Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 748
Hei. Jeg vet at dette er litt på kanten og grensen til ulovlig, men tror og mener at mange gjør dette. Jeg vil ikke snylte, men å ha studielån har den laveste renten man kan ha

Akkurat nå går jeg på AAP. Hvis jeg vil studere noe annet får jeg mest sannsynlig både AAP og studielån. Nå er jeg over 30 og kan motta det ekstra lånet/stipendet. Vet ikke om det gjelder når man går på AAP i tillegg da. I så fall vil man jo motta AAP + 16 000 (Begge studielån/stipend). Det er jo bedre enn hva jeg tjener i vanlig jobb.

Jeg må ha en reserveløsning hvis jeg ikke får meg jobb snart. Jeg vil jobbe da jeg er blitt nesten frisk og jeg er dyktig - men jeg har ikke noen spesielt gode referanser... SÅ det kan ødelegge veldig for meg. Jeg har litt lyst å studere noe nytt, men jeg kommer ikke inn på noe jeg kunne tenke meg å prøve uten å måtte ta en annen matte. Det blir nok bare med tanken.

Jeg har allerede en bachelor, men det er noen år siden jeg var ferdig.

Hvis man kommer inn på en bachelor/årsstudium som ikke har eksamen til jul. Holder det bare å betale semesteravgiften til skolen? Så blir dette automatisk sendt til lånekassen, evt et bldebevis. Jeg synes å huske at jeg fikk utbetalt storlånet/stipendet ganske fort etter betalt semesteravgift, tidlig i august lenge før skolestart som var sent i August.

Kan jeg da bar ikke møte opp på studiet uten å si at man ikke vil/har slutter å da motta studielån hele semesteret, evt hele året?? Hvis det f.eks ikke er eksamen til jul.
Så når semesteret er over/evt etter noen måneder at man har sluttet? Da blir jo det bare gjort om til studielån uten stipend da.

Det er jo lavere rente enn alle andre lån så det gjør jo ingenting

Jeg vet dette er tvilsomt, men jeg ble alvorlig syk og trodde jeg skulle dø så tok jeg opp masse forbrukslån og levde som om mine siste dag var kommet. Det ble noe krøll med jobben så jeg sa opp.

Etter 1 års tid så virket behandlingen jeg fikk, og jeg er erklært frisk selv om man kan få tilbakefall. Så nå må jeg rydde opp i alt kaoset jeg lagde, fordi jeg skal jo leve likevel.

Oppsummering: Kan man "Late" som man studerer i noen mnd, evt et helt semester for så å si at man slutter?

Jeg kan ikke huske at lånekassen krevde dokumentasjon på fysisk oppmøte første skoledag. Men hvis det kreves kan jeg jo gjøre det selvsagt.

Jeg føler meg slem når jeg skriver dette.
morkakespisende
Jeg er 99% sikker på at det ikke er mulig å motta både penger fra NAV (Enten det er AAP eller sos eller uansett) og studielån samtidig. Dette er vel en av feltene man må fylle ut når man søker om studielån, om jeg husker riktig. Nå er det hvertfall 3-4 år siden jeg selv søkte om noe sånt, da. Hvis noen vet bedre, må de gjerne opplyse meg/oss.
Ingen som nekter deg lån fra lånekassen selv om man er på AAP, det går på inntekten du har. Har du over nivået Lånekassen har satt vil alt bli lån og ikke 40% bli stipend man får ved bestått alle eksamener man har.
Må si planen din er dårlig måte å rydde opp i økonomien slik du tenker, du må betale semeteravgift og melde deg opp til lærerstedet. Mange studier krever også oppmøte som kan da bli utfording.

Anbefaler deg sterkt å rydde opp på en annen måte enn å ta mer gjeld som vil gjøre det enda verre for deg