Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 4338
Hei, skal snart operere ut visdoms tannen min, og vet dette kommer til å bli et helvetet. Da den ikke står rett opp og ned men ligger i en nerve. Mest sannsynlig så må de knuse tannen for så å ta ut biter av tannen etter de har snitttett opp tannkjøttet mitt.

Til spørsmålet mitt, fins det en god Cocktail jeg kan ta i forkant for å roe litt ned på nervene samt fjerne litt av smertene som kommer etter. (vet jeg får bedøvelse)

Takker for svar!

Trenger dog ikke være en cocktail altså, gikk kanskje litt fort :P
Sist endret av questionmarkit; 4. september 2018 kl. 09:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Urolig Piggvar"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er egentlig dumt å ta en cocktail som tannlegen ikke er inneforstått med. Uansett har du diazepam og kodein.
Hei,
Du kan be om noe som kalles pre-medisinering. Dette inntar du kort tid i forkant av besøket, og vil hjelpe med å roe ned kroppen. Bakdelen igjen med dette er at det kreves å bli fulgt av en ledsager i lengre tid etter besøket. Dette fordi tankegangen er såpass svekket at man ikke vurderer eventuelle farer. Eksempel på dette er, uavhengig hvor god rutine du har selv, så ignorerer du å se deg for når du går over veien.

Min erfaring fra jeg var yngre var at jeg måtte ledsages av assistentlæreren min resten av dagen. Omsider etter en hel arbeidsdag returnerte vi til hjemstedet, og kvarters tid før vi var hjemme sakker han ned, snur seg og sier: Faen Investigathor, endelig forstår jeg hva helvete du prater om!
Sitat av Investigathor Vis innlegg
Hei,
Du kan be om noe som kalles pre-medisinering. Dette inntar du kort tid i forkant av besøket, og vil hjelpe med å roe ned kroppen. Bakdelen igjen med dette er at det kreves å bli fulgt av en ledsager i lengre tid etter besøket. Dette fordi tankegangen er såpass svekket at man ikke vurderer eventuelle farer. Eksempel på dette er, uavhengig hvor god rutine du har selv, så ignorerer du å se deg for når du går over veien.

Min erfaring fra jeg var yngre var at jeg måtte ledsages av assistentlæreren min resten av dagen. Omsider etter en hel arbeidsdag returnerte vi til hjemstedet, og kvarters tid før vi var hjemme sakker han ned, snur seg og sier: Faen Investigathor, endelig forstår jeg hva helvete du prater om!
Vis hele sitatet...
Okei, dette har jeg aldri hørt om, virker som om det er noe jeg skal spørre om.
Heldigvis for min del så tar det meg 1 minutt å gå til tannlegen fra leiligheten min.

Takk for svar.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det er egentlig dumt å ta en cocktail som tannlegen ikke er inneforstått med. Uansett har du diazepam og kodein.
Vis hele sitatet...
Ja tente meg om litt, derfor jeg oppdaterte tråden :P
Sist endret av questionmarkit; 4. september 2018 kl. 09:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Tolerant Grønngylt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har selv operert ut to visdomstenner som ikke var kommet opp og "stanget" mot resten av tennene.
Jeg anbefaler deg å spørre om narkose isteden.

På første tanna fikk jeg bare lokalbedøvelse, og det var rett og slett helvete i en time. I tillegg satt det seg betennelse i såret. Lukta forferdelig, og pusset smaka ikke akkurat veldig digg.
Andre gangen kom jeg ikke lenger enn til å få bedøvelsen før jeg holdt på å svime av. De ble da bestemt at jeg skulle få narkose isteden.
Tredje gangen fikk jeg narkose. Operasjonen var over på en time. Ingen smerter etter operasjonen, og jeg følte meg ikke mørbanka på samme måten. Hevelsen ble heller ikke like ille som første gangen.

Pass på å få med deg en antibiotika-kur etter operasjonen. Da slipper du å få betennelse i såret.

Lykke til!
Søk om narkose

Pass på å IKKE få med deg en antibiotika-kur etter operasjonen. Da slipper du å få antibiotikaresistente bakterier.
Og husk å ta det svært rolig dagene etter. Jeg opererte fredag og spsrket fotball søndags kveld. Banka som f, 3 paralagin F virket ikke og lå konstant med isbit mellom tennene
Fy som dere klarer å skremme meg nå! Vil helst slippe å ta den operasjonen, tannen plager meg jo ikke..

Men takker for alle svar jeg har fått her
Anonym bruker
"Ulykkelig Blåkveite"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er det en vanlig tannlege som skal fjerne den ? Jeg hadde en lignende tann som skulle ut og ble henvist til en oral kirurg - bedøvelsen satt som den skulle, tanna ble delt, jekket/trukket ut. Kjente ingenting underveis, og bare litt ekstra ømhet/sårsmerte par dager etterpå. Var selvsagt ikke noen fryd akkurat å sitte der, men gikk helt greit. Er mange andre mye verre ting en kan bli utsatt for. Til min vanlige tannlege to ganger i uka par ukers tid for å følge med på sårtilheling.
Det kan gå veldig greit, ikke tro at alle skrekkhistoriene du hører vil gjelde for deg.
Be om beroligende. Du kjenner ikke boe som helst med bedøvelse (jeg måtte også knuse og kutte). Be om smertestillende for smerten som kan være der de to neste dagene.

På ordentlig: Det er værre å tenke på en det faktisk er vondt. Jeg hadde kun bedøvelse - Ja det er ubehagelig (jeg har ikke voldsom tannlegeskrekk), men ikke vondt. Jeg fikk ikke smertestillende, sikkert fordi jeg ikke bad om det, men opplevde at jeg kunne trengt.
Sist endret av random42099; 4. september 2018 kl. 17:02.
Nettopp fjerna ei lignende visdomstann som du beskriver. Det er ikke vondt. Ubehagelig og litt ekkelt, ja, men ikke vondt. Du får jo bedøvelse!
Dere trenger jo ikke be om smertestillende av tannlegen. Ibux er faktisk det mest vanlige å bruke mot tannpine å det trenger man egentlig ikke resept på..jeg fikk resept på Ibux 600mg, men det er jo bare å kjøpe 200 eller 400 uten. TS Du trenger nok bare en valium eller to,dette får du hos tannlegen hvis du spør. Har trukket 3 og operert ut 1 det gikk veldig greit selv om jeg har Tannlege skrekk.
Sist endret av englestøv; 4. september 2018 kl. 18:09.
Anonym bruker
"Snill Spurv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg fikk Paralgin forte etter jeg trakk visdomstennen i underkjeven, måte ikke knuse tannen på forhånd men mått skjære en del i tannkjøttet. Gikk helt fint med lokalbedøvelse, og PF-ene funket bra på smerten eterpå.
Lykke til med operasjonen!

Et lite tips, ser på et tidligere innlegg at du røyker daglig. Prøv å vent så lenge du kan med å røyke etter operasjon, og unngå det om mulig (helst minst en dag). Lag heller skakkao/edibles.

Trakk nettopp en visdomstann selv etter en heftig infeksjon. Fikk antibiotikakur og trakk tanna en ukes tid etter. Fikk ingen beskjed om at det var dumt å røyke etter trekking og fikk enda en infeksjon igjen, herlig. To uker konstant på smertestillende...

Viser seg at rett etter operasjon setter dritten fra røyken seg i de eksponerte blodårene, som fort kan fremkalle infeksjon.
Obligatorisk tittel
kamelia's Avatar
Stikk til fastlegen og si at du har tannlegeskrekk. Er du heldig gir han deg resept på en boks vival.
Sitat av Dantello Vis innlegg
Lykke til med operasjonen!

Et lite tips, ser på et tidligere innlegg at du røyker daglig. Prøv å vent så lenge du kan med å røyke etter operasjon, og unngå det om mulig (helst minst en dag). Lag heller skakkao/edibles.

Trakk nettopp en visdomstann selv etter en heftig infeksjon. Fikk antibiotikakur og trakk tanna en ukes tid etter. Fikk ingen beskjed om at det var dumt å røyke etter trekking og fikk enda en infeksjon igjen, herlig. To uker konstant på smertestillende...

Viser seg at rett etter operasjon setter dritten fra røyken seg i de eksponerte blodårene, som fort kan fremkalle infeksjon.
Vis hele sitatet...
Takker alle for svar, men siterer bare denne

At det er farlig å røyke etterpå har jeg ikke tenkt på, takk for informasjon Skal gå fint å la være å røyke et par dager etter operasjonen.
Du kan be om å få beroligende, vet man f.eks kan få vival. Best å høre med tannlegen, evt fastelegen din
Sitat av questionmarkit Vis innlegg
Takker alle for svar, men siterer bare denne

At det er farlig å røyke etterpå har jeg ikke tenkt på, takk for informasjon Skal gå fint å la være å røyke et par dager etter operasjonen.
Vis hele sitatet...
Du burde unngå å innta nikotin noe tid før operasjonen før også. Og vent gjerne lenger enn et par dager etterpå. Tannkjøttet kan ta lang tid å gro. Selv om det ikke er snakk om noen dobbel bypass akkurat, så gir røyking økt risiko for komplikasjoner og det tar lengre tid før såret gror.
Anonym bruker
"Fiendtlig Spermhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har nylig vært gjennom dette selv og kan utdype litt rundt det og røyke.
Jeg fikk selv heller aldri noen informasjon mot røyking av tannlegen eller på sykehuset, men leste meg heldigvis opp på dette selv.

Det stemmer at man KAN få infeksjon ved tobakksrøyking i starten når såret er åpent + at det vil ta lengre tid for såret å gro.
Det sies at man kan røyke tobakk 24-48 timer etter ekstraksjon, men jeg ville vært forsiktig når/hvis du velger å gjøre det.

Det verste er nemlig hvis du får noe som kalles for "dry socket" som skal være veldig smertefullt og forlenger tiden betraktelig.
Etter at tannen blir trukket danner det seg en "blood cloth" der tannen var som legger deg som et beskyttende lag.
Det er hvis denne blod clothen ødelegges at man får såkalt dry socket.

Røyking kan veldig fort gi deg dry socket, det samme kan det å drikke fra sugerør. Det er selve sugingen som er ødelegge.

Selv har jeg trukket 3 visdomstenner og ettersom jeg røyker hasj og tobakk daglig viste jeg det ville bli en utfordring. Kuttet tobakken i 1 uke mens jeg hitte rent fra bong hele perioden uten noen komplikasjoner. Når jeg trakk fra bongen var jeg veldig forsiktig med å trekke veldig rolig. Når jeg tok meg noen sigaretter stappet jeg papir og la i tann gropa samt det holdt munnen min delvis åpen slik at "suge-trykket" ikke blir så stort.


Cannabis øker blodtrykket og jeg følte at det "pumpet" ekstra der tannen hadde vært når jeg var fjern, noe jeg fant til dels ubehagelig og urovekkende mtp. dry socket.

Noe annet som også kan forårsake dry socket er kraftige anstrengelser. Tok vel rundt 2 uker før jeg turte å trene igjen. Kjente fort press der tannen hadde vært var når jeg anstrengte meg. Når du begynner å slutte å føle det slik ved anstengelser kan man begynnne å trene lett.
Man up. Det er noe de fleste må gjennom og det går helt fint. Idiotisk å prøve å gjemme seg fra virkeligheten med piller osv. Det blir blod/ ekkelt og muligens litt vondt etterpå. Dette vokser du på som menneske.
En ekstra heads up: Ha med deg noe papir på vei hjem, særlig om du skal hjem med kollektivt. Jeg oppdaget plutselig at jeg siklet en blanding av spytt og blod på vei hjem på banen, som ikke var så fryktelig morsomt.
▼ ... flere år senere ... ▼
Kan oppdatere dere med at jeg ikke fikk annet en paracet og ibux etter operasjonen.
Men var ikke noe vondt som jeg kan huske. Var fint vær den dagen, så gikk rett til butikken og kjøpte meg 4 halvlitere øl, og satt meg ved havet å nøyt sola.
Sitat av questionmarkit Vis innlegg
Kan oppdatere dere med at jeg ikke fikk annet en paracet og ibux etter operasjonen.
Men var ikke noe vondt som jeg kan huske. Var fint vær den dagen, så gikk rett til butikken og kjøpte meg 4 halvlitere øl, og satt meg ved havet å nøyt sola.
Vis hele sitatet...
Takk for en oppdatering 6 år etterpå. Det var akkurat det vi trengte
Sitat av ItBoy1234 Vis innlegg
Takk for en oppdatering 6 år etterpå. Det var akkurat det vi trengte
Vis hele sitatet...
På vegne av alle oss med jævla tannlegeskrekk var det litt fint da xD