Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2837
Hei!
Har akkurat fått tak i en Raspberry Pi 2 B, og installert Ubuntu MATE på den. Har koblet til en 1TB HDD via USB og satt opp en Samba-server for at familien kan kunne lagre familiebilder på den.
(Har tenkt å bytte ut Rasperryn med Banana PI etterhver, men det er en annen historie).

Nå er det sånn at jeg studerer et annet sted i landet, og vil gjerne ha muligheten til å legge inn og se familiebildene herfra. Evt, vedlikehold av serveren osv. Er dette mulig?
Vet dere om noe annet gøy som kan gjøres med serveren? Kanskje en skyløsning for automatisk backup osv? Kom med innspill!

PS: Jeg er ikke superflink med ubuntu og servere og sånn, men jeg pleier å gi Google en sjanse.
Kjapt og rett frem. Vips så har du NAS, med samba. portforwarding og du har adgang utenfra hjemmenettverk.

https://www.youtube.com/watch?v=WXKkqDZi5jc


Om du har mange brukere samtidig så vurder om du kan ta deg råd til hvassere hardware.
Sist endret av frtoretang; 3. januar 2016 kl. 23:31.
Skal du ha tilgang til den fra internett ville jeg satt opp en vpn løsning. Da får du tilgang til alt på nettet ditt som om du har vært hjemme. Men husk at det kan være noe tregt om du ikke har en del opplastingshastighet, som på dsl.
Du får frigjort en del ressurser på den ved å installere en linux uten GUI, da vil ssh være metoden å administrere den på.
Regner med at portforwarding med samba ikke er helt trygt? Kan prøve å få ordna en VPN løsning, hvis jeg skjønner noe av det.
Sitat av nikkibever Vis innlegg
Regner med at portforwarding med samba ikke er helt trygt? Kan prøve å få ordna en VPN løsning, hvis jeg skjønner noe av det.
Vis hele sitatet...
Jo mindre portforwarding jo bedre. OpenVPN er ikke vanskelig å sette opp.
ownCloud kan kanskje være noe.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
OwnCloud virket litt slumt etter min mening. Spesielt Windows-klienten var helt på bærtur. Jeg bruker selv Bittorrent Sync, og relativt fornøyd med det.
Du trenger då ikkje VPN, bruk SSH, så lager du tunnel med SSH. Enkelt og sikkert.

https://www.simonholywell.com/post/2...er-ssh-tunnel/
Sitat av robhol Vis innlegg
OwnCloud virket litt slumt etter min mening. Spesielt Windows-klienten var helt på bærtur. Jeg bruker selv Bittorrent Sync, og relativt fornøyd med det.
Vis hele sitatet...
OK. Jeg bruker ikke Windows, så kjenner ikke til hvordan Windows-klienten til Owncloud er.
Klientene er ikke problemet, mangelen på delta-updates er. Det sagt så er klientene ganske kjipe de også. Og web-grensesnittet er helt på bærtur. Makan til klønete brukerhåndtering skal du lete lenge etter.