Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 856
Vet ikke om dette er riktig forum, men...

Jeg har en lader til rullestol beregnet for lithium-batteri. Den er kjøpt i USA, men går på norsk strøm. I dag kom det en rar lyd fra den når jeg slo den på, høres ut som det kan være vifta, for det er vel ingen andre bevegelige deler i en lader? Spørsmål 1 er: Kan vifta byttes ut? Er viftetype veldig spesifikk? Spørsmål 2: Hvis jeg kjøper en ny lader, er alle lithium.ladere like, altså samme kontakt, spenning, strømstyrke, eller må den være akkurat den samme som den jeg har? Tenkte å kjøpe en på feks Ebay, og slippe å lese alle specs.

Jeg vil hest ha en reserve lader før jeg begynner å mekke på den jeg har i tilfelle jeg greier å ødelegge den.

Noen som har tips?

Ps. Dette er privatkjøp, så Hjelpemiddelsentralen vil ikke hjelpe.
Vifta kan helt sikkert byttes. De kommer i diverse størrelser og ytelse, å finne en som passer bør ikke være en enorm jobb. Men start med en rengjøring, kan være noe boss som har kommet inn i den.

Lader er nok mer spesifikk. Det finnes riktignok flere typer lithium-batterier, men de fleste er svjv ganske like i lade-karakteristikk. Plugger vil sjelden passe og du bør velge en med samme strømstyrke.
Oppdatering: Det er helt umulig å åpne laderen og prøve å rense vifta. Den er skrudd sammen med spesial-skruer, sånn med 3 vinger. Apple-skrujern såvidt jeg forstår. Det gidder jeg ikke bruke tid eller penger på. Så jeg har nå bestillt en tilsvarende lader fra Amazon i Tyskland. Den er 29,4V og 2A akkurat som den jeg har, og samme batteristørrelsen er nevnt i beskrivelsen: 10 AH. Så får jeg se om reklamasjon til selger gir resultat, det tar bare litt for lang tid.

Det er XLR-kontakt, er ikke de ganske standard? Bør jeg sjekke polaritet?
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Oppdatering: Det er helt umulig å åpne laderen og prøve å rense vifta. Den er skrudd sammen med spesial-skruer, sånn med 3 vinger. Apple-skrujern såvidt jeg forstår. Det gidder jeg ikke bruke tid eller penger på. Så jeg har nå bestillt en tilsvarende lader fra Amazon i Tyskland. Den er 29,4V og 2A akkurat som den jeg har, og samme batteristørrelsen er nevnt i beskrivelsen: 10 AH. Så får jeg se om reklamasjon til selger gir resultat, det tar bare litt for lang tid.

Det er XLR-kontakt, er ikke de ganske standard? Bør jeg sjekke polaritet?
Vis hele sitatet...
Den skrutrekkern koster under hundrelappen på Kjell og company
Sist endret av Majao Gibensis; 19. desember 2022 kl. 11:36. Grunn: Skriveleif
Elkjøp har og iFixit sett som dekker alle mulige proprietære skruer til en 800 kr (da er du dekket resten av livet).. iFixit Manta bitssett med 112 bits 824 kr..
Hvilket merke har rullestolen? Har noen ladere da fruen har byttet stol/aggregat litt opp igjennom.
Jeg ville absolutt sjekket polariteten for sikkerhets skyld. Selv om pluggen er lik er det ingen standard som tvinger de til å koble likt.
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Elkjøp har og iFixit sett som dekker alle mulige proprietære skruer til en 800 kr (da er du dekket resten av livet).. iFixit Manta bitssett med 112 bits 824 kr..
Vis hele sitatet...
eller dette til 100kr
https://www.biltema.no/verktoy/handv...ler-2000016713