Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 925
Hei!

Har et canon 1000d med standard objektiv (18-55mm IS) og vil nå kjøpe meg et nytt objektiv. Er på amatør nivå

Jeg liker å ta bilder når det er mørkt ute, gjerne av bylivet. Men ellers også av naturen. Lurer litt på vidvinkel objektiver.

Håper dere kan komme med noen gode ideer og erfaringer. Prisnivået ligger på 1000 - 3000
Hvor langt unna er det du skal ta bilde av?

Naturbilder blir vel gjerne fra litt avstand, og jeg ser ikke for meg at byliv ikke krever vidvinkel.

Med det objektivet du har nå, hvor har du støtt på problemer?
Kan du ikke zoome langt nok ut, eller får du ikke zoomet langt nok inn?
til 1-3000 vil du ikke få noen god og lyssterk vidvinkelzoom, slike budsjett gjør at man gjerne må begrense seg til fastoptikk. Canon har en 35mm f/2.0 til ca 2500 som gir deg omtrent samme utsnitt som et normalobjektiv ville gjort på fullformat/analogt speilrefleks
fast 50mm f. 1,8

så har du råd til litt filtere i tillegg..
UV/beskyttelse (som er et must - bedre å skrape opp et billig filter enn linseelementet) og kanskje et ND grad-filter?
Delte meninger om UV filter gir noe beskyttelse i det hele tatt.

http://www.diskusjon.no/index.php?s=...owtopic=939495

Men hvis du skal ha et så kjøp kvalitet, og de er mye billigere på eBay forresten.
Uv-filter har aldri gjort spesielt for meg og mine bilder...bortkastede kroner.

Sitat av galningen Vis innlegg
fast 50mm f. 1,8
Vis hele sitatet...
50mm, tja, du får "mye" for pengene, men i lengden er det altfor uskarpt og dårlig. Men sånn i startfasen/amatørfasen funker det veldig bra!
Sist endret av tafsern; 5. oktober 2009 kl. 13:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av moridin Vis innlegg
må begrense seg til fastoptikk
Vis hele sitatet...
Begrense seg? Ptheh. Prime ftw!
Sitat av galningen Vis innlegg
fast 50mm f. 1,8
Vis hele sitatet...
50 mm 1.8 II... elsk.
Sitat av tafsern Vis innlegg
Uv-filter har aldri gjort spesielt for meg og mine bilder...bortkastede kroner.
Vis hele sitatet...
Til både Wipeout og deg: som beskyttelse mot UV-stråling er det nok ganske nyttesløst, da de fleste nyere objektiver inneholder linseelementer med UV-filtrering i, men å kakke borti et 100-kroners filter er å foretrekke framfor å kakke borti et objektiv på, vel, mer [/captain obvious]50mm, tja, du får "mye" for pengene, men i lengden er det altfor uskarpt og dårlig. Men sånn i startfasen/amatørfasen funker det veldig bra![/quote]Ved hvilket objektiv fra Canon får man mer for pengene? (Når det ikke er snakk om bruk i over 15 år). Mulig det er samplefeil hos meg, men min EF 50mm 1.8 II ser ut til å ha mer nøyaktig fokus enn mitt eksemplar av EF 100 mm 2.8 USM makro.

Forøvrig kan 50 mm på 1,6x crop gjøre at du føler deg litt innestengt. Skal selv anskaffe meg 35 mm f/2-en moridin nevnte.

Vidvinkel er vanskelig å fotografere med. Ultravidvinkel er enda vanskeligere. (*Håpe på rundt 9 mm EF-prime fra Canon*). Om du skal ha så blir 10-22 mm anbefalt. Får låne det for tiden, men har ikke fått testet skikkelig. En presentasjon av den framstilte den som så bra at den ville vært i L-serien om den ikke hadde vært EF-S.
Sist endret av Jonta; 8. oktober 2009 kl. 18:18.
Er klar over at uvfilter ikke har noen hensikt på digitale kameraer da det er uvfilter foran sensoren i kameraet.

Men det jeg skulle frem til med linken var diskusjonen rundt bruken av uvfilter som beskyttelse for frontelementet.

Mange som har dårlige erfaringer med uvfilter som riper opp frontelementet når filteret knuses osv.

Og 50 mm. min er merkelig nok? heller ikke uskarp...
NÅR filteret knuser? tror vi sier hvis, vi
Helt klart en fordel om man er uforsiktig, og det kan selv den beste være, men som student er jeg heller hakket mer forsiktig enn vanlig og dropper et slikt filter. Men har til gjengjeld andre filter som har en funksjon som kan brukes, i tillegg til at det er den "lille" beskyttelsen