Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1812
Har 25 meter med 1.5JORDKABEL PFSP 2X1,5 pluss jord. Lagt langs veg/innkjørsel.nni sikringskap hadde eg tenkt å ha en 16A i skapet med jordfeilbr. Kan eg bare laske med 2,5 mm2 mellom den forrige sikringen I sikringskap eller må eg ha en sånn fordelingsskinne? Ingen hull fra sikringskap som går direkte til bod. Men det tar vegg i vegg med bod. Kan eg Borre gjennom muren og bare ligge kabel i rør til bryter, og derfra ligger eg pfsp og ut til lys? Håper dere skjønte . Lure litt på den fordelingen mellom sikringene. Vet det er sånn man skrur i . Men er ikke hjemme nå. Mwn når eg kommer hjem skal eg sjekke. Hva heter isåfall denne dingsen. 10 år siden eg gikk elkraft , så er litt rusten. Håper på svar

Fant ut at det heter samleskinne
Sist endret av druefjes; 25. juli 2022 kl. 23:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
1,5mm2 skal sikres med 10A, så sant du ikke har gjort beregninger ut fra hvor langt unna trafo du er og vet at kortslutningsstrømmen ikke blir for stor, og at kabelen har en forlegningsmåte som gjør at den tåler 16A.
Du kan bruke ledninger for å laske mellom 2 sikringer, men da er det en fordel om man har litt grøvre tverrsnitt, men så lenge du kun skal utvide med en kurs, skal det ikke være noe problem å bruke 2,5mm2
druefjes's Avatar
Trådstarter
Ok da setter eg inn ein 10 A der. Takker for hjelp.