Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 5116
Hei, eg skal begynne som lærling nå i sommer som dataelektroniker. Skal vere lærling i 1.5 år. Prøver å finne ut hvor mye eg får i lønn. Det eg har funnet er at start lønnen til ein fagarbeider er 333 300kr.

Første halvår: 45%
Andre halvår: 55%
Siste halvår: 80%

Det eg vil vite er om du skal dele 333 300 på 12 mnd eller på 18mnd ?
I alle andre lærling-grener skal du tjene en fagarbeider lønn på hele lærlingsperioden. Vanlig lærlingsperiode er 2 år, altså 24mnd. Så du skal nok dele det på 18mnd ja, ikke 12.
Trådstarter
2 0
okei, takk for svar
Men 333.300,- er vell en årslønn? Så om du ganger det med 1.5 så får du 499.950,- som er full lønn for en fagarbeider på 1.5 år. Derfra kan du dele det på 18 måneder. Da får du en månedslønn til en fagarbeider. Derfra finner du ut hvor mye du skal tjene med tanke på prosentene dine.

Kan virkelig ikke se for meg at en fagarbeider tjener 333.300,- på 1.5 år. Skyt meg om jeg tar feil
Her finner du alt du trenger å vite om det.

Kort og greit går det sånn her:
Opplæring i bedrift for 4,5 års fag
Lærling 5. halvår 86,96
Lærling 6. halvår 99,38
Lærling 7. halvår 111,81
Lærling 8. halvår 136,65
Lærling 9. halvår 186,35
Husk og at om bedriften ikke bruker tariff så trenger dem ikke å følge de eksemplene over her. De kan lønne seg nøyaktig det de ønsker.

Selv fikk jeg opplyst i kontrakten at jeg skulle stige i lønn etter 6 måneder. Startet med 5k i måneden med jobb ifra 8 til 16. Tenkte selvfølgelig at lønnen skulle stige betraktelig etter dette, men det gjorde den ikke... Har nå 7500kr i måneden (50kr timen +-). Men husk lønnen er ikke alt som teller. Er bare 2 år du skal være i lære.
Sitat av MasterOfNone Vis innlegg
Men 333.300,- er vell en årslønn? Så om du ganger det med 1.5 så får du 499.950,- som er full lønn for en fagarbeider på 1.5 år. Derfra kan du dele det på 18 måneder. Da får du en månedslønn til en fagarbeider. Derfra finner du ut hvor mye du skal tjene med tanke på prosentene dine.

Kan virkelig ikke se for meg at en fagarbeider tjener 333.300,- på 1.5 år. Skyt meg om jeg tar feil
Vis hele sitatet...

Normalt sett så skal man som lærling tjene 1 fagarbeiders årslønn i løpet av hele lærlingtiden( normalt 2 år)
Jeg hadde 3 år i lære pga bare 1 år på skole grunnkurs. Fikk da en årslønn delt på 3 år. Har jeg blitt lurt for ett par hundre tusen. Jobbet rundt 800timer med overtid i løpet av den perioden.
Sitat av MasterOfNone Vis innlegg
Men 333.300,- er vell en årslønn? Så om du ganger det med 1.5 så får du 499.950,- som er full lønn for en fagarbeider på 1.5 år. Derfra kan du dele det på 18 måneder. Da får du en månedslønn til en fagarbeider. Derfra finner du ut hvor mye du skal tjene med tanke på prosentene dine.

Kan virkelig ikke se for meg at en fagarbeider tjener 333.300,- på 1.5 år. Skyt meg om jeg tar feil
Vis hele sitatet...
Ja, men du skal få ett års fagarbeider lønn delt utover to årig lære.