Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 3578
Hei,

I speilreflekskameraer, eller andre kameraer hvor man skifter linse, hvor sårbar er mekanikken og det som kommer til syne når man skifter linse? Det ser jo ut som om det er veldig lite som skal til for å ødelegge eller skitne til noe der? Er det slik at man bør unngå å skifte linse i regnvær eller om det blåser på en sandstrand eller lignende?

R
Prøv å unngå det kan hende at du får fukt innimellom linsen noe som kanskje kan være skadelig! Men jeg har skiftet linser i regnvær fler ganger uten noe problem, men har lest på forumer at du egt ikke burde!

Kamera: Sony a7r III
Du bør unngå å bytte linse under dårlige forhold som ute i regn og vind, eller andre steder det er store muligheter for at du får vann eller bøss inn i kamerahuset.
Når du bytter linse, burde du holde kameraet så åpningen vender ned, da er det minst mulighet for at noe havner i kamerahuset.
Om du likevel skulle få støv inn i kamerahuset, er ikke dette veldig skadelig, men om det legger seg på bildesensoren, kan det bli synlig på bildet.
Mange kameraer i dag har sensorrens innebygget i kameraet, nettopp for å forhindre at støv legger seg på sensoren.
Vann er ett større problem og bør til en hver tid unngåes når linse ikke er påmontert, ikke alle kameraer er værbeskyttet, og heller ikke alle linser.
Så før du tar med kameraet ut i regnvær, bør du forsikre deg om at kamera og linse tåler det.
Jeg ville ikke ha byttet objektiv hverken i regnvær eller på en sandstrand, for å si det slik.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Når du skifter objektiv så er det du ser inne i kamerahuset speilet: Ja det er litt kjipt å få skitt på det men selve sensoren som kameraet tar bilder med er bak speilet, og bak lukkermekanismen, så du vil aldri få skitt direkte på sensoren når du skifter objektiv.
sjekk her for å se høyhastighetskamera filme et speilrefleks ta bilde, så ser du hele mekanikken.

Man kan være maks uheldig og noe støv kommer inn i huset og faktisk lander på sensoren, jeg vet Canon har en clean mode der speilet går bort og viser deg sensoren, da bruker man en liten blåsebørste til å prøve å blåse bort støvet, man skal ALDRI RØRE SENSOREN MED NOE SOM HELST.
Og det er viktig å presisere, det finnes såkallte "rensekits" med noe alkohol og en slags swab-penn som man kan bruke på sensoren men jeg har hørt at det er særdeles vanskelig og du vil nesten garantert ende opp med smuss på sensoren.

Når man har vært ute med kameraet er det uansett god praksis å ta en runde med en mikrofiberklut og evt ta q-tips dyppet i litt blåsprit og ta en runde i alle krinker og kroker. Ta av objektivet og ta en runde rundt koblinspunktet til objektivet og kameraet med qtipsen.
Linsene kan du rense med egen mikrofiberklut.
Sist endret av Dodecha; 18. september 2018 kl. 10:46.
Limited edition
Moff's Avatar
Mekanikken er ikke spesielt sårbar. Skikkelig kamerautstyr har et belegg på de ulike overflatene som avviser veldig mye skitt og støv. Elementene pleier også å være jordet, slik at de ikke bygger opp statisk elektrisitet (som kan føre til at ting setter seg fast, som ballonger på ullgensere). Jeg vet ikke hvordan det er på Nikon og andre merker, men jeg bruker selv Canon, og disse speilreflekskameraene har også et innebygget, automatisk rensesystem. Foran bildesensoren sitter det et low-pass-filter, og hver gang du slår kameraet av og på, så vil dette filteret riste i ca. 1 sekund. Du pleier som regel å se en melding om dette på displayet; på mitt kamera står det "Sensor cleaning" et lite øyeblikk. Når filteret rister, så ramler de aller fleste partiklene av, og de havner på en liten "oppsamler" nederst i kamerahuset (en liten klatt med lim).

Med det sagt, så bør du selvsagt prøve å unngå at ting havner inni der. Hvis jeg må skifte objektiv ute i felt og det er regn, vind og/eller sand, så pleier jeg enten å sette meg inn i bil eller telt, eller pakke meg selv og kameraet inn i jakka mi når jeg skifter. Husk som Dodecha sier, at selv om det havner noe inni kameraet, IKKE prøv å fjerne det selv. Hvis du rører borti noe, så vil du garantert gjøre problemet mye større enn det allerede er. Husk også at skitt som havner på speilet kun påvirker viewfinderen din, det vil ikke synes på bildet.
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Og skulle du være så uheldig å få et støvkorn inni et objektiv eller på sensoren, så er det en smal sak å fjerne dette i Photoshop uten at det vil synes på 99% av bilder.
Ettersom flekken er på samme plass på alle bilder kan du også få Photoshop/Lightroom til å gjøre dette for deg automatisk, i det du importerer bildet for første gang.
Om du derimot roter rundt inni huset, eller forsøker å skru opp et objektiv for å fikse det er du nesten garantert at noe går galt.
Ville som allerede nevnt unngått å skifte optikk på en sandstrand. Og skulle det regne så ville jeg dekket over med noe.

Når det gjelder den automatiske sensorrensen som mange kameraer har i dag så skal du ikke stole veldig mye på den, for erfaringsmessig så kommer det mye støv på sensor uansett. Blend ned så mye som mulig og sikt på en hvit flate eller opp mot en blå himmel så ser du fort hvor mye støv det er på sensoren din.

Det å rense sensor selv er forøvrig null problem, det beste er våtrens med sensor swabs og det er gjort på et par minutter. Det og Scotch Magic Tape er det som får bort mest støv.

Selve sensoren sitter bak en glassplate så du får aldri direkte tilgang til sensoren.
Sist endret av Wipeout; 19. september 2018 kl. 03:03. Grunn: La til noen opplysninger.
Nå er det vel mange som bruker speilløst systemkamera for tia og da er det mye lettere å få støv på sensor
har selv opplevd det og må nok levevere det inn til service
Man renser da speilløst på samme måte som dSLR