Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 576
Begynte å bruke denne dataen i sommer og den fungerte ganske bra til det jeg trengte den for. Nå, noen måneder senere er den blitt merkbart tregere og programmer krasjer og fryser oftere enn før.

Samtidig maser den om å oppdatere til siste versjon OSX. Burde jeg?

Er det eventuelt noen andre versjoner av OSX jeg burde gå for som vil fungere til min maskin?

Den brukes hovedsaklig til film og tv avspilling og streaming og noe lett bilde og videoredigering.
Mye av kræsjinga og frysinga kan skyldes at apper ikke støtter eldre versjoner av macOS, så jeg ville definitivt oppgradert. macOS har heller ikke rykte på seg for å være veldig mye tregere for hver ny versjon, tvert i mot har enkelte versjoner vært raskere enn forgjengeren.

Maskinen er ikke kompatibel med macOS Ventura som kom denne uka, så hva enn det er du får oppgradert til vil være en stabil og godt testet release.
Sist endret av fuzzy76; 26. oktober 2022 kl. 15:41.
Sitat av fuzzy76 Vis innlegg
Mye av kræsjinga og frysinga kan skyldes at apper ikke støtter eldre versjoner av macOS, så jeg ville definitivt oppgradert. macOS har heller ikke rykte på seg for å være veldig mye tregere for hver ny versjon, tvert i mot har enkelte versjoner vært raskere enn forgjengeren.

Maskinen er ikke kompatibel med macOS Ventura som kom denne uka, så hva enn det er du får oppgradert til vil være en stabil og godt testet release.
Vis hele sitatet...
Takk! Vil maskinen automatisk velge den siste versjonen tilgjengelig, eller den optimale?
Den siste tilgjengelige tror jeg. Men det vil nok alltid være den Apple anser som den optimale uansett.
Du får den siste tilgjengelige som din modell støtter. Siste macos nå er ventura og den før der igjen var big sur.
Maskinen din kan søke opp oppdatering selv, gå på eple logoen i venstre hjørne og se der om du finner den der. Jeg husker ikke helt hvordan gui var på versjon 10 av macos.
Det ble Catalina. Det var det som egnet seg best, og dataen funker bedre nå. Tak for hjelp!