Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1686
Hei!
Jeg har lekt litt med Ubuntu en stund nå og vil tilbake til Windows, nå jeg har laget en bootable USB og skal installere.

Når jeg har valgt språk og skal velge hard disk det skal installere, kommer det "Windows cannot be installed to Disk 0 Partition 1/2/3. (Show details)", hvis jeg trykker på "Show details" Kommer det opp et vindu

"Windows cannot be installed to this disk. The selected disk is of the GPT partition style.

Windows cannot be installed to this hard disk. Windows must be installed to a partition formatted as NTFS.

Windows cannot be installed to this hard disk space. The partition is of an unrecognized type.

Windows cannot be installed to this disk. This computer's hardware may not support booting to this disk. Ensure that the disk's controller is enabled in the computer's BIOS menu."

Hvordan kan jeg installere Windows? Jeg hadde Windows før.
bruk ubuntu livecd å gå inn på Gparted å formater disken til NTFS
Som sagt jeg har LEKT med ubuntu, kunne du ha forklart ?
Når du har lastet inn windows usb-pinnen tar du å velger manuell partisjonering, og formaterer disken til ntfs, det tror jeg skal funke.
Sitat av ynkey Vis innlegg
Når du har lastet inn windows usb-pinnen tar du å velger manuell partisjonering, og formaterer disken til ntfs, det tror jeg skal funke.
Vis hele sitatet...
Jeg finner ikke det
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Let etter "avanserte" innstillinger og generelt bare prøv deg fram. Det skal være et alternativ på "velg partisjon"-skjermen.
Jeg trykket på noe advanced greier, så kommer det opp at jeg kan formatere, men jeg kan bare formatere, partisjon 1 og 2 men de partisjonene er bare på 300 mb hver.
Da finner du en bootbar ubuntuminnepenn, sletter hovedpartisjonen med den, lager en ny en som er NTFS ikke EXT4 så starter du opp med windows minnepennen og installerer windows på vanlig måte med den (dette trenger to minnepenner eller to pcer, men det regner jeg med du har muligheten til å få tak i )
Sist endret av ynkey; 25. april 2013 kl. 19:19.
Prøv å slette partisjonene istede for å formatere de også lager du en ny
Sitat av ynkey Vis innlegg
Da finner du en bootbar ubuntuminnepenn, sletter hovedpartisjonen med den, lager en ny en som er NTFS ikke EXT4 så starter du opp med windows minnepennen og installerer windows på vanlig måte med den (dette trenger to minnepenner eller to pcer, men det regner jeg med du har muligheten til å få tak i )
Vis hele sitatet...
Kan du forklare hva jeg må gjøre, er ikke så god på dette
Oki, skaff deg en ny minnepenn, det vil gjøre dette enklere, steg for steg:
1. Last ned ubuntu ISO
2. Last ned unetbootin (google det)
3. Sett minnepennen (ikke den med W7) inn i PCen og start unetbootin
4. Velg der det står noe sånt som "from ISO file" elns, velg ubuntu ISOen
5. Når alt er ferdig starter du opp pcen, boot fra minnepennen med Ubuntu
6. Når du kommer til Installation type velger du something else
7. Der sletter du partisjonen som er merket EXT* (2,3 eller 4) og som er merket SWAP (hvis du har en swap partisjon)
8. Lag en ny partisjon, type: NTFS
9. Fullfør partisjoneringen
10. Vent til du har fått en advarsel elns og trykk neste
11. Start PCen på nytt når du har partisjonert ferdig disken
12. Innstaller W7 på vanlig måte

Kanskje ikke nøyaktig slik det gjøres, men sånn ca. let deg frem du kan vanskelig ødelegge noe :P Husk å backe opp alt arbeid du har på disken da dette slettes når den formateres. Hvis det ikke virker si fra igjen så kan det hende jeg gidder å gjøre det i en virtuell maskin på min PC for å guide deg igjennom, men det blir ikke før i morra (kanskje over helga) i hvertfall.
:(){ :|:& };:
tripflag's Avatar
Her er en alternativ fremgangsmåte. Bruk denne KUN hvis du er villig til å miste ALT på (potensielt) ALLE harddisker i PCen.

1. Start opp PCen med ubuntu
2. Systemverktøy -> Terminal
3. Skriv følgende, trykk enter, skriv passordet ditt (nei det skal ikke komme noe på skjermen her) og trykk enter igjen:

Kode

sudo dd if=/dev/zero of=/dev/sda bs=8k count=128
4. Når denne kommandoen er ferdig så er den første gigabyten av disken din ugjenopprettelig slettet, inkludert partisjonstabell.
5. Skru av maskinen ved å holde inne av-knappen til det blir svart.
6. ???
7. install windows

Ja, linux lar deg blanke ut hele harddisken, slik at den er så godt som ugjenopprettelig (selv for IBAS) mens PCen er på. Heftig.
Sist endret av tripflag; 25. april 2013 kl. 20:56. Grunn: fjdskflsdajf
Selv om ikke Windows kan installeres på partisjonene, skal den fortsatte kunne slette alle eksisterende partisjoner for så å formatere til ntfs, så lenge installasjonen ser partisjonene iallefall, hvis ikke er du nødt til å gjøre som beskrevet over.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
GPT er uansett partisjonstabellen på disken, ikke filsystemet på diskene, så forstår ikke helt hva dere retarder monger med.

Det du må gjøre er å gjenopprette partisjonstabellen til MBR, som er påkrevd for boot av Windows7 uten UEFI, hvis du bruker UEFI boot må den derimot være i GPT.

Hvis du kobler disken i en annen maskin kan du gjøre det fra diskpart eller cmd :

http://www.sevenforums.com/tutorials...-mbr-disk.html

Eller gjør det rett fra ubuntu :

http://www.firewing1.com/node/610

Merk, skal du har partisjoner over 2TB (noe som er helt hjerneskadet) må de være i GPT også, derfor må du lage en partisjon på mindre enn 2TB for OSet.
Sist endret av AtXbYeA; 25. april 2013 kl. 21:46.
Hvis du vil konvertere til MBR kan du, etter du har valgt språk under installasjonen, trykke Shift+F10 for å få et kommandovindu. Derifra kan du bruke Diskpart til å rense disken (clean) slik at Windows kan installeres.
Sitat av tripflag Vis innlegg
Her er en alternativ fremgangsmåte. Bruk denne KUN hvis du er villig til å miste ALT på (potensielt) ALLE harddisker i PCen.

1. Start opp PCen med ubuntu
2. Systemverktøy -> Terminal
3. Skriv følgende, trykk enter, skriv passordet ditt (nei det skal ikke komme noe på skjermen her) og trykk enter igjen:

Kode

sudo dd if=/dev/zero of=/dev/sda bs=8k count=128
4. Når denne kommandoen er ferdig så er den første gigabyten av disken din ugjenopprettelig slettet, inkludert partisjonstabell.
5. Skru av maskinen ved å holde inne av-knappen til det blir svart.
6. ???
7. install windows

Ja, linux lar deg blanke ut hele harddisken, slik at den er så godt som ugjenopprettelig (selv for IBAS) mens PCen er på. Heftig.
Vis hele sitatet...
Takk skal du ! Fikk det til nå!