Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 6020
Heisann! Jeg er en mann på 22 år som går på videregående. Fra min synspunkt jeg vil si at jeg er en god elev. Jeg møtter på rett tid til timene, jeg er fokusert på undervisning og får gode karakterer i fagene.

Jeg har røyket cannabis noen gang i fritiden min når jer var hjemme, og var aldri beruset i skoletiden. En dag blir jeg mistenkt av faglederen på skolen på grunn at jeg virket "sløv" i timene, og en god del av fravær som jeg hadde i den første trinn på grunn av en helt annet sak, som hadde ingenting å gjøre med hasj. Jeg har nylig funnet ut at skolen vil ikke tilatte meg å delta i noen visse timer, eller å ta noen visse eksamener og få karakter i dem før jeg viser til skolen med et negativt urinprøve.

Det som jeg lurer på er: Har skolen retten til å forhindre meg fra undervisning eller å ta eksamener på grunn av dette? Har skolen retten til å tvinge meg til å ta en urinprøve? Har jeg retten til å si nei og fortsette med undervisningen min? Hva er det som jeg må gjøre i denne situasjon?
Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med hva skolen har lov til eller ikke. Det får noen andre ta seg av.
Om jeg mener det er rett? Langt i fra! (men det er en helt annen sak)

Det jeg ville si egentlig var at det er større sannsynlighet at noen har tysta deg ut, enn at du virka litt sløv på skolen og ble misstenk for hasj helt sånn ut av det blå (med mindre du faktisk var fjern på skolen da) Er ikke uvanlig med sløve elever i timen på den alderen der, ihvertfall ikke nå rundt russe tider.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det er eit par ting som skurrer.

Kvifor går skulen til det steget å nekte deg eksamener? På VGS er det... ekstraordinært. Kva fag er det? Det er gjerne relevant her. For det andre. Kva er bakgrunnen for at du er fem år forsinka i utdanningsløpet? Er det fordi du har ombestemt deg, eller er det andre helserelaterte grunner? Det kan fort vere relevant...

Viare så er jo åpenbart utestenging eit av dei sterkaste tiltaka skulen har, og bør ha ei sakleg grunngjeving, men eg lukter at du ikkje har oppgitt ei spesielt nøktern eller rettferdig framstilling av saka di her.
Sist endret av vidarlo; 9. mai 2017 kl. 18:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
5 1
Fagen er transport og logistikk, og grunnen til at jeg er forsinket er fordi jeg var ikke bestemt om hvilken utdanning jeg ville ta. Nå har jeg bestemt meg, og vil fullføre utdanningen min. Jeg vil ikke bli trakassert av skolen om hva som jeg driver med i fritiden min, som har ingen påvirkning på læringsprosessen min.
Anonym bruker
"Sikker Klatremus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvis du har brukt hasj på skolen, eller vært ruset på skolen, vil det muligens være grunnlag for utvisning. Permanent utvisning høres imidlertid ut som en overreaksjon, hvis du ikke har fått advarsler først. En urinprøve vil ikke bevise noe om beruselse på skolen og de kan ikke utvise deg for ting du gjør på fritiden. De kan ikke kreve urinprøve. Du kan kontakte elevombudene eller klage til fylkesmannen hvis du får urimelige sanksjoner.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Lex47 Vis innlegg
Fagen er transport og logistikk, og grunnen til at jeg er forsinket er fordi jeg var ikke bestemt om hvilken utdanning jeg ville ta. Nå har jeg bestemt meg, og vil fullføre utdanningen min. Jeg vil ikke bli trakassert av skolen om hva som jeg driver med i fritiden min, som har ingen påvirkning på læringsprosessen min.
Vis hele sitatet...
Sjåførfag mao. Og du vert gjerne nekta å køyre lastebil, inntil du har demonstrert at du ikkje ruser deg?

Det er ein litt annan situasjon enn den du skildra, all den tid skulen ikkje har lov til å la nokon dei mistenkjer for å kunne vere rusa eller ha nedsette førarferdigheiter føre ein lastebil. Skadepotensialet er jo enormt.
Det kan ha noe med linja han går, transport og logistikk, hvis han skal ut som lærling her kan det være krav til edruelighet. Kan hende han må operere kraftige maskiner.

Så dropp jointed og ta en pisseprøve, verre er det ikke
Trådstarter
5 1
Hvis du har brukt hasj på skolen, eller vært ruset på skolen, vil det muligens være grunnlag for utvisning. Permanent utvisning høres imidlertid ut som en overreaksjon, hvis du ikke har fått advarsler først. En urinprøve vil ikke bevise noe om beruselse på skolen og de kan ikke utvise deg for ting du gjør på fritiden. De kan ikke kreve urinprøve. Du kan kontakte elevombudene eller klage til fylkesmannen hvis du får urimelige sanksjoner.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg har ikke røyket hasj eller vært fjærna på skolen. Hvis jeg skal klage til elevombudet eller fylkesmannen, hvordan skal jeg formulere saken min?
Sist endret av Lex47; 9. mai 2017 kl. 19:04.
Anonym bruker
"Sikker Klatremus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvis dette har med helsekrav til førerkort å gjøre, er det noe annet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Lex47 Vis innlegg
Nei, jeg har ikke røyket hasj eller vært fjærna på skolen. Hvis jeg skal klage til elevombudet eller fylkesmannen, hvordan skal jeg formulere saken min?
Vis hele sitatet...
Eg ville heilt ærleg gjort mitt ytterste for at fylkesmannen ikkje skal verte oppmerksomme på saka. For fylkesmannen kan utvilsomt nekte deg førerkort over tid. Realistisk sett bør du levere rein prøve til skulen, og få saka ut av verda...
Trådstarter
5 1
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvis dette har med helsekrav til førerkort å gjøre, er det noe annet.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner helsekravene, men det er ikke skolen som utsteder førerkortet mitt. Jeg var ikke den eineste i skolen som vært plaget av det. Det finnes flere elever som tar alt forkjellige fager som er i samme situasjon som meg.
Nei men du kan potensielt skade andre når du skal håndtere tyngre maskiner, transport og logistikk vil gi mange muligheter til dette. Og da er det skolens plikt å sørge for tryggheten til lærer, medelever og andre.

Så bare å bite tenne sammen pisse rent og etterpå klage hvis du er clean.
Anonym bruker
"Sikker Klatremus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Elevombudet er ikke en klageinstans, men du kan henvende deg dit for å få råd. Det du eventuelt bør spørre om er hvilken konkrete lovhjemmel skolen har for å kreve urinprøve. Dette er noe skolen også bør kunne svare på.
Har du et oppegående forhold til cannabis skal det ikke ta deg lange tiden avlevere en ren prøve.

Har du et misbruk blir nok saken en smule verre. Mtp. det du driver utdanner deg til, så håper jeg at du har tatt det rolig.
Sist endret av ImnotEmo.; 9. mai 2017 kl. 21:11.
De fleste om ikke alle skoler har følgende eller lignende i reglene sine:

Bruk og besittelse av narkotiske stoffer er totalt forbudt mens du er elev hos oss. (Gjelder også i skoleferier)
Dette er ifølge norsk lov.
Ved mistanke om rusmiddelbruk vil skolen kreve urinprøve.
Brudd på regelen vil få konsekvenser.
Vis hele sitatet...
De kan ikke tvinge deg til og ta den, men du kan faktisk bli utvist frem til du tar den eller kastet ut av skolen.
Anonym bruker
"Sikker Klatremus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Slæsken Vis innlegg
De fleste om ikke alle skoler har følgende eller lignende i reglene sine:



De kan ikke tvinge deg til og ta den, men du kan faktisk bli utvist frem til du tar den eller kastet ut av skolen.
Vis hele sitatet...
Det er mulig noen private skoler har slike regler, men offentlige videregående skoler kan ikke kaste ut noen for bruk av narkotika på fritiden, og de kan heller ikke kreve urinprøve. Utdannelse er en rettighet her i landet.
Jeg skulle like å se en vanlig videregående skole som har slike ordensregler.
Sist endret av Dali; 9. mai 2017 kl. 23:04.
Trådstarter
5 1
Her er skolens regler om narkotika/rusbruk:

"Det er ikke tillatt for noen å røyke, bruke e-sigarett, snus eller alkohol, bruke og/eller være i
besittelse av andre rusmidler på skolens områder og andre steder der skolen driver
opplæring. Elevene skal være tobakksfrie i skoletiden, uavhengig av sted. Det er heller ikke
tillatt å møte påvirket av rusmidler på skolen."

Jeg har ikke brudd regelen, og kan ikke være straffet for en regel som jeg har ikke brudd. Jeg har aldri vært i påvirket stand på skolen, eller røyket noe på området.

Sitat av Slæsken Vis innlegg
De kan ikke tvinge deg til og ta den, men du kan faktisk bli utvist frem til du tar den eller kastet ut av skolen.
Vis hele sitatet...
https://www.datatilsynet.no/Sektor/S...ar/#rustesting
Sist endret av Lex47; 9. mai 2017 kl. 23:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Fri Knølhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Så, bestrid deres krav? Henvis til regelen og krev konkrete bevis på at du har vært ruset på skolens områder. uskyldig til det motsatte er bevist er hovedregelen du må gå etter. Jeg ville uansett droppa jointen en god stund, i tilfelle de trekker inn politi eller lignende, slik at du er ren når du eventuelt blir tvunget til å ta en urinprøve for å få førerkort eller lignende.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Norsk lov gjeld sjølsagt i tillegg til det du siterer, og skulen har ei plikt til å ikkje la deg føre motorvogn om dei mistenker du er rusa. Det ser ut til at du plukker dei svara du liker, og overser andre ting...

Kort sagt bør du neppe gjere fylkesmannen merksam på at du er mistenkt for narkotikabruk samtidig som du forsøker å ta lappen. Fylkesmannen har mogelegheit til å krevje reine prøver over tid om dei ynskjer.
Røyker du fjoner daglig påvirker det hvordan du beter deg på skolen til vanlig. Patter du på pipa ofte, eller ikke?

Røyker du sjeldent, så ser jeg ikke helt stresset med at du avlegger en urinprøve. Du skal tross alt føre tunge kjøretøy/yrkessjåfør etter endt utdanning. Kan tenke meg til at de er litt ekstra påpasselige på akkurat den konkrete linja du går.