Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 785
hei, jeg har en hifi forsterker hjemme som suser i høyre kanal, susinger er konstant og hverken øker eller minsker etter som jeg skrur opp eller ned og susingen kommer ikke pga emc fra strømkabler eller lignende, det er internt og med denne infoen lurer jeg på hva dere tror dette kommer av?
Hvis du ikke er kyndig på elektronikk er der nok service eller kassering som gjelder.

Er den gammel?
Kan være defekt transistor eller annet relatert til kanalen. Sikker på at det er forsterkeren og ikke høyttaler? Kan enkelt sjekkes ved å bytte om på høyttalerne
En høyttaler kan ikke generere støy.
Jeg har mest tro på at det er feil på jordinga på den kanalen. Brudd på en ledning feks. Siden volumet ikke endrer seg, er feilen mest sansynlig på effektforsterkeren eller mellom den og forforsterkeren. De to er ofte på hvert sitt kretskort med ledninger imellom.

Sitat av Dough Vis innlegg
En høyttaler kan ikke generere støy.
Vis hele sitatet...
Det finnes aktive høyttalere.
Sist endret av ivar_oslo; 2. februar 2023 kl. 16:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg

Det finnes aktive høyttalere.
Vis hele sitatet...
No shit. Bare ikke i kombinasjon med en forsterker med mindre du er blant de mindre begavede i samfunnet. Da bruker man i tilfelle bare en forforsterker. TS kan selvfølgelig ha skrevet feil men jeg kan bare forholde meg til informasjonen gitt av TS som er en forsterker.

Jeg tipper transistor eller kondensator på utgangen. Uten kunnskap blir det å bytte komponenter etter elimineringsmetoden eller å overlate den til et serviceverksted.
Sitat av Dough Vis innlegg
Hvis du ikke er kyndig på elektronikk er der nok service eller kassering som gjelder.

Er den gammel?
Vis hele sitatet...
den er 10-15 år gammel, stor tung (30kg) dual mono sak med rør i forforsterker delen så det er verd å legge noen kroner i å prøve å fikse den, jeg har grunnleggende elektronompetanse men det er selve elimineringsprosessen jeg er usikker på da jeg ikke vet hvordan jeg skal måle de forskjellige komponentene, skrudde den opp i dag å alt så fint ut, ingen svetting eller buling på kondensatorene på effektforsterkerdelen, så heller ingen svimerker rundt transistorene, jordfeil blir også nevnt, kan jeg da måle i pluggen bak forsterkeren og over til chassi?
Første jeg ville prøvd er å se om du får jordet den terminalen. For om det skjer uten noe annet tilkoplet enn høyttalerne så kan det være dårlig jording
Sitat av Dough Vis innlegg
No shit. Bare ikke i kombinasjon med en forsterker med mindre du er blant de mindre begavede i samfunnet. Da bruker man i tilfelle bare en forforsterker. TS kan selvfølgelig ha skrevet feil men jeg kan bare forholde meg til informasjonen gitt av TS som er en forsterker.

Jeg tipper transistor eller kondensator på utgangen. Uten kunnskap blir det å bytte komponenter etter elimineringsmetoden eller å overlate den til et serviceverksted.
Vis hele sitatet...
Du har helt rett i det. Jeg bare nevnte at det finnes.
Sitat av 420master Vis innlegg
Første jeg ville prøvd er å se om du får jordet den terminalen. For om det skjer uten noe annet tilkoplet enn høyttalerne så kan det være dårlig jording
Vis hele sitatet...
takk for tips, jeg skal prøve å se hva jeg finner utav 👍