Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 5126
Hei
Jeg trenger litt hjelp da jeg ikke kan noe om dette(enda).
Vi har endel maskiner hjemme og vil at de skal kunne dele filer, om noe lastes ned fra maskinene, vil jeg ha muligheten til å laste ned til denne serveren/maskinen. samt kunne hente ut filer når jeg er på jobb∕ferie.
Hva er det jeg trenger? Bruker linux mint til vanlig, men er også kjent med debian og ubuntu. Burde jeg laste ned en server versjon av en av de, eller bare laste ned samba∕vnc eller holder det med teamviwer eller lignende?
Nå er ikke jeg noen Linuxekspert men det bør jo gå an å dele en mappe. Ftp eller noe slikt.

Selv har jeg en egen maskin som kjører Unraid som jeg bruker til å samle filer på. Kjører I tillegg plex mediasenter på denne slik at jeg kan se filmene mine hvor som helst.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Enklaste er å bruke samba for fildeling. Det funker rimelig bra, med grei ytelse, og er rimelig enkelt å settje opp. VNC har ingening med fildeling å gjere

For tilgang utanifrå er det suverent beste å bruke VPN, t.d. OpenVPN, også bare køyre samba over det. Alternativt kan du bruke ssh (ssh-fs funker greit-ish).

FTP bør du ikkje bruke. Det er tredve år gammal protokoll som er moden for skraphaugen.
Takker for svar
ja der ser du, kan lite om dette da setter jeg opp samba og vpn(mistenker at et var det jeg mente )
Kjører jeg dette bare fra en vanlig distro?(linux mint) Liker ikke størrelsenen på partisjonene så mulig jeg må formatere uansett....
Vis jeg var deg så hadde jeg heller brukt en stasjonær maskin som du ikke bruker og lastet ned en linux distro som heter Openmediavault til fildeling,etc i hjemmet eneste som er minus er at når du er på jobb og vil ha tilgang så må du sette det opp mot vpn ala Openvpn, men dette er helt gratis og er det enkleste å sette opp. Ellers invester i en Qnap Nas da det har cloud tilgang det vil si at når du er på jobb,ferie i utlandet så kan du enkelt logge deg inn på nas og se filmer eller laste over filer til nas som står hjemme i norge.
Openmediavault eller feks freenas, nas4free, rockstor, eller openfiler er alle gode. Forholdsvis greie å sette opp. Det er mange tutorials som guider deg gjennom det. Og når eller om du står fast så er det til å søke på forum. Siden du alt har flere maskiner så ville jeg om jeg var i din situasjon brukt en av dem til å kjøre fileserver. Om du ikke har en maskin å avse, så kan du kjøre den du velger som vm. Helst "rett på jernet" eller som et guest OS av hosten.

Ferdig-NAS er ofte mer kostbart enn dugelig. Det er ofte den aller billigste hardwaren selv om sw kan være grei. Men selv med ferdigkjøpt nas kan du fort komme i situasjoner hvor ting blir vanskelig avhengig av tilgang, antall brukere etc etc.
Sist endret av frtoretang; 13. juli 2017 kl. 20:52.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det er ikkje veldig vanskeleg å settje opp samba sjølv. Ei enkel config-fil kan vere ti linjer.

https://www.techbrown.com/install-co...nux-mint.shtml

No er ikkje det der nødvendigvis best practice, men det funker, og det er rimelig lett å settje opp grunnleggande brukertilgang og, om du les litt om samba. Eg har ikkje sansen for freenas og liknande løysinger. Det er point'n'click, som tar komparativt lang tid, og er frustrerande, ettersom options i dokumentasjonen er skjult i GUIet.
Takker for alle råd. Har en stasjonær maskin til "overs" som jeg tenkte å bruke. Vet/visste bare ikke hvordan enda��
Så litt på openvpn, men trenger å lese litt/få hjelp av noen venner, da jeg er litt blank på området.
Igjen, takk for råd
Støtter openmediavault. Funker sikkert topp med samba og openvpn, men jeg syntes openmediavault var utrolig lett å sette opp. Kjører det på en debianserver med relativt gammelt hardware i en pizzabakereneske. I lag med plex funker det ypperlig både som filserver og mediaserver. Openmediavault kommer også med en kjekk webgui, samt støtte for ftp, nfs, samba, rsync, og snmp innebygget. Kan også installere plugins. Anbefales (Y)
Sitat av midnighttoker Vis innlegg
Takker for alle råd. Har en stasjonær maskin til "overs" som jeg tenkte å bruke. Vet/visste bare ikke hvordan enda��
Så litt på openvpn, men trenger å lese litt/få hjelp av noen venner, da jeg er litt blank på området.
Igjen, takk for råd
Vis hele sitatet...
Du kan også vurdere zerotier, er nok hakket enklere å sette opp.

https://en.wikipedia.org/wiki/ZeroTier
Sist endret av fxxked; 18. juli 2017 kl. 23:56.