Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 684
Et spm - det har sikkert vært stilt før, men jeg finner ikke noe. På jobben til mannen så har de hatt en opprydding og det er blitt funnet en bla en MacBook Pro (Model No: A1286 og Serial No: W80470HMAGV) som de hadde tenkt å se om fungerte. Det er et reklamebyrå så det har er og har vært mye iMac´er og MacBook´er i omløp. Og det har også vært mange folk ut og inn gjennom de siste årene. Problemet er at denne har blitt låst med Find My Mac og ingen kjenner til hvem som kan ha gjort det. Er det noen mulighet til å få denne låst opp igjen eller er det bare å hive den. Dette er en 15 eller 17" med integrert cdrom, så da er den vel ikke av den nyeste typen.
Jeg har forsøkt å gjennopprette via nett (command-shift-option-R) og det gikk forsåvidt helt til den skulle starte opp igjen og da fikk jeg at "Datamaskinen er deaktivert. Prøv igjen om 60 minutter" Og med beskjed om at den er locked with Find My Mac osv...



Jeg har også spurt på no.it.os.mac.diverse på FB Har fått et par svar der, men fikk ikke til det som ble forslått. https://apple.stackexchange.com/ques...zCbzf8dOrzx0_U

Jeg stilte samme spm på Chat GPT (se svar nedenfor), så da avslutter jeg bare her. Kontakter apple som et forsøk på å finne hvem den er registrert på - hvis ikke så går den i søpla.

"It may be difficult to unlock a MacBook Pro from Find My Mac if you do not know the previous owner's Apple ID and password. The purpose of the activation lock feature in Find My Mac is to prevent unauthorized access to a device that has been lost or stolen.
If you are in possession of a MacBook Pro that is locked with Find My Mac, the best course of action would be to contact Apple support and provide them with the serial number or IMEI number of the device. They may be able to assist you in unlocking the device or putting you in touch with the original owner if it was reported as lost or stolen.
Attempting to bypass the activation lock on a MacBook Pro without the proper credentials is not recommended and may be illegal in some jurisdictions. It is important to ensure that you have a legal and ethical right to access the device before attempting any kind of unlocking procedure."
Sist endret av annegrethe; 27. februar 2023 kl. 21:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Vet ikke om noe enkel måte, men tror om dere kan innhente kvittering på maskinen så kan Eplehuset hjelpe med og åpne den.
Er det firma er det bare å begynne å lete i årsregnskapet for 2010.

https://support.apple.com/specs/W80470HMAGV

15-inch, Mid 2010

Har hatt en tilsvarende fra 2011. Det begynte å bli ganske lite trivielt å holde på med.
Fant også ut at det var en 2010 modell, ikke noen grunn til å bruke mer tid på den. Så vi velger å kassere den Takk skal dere ha likevel.
Dere kan jo fjerne harddisken og så selge maskinen som en delemaskin på e-bay. Det er garantert noen som vil kjøpe den.