Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 665
Jeg har et prosjekt som jeg laget en webview app til Android.
Jeg har behov for å lage til ios også, men selvfølgelig må du ha en mac for å kompilere til ios

Jeg vet at du kan leie mac-er online, men jeg har aldri skrevet kode for ios før så jeg kan like godt kjøpe en macbook.

Men jeg har ikke lyst til å bruke for mye penger på det, så jeg vurderer å kjøpe brukt.
Hvor langt tilbake i modeller kan jeg gå før maskinvaren blir for seig?

Jeg har ikke veldig store krav til ytelse annet enn at den bør fungere fint til utvikling av enkle apper i xcode, og vanlig bruk som surfing (på nett, ikke vann), video, og den må kunne brukes uten lagging med minst én ekstern skjerm.
Min erfaring, som er noe begrenset, er at alle maskiner som er nye nok til at de fortsatt får MacOs-oppdateringer, helt fint klarer å kjøre Xcode og alt det andre du skriver. Iphone-simulatoren vil nok lagge litt, men jeg vet ikke om den kjører så godt på nye Mac-er heller.

I min forrige jobb måtte jeg bruker Xcode en gang i skuddåret og da hadde jeg en iMac fra 2014 tror jeg.
Sist endret av Judaz; 16. september 2022 kl. 01:04.
Jeg anbefaler å gå for Pro-modellen fremfor Air, selv om du kanskje ikke nødvendigvis trenger det.

Årsaken til det er at det er kjipt å i framtiden oppdage at du skulle ønske at du kjøpte Pro-modellen på grunn av at den har innebygd aktiv kjøling (vifte)

Air-modellen har ingen vifte, så den kjøles kun ned passivt (legg mac-en oppå noe kaldt for å overføre kulden inn til maskinen)

Hva som skjer hvis du ikke velger aktiv kjøling? Maskinen justerer sin egen ytelse for å ikke bli for varm. Det samme skjer jo selvfølgelig på Pro-modellen også hvis ikke vifta klarer å kjøle godt nok ned, men det er bedre enn Air-modellen uansett
Sist endret av FuckaArbeid; 16. september 2022 kl. 07:33.
Sitat av FuckaArbeid Vis innlegg
Jeg anbefaler å gå for Pro-modellen fremfor Air, selv om du kanskje ikke nødvendigvis trenger det.

Årsaken til det er at det er kjipt å i framtiden oppdage at du skulle ønske at du kjøpte Pro-modellen på grunn av at den har innebygd aktiv kjøling (vifte)

Air-modellen har ingen vifte, så den kjøles kun ned passivt (legg mac-en oppå noe kaldt for å overføre kulden inn til maskinen)

Hva som skjer hvis du ikke velger aktiv kjøling? Maskinen justerer sin egen ytelse for å ikke bli for varm. Det samme skjer jo selvfølgelig på Pro-modellen også hvis ikke vifta klarer å kjøle godt nok ned, men det er bedre enn Air-modellen uansett
Vis hele sitatet...
Takk for svar. Jeg vet veldig godt hva throttling er. Men jeg ser ikke hvordan det er relevant i mitt tilfelle?

Om du leser hva bruksområdet er så ser du at det mest sannsynlig ikke vil være et problem.
Såfremt xcode ikke krever et lite kraftverk for å kjøre.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Takk for svar. Jeg vet veldig godt hva throttling er. Men jeg ser ikke hvordan det er relevant i mitt tilfelle?

Om du leser hva bruksområdet er så ser du at det mest sannsynlig ikke vil være et problem.
Såfremt xcode ikke krever et lite kraftverk for å kjøre.
Vis hele sitatet...
Nei nei Mitt innlegg var mer ment som en anbefaling, fordi du aldri kan vite hva du bruker MAC-en til i framtiden. Om et år vil du plutselig bruke den til noe som krever enda mer enn det å kode. Og angrer på at du ikke valgte Pro, fordi du oppdager at throttling er et problem for det du bruker MAC-en til i framtiden

Det skjedde nemlig med meg!

Men sånn sett, ikke noe problem å bruke den billigste Air-modellen til dette her nei
Sist endret av FuckaArbeid; 16. september 2022 kl. 08:03.
Kjøp deg en Mac Mini. Koster 9000,-, og like bra hardware som laptop modellene.
Sitat av hurdur Vis innlegg
Kjøp deg en Mac Mini. Koster 9000,-, og like bra hardware som laptop modellene.
Vis hele sitatet...
Har du lest hva jeg skrev?
Hvis ja, så kan du gjerne utdype hvorfor jeg skal bruke 9k på en mac mini enn 5k på en brukt macbook air.

Sitat av Judaz Vis innlegg
Min erfaring, som er noe begrenset, er at alle maskiner som er nye nok til at de fortsatt får MacOs-oppdateringer, helt fint klarer å kjøre Xcode og alt det andre du skriver. Iphone-simulatoren vil nok lagge litt, men jeg vet ikke om den kjører så godt på nye Mac-er heller.

I min forrige jobb måtte jeg bruker Xcode en gang i skuddåret og da hadde jeg en iMac fra 2014 tror jeg.
Vis hele sitatet...
Så det koker egentlig ned til hvor lenge jeg ønsker oppdateringer?
Sist endret av random105675; 16. september 2022 kl. 10:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.