Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1080
Hei.

Noen som har kjennskap til om man kan få støtte til tannbehandling fra NAV dersom man har nok penger på sparekonto og mottar uføretrygd?

Det er snakk om en veldig høy tannlegeregning, på rundt 35000 kr. Det er ikke for kosmetisk behandling, jeg har bare dessverre mye problemer med tennene. Jeg har smerter og infeksjoner i nerve og rotspiss ulike steder, så det er ikke ting jeg kan vente lenge med heller.

Egentlig så trodde jeg at jeg ville kvalifisere for refusjon fra Helfo pga alvorlig psykisk sykdom, men tannlegen søkte ikke.

Hun sa at kriteriene for å få refusjon pga punkt 14 : 'sterkt nedsatt evne til egenomsorg' var veldig strenge fordi mange utnyttet seg av det punktet. Dette sa hun før å spørre om hva jeg hadde for av diagnoser, så det ga inntrykk for at ingenting jeg kunne si om helsen min ville ha betdning. I tillegg så vegrer jeg meg for å fortelle om diagnosene mine til andre helsepersonell enn psykiater og psykolog. Derfor sa jeg ingenting, men krysset av for psykisk sykdom og tørr munn på egenerklæringsskjemaet. I tillegg skrev jeg hva jeg brukte av medisiner.

Hun mente at de aller fleste fikk støtte fra NAV til høye tannlegeutgifter.

Jeg har 60 000 på en sparekonto pga etterbetaling da jeg fikk innvilget uføretrygd.

Vil jeg ikke få støtte pga pengene på sparekonto?

En annen ting jeg lurer på er dette:

Jeg har en ødelagt mobil og bør egentlig kjøpe ny. Folk hører meg ikke når jeg ringer dem, selv om mikrofonen fungerer fint ved stemmeopptak, skjermen er knust flere steder, den slår seg av av seg selv mens jeg bruker den, har ekstremt kort batteritid, låser seg og lagger ofte og er generelt treg. Jeg har mistet den i bakken og sølt væske på den flere ganger, så det har kanskje skadet noe. Jeg kan ikke så mye om mobiler dog.

Det jeg lurer på er om jeg bør kjøpe ny mobil før eller etter å ha søkt om sosialstønad.

Dersom jeg kjøper det etterpå så ser det ut som at jeg har mer penger tilgjengelig enn det jeg har. De fleste har behov for en telefon som fungerer, så jeg synes ikke det er et luksuskjøp.

Dersom jeg kjøper den rett før er jeg redd for at det kan se ut som at jeg forsøker å tømme kontoen min før å søka om støtte, eller at jeg bruker pengene uforsvarlig ettersom de ikke vet at det er pga ødelagt telefon.

Dersom du har noen erfaring med å søke om sosialstønad generelt eller spesifikt for tannlegeutgifter, så vil jeg gjerne motta råd angående disse tingene og evt. annet som er relevant for søknaden.

Takk på forhånd for råd.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Du har jo penger til tannlegen?
Hvis man tar medisiner som for eksempel gir munntørrhet så tror jeg at man skal få det dekket fordi det tærer på tennene. Når man søker sosialstønad så må man legge ved kontoutskrifter og ha 0 kroner på brukskonto og sparekonto. Tror ikke det er sosialstønad man søker om for å få dekket tannlege. Tror heller ikke at 60k på kontoen har noe å si. Tror også det er lettere å få dekket hvis man bor i bemannet bolig eller bor på institusjon. Kan du ikke høre med NAV direkte om dette? Var jo rart at tannlegen ikke søkte.
Eksen fikk så fort hun prøvde å få hjelp med det, selv har jeg ventet 10 år uten å få noe som helst hjelp av de.
Gi meg 10 000kr, og jeg skal ordne deg et sted i mitt hjemland, og hvor du kan få fikset alle tennene dine til underkant av 10 000 kr ..
Blir heroinavhengig og søk deg til LAR. Da ere gratis. Tuller seff men jeg ville bare påpeke dette til de som ikke vet. Ingen fortalte meg at man hadde rett til det
Hva faen? du har 60k på konto, og så skal staten og felleskapet betale for tannlegen din?
Nei, det blir for dumt. Betal tannlegen din, så har du 25k igjen på sparekonto til hva faen du vil, noe som er mer enn mange her i landet har, som faktisk er blakk.

Har du noen tilstander/sykdommer så gjør at du har krav på å få det dekket, så får du det dekket. Infoen må du sjøl gi fra deg, ellers får du ikke en dritt.
Har du ikke krav, så betal sjøl. du har jo penga.
Du høres rett og slett ut som en gnitalus.


Er ufør selv, tenna faller nesten ut av kjeften på meg, har ikke en krone på sparekonto, om jeg hadde hatt 60k på konto så hadde jeg fikset min egen kjeft sjøl.
Selv om man har penger på kontoen betyr ikke det automatisk at man ikke skal få det dekket. Det er mange ordninger som dekker ting uavhengig om man har penger på kontoen eller ei. Det TS må gjøre er å sjekke dette opp med DPS eller eventuelt NAV. Eventuelt få en legeerklæring på munntørrhet som kan gi redusert egenandel.