Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 780
Hei freaks.
Lillebror sendte meg en melding om at den stasjonære PCen hans sliter med booting. Dette er meldingen jeg fikk fra han:

"Halla! Du, jeg sliter med denne stasjonære PCen igjen. I det siste har jeg ungått å slå den helt av da den tok 28 restarts forrige gang før den skrudde seg ordentlig på.

I dag var den sykt treig og tenkte å restarte den igjen etter ca en uke med bare dvalemodus om nettene. (Ikke den beste løsninga, men var ikke sikker på om den skulle skru seg på igjen...)
Noe den nå ikke gjør etter ca 100 restarts. Uten å overdrive..
Er jo på tide med ny PC snart siden den her er på 7ende året. Men tror du det er en spesifikk del som gjør at den ikke kan skrus på? Vifter og sånn starter, så er ikke sikker på hva det kan være, prøvd å støvblåse flere ganger og sjekka om ledninger sitter løst osv. Ikke skrudd den opp enda og sjekka kjølepasta. (Lette i hele leiligheten, men tror det er hos mamma) kan kanskje være noe der og en Windows reinstall igjen kan kanskje hjelpe.."

Da spurte jeg om status på GPU, for å utelukke det. Da fikk jeg svar:

" Ingenting skjer på skjermen og ikke på tastaturet. Tidligere om det kom lys på tastaturet så kom det lys på skjermen og PCen skrudde seg på. Tror kjøleviftene går, fant ikke noe løst tidligere. Men har litt lite peiling"

Kan det være hovedkort som begynner å takke for seg? PCen er ca 7 år gammel.
RAM er enkelt å teste.

https://www.howtogeek.com/260813/how...-for-problems/

Du har vel også noe diagnoseverktøy i BIOS.
Ta ut og sett inn igjen alle kort og plugger. Rengjør kjøleribber og vifter. Sjekk at viftene faktisk går. Oppdater BIOS.
Trådstarter
Takk, da begynner jeg med disse tingene når jeg får henta den.
Jeg lurer på hva han mener med at den "ikke skrus på", hvor er det det stopper opp?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
Skjermen forblir svart, får ikke opp noen bilder i det hele tatt. Ingen mulighet til å gå inn i BIOS eller noe. Hovedkortet Z170 pro gaming) lyser som vanlig og viste at den ene RAM brikka kan være defekt. Prøver å kjøre med bare en brikke (av 4), men fortsatt ingen forbedring. Har også testet onboard utganger til skjerm med både HDMI og DVI.