Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  60 4690
Det er ikke størrelsen som plager meg, det er byggekvaliteten. Canon er så plastikk. Det er litt mer stress med farger og slikt på Nikon, men Canon er dårligere på dybde i bilder.
Sitat av mongeland
men Canon er dårligere på dybde i bilder.
Vis hele sitatet...
Jeg har merket det motsatte
Sitat av mongeland
Det er ikke størrelsen som plager meg, det er byggekvaliteten. Canon er så plastikk. Det er litt mer stress med farger og slikt på Nikon, men Canon er dårligere på dybde i bilder.
Vis hele sitatet...
Mja, det er vel ikke kameraet som er hovedproblemet alltid da. Det kan godt være objektivet eller de manuelle instillingene. Ha blenderen på maks, kompanser med lukkeren, så kan du dybde deg fra oslo til Tromsø

- Med god kvalitet...
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Ville ikke starte en ny tråd, så kommer med mitt spm. her.

Er veldig ny innenfor foto-verdenen, men har alltid likt å ta bilder, og synes det er veldig spennende. Skal nå gå til innkjøp av et digitalt speilreflexkamera. Skal ikke brukere mere enn 10.000 totalt. Og da skal jeg også ha et minnekort på 1 GB. Jeg har kommet ned til 3 forskjellige kamera, av typen Canon, Nikon og Olympus. Er på et veldig hobbynivå, så jeg er ikke så _alt_ for inne på det rent tekniske. Så vist noen kunne vært så snille å kommet med de viktigste egenskapene et bra digitalt speilreflex skal ha, så hadde jeg satt stor pris på det.

Valget står mellom disse 3 :

1. Olympus E-500 med to objektiver 14-45mm og 40-150mm
( http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdin...spx?plid=58488 )

2. Canon Digital EOS 350D, EF-S 18-55, Sort.
( http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdin...spx?plid=47575 )

3. Nikon D70 S Digital kamera m/ 18-70mm
( http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdin...spx?plid=49932 )

Vist dere har noen andre forslag, så setter jeg stor pris på det. Er som sagt på et hobbynivå, men vil gjerne kjøpe meg et godt kamera, som har mange tekniske muligheter, tar gode bilder, og til sist men kanskje viktigst, at kamera jeg kjøper holder mål, enda jeg utvikler meg, og blir å sette høye krav jo bedre jeg blir til å ta bilder, så vil jeg at kamera holder takt.

Takker på forhånd for positive svar.
sexy lite digicam: samsung digimax L50 2.8oz og 2.5" tmr lcd <3
ikke noe pro ting men.. den funker til og ta bilder av folk osv.. finner sikkert mer info om det på google
Sitat av SalkiN
Ville ikke starte en ny tråd, så kommer med mitt spm. her...
Vis hele sitatet...
jeg har selv et 350D, og er veldig fornøyd. Nikon D70 regnes som i klassen over, altså i gruppen til Canon 20D, men jeg syntes allikevel at 350D yter bedre, etter slik som jeg opplevde det i allefall. Om du leser i noen av innleggene over, ser du en grei sammenligning mellom Canon og Nikon.

Mitt tips er at du satser på Canon 350D (kjøp det heller på http://www.fotovideo.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=13451, tusenlappen billigere, og de vet virkelig hva de snakker om. Her får du profesjonell hjelp om du spør. Så bruker de de rundt 4000 kronene du sparte på å ikke kjøpe Nikon D70, til å kjøpe deg et flott objektiv. Dette avhenger salvsagt i hva du liker å ta bilde av, men mange anbefaler dette som et fint startobjektiv, da du bare har god vidvinkel og lang tele i ett.

Dette er min mening, men ofte er det magefølelsen som teller. Det er ikke store forskjeller i disse kameraene, så ofte lønner det seg å velge det kameraet du føler du vil ha. Som mongeland skriver over her, er det mange som velger Nikon fordi de føler at Canon blir for lite/lett/ekkelt å holde. Ta derfor turen til en fotoforretning og prøv kameraene først.
Sist endret av Keyser Söze; 1. april 2006 kl. 16:48.
Har et Olympus C-120.
Det har 2 mp og det meste av vanlige funksjoner.

http://www.olympus-europa.com/consumer/images/CA_CI_EA_C-120_front_open_m.jpg
STIGERN:

Her spør Salkin om tre digitale speilrefleks og du shower et kamera som ikke er verdt esken det kommer i. Håper det er en spøk.

Når det kommer til Nikon/Canon spørsmålet. Noen foretrekker det ene, andre foretrekker det andre. Selv liker jeg begge, men er mest fortrolig med Canon.
Har selv Canon 350D og er veldig fornøyd med den. Hvis du skal kjøpe kamera så sjekk ut tester på f.eks Dpreview, Fred Miranda og Akam sine sider
Kjøpte et EOS 350D i januar. Da hadde jeg lest om diverse kamera i noen år. Det at jeg ikke stresset sånn hadde litt med økonomi, men jeg ville lære meg litt om hva alt betydde og slikt, med andre samletmjeg litt teoretisk kunnskap. Slik at jeg skulle slippe å lage en post på et forum "Hvilket kamera skal jeg ha?". Jeg må si at jeg har valgt rett og er storfornøyd.
Canon IXUS 55, superbra kamera, er ikke speilrefleks men, er bra nok med 512 mb kort, veldig lite og kompakt kamera med stor skjerm, tror d ligger på 4 lapper, er ikke sikker... er 5megapixel, og video (uten hakking, helt vanvittig bra til å væra digitalt foto kamera) med lyd. anbefales på det sterkeste!