Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1092
Har en prøve i morgen om sirkulasjonssystemet, respirasjon ig fordøyelsen i morgen. Har vært syk mye så har ikke vært noe særlig på skolen så har ikke fått med meg temaet på skolen noe særlig. Er relativt god på anatomi men har noen noe tips for å klare å huske det meste til i morgen?
Hjelper alltids å gjenta ting i form av å skape egne ord, egne tegninger og formuleringer.
Sitat av Idek13378 Vis innlegg
Har en prøve i morgen om sirkulasjonssystemet, respirasjon ig fordøyelsen i morgen. Har vært syk mye så har ikke vært noe særlig på skolen så har ikke fått med meg temaet på skolen noe særlig. Er relativt god på anatomi men har noen noe tips for å klare å huske det meste til i morgen?
Vis hele sitatet...
Samle sammen hovedinnholdet og begynn å skriv en historie (for hånd) som inkluderer fagkunnskapen du må lære deg.
Les boka og skriv av setning for setning.

F.eks. les en halv side også skriver du denne halve sida så nøye du får til.


Hvis du gjentar dette 20-30 ganger skal det visstnok hjelpe utrolig mye


Om du har tid til det det vet jeg ikke


Lykke til !
Sitat av Jerna Vis innlegg
Les boka og skriv av setning for setning.

F.eks. les en halv side også skriver du denne halve sida så nøye du får til.


Hvis du gjentar dette 20-30 ganger skal det visstnok hjelpe utrolig mye


Om du har tid til det det vet jeg ikke


Lykke til !
Vis hele sitatet...
Skrive ned alt man har lest?
20-30 ganger??
Dette er imorgen, ikke neste uke.

Først får du en oversikt over hvilken kapittel og avsnitt som er relevante til prøven din, dette burde du fått informasjon om. Deretter skumleser du over de relevante avsnittene for å få en oversikt.

Når dette er gjort så tar du og leser over en gang til, men denne gangen nøyere hvor du prøver å plukke ut hovededsensen i teksten. Skriv ned enkle stikkord etter hvert avsnitt, som kort og presist oppsummerer det viktigste fra avsnittet.

Om du har noen du bor med så kan du øve deg på å gjennfortelle det du har lest bare ved bruk av stikkordene dine, mens de følger med i teksten.
Dette kan du også gjøre aleine, men det medfører du må skumleste over igjen på egen hånd og sjekke om du har gjennomgått alt. Nå burde du ha en oversikt over det du eventuelt har minst kontroll på, denne informasjonen går du over en gang til og skriver nye/bedre stikkord, fremdeles kort og presist.

Rinse and repeat denne gjennomgangsprossessen til du føler det sitter.
Mitt tips er å følge ett tips, ikke alle du har fått til nå. Altså mitt tips +1

Lykke til!
Les sammendraget etter hvert kapittel i du skal ha prøve I. Dersom det er noe du ikke kan/forstår, så gå tilbake å les om det.

Kan også være lurt å skrive ned det du mener du må huske mange ganger, som nevnt i melding over her. Lykke til med prøven
Å ikke røyke den ekstremt klissete hasjen din du skrev om i går hvertfall

Jeg lærer best av å ta notater. Skrive mye, ikke bare stikkord.
Jeg kjøpte meg ei bok for litt sia og sliter med å huske det jeg har lest. Må lese samme setning mange ganger osv. Det som hjelper meg er å lese høyt og bruke litt egne ord.
Akkurat de emnene der egner seg veldig fint å tegne. Øv deg på å tegne en skjematisk oversikt over hvert av organsystemene og skriv piler med navn og hva som skjer hvor. Det vil gi deg en oversikt som gjør at du forstår det uten å nødvendigvis pugge så mye tekst.
Hadde kanskje hjulpet å skrive hvilket nivå du studerer på? Vgs? Universitet? Type utdanning?
Sitat av StellaWild Vis innlegg
Hadde kanskje hjulpet å skrive hvilket nivå du studerer på? Vgs? Universitet? Type utdanning?
Vis hele sitatet...
Tviler sterkt på at noen på universitetet har en prøve om respirasjonssystemet, sirkulasjonssystemet og fordøyelsessystemet. Høres ut som ungdomsskolen.
Sitat av *pi Vis innlegg
Tviler sterkt på at noen på universitetet har en prøve om respirasjonssystemet, sirkulasjonssystemet og fordøyelsessystemet. Høres ut som ungdomsskolen.
Vis hele sitatet...
Prøve og prøve, men disse har dette i pensum i hvertfall: Sykepleiere? Medisinstudenter? Vernepleiere? Ernæringsfysiologer.
VGS helsefag kanskje?
Sist endret av StellaWild; 21. mars 2023 kl. 22:14.
Jeg synes det å bruke flashcards er veldig hjelpsomt når man skal lære seg noe fort. Skriv et eventuelt spørsmål/tema på ene siden og forklar det på andre siden. Så liker jeg å lage tre bunker, en til de jeg kan, en til de jeg kan en del av og en haug til de jeg ikke klarer å huske noe av. Også går jeg igjennom kortene til jeg kann alle.
Trådstarter
Sitat av StellaWild Vis innlegg
Prøve og prøve, men disse har dette i pensum i hvertfall: Sykepleiere? Medisinstudenter? Vernepleiere? Ernæringsfysiologer.
VGS helsefag kanskje?
Vis hele sitatet...
Du er right on, hår helsefag.
Sist endret av Idek13378; 21. mars 2023 kl. 23:56. Grunn: Går*
Sitat av Idek13378 Vis innlegg
Har en prøve i morgen om sirkulasjonssystemet, respirasjon ig fordøyelsen i morgen. Har vært syk mye så har ikke vært noe særlig på skolen så har ikke fått med meg temaet på skolen noe særlig.
Vis hele sitatet...
Hvis du kommer dagen før en prøve å spør om hjelp, så tror jeg det er felles enighet her om at du er greit fu#ked.

Jeg regner med at du klarer å lese selvom du er syk, så ser ikke helt hvorfor det blir nevnt her.

At du spør freak om hjelp for VG1 fag er også ganske røde flagg i seg selv.

Mitt tips er å gjøre det på gamle måten. Møt opp på skolen. Ta notater fra foreleseren. Gjennomgå stikkordene/notatene etter forelesningen for repetisjon. Sistnevnte fikset meg en B i snitt på høyere utdannelse.

Sitat av Idek13378 Vis innlegg
har noen noe tips for å klare å huske det meste til i morgen?
Vis hele sitatet...
Poenget er ikke å huske det. Poenget er å lære det...
Sist endret av Superspurv; 22. mars 2023 kl. 11:52.
Trådstarter
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Hvis du kommer dagen før en prøve å spør om hjelp, så tror jeg det er felles enighet her om at du er greit fu#ked.

Jeg regner med at du klarer å lese selvom du er syk, så ser ikke helt hvorfor det blir nevnt her.

At du spør freak om hjelp for VG1 fag er også ganske røde flagg i seg selv.

Mitt tips er å gjøre det på gamle måten. Møt opp på skolen. Ta notater fra foreleseren. Gjennomgå stikkordene/notatene etter forelesningen for repetisjon. Sistnevnte fikset meg en B i snitt på høyere utdannelse.



Poenget er ikke å huske det. Poenget er å lære det...
Vis hele sitatet...
Syk som i innlagt på sykehus. Fikk utsatt prøven til mandag så er litt letta men setter pris på alle svarene jeg har fått. Skal prøve noen av de i dagene fremover

Sitat av Idek13378 Vis innlegg
Syk som i innlagt på sykehus. Fikk utsatt prøven til mandag så er litt letta men setter pris på alle svarene jeg har fått. Skal prøve noen av de i dagene fremover
Vis hele sitatet...
Helsefag er ikke lett og i denne prøven skal vi bruke korrekt fagspråk for de ulike delene av hjertet for eksempel. Er ikke akkurat ungdomsskole naturfag.
Sist endret av Idek13378; 22. mars 2023 kl. 19:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.