Begynte så å lure meg unna medisiner ved å gjemme de under tunga. Som jeg så sa til personale en helg, slapp da å ta medisiner den helga siden jeg nektet. På søndagskvelden kom vaktlegen, og hun sa jeg måtte ta de, eller få injeksjoner. Var her jeg ga opp å argumentere meg ut. De begynte så også å ta blodprøver for å sjekke om jeg tok medisinene mine.

Beltelegging var pga jeg prøvde å stikke av eller var utagerende. Og fikk da først tilbydd medisiner i pilleform, som jeg nektet å ta, utenom en halv valium. Da jeg drev og styrte i senga, og truet med å bite av meg fingrene i et forsøk på å slippe løs, var det som om jeg fikk injeksjonen for å bli satt ut. For å roe meg ned/få meg til å sove.

2,5 mnd var mer en nok for min del, siden jeg trossalt landet fra manien i løpet av innleggelsen. Jeg skjønte at jeg måtte gi inntrykk av at jeg skulle fortsette på medisiner etter at jeg kom ut også, så var samarbeidsvillig og utløste resepten på apoteket, men tok ikke medisiner. Sa til behandleren min etter noen uker at jeg hadde sluttet på medisinene.
Vis hele sitatet...
Apoteket? etter tvangsvedtak? Dette blir bare enda dummere. Du framstiller det hele som meget kaotisk og jeg tror ikke du har noen peiling på psykiatri og hvordan de oppererer i det hele tatt. I rest my case. Tror jeg er ferdig her. Og som jeg har sagt tidligere, er du satt på tvang kan du ikke bare si at du skal ha piller. Da får du en månedlig injeksjon eller så kommer politiet og henter deg. Det er autorisert helsepersonel som setter slike injeksjoner. Dette gidder jeg ikke diskutere. Dere får holde på om dere vil, om dere setter lit til denne karen så får dere gjøre det.
Sist endret av opus221014; 20. august 2017 kl. 16:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg er muligens fjern, men jeg ser alle iallefall flere nyanser en deg. Har ikke blitt brukt tvang på men har truffet mange bipolare (er det selv..) Som har andre opplevelser enn deg. Jeg velger iallefall å høre på dem noe er helt sikkert virkelighetsfjernt men neppe alt. At noen må tvinges ligger i samfunnets natur. At det ikke skal være lov å ha meninger om det. Og selvsagt vil det føles svært vanskelig for mange. Noen opplever nok mye kaos i ettertid også.. Noe som ikke akkurat hjelper eventuelle psykoser. Om du ikke gidder mer er det helt greit, du bidrar veldig lite uansett. Ikke et forsøk på å lese bak linjene engang. Jeg finner det lite intelligent.
Sitat av moonlord Vis innlegg
Jeg er muligens fjern, men jeg ser alle iallefall flere nyanser en deg. Har ikke blitt brukt tvang på men har truffet mange bipolare (er det selv..) Som har andre opplevelser enn deg. Jeg velger iallefall å høre på dem noe er helt sikkert virkelighetsfjernt men neppe alt. At noen må tvinges ligger i samfunnets natur. At det ikke skal være lov å ha meninger om det. Og selvsagt vil det føles svært vanskelig for mange. Noen opplever nok mye kaos i ettertid også.. Noe som ikke akkurat hjelper eventuelle psykoser. Om du ikke gidder mer er det helt greit, du bidrar veldig lite uansett. Ikke et forsøk på å lese bak linjene engang. Jeg finner det lite intelligent.
Vis hele sitatet...
Kan du bestride sakens kjerne eller er du bare ute etter å attakere meg? Jeg har poengtert ubestridelige fakta for at denne historien er løgn. Alt bablet ditt vet jeg ikke noe om, men godt at du vet å gjøre ting personlig.
Nei det har du ikke, i bestefall enkelte deler. Om du tar det som et angrep at jeg prøver å forstå er greit nok. Dessuten er jeg også autorisert helsepersonell selv, så jeg kan se dette fra begge sider om du absolutt må hakke på min person.
Sitat av moonlord Vis innlegg
Nei det har du ikke, i bestefall enkelte deler. Om du tar det som et angrep at jeg prøver å forstå er greit nok. Dessuten er jeg også autorisert helsepersonell selv, så jeg kan se dette fra begge sider om du absolutt må hakke på min person.
Vis hele sitatet...
flotte greier

Sitat av moonlord Vis innlegg
Nei det har du ikke, i bestefall enkelte deler. Om du tar det som et angrep at jeg prøver å forstå er greit nok. Dessuten er jeg også autorisert helsepersonell selv, så jeg kan se dette fra begge sider om du absolutt må hakke på min person.
Vis hele sitatet...
godt at du er både bipolar og autorisert helsepersonell

Sitat av moonlord Vis innlegg
Jeg er muligens fjern, men jeg ser alle iallefall flere nyanser en deg. Har ikke blitt brukt tvang på men har truffet mange bipolare (er det selv..) Som har andre opplevelser enn deg. Jeg velger iallefall å høre på dem noe er helt sikkert virkelighetsfjernt men neppe alt. At noen må tvinges ligger i samfunnets natur. At det ikke skal være lov å ha meninger om det. Og selvsagt vil det føles svært vanskelig for mange. Noen opplever nok mye kaos i ettertid også.. Noe som ikke akkurat hjelper eventuelle psykoser. Om du ikke gidder mer er det helt greit, du bidrar veldig lite uansett. Ikke et forsøk på å lese bak linjene engang. Jeg finner det lite intelligent.
Vis hele sitatet...
eneste nyansen min er at dette er løgn
Sist endret av opus221014; 20. august 2017 kl. 16:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det var svært nyansert :-)
Sitat av moonlord Vis innlegg
Det var svært nyansert :-)
Vis hele sitatet...
ja ganske relevant skulle jeg tro

Sitat av loophole Vis innlegg
Vet av disse langtidsvirkende medisinene, men jeg tok pillene etter de første dagene med beltelegging og injeksjoner. Greia er at jeg de første dagene motsatte meg, før jeg så ga opp. Prøvde fortsatt å argumentere meg ut, noe som ikke funket. Begynte så å lure meg unna medisiner ved å gjemme de under tunga. Som jeg så sa til personale en helg, slapp da å ta medisiner den helga siden jeg nektet. På søndagskvelden kom vaktlegen, og hun sa jeg måtte ta de, eller få injeksjoner. Var her jeg ga opp å argumentere meg ut. De begynte så også å ta blodprøver for å sjekke om jeg tok medisinene mine.

Beltelegging var pga jeg prøvde å stikke av eller var utagerende. Og fikk da først tilbydd medisiner i pilleform, som jeg nektet å ta, utenom en halv valium. Da jeg drev og styrte i senga, og truet med å bite av meg fingrene i et forsøk på å slippe løs, var det som om jeg fikk injeksjonen for å bli satt ut. For å roe meg ned/få meg til å sove.

2,5 mnd var mer en nok for min del, siden jeg trossalt landet fra manien i løpet av innleggelsen. Jeg skjønte at jeg måtte gi inntrykk av at jeg skulle fortsette på medisiner etter at jeg kom ut også, så var samarbeidsvillig og utløste resepten på apoteket, men tok ikke medisiner. Sa til behandleren min etter noen uker at jeg hadde sluttet på medisinene.
Vis hele sitatet...
det er som regel ikke søndagskveld lege..
Sist endret av opus221014; 20. august 2017 kl. 17:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av opus221014 Vis innlegg
eneste nyansen min er at dette er løgn
Vis hele sitatet...
Og du baserer det på kva?

Det er ikkje gitt at alle blir handsama identisk i helsevesenet. Tvert imot bør jo pasienten følgjast opp på ein hensiktsmessig måte - og det kan variere frå person til person. Viare kan det jo åpenbart vere forskjellig praksis. Så nei, du har ikkje underbygd påstanden din. Du har påstått at det er løgn, men det er ikkje veldig overbevisande.
Dersom det er fattet en 3-3, som er tvangsinleggelse på lukket avdelig og en 4-4 som er tvangsmedisinering, så får du en injeksjon per medisin per måned. Det er ikke personalet som bestemmer dette og det dukker ikke opp leger som plutselig bestemmer ting. Det er ikke slik psykiatrien fungerer. Du ville få satt opp en time f.eks neste tirsdag med din lege på avdelingen, og i resten av denne tiden vandrer du innelåst i hallen. På denne timen vil det bli diskutert om du får lov til å få utgang etterhvert, og først evtuelt med personalet med følge og alarm med seg. Dersom alt går bra med ditt opphold på lukket avdeling, vil det etterhvert diskuteres overføring til åpen avdeling. Det er ikke uvanelig at enkelte etter en episode går flere måneder i disse hallene. På åpen avdeling er du nødt til å følge reglene ellers er det rett tilbake til lukket. Det er ikke snakk om noen tabletter i denne tiden. Tvangsmedisinering er gjerne noe som vurderes hver 6ete måned. Og komme av medisinering igjen kan være vanskelig. For enkelte er dette umulig, og forblir umulig. Det tar minst 2 år før det kan bli aktuelt å prøve dette. Du sier at du utøste resept på apoteket å psykofarma på apoteket? Anyway, etter opphold på åpen avdelig kan det bli aktuelt med bemannet bolig eller andre institusjoner/tiltak. Det er ikke uvanelig å være årevis på åpen avdeling. Enkelte forblir på disse stedene og ingenting skjer hverken raskt, eller greit. Uten om månedvis injekson kan det gies beroligende på lukket avdeling dersom det oppstår håndemeng, men dette er ikke medisin, det er mer som en taser i sprøyteform.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Og du baserer det på kva?

Det er ikkje gitt at alle blir handsama identisk i helsevesenet. Tvert imot bør jo pasienten følgjast opp på ein hensiktsmessig måte - og det kan variere frå person til person. Viare kan det jo åpenbart vere forskjellig praksis. Så nei, du har ikkje underbygd påstanden din. Du har påstått at det er løgn, men det er ikkje veldig overbevisande.
Vis hele sitatet...
Blant annet at det er selvinnlysende at du etter vedtak om tvangsmedisinering og tvangsinnleglse ikke tusler rundt på egen hånd uten vedtaket etter 2,5 måned. Tvangsvedtak fattes ikke for så kort tid, det er umulig. Er du i psykiatrien blir du gjerne der, spesielt etter noe så alvorlig.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Og du baserer det på kva?

Det er ikkje gitt at alle blir handsama identisk i helsevesenet. Tvert imot bør jo pasienten følgjast opp på ein hensiktsmessig måte - og det kan variere frå person til person. Viare kan det jo åpenbart vere forskjellig praksis. Så nei, du har ikkje underbygd påstanden din. Du har påstått at det er løgn, men det er ikkje veldig overbevisande.
Vis hele sitatet...
Tvang fungerer på samme måte overalt i Norge. Dette er nøye regulert blant annet med tanke på internasjonale lover og menneskerettigheter, og det har vært rettet mye kritikk mot sidekriteriet, som likestillings-og diskrimineringsombudet har sagt strider med menneskerettighetene. Det er ikke sånn at lover og regler og praksiser er forskjellige på forskjellige lokasjoner. Dette er regulert av stortinget og det er ingen som finner på ting.
Sist endret av opus221014; 20. august 2017 kl. 17:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.