Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 13437
Hei! En kompis av meg fant en stor edderkopp på jobb i Oslo. Dette er med god margin den største vi har sett i Norge, da den er omtrent 10cm! Har lyst til å identifisere den, og har jo et håp om at den skal overleve. Har gitt den en sommerfugl, men vet ikke helt hva slags delikatesser vi skal diske opp med.

Noen som vet hva dette kan være? http://i.imgur.com/1V4sHgb.jpg?1
I følge mønsteret på "sekken" bak så ligner det der veldig på en Tegenaria atrica (Husedderkopp). De kan bli bortimot 10 cm, men de mest normale jeg ser er alt fra 3-6 cm.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Som Nikon01 sier, så minner dette om Stor husedderkopp (Tegenaria atrica).
Den kan bli opptil 8-10cm fra tuppen av bakbeina til tuppen av forbeina.

Mønsteret bakpå ligner (men din ser litt bleik ut i trynet).
http://gfx.dagbladet.no/labrador/912/912876/9128768/jpg/active/320x.jpg
Sist endret av Thoryllo; 25. april 2014 kl. 20:29.
Ligner fælt på de jeg hadde i stua når jeg bodde i en kjellerleilighet. Tror det er, som Nikon sier en vanlig husedderkopp. Noen av dem blir jævlig store.
Sist endret av Beis; 25. april 2014 kl. 20:30.
Har sett en som ligner i vaskerommet hjemme. Den var riktignok ikke mer en en 4cm kanskje. Vet dessverre ikke noe mer utover det.
Sist endret av Detectable; 25. april 2014 kl. 20:36.
Vet ikke helt hva de liker å spise. Selv fanget jeg et par av edderkoppene og ga dem til en kompis som hadde kneler. Ingen tvil om hvem som vant den matchen.

Fluer, mygg osv tror jeg går ned på høykant. Så i hvertfall en del fluer og spindelballer i nettene i gangen.

Det er snart bananflue sesong
De liker best å fange levende bytte enn å motta døde insekter, men de spiser det nok.
Helt ufarlige edderkopper så lenge du ikke reagerer på den lille giften som kommer ut og ja, de bite ganske hardt.

Har selv blitt bitt av en husedderkopp over øyenbrynet, øyenbrynet hovnet opp, ørene hovnet opp, albuene hovnet opp og til slutt begynte fingrene å hovne opp. Da var legevakta neste med sprøyte og 1 uke med tabletter. Ikke helt ufarlig for de som reagerer på sånne ting.
Nesten litt skuffende at det var et så vanlig navn som Husedderkopp. Hadde håpet på noe eksotisk og sjeldent
Men vanvittig fascinerende skapninger! Får prøve å servere levende insekter om vi klarer, men i alle fall få holdt den i live en stund
Inform & TOTS & MOTM
sam500's Avatar
Fy f*%n den greia der var svær.
Har vært en artikkel på det her på freak før, og de liker visstnok å spise de fleste andre ting du ikke liker å ha i huset som mygg, flått osv.
http://freak.no/forum/showthread.php?t=166374
KILL IT WITH FIRE! Finner jeg en sånn på rommet så flytter jeg på dagen
Sitat av heihallohade Vis innlegg
KILL IT WITH FIRE! Finner jeg en sånn på rommet så flytter jeg på dagen
Vis hele sitatet...
Nei, hvorfor det? Ei flue i vinduskarmen er da mye farligere! Og med slike så blir det færre fluer i vinduskarmen!
Fobier er en rar greie. Selv om jeg har greid og venne meg litt til disse stilige skapningene så hadde nokk panikken vunnet over meg viss jeg hadde fått en i fanget.
Sist endret av sneipen; 25. april 2014 kl. 22:37.
Gig
Naturlig Talentløs
Gig's Avatar
Sitat av heihallohade Vis innlegg
KILL IT WITH FIRE! Finner jeg en sånn på rommet så flytter jeg på dagen
Vis hele sitatet...
sannsynligheten for at du allerede har det er stor..

Hvor i landet bor du?
Sitat av heihallohade Vis innlegg
KILL IT WITH FIRE! Finner jeg en sånn på rommet så flytter jeg på dagen
Vis hele sitatet...
Neinei! Dette er jo blant jordas kuleste skapninger! Har aldri funnet noe slikt selv, men har et håp om at de kommer nordover!
Åfyfaen den var svææær. Kunne du lastet opp noen bilder til det du har noen kjente gjenstander ved siden av for å se hvor stor den er?
Tidsmisbruker
Slaps's Avatar
Får ikke sove nå
Må innrømme at jeg måtte trekke opp beina fra gulvet. Har store problemer med slike på hytten i Moss

Det positive er at de dreper alle de andre ekle insektene så det er vel bare de vi må bekymre oss for når vi sover!
Du kan jo skaffe et lite ''akvarium'' der du kan ha edderkoppen. Fåes kjøpt på dyrebutikker, der man normalt har reptiler. Så kan du vel lage en myggfelle der du ikke dreper myggen, bare fanger den, for og så la dem fly rundt sammen med edderkoppen.

OT: Bare vent til den dagen du skal mate edderkoppen en kveld, og den er forsvunnet fra buret, just saying.
Å fytti! Kan ikke skjønne hvorfor du vil beholde den der....
Uansett, fang noen fluer. Lykke til!
Kjøp sirisser og bananfluer uten vinger på dyrebutikken.
Hadde flere av disse i kjelleren hos gamlingene når jeg bodde hjemme. Husker ene gangen når jeg satt på potta å skulle strekke meg etter dasspapiret, så var det en svær jævel inni rullen. Hoppa rundt på badet med bokseren på leggene å skreik som faen :P
(Skrev ett langt innlegg her, men når jeg posta det hadde jeg blitt utlogga så jeg mista alt)

Har selv funnet en slik edderkopp. Fikk den faktisk som "gave" i en eske fra en kompis. Han skulle skremme meg (klarte det), men for morro skyld har jeg beholdt den i en sånn kinamat plast eske med en dorull i som den gjemer seg i. Den har laget spindelvel på hele gulv overflaten så den reagerer på hver en bevegelse fra "hulen" sin. Når jeg slipper mat ned på spindelvevet tar det millisekund før den angriper byttet. Har gitt den store skolopenderer, fluer, bille (med avrevet skall på ryggen), skrukketroll, og ei svær home med avreven vinge. Humla var så stor at den klarte gå på spindelvevet samtidig som edderkoppen krøp bak og bet den gjentatte ganger i ryggen. Den hugger med hele kroppen sin og tennene er veldig store, så jeg blir litt redd av å se på. Samtidig er det veldig fasinerende. Har ett par bilder jeg kan legge til her. HAr også en video som jeg kan laste opp viss det er interesse. Viss dere lurer så klarte edderkoppen velte homla slik at den låg på ryggen og da klarte edderkoppen kveile den fast i spindelvevet for så å sette i nådestøtet .

http://i.imgur.com/barjHe8.jpg

http://i.imgur.com/7hlYVAO.jpg
Sist endret av Pizzatyv; 5. mai 2014 kl. 22:20.
Å faen så stor, hvordan kommer de inn i huset? Vil ikke våkne om morran med en sånn kravlende på meg..
Sykt stilig! Ble ikke noen flere oppdateringer herfra, da den dessverre døde. Legg gjerne ut video, og gjerne film hvis du mater med en ny humle! Vil gjerne ha en slik selv, men har ikke sett noen slike i Trondheim enda.
Fant en sånn skrulling nede i kjelleren her om dagen, ganske interessant å tenke på hvordan de klarer å komme seg inn egentlig; de finner nok alltid et smutthull i husveggen der de kravler gjennom.
Så gøy at dere likte den Holder på å laste opp video av når den tar homla. Begynte å filme etter at den hadde bitt homla ett par ganger. Det tar ca 1 time fra nå før den er opplastet men her er linken. http://youtu.be/QrPlQi6bneo
Etter at homla blir velta så venter edderkoppen litt før den gjøre noe særlig mer fordi den vet veldig godt at homla snart ikke vil være i stand å kjempe i mot lenger pga gifta
Har tenkt å beholde den en god stund i håp om at den kan bli enda større. Gir den hvertfall gode vekstmuligheter
Sist endret av Pizzatyv; 5. mai 2014 kl. 23:09.
Sitat av Pizzatyv Vis innlegg
Så gøy at dere likte den Holder på å laste opp video av når den tar homla. Begynte å filme etter at den hadde bitt homla ett par ganger. Det tar ca 1 time fra nå før den er opplastet men her er linken. http://youtu.be/QrPlQi6bneo
Etter at homla blir velta så venter edderkoppen litt før den gjøre noe særlig mer fordi den vet veldig godt at homla snart ikke vil være i stand å kjempe i mot lenger pga gifta
Har tenkt å beholde den en god stund i håp om at den kan bli enda større. Gir den hvertfall gode vekstmuligheter
Vis hele sitatet...
Herlig! Gleder meg til å se video, men kan ikke enda. Hold meg gjerne oppdatert ved å skrive flere poster her. Jeg digger slike skapninger, og skulle gjerne hatt en selv.
Haha
Nå fikk jeg også lyst på edderkopp!
Så sinnsykt fett ut, desverre er det ikke noe store edderkopper hjemme hos meg... :/

Noen som har klart å holde dem levende over lengre tid?
Cookie Monstah ^_^
Fant en selv i garasjen, var vell 8-10cm fra bakbena til frambena. Hadde den i en gjennomsiktig, og ganske stor, matboks. Fylte den med diverse og brukte å mate den med møll (store og små, levende), fluer, gresshopper. leste og på nettet at du burde ta noen få dråper vann oppi boksen i uken(?) for at luftfuktigheten skulle være passende, så drypte litt vann på ett papir. Har filma når den spiser den ene møllen, kan laste opp video senere. Edderkopper er skikkelig fascinerende

Edit; Holdt den levende i 6 uker før den rømte (O.O)
Sist endret av lordstian; 6. mai 2014 kl. 09:09.
Hadde stadig vekk besøk av de karene der når jeg bodde i Stavanger. Svære som faen, og ei helvettes fart på dem når de føyk over gulvet! Største jeg sloss med var vel rundt 8 cm. Tror jeg sitter igjen med mild araknofobi etter dem...
Såg nokre store edderkopper da vi skulle stake kloakken til ein kompis. Har diverre ikkje bilder, men dei var ikkje like store som desse de har funnet, men desse edderkoppene var blå!? Vi sprang i alle fall å henta luftgeværet fyrte løs!
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av ExcludedBug Vis innlegg
Så sinnsykt fett ut, desverre er det ikke noe store edderkopper hjemme hos meg... :/
Vis hele sitatet...
Trekker den uttalelsen der ass. Fant nettopp en STOR j*vel som kravla på gulvet her. Sikkert 9-10 cm. Kjæresten fikk panikk, så den måtte dø umiddelbart. Uheldigvis fikk jeg ikke tatt bilde. Samme type som i første post.
Sitat av ExcludedBug Vis innlegg
Trekker den uttalelsen der ass. Fant nettopp en STOR j*vel som kravla på gulvet her. Sikkert 9-10 cm. Kjæresten fikk panikk, så den måtte dø umiddelbart. Uheldigvis fikk jeg ikke tatt bilde. Samme type som i første post.
Vis hele sitatet...
Ahh, fy faen. Hater de svina der. Aner ikke hvorfor, om det er en irrasjonell frykt eller om det er noe i genene til mennesket som automatisk forbinder dem med fare. Jeg vet jo at de ikke kan skade meg.

Jobba med riving av en gammel barnehage i fjor og kom i "close combat" med 8-10cm`ere daglig. Verste jobben jeg noensinne har hatt.
Sist endret av A-tillah; 10. april 2015 kl. 21:59.