Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 2230
Med soft drugs tenker jeg da i mitt hode kort og greit på stoffer som ikke er heroin/sterke opioider eller sterkere sentralstimulerende midler som amfetamin/kokain (untatt MDMA).

Regner ikke med korrekt bruk av forskrevne medisiner.

Nysgjerrig på om fler har tatt samme valget som meg, som da altså innebærer å holde seg til soft drugs i eksprimenteringen med bevisthetsendrende midler.

Sist endret av Penisskaft; 13. mars 2023 kl. 23:45.
Anonym bruker
"Slank Margyge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Samme her. Tør ikke prøve kokain, amfetamin, opiater, ikke noe for meg, selv om det selvsagt sikkert føles bra og har mye positivt ved seg. Men vet nok om de greiene til at jeg holder meg unna.
Kategoriserer egentlig ikke rusmidler. Alt til sitt bruk. Sterke opioider fungerer utmerket i visse sammenhenger, hvor f.eks cannabis er totalt uegnet. Alt handler om moderasjon.

Hva gjør et rusmiddel "soft"?
Sitat av SkammeligNykter Vis innlegg
Hva gjør et rusmiddel "soft"?
Vis hele sitatet...
Her er det enkelt og greit min definisjon, basert på observasjoner og synsing. Inspirert av Nederlands definisjon.
Anonym bruker
"Gul Fossegrim"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Synes ketamin ikke er en soft drug, men heller ikke hard drug.

Hva tenker du ts?

Kanskje alkohol kan kalles soft drug, ketamin hard drug, og kokain very hard drug?
Anonym bruker
"Fri Knølhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Samme her kun weed for min del
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Synes ketamin ikke er en soft drug, men heller ikke hard drug.

Hva tenker du ts?

Kanskje alkohol kan kalles soft drug, ketamin hard drug, og kokain very hard drug?
Vis hele sitatet...
Regner ketamin og alkohol som soft drugs.

Som skrevet: Stoffer som ikke er heroin/sterke opioider eller sterkere sentralstimulerende midler som amfetamin og kokain.

Kan jo godt bruke betegnelsen "tradisjonelle stoffer", da ting som f.eks. syntetiske cannabinoider eller 2-c-dragonbutterfly etc. er såppas ukjente at de er vanskelige å plassere.
Sist endret av Penisskaft; 14. mars 2023 kl. 01:15.
Anonym bruker
"Gul Fossegrim"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Penisskaft Vis innlegg
Regner ketamin og alkohol som soft drugs.
Vis hele sitatet...

2CB?

Personlig synes jeg den er soft men andre venner synes det er intenst..
Anonym bruker
"Redd Esel"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
For min del er vel speed og oxy softdrugs. Hasjen har blitt så proppet av THC at det bare gir et skummelt hodekjør, med mindre man er innrøyket. Mer hardt for meg.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
2CB?

Personlig synes jeg den er soft men andre venner synes det er intenst..
Vis hele sitatet...
2c-b, som er et ganske annerkjent stoff, regner jeg som soft.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
For min del er vel speed og oxy softdrugs. Hasjen har blitt så proppet av THC at det bare gir et skummelt hodekjør, med mindre man er innrøyket. Mer hardt for meg.
Vis hele sitatet...
Ok. Men for deg og andre med den oppfatningen så kaller jeg deg fortsatt en bruker av hard drugs.

Kan forøvrig være med på å kalle kokablader og kath for soft.

Kratom går også innunder soft da.
Sist endret av Penisskaft; 14. mars 2023 kl. 01:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har ikke tatt noe valg, har egentlig bare blitt til at preferansene har endret seg. Var glad i heroin og amf i tenåra men har holdt meg stort sett til bare weed med noen perioder der jeg har brukt psykedeliske stoffer etter jeg ble myndig.

Synes weed er det eneste som er digg over tid, det meste annet blir jeg enten gal av eller det knuller kroppen for hardt etter lange perioder til at jeg synes det er verdt det til tross for hvor digg det er.
dette blir virkelig opp til hver enkelt å tolke spør du meg, selv definerer jeg f,eks amfetamin som soft drug da det for meg er vanskelig å miste kontrollen på det, ellers er jo små doser flein og lsd såpass soft da man ikke skader kroppen eller utvikler avhengighet, ketamin og 2cb har jeg ikke prøvd enda så der kan jeg ikke uttale meg, hasj og weed er ikke min greie lengre da jeg må være i rette omgivelser for å få noe utav det, ellers spiser jeg valium her og der men det vil jeg absolutt kalle for hard drug da missbrukerpotensialet er skyhøyt samt at du kan risikere å gå rundt å tro du har hele kontrollen mens du er griserusa og får blackout i flere dager om du spiser mange nokk noe som er veldig lett å ende opp med å gjøre, alkohol sklir også rett inn under min definisjon av harddrugs, høyt missbrukerpotensiale samtidig som det er sosialt akseptert og en avhengighet som kommer snikende uten at du gjerne merker det
Sitat av Penisskaft Vis innlegg
Med soft drugs tenker jeg da i mitt hode kort og greit på stoffer som ikke er heroin/sterke opioider eller sterkere sentralstimulerende midler som amfetamin/kokain (untatt MDMA).


Vis hele sitatet...
Unnlot du nettop mdma for å ikke havne i den kategorien? Ville ikke kalt mdma soft
Anonym bruker
"Ond Svartrotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
du tror kanskje nå at mdma er soft drug , men om man bruker mdma over tid og i gradvis større doser vil du finne ut at det er faktisk et hard drug
Anonym bruker
"Varsom Lindorm"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvis du har tatt både soft drugs og hard drugs vet du godt at MDMA er et hard drug. MDMA kan fucke deg opp totalt fysisk og psykisk, det er et mye større potensiale for død og permanente skader ved MDMA enn det er ved mange andre rusmidler som går under kategorien hard drugs. Selv om MDMA i seg selv ikke er avhengighetsskapende på lik linje med opiater, så er det fortsatt et livsfarlig rusmiddel som burde defineres som hard drug kun pga. skade potensiale og hvor lite kunnskap de fleste har om det. Jeg har flere venner som misbrukte dette fordi dem ikke visste hva dem drev med, og noen av dem har blitt muligens permanent frityrstekt i hue. De er veldig åpne om at de har fått skader av det, men om dem er permanente vet vi ikke.

Min definisjon av hard drugs er om rusmiddelet kan drepe deg eller skade deg om man ikke bruker det ved ytterst forsiktighet. Hvorfor vil du definere dette som et soft drug? Er det fordi du vil glattbarbere din egen samvittighet om at du aldri har prøvd hard drugs?
Anonym bruker
"Varsom Lindorm"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Disse vennene mine som fikk skader misbrukte det i 2-3 uker med hyppig bruk. Kan nevne utallige hard drugs du kan misbruke som en gris i 2-3 uker uten at du mister gleden av å være et menneske og får permanente nerveskader, om du klarer slutte selvfølgelig.
Anonym bruker
"Arbeidende Bergnebb"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
MDMA er et av de tryggeste rusmidlene om du bare bruker det riktig. Folk som tar 0.5g hver helg er jo komplette retards. Så for idiotene som ikke gidder å lese seg opp så kan det oppleves som et "hard drug". For andre er det jo ikke verre enn cannabis.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
MDMA er et av de tryggeste rusmidlene om du bare bruker det riktig. Folk som tar 0.5g hver helg er jo komplette retards. Så for idiotene som ikke gidder å lese seg opp så kan det oppleves som et "hard drug". For andre er det jo ikke verre enn cannabis.
Vis hele sitatet...
Indeed, MDMA er et av de tryggeste, og derfor tror folk at det går så bra å bare kjøre på med enda mer..

Med tanke på hvor "vanlig" MDMA er i festivaler etc så er det at man sjeldent hører om dødsfall eller skader et testamente til hvor trygt det faktisk er.

Rull safe folkens, 125mg is the way. Aldri over 200mg. Helst verdener man ut i fra vekten sin: http://www.rollsafe.org
Anonym bruker
"Troende Behemoth"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg avstår omtrent fra alkohol men "nyter" det når det er sosiale sammenkomster siden ingenting annet er tillatt.
Ser på alkohol som et sterkt "drug" selv i moderasjon. Dette er kun ut i fra hvordan psyken og kroppen min reagerer på det.

Mine "guilty pleasure" er en pinex forte i ny og ne. Det er deilig å være smertefri, man sover godt av det og dagen etter så våkner jeg opp med et smil om munnen.
Og da er det snakk om 1 til 2 piller. Er tydeligvis veldig sensitiv og jeg er innenforstått med at opiater ikke er "soft drugs" men i de dosene jeg tar så synes jeg det. Og det er jævlig digg. Har prøvd alt som er opp igjennom tidene men har landet på at opiater som kodein er det som straffer meg minst og gir meg mest. OG jeg blir i tillegg veldig hyggelig og kjærlig til de rundt meg.

Hadde det vært lovlig så tror jeg at jeg kunne hatt et problem men det er en annen diskusjon
Anonym bruker
"Farlig Nebbhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Penisskaft Vis innlegg
Her er det enkelt og greit min definisjon, basert på observasjoner og synsing. Inspirert av Nederlands definisjon.
Vis hele sitatet...
Baser på observasjoner og synsing vil jeg si at Alkohol definitivt er et hard drug.

Ta en tur ut på byen på en lørdag og fortell meg at det er et soft drug.
Anonym bruker
"Varsom Lindorm"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
MDMA er et av de tryggeste rusmidlene om du bare bruker det riktig. Folk som tar 0.5g hver helg er jo komplette retards. Så for idiotene som ikke gidder å lese seg opp så kan det oppleves som et "hard drug". For andre er det jo ikke verre enn cannabis.
Vis hele sitatet...
Akkurat det jeg refererer til. Veldig snilt dop om du bruker det riktig, men det er ytterst få som begynner eksperimentere med MDMA som vet hva dem driver med. Kan ikke telle på 4 hender hvor mange jeg vet om som har tatt grisedoser med MDMA fordi den lokale pluggen får det inn og folk tror det bare er å kjøre benders på 3-4 dager med konsum fra en annen verden. MDMA er ikke problemet i seg selv, det er kunnskapen rundt det og hvor ekstremt harmfullt det er om man ikke har kunnskap.
Anonym bruker
"Varsom Lindorm"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Dette kan man si om mange rusmidler. Problemet er ikke som oftest dopet i seg selv, men folkene som tar det som ikke har brukt et eneste sekund på å lese seg opp og praktisere forsvarlige måter å ruse seg på. De bare kaster i seg og håper på det beste.
MDMA er vell alt annet en det jeg ville kalt ett soft drug, det er få ting som kan fucke deg såpass opp om du misbruker de, så selve definisjonen soft drug er helt meningsløs. Du kan bruke omtrent ALLE rusmidler på en måte som gjør at de blir «soft drugs».
Opioider er vell ansett som ett hard drug? Hvorfor? Fordi folk blir avhengige? For opioider i seg selv er ganske skånsomt mot både kroppen og psyken. Psykedelika og weed blir jo som russisk roulette i forhold, selv om de går under denne meningsløse definisjonen folk bruker for å rangere seg selv over folk som bruker andre substanser enn dem selv.
FRI HEROIN TIL FOLKET
Papaver Somniferum
Skinny's Avatar
Sitat av DrDeath Vis innlegg
MDMA er vell alt annet en det jeg ville kalt ett soft drug, det er få ting som kan fucke deg såpass opp om du misbruker de, så selve definisjonen soft drug er helt meningsløs. Du kan bruke omtrent ALLE rusmidler på en måte som gjør at de blir «soft drugs».
Opioider er vell ansett som ett hard drug? Hvorfor? Fordi folk blir avhengige? For opioider i seg selv er ganske skånsomt mot både kroppen og psyken. Psykedelika og weed blir jo som russisk roulette i forhold, selv om de går under denne meningsløse definisjonen folk bruker for å rangere seg selv over folk som bruker andre substanser enn dem selv.
FRI HEROIN TIL FOLKET
Vis hele sitatet...
Helt enig. Opiater er harde mtp avhengighet, granted, men bivirkningene er noe av de mildeste som finnes når det gjelder rusmidler. Opiater er knall mot avhengighet også, ironisk nok. LAR har skjønt dette og begynt å ta det i bruk mot bl.a. alkoholisme.
For meg er stoffer som kan fremtvinge psykose de hardeste stoffene, da dette ofte går utover flere enn bare deg selv, og ødelegger livet ditt fullstendig i tillegg.
Ville definert soft og hard drugs utifra hvor stor andel av brukerene som blir avhengig. Blir for dumt å sammenligne heroin og mdma når man tar en titt på antallet brukere som sliter med avhengighet etter bruk.
Sitat av Jorg Vis innlegg
Ville definert soft og hard drugs utifra hvor stor andel av brukerene som blir avhengig. Blir for dumt å sammenligne heroin og mdma når man tar en titt på antallet brukere som sliter med avhengighet etter bruk.
Vis hele sitatet...
Så da er tobakk/nikotin verstingen da eller?


For min del går linjene på hvor mye skade hver dose gir, mdma kommer ganske høyt opp på den lista, men rusen fra noen blottere er NOE av det villeste jeg har tatt frivillig
Sitat av 420master Vis innlegg
Så da er tobakk/nikotin verstingen da eller?


For min del går linjene på hvor mye skade hver dose gir, mdma kommer ganske høyt opp på den lista, men rusen fra noen blottere er NOE av det villeste jeg har tatt frivillig
Vis hele sitatet...
Hva er det villeste du har fått ufrivillig?
Soft drug = psykisk avhengig
Hard drug = fysisk avhengig
Og hvis man tegner et venndiagram så ser man fort at det blir litt overlappinger også.

Rart at ingen her bruker offisielle definisjoner, men istedet bruker sine egne følelser på å definere hva et soft- og harddrug er..

Sitat av 420master Vis innlegg
Så da er tobakk/nikotin verstingen da eller?


For min del går linjene på hvor mye skade hver dose gir, mdma kommer ganske høyt opp på den lista, men rusen fra noen blottere er NOE av det villeste jeg har tatt frivillig
Vis hele sitatet...
Ja, det er greit å definere det før man sammenlikner det som du sier.

Sammenlikner man en enkeltdose er ikke tobakk så veldig farlig, men jeg vil tippe at tobakk er det rusmiddelet folk flest dør av.

Sitat av Jorg Vis innlegg
Ville definert soft og hard drugs utifra hvor stor andel av brukerene som blir avhengig. Blir for dumt å sammenligne heroin og mdma når man tar en titt på antallet brukere som sliter med avhengighet etter bruk.
Vis hele sitatet...
Hvorfor ville du ikke brukt offisiell definisjon?
Sist endret av Superspurv; 14. mars 2023 kl. 18:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Soft drug = psykisk avhengig
Hard drug = fysisk avhengig
Vis hele sitatet...
Te, kaffe og snus er da harddrugs ifølge den offisielle definisjonen.

Det blir jo litt tullete, blir det ikke?
Sitat av DrDeath Vis innlegg
MDMA er vell alt annet en det jeg ville kalt ett soft drug, det er få ting som kan fucke deg såpass opp om du misbruker de, så selve definisjonen soft drug er helt meningsløs. Du kan bruke omtrent ALLE rusmidler på en måte som gjør at de blir «soft drugs».
Opioider er vell ansett som ett hard drug? Hvorfor? Fordi folk blir avhengige? For opioider i seg selv er ganske skånsomt mot både kroppen og psyken. Psykedelika og weed blir jo som russisk roulette i forhold, selv om de går under denne meningsløse definisjonen folk bruker for å rangere seg selv over folk som bruker andre substanser enn dem selv.
FRI HEROIN TIL FOLKET
Vis hele sitatet...
Jeg slet mer med å kutte avhengigheten til hasj enn oxy/hero faktisk.
Altså, det er jævlig, men plagene varer ikke i 1,5 mnd.
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Hva er det villeste du har fått ufrivillig?
Vis hele sitatet...
3 av 7 blottere som skulle være lsd viste seg å være 2ci :P den første jeg prøvde var vanlig syre, det var ikke de to neste
Anonym bruker
"Kvalm Sfinks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Drikker alt for mye til tider. Periodealkis. Hard drug det.

Ellers går det for det kun i bønne eller weed. Helst weed, men syntes det er litt pes og få tak i. (og dyrt?) Jeg bor bokstavelig talt 50meter fra broen på Grønland så det er veldig enkelt og kjøpe brunt fra fjortiss-pakkisene der. På hils med sikkert 30 av de.

Hatt noen år der det har gått endel kokain, mest fordi jeg hadde et par kompiser som var veeeldig glade i det. Dyrt, føkker hjerterrytmen og sover dårlig av det. Så kanskje koka en eller to ganger i året. Max.
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Te, kaffe og snus er da harddrugs ifølge den offisielle definisjonen.

Det blir jo litt tullete, blir det ikke?
Vis hele sitatet...
Nei det blir det ikke, fordi definisjonen virker ganske logisk for meg. Ja, du ser sikkert at koffein kan faktisk gi endel fysiske bivirkninger så koffein er et av de psykoaktive stoffene som er overlappet der.

Men du tenker kanskje ikke at nikotin ikke kan være et harddrug fordi det ikke ødelegger kroppen like mye som alkohol og heroin?
Sist endret av Superspurv; 15. mars 2023 kl. 17:42.
Kratom er mitt favoritt soft drug. Er liksom både beroligende og stimulerende, eneste er smaken heh. Gir en fantastisk effekt og det faktum at folk kan kutte opiater på det er jo helt rått.