Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 5150
Hei.

Jeg skal snart kjøpe meg ny tv og har funnet en 55" som ser meget bra ut. LGOLED55B7 (eller C7) til 13.990,- Ut ifra det jeg har lest så har den samme skjermteknologi og tilnærmet samme bildekvalitet som toppmodellene til LG, men det skorter litt på lyden, noe som er irrelevant for meg da jeg har lydanlegg.

Spørsmålet er om jeg skal gå for 55" til LG, eller gå for en 65" i stedet. Jeg kan ikke legge noe mer penger i det enn de 14k, så da må jeg si farvel til OLED, noe jeg antar er litt dumt? Blir vel litt som å kjøpe HD-Ready akkurat når full-HD kommer for fullt? Grunnen til at jeg vurderer 65" er at avstanden til Tv-en blir 3,5-4 meter avhengig av hvor man sitter.

Tv-en skal kjøpes for å vare noen år så må tenke litt frem i tid her

Hva er lurest?
Hvilken størrelse har du nå? Hvis du allerede har 65 kan det være dumt, men jeg tenker generelt at 55 er stort nok.
Trådstarter
Nå har jeg en gammel 42" led hd-tv, så alt vil være en klar forbedring
Da ville jeg gått for 55 tommer uten tvil.
jeg sitter 5 meter fra skjermen og jeg klarer ikke å se for meg å gå ned til en 55 tommer igjen, vi har 65 nå.
Når du sitter såpass langt i fra tven burde du utvilsomt gå for 65 tommer. Kan virke stort i begynnelsen, men du blir fort vant til det.
Jeg sitter rundt 5m fra TVn og valgte å gå for 75" LED. Har ikke angret et sekund.

Riktignok var den ganske mye dyrere enn 14k, men jeg valgte størrelse fremfor seneste teknologi fordi LED med 4K UHD er mer enn godt nok til mitt bruk og jeg ville ha angret om jeg hadde kjøpt noe mindre.
Sitter 3 meter fra TV på 65". Var uvant i starten, men nå kunne jeg aldri gått tilbake til mindre.
Handler mye om vane tror jeg.

Skulle jeg brukt penger på TV i dag ville jeg utvilsomt heller sett på bildeskalering, oppløsning og dybde i sortfarge som noe jeg ville spyttet penger i fremfor størrelsen. Å se TV på 50hz kan bli en pine av og til (med mindre filmen er ment for 50hz).

Du kan Google anbefalte avstander til størrelser.
Hei. Den TV'en er 50 Hz. Hold deg unna 50 hz, det er en pain.

Jeg jobber på Power, og vil anbefale deg heller denne:

https://www.power.no/tv-og-tilbehoer...vaen/p-518408/

Her får du en fantastisk tv til god pris. 200 hz. Flere venner har kjøpt denne og de sier bildet er en drøm
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Skal du ha TV i dag, ville jeg uten tvil utelukket alt annet en OLED.
Jeg har selv en 55" Samsung 9-serie QLED fra 2016, og den er fantastisk på _ALT_ ..untatt sortnivået, det er bra, men ikke sort.

så da må jeg si farvel til OLED, noe jeg antar er litt dumt? Blir vel litt som å kjøpe HD-Ready akkurat når full-HD kommer for fullt?
Vis hele sitatet...
Nettop, ville utsatt handelen til du har råd til en grei OLED, fjorårets toppmodeller brukt er heller ikke å forakte.
Kjøpte meg en 65" for et halvt år siden og etter at jeg uten at jeg egentlig hadde planer om det skulle flytte så angret jeg litt da 55" nok ville passet bedre i den nye leiligheten. 65" kan fort være stort dersom du ikke er helt sikker på hvor du skal bo det nærmeste året.
Trådstarter
Jeg heller litt mot 55" pga OLED teknologien. Ser at det er ganske mye forskjellig å lese om 50 Hz Vs 100 Hz. Ser mye film og sport. Er det ikke sånn at responstiden er vel så viktig som Hz? Filmer lages jo i 24hz uansett, så hvorfor oppskalere de til 100?
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Sitat av TroNnY Vis innlegg
Jeg heller litt mot 55" pga OLED teknologien. Ser at det er ganske mye forskjellig å lese om 50 Hz Vs 100 Hz. Ser mye film og sport. Er det ikke sånn at responstiden er vel så viktig som Hz? Filmer lages jo i 24hz uansett, så hvorfor oppskalere de til 100?
Vis hele sitatet...
Ikke samme tingen, signalet oppdateres i 24hz, mens selve panelet oppdateres i 50/100/200hz. (rimelig sikker, Power-fyren kan nok svare bedre på dette) TV-skolen fra tek.no Langt bedre svar enn jeg kan gi.
Hvis du stikker i en butikk å ber om å få se en demofilm på en 50hz og en 100/200hz vil du mest sannsynlig se forskjell.
Sist endret av Echuz; 13. mars 2018 kl. 22:36.
Trådstarter
Her står det dog at det er 120 Hz oppdsteringsfrekvens på tv-en.
https://m.prisjakt.no/product/4095122/properties
Ikke kjøp 55! Det blir for lite og du kommer til å angre. Jeg har samme tv og anbefaler sterkt at du går for 65.
Jeg er jo fornøyd med min 55" Samsung-TV, men skulle helst hatt 65" uten tvil. Men når brosjan fikk seg 65" så ble det også for lite etter hvert, så han ville oppgradere til 75". Man får aldri nok tommer, fremtiden ligger nok i totalt oppslukende VR tror jeg.
Trådstarter
Etter mye om og men og oppmålinger i stuen har jeg bestemt meg for at det må bli 65". Noen som har noen tips til beste tv for maks 14k? Ble anbefalt samsung ue65mu7005 av en Elkjøpselger, men ser at ikke alle er helt fornøyde med den..
Samsung har hvertfall en egen teknikk på bildeprosessering jeg har hørt og opplevd mye bra med. Tror nesten uavhengig av modell - får du en viss form for kvalitet fremfor mange andre merker.
Liker godt Philips selv pga ambientlight.
Trådstarter
Da ble det Samsung ��