Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1221
Ser meg nødt til å be noen Debian-guruer om hjelp siden jeg, som godt vandt med Red Hat/CentOS/Fedora aldri har vært borti den forferdelige /etc/network/interfaces filen (savner kort og godt f.eks. /etc/sysconfig/network-scripts/ifcfg-p12p1).

Alt fungerer som det skal hvis jeg manuelt kjører sudo ifconfig wlan0 192.168.42.1, men det skal jeg strengt tatt ikke trenge å gjøre etter (re)boot siden jeg har, iallefall prøvd, å definere dette i /etc/network/interfaces, men når det tilsynelatende er helt tilfeldig når det fungerer og ikke fungerer etter en reboot, da ser jeg meg blind på hele greia (ja, jeg har rebootet, alt har fungert, og så rebooter jeg uten å gjøre en eneste endring og vips så har ikke wlan0 ip igjen).

Noen som tilfeldigvis vet akkurat hvordan min interfaces fil burde se ut hvis eth0 skal up og få ip via dhcp og wlan0 skal up og bruke ip x med y nettverksmaske (skal ikke ha default gw).

Kan forøvrig legge til at verken eth0 eller wlan0 står oppført med ip hvis både auto eth0 og auto wlan0 er nevnt (i skrivende stund er altså kun auto eth0 så jeg får ssh-et inn på den etter reboot).
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Kan du poste din nåværende configfil?
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Kan du poste din nåværende configfil?
Vis hele sitatet...
Selfølgelig, har vært igjennom mange forskjellige under feilsøkingen, men her er iallefall den jeg har hatt mest hell med (men denne også nekter å la wlan0 få ip under ca 30-40% av rebootene).

auto lo
iface lo inet loopback

auto eth0
iface eth0 inet dhcp

allow-hotplug wlan0

auto wlan0
iface wlan0 inet static
address 192.168.42.1
netmask 255.255.255.0


#iface wlan0 inet manual
#wpa-roam /etc/wpa_supplicant/wpa_supplicant.conf
#iface default inet dhcp

up iptables-restore < /etc/iptables.ipv4.nat
Vis hele sitatet...
Som totalt debian-amøbe fulgte jeg følgende guide uten hell: http://learn.adafruit.com/onion-pi/preparation
(og alt fungerer hvis jeg som nevnt bare kjører sudo ifconfig wlan0 192.168.42.1 etter boot)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du må fortelje wlan0 kva ESSID den skal nytte seg av.

http://wiki.debian.org/WiFi/HowToUse#Command_Line tar for seg litt.

Kode

# my wifi device
auto wlan0
iface wlan0 inet dhcp
        wireless-essid [ESSID]
        wireless-mode [MODE]
Du set kun IP, ikkje essid eller mode.

Les også avsnittet om WPA, rett under det eg lenka til

Lukke til!
Som ATX sier, så har du ikkje spesifisert verken essid, mode eller kanal på det trådløse nettverket.

Hvis du skal bruke statisk IP så må du ha med gateway adresse, broadcast adresse og network adresse.

Kode

auto wlan0
iface wlan0 inet static
   address 192.168.1.55
   network 192.168.1.0
   netmask 255.255.255.0
   gateway 192.168.1.1
   broadcast 192.168.1.255
   [...]
Men hvis du bruker debian med Xorg, og gnome som vindus behandler, så finnes det en GUI applet som heter Network Manager, i denne så kan du konfigurere nettverkene, og når du restarter PC'en, så vil Network Manager ordne saken for deg.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Du må fortelje wlan0 kva ESSID den skal nytte seg av.

http://wiki.debian.org/WiFi/HowToUse#Command_Line tar for seg litt.

Kode

# my wifi device
auto wlan0
iface wlan0 inet dhcp
        wireless-essid [ESSID]
        wireless-mode [MODE]
Du set kun IP, ikkje essid eller mode.

Les også avsnittet om WPA, rett under det eg lenka til

Lukke til!
Vis hele sitatet...
Må jeg virkelig sette ESSID i den configfilen også? wlan0 skal jo i denne sammenhengen være ap, så det er satt av hostapd-filen hvis jeg husker rett.

Sitat av 0xFF Vis innlegg
Som ATX sier, så har du ikkje spesifisert verken essid, mode eller kanal på det trådløse nettverket.

Hvis du skal bruke statisk IP så må du ha med gateway adresse, broadcast adresse og network adresse.

Kode

auto wlan0
iface wlan0 inet static
   address 192.168.1.55
   network 192.168.1.0
   netmask 255.255.255.0
   gateway 192.168.1.1
   broadcast 192.168.1.255
   [...]
Men hvis du bruker debian med Xorg, og gnome som vindus behandler, så finnes det en GUI applet som heter Network Manager, i denne så kan du konfigurere nettverkene, og når du restarter PC'en, så vil Network Manager ordne saken for deg.
Vis hele sitatet...
Prøvde å legge til både network, broadcast og gateway (sin egen IP og lokalhost 127.0.0.1) etter posten igår, hjalp ikke stort (vel, det fungerte i to restarter på rad før det feilet på tredje restart uten at noe som helst ble gjort av meg imellom restart 2 og 3).
Raspberryen kan nok alltids takle LXDE, men tror ikke wifi-programmet støtter å sette opp wlan0 som ap, tror det kun støtter å sette det opp som client (og med ditt eksempel så tror jeg kanskje jeg ikke gjorde det klart nok at wlan0 skal være aksesspunkt).