Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 6964
....og da snakker vi ikke Grønland, som i Oslos noe tvilsomme strøk på østsiden av Akerselva, men Grønland som i verdens største øy. Dette er jo ikke akkurat UE i og med at stedet der jeg var, lå flere hundre km fra nærmeste bosetning, så ordet urban blir litt missforklarende. Men nettopp at stedet lå så langt unna bosetninger gjorde det så interessant, særlig mtp. hva som befant seg inni den.

Stedet jeg snakker om er en gammel nedlagt amerikansk radarstasjon ved navn DYE lll. Det som er så fascinerende med dette stedet, som jeg håper flere her inne får muligheten til å oppleve, er at det ble forlatt i all hast ila noen få timer i desember 1991, da det viste seg at forsikringspapirene ikke var helt i orden. Skulle noe ha skjedd med installasjonen, ville ikke folk fått erstatning osv. Dette igjen gjør at stedet inneholder masse materiell, klær, daterte aviser og blader, teknisk utstyr osv osv. Til og med mat i kjøleskapet og sprit og øl i baren fant vi da vi stoppet ved stedet under vår kryssing av Grønland.

Stasjonen er gigantisk når du først kommer inn i den. Når du står utenfor ser man bare deler av den fordi det har fokket seg så mye snø rundt siste 12 årene. Selve radarkuppelen kan man se på nesten 100 km avstand om været er godt. Vi så den på 2,5 km avstand :-) Den ligger ca 2000 moh. og er en av flere stasjoner som ble satt opp på 50-tallet over et gigantisk område for å beskytte USA mot Sovjet. Dere kan finne masse info på Google om denne og en annen stasjon på Grønland.

Noe hærverk og stjeling har det vært der, selvsagt, men dette er et sted som kan ha år mellom hver gang noen kommer hit. Radarstasjonen inneholder, ballsal, bar med biljardbord (hvor kulene fremdeles ligger på bordet), fussballbord, badstue, digert kjøkken, masse soverom med gamle blader og klær slengende rundt, plakater med nakne damer med god 80s look og selvsagt masse tekniske rom med utstyr.

Et veldig kult sted å utforske, dog noe dyrt og tidkrevende å komme seg dit, men for spesielt interesserte - absolutt verdt det. Kan også legge til at man må søke myndighetene om tillatelse til gå inn med ski og pulk og at det er en viss fare for å bli kald på turen:-)

God tur!!
Da har jeg ferieplaner for 2014

Sånn ca pris for flyging dit?
Fly til Kulusuk via Island. Derfra er det helikopter i 20 min til Tasiilaq. Litt usikker på flypriser, men rundt 3000 kr kanskje. Varierer selvsagt. Helikopter var rundt 500 kr mener jeg å huske. Så må du få en lokal fisker til å skaffe deg skyss med båt i fem timer sørover til brekanten. Derfra er det ca ti dagers marsj innover breen sydvestover, avhengig av form. Husk at du skal tilbake også ;-) Men er du keen på kanskje en av dine feteste UE-opplevelser er det verdt det.
Her er noen bilder. Skal se om jeg får ut noen flere også.
Sitat av BillyBonkers Vis innlegg
Fly til Kulusuk via Island. Derfra er det helikopter i 20 min til Tasiilaq. Litt usikker på flypriser, men rundt 3000 kr kanskje. Varierer selvsagt. Helikopter var rundt 500 kr mener jeg å huske. Så må du få en lokal fisker til å skaffe deg skyss med båt i fem timer sørover til brekanten. Derfra er det ca ti dagers marsj innover breen sydvestover, avhengig av form. Husk at du skal tilbake også ;-) Men er du keen på kanskje en av dine feteste UE-opplevelser er det verdt det.
Vis hele sitatet...
Vet du om det er mulig å sette opp camp inne på basene der eller er det uhensiktsmessig?
Her kommer noen flere bilder.

Sitat av duddez Vis innlegg
Vet du om det er mulig å sette opp camp inne på basene der eller er det uhensiktsmessig?
Vis hele sitatet...
Det går helt fint å sove inne på stasjonen. Bare å velge å vrake i senger det. Men siden mesteparten av den ligger under snøen er det konstant endel minusgrader der. Vi bodde i telt 200 m unna. Litt fare for isnedfall og slikt fra konstruksjonene. Dette er et sted dere man kan være i dager og uker uten å bli forstyrret av annet enn kulda.
Sist endret av BillyBonkers; 9. desember 2013 kl. 21:14.
Dæven!!! Har ikke ord for å beskrive hvor rå den plassen virker! Props til deg og takk for deling av bilder!

-Caveman 001-
Dæven. Skulle gjerne dratt dit ass. Høres ut som en veldig fysisk krevende tur da
Snakker vi F.E.A.R/Resident Evil type sted?? Hadde vært sinnsykt kult!
Wow. Veldig kult, post gjerne alt du har av bilder.
Noob urban explorer
kvamsky's Avatar
18 5
Jeg får "The Thing"-assosiasjoner til denne basen her!
Utrolig kult!
Vil påstå at det er en krevende tur, ja. Men sykt å gå rundt der inne å føle man er tilbake i 1991. Et par rom hang det ting fra 1987 på veggen også. Var litt fristet til å dra med meg noen gamle spritflasker, men nøyde meg med en biljardkule i pulken.

Flere bilder
Sitat av BillyBonkers Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Annefaler deg å bruke https://imma.gr/
når du skal laste opp bilder til forumet.
Du vil få en Bbkode som limes enkelt inn og gir deg et passe stort bildet.

Forresten en veldig spennende plass!
AndreasS Photography
MrNorUe's Avatar
Utrolig spennende sted! Så veldig kaldt og guffent ut der ja, men fy så mange fotomuligheter. 10 dagsmarsjer? Shit.. Litt av en tur. Hvordan fant du på å dra hit?
Sitat av MrNorUe Vis innlegg
Utrolig spennende sted! Så veldig kaldt og guffent ut der ja, men fy så mange fotomuligheter. 10 dagsmarsjer? Shit.. Litt av en tur. Hvordan fant du på å dra hit?
Vis hele sitatet...
Denne nedlagte radarstasjonen lå på ruten vi gikk da vi krysset Grønland på ski. Hadde nok ikke dratt dit bare for å oppleve denne, men den var et fint avbrekk fra ellers ensidig hverdag med få inntrykk annet enn is, snø og himmelen.

Kan selvsagt gå mye raskere, men vi hadde med oss to pulker hver som til sammen veide rundt 70-80 kg. De bruker man tid på å dra opp gjennom brefallet.

Takk for tips angående bilder, Zeldur :-)
Sist endret av BillyBonkers; 10. desember 2013 kl. 16:18.
Snakker vi freak tur 2015 eller noe slikt???
Dette tror jeg må være noe av det heftigste jeg har sett på veeeeeeeeeeeeeeeeeeeldig lenge. Når jeg leste første innlegget i tråden så var jeg overbevist om at dette måtte være kødd, men bildene (og litt google-søking) taler jo for seg selv. Eneste kjedelige med det er jo selvsagt at en aldri vil få sett det selv. Er særdeles lite glad i kulde, snø og skigåing og hadde nok endt opp med å legge meg ned for å dø lenge før jeg hadde kommet fram til denne stasjonen :-)
WOW! Dette er en skikkelig UE perle!

Er på utkikk etter en tur med noen venner. Nå havnet dette øverst på lista! Takk for bilder, gjerne sleng opp flere hvis du har
AndreasS Photography
MrNorUe's Avatar
Sitat av Jerazol Vis innlegg
Eneste kjedelige med det er jo selvsagt at en aldri vil få sett det selv. Er særdeles lite glad i kulde, snø og skigåing og hadde nok endt opp med å legge meg ned for å dø lenge før jeg hadde kommet fram til denne stasjonen :-)
Vis hele sitatet...
Aldri si aldri. Har veldig lyst selv selvom jeg også ser på det som litt urealistisk. Du er da ganske tur-fyr-aktig du? Gjelder å finne noen som A kan fly oss helt fram med snøfly eller helikopter, eller B bruke snøscooter. Spørs jo litt hvor langt det er fra sivilisasjon og pris og sånn men kan jo ikke være noen umulighet. Ble veldig gira på dette nå som jeg ofte blir når jeg ser nye spennende steder.
utrolig kult. måtte ta og søke litt for og finne ut mer, av ren nysjerighet. fant flere filmer og bilder fra DYE2 som er enn av 2 DYE radarstasjoner på grønnland.
http://www.flickr.com/photos/andykir...7626785828865/
Sitat av MrNorUe Vis innlegg
Aldri si aldri. Har veldig lyst selv selvom jeg også ser på det som litt urealistisk. Du er da ganske tur-fyr-aktig du? Gjelder å finne noen som A kan fly oss helt fram med snøfly eller helikopter, eller B bruke snøscooter. Spørs jo litt hvor langt det er fra sivilisasjon og pris og sånn men kan jo ikke være noen umulighet. Ble veldig gira på dette nå som jeg ofte blir når jeg ser nye spennende steder.
Vis hele sitatet...
Hehe, neida. Finnes vel kanskje mer bekvemme muligheter med beltevogn/snøscooter el.
Det største problemet ville vel da vært at UE jo strengt tatt er litt som narkotika. Man må stadig vekk justere opp dosen for å få samme rusen, og jeg ser for meg at det det vil være vanskelig å finne noe som overgår dette ;-)
Det vil nok være tilnærmet umulig å få til en utflukt dit med fly, helikopter eller snøscooter, da det er sinnssykt strengt å ferdes inne på innlandsisen med motorisert kjøretøy. Så å ta det på veien ved en kryssing av Grønland er nok det beste (som vi gjorde). Innlandsisen er bare tillatt og ferdes på i perioden mai/juni og august/september grunnet avsmelting fra midten av juni til midten av august. Resten av året er det for heftig vær som regel.

DYE ll, som det var bilder fra på flicker-linken, ligger litt lenger nord enn DYE lll som vi var innom. Denne er mye mer plyndret fordi det passerer mange flere ekspedisjoner forbi den ila året. DYE lll kan det gå et par-tre år mellom hver gang noen er innom. Dessuten har USA drevet noe trening ved DYE ll så vidt jeg vet. Derav disse bensinfatene og scootersporene i snøen.
AndreasS Photography
MrNorUe's Avatar
Tilnærmet umulig betyr altså at det ikke er helt umulig. Regner med at det trengs vesentlig mye trening å krysse grønland så det ser jeg på som mer umulig. Litt kjipt å gå i ti dager innover for så å oppdage at lommelykter og kamerabatteri er flatt. Så bare en film av et fly som fløy til Dye2 på youtube så tenkte at det kanskje går ann. Denne var jo også fin. DYE2 begge to... finner ikke så mye om DYE3.

Hva står egentlig DYE for?
Hvor kaldt blir det på en sånn tur over Grønland?
Interessant. Hadde vært utrolig morsomt å komme seg dit. PM om noen har tenkt seg avgårde, jeg blir med
MrNorUe: Temperaturen er jo avhengig av når på året man drar. Ifølge Wikipedia kan man regne med 0 ± 10 grader. Kan tenke meg at effektiv temperatur blir endel lavere om man tar vinden i betraktning.
Ja dere får rope ut hvis det blir noen freak tur! Stiller med 12års speidererfaring og kamera :P
DYE Stasjonene er en del av DEW (Distant Early Warning) Line prosjektet til USA. Det best av over 100 Radarpunkter, de fleste er revet eller bygd om nå.

Slenger ved noen linker her som inneholder mye informasjon.

DYE 3: http://www.lswilson.ca/dye3pics.htm

DYE 2: http://www.lswilson.ca/dye2pics.htm

DEW Line: http://www.lswilson.ca/dewline.htm
AndreasS Photography
MrNorUe's Avatar
Litt av en linje med radarer de satt opp. Ganske imponerende. Det var selve ordet DYE jeg lurte på men det kommer vel fra at DYE-basene er lå under DYE-MAIN basen på Cape Dyer i Canada.

Plottet inn 2ern og 3ern på google maps. Man ser de som en mørk flekk uten detaljer. Ligger ganske bra uti ødemarken. GPS koordinater finner man i den DEW Line linken over under The Sites.

Name:  dye.jpg
Views: 148
Size:  84,4 KB
Sitat av MrNorUe Vis innlegg
Litt av en linje med radarer de satt opp. Ganske imponerende. Det var selve ordet DYE jeg lurte på men det kommer vel fra at DYE-basene er lå under DYE-MAIN basen på Cape Dyer i Canada.
Vis hele sitatet...
Sansyligheten er stor der ja

Ja Amerikanerne har vel aldri laget noe i liten skala. Hvis du kikker litt rundt på de linkene så ser man at det er flere baser som står forlatt, dessverre er de som ligger "lett tilgjengelig" plyndret eller demontert Men jeg ser ikke noen grunn til å la litt snø og is forhindre meg i å reise ut dit.
For noen år siden (5-6) gikk det en serie på nrk(?) der en av danskeprinsene var på villmarkstur over grønland sammen med danske marinejegere. Om jeg ikke husker feil var de innom en del forlatte hus/fangststasjoner. Finner ikke serien på TPB dog.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Veldig spennende

Jeg var alene på Svalbard for noen måneder siden å utforske forlatte steder der, men dette blir jo en helt annen form for øde og forlatt villmark.
Kjenner et par som tenker å krysse Grønland neste år som for tiden driver å trener seg opp. Tenker å høre om de tenker seg innom en av Dye-stasjonene (og i så fall sende med dem et ordentlig speilrefleks), og høre med dem ang tips og triks for en eventuell tur, for skal ærlig indrømme at det frister å dra på en ekspedisjon dit.
For noen måneder siden snakket Targus og jeg om å dra til Grønland i januar 2015, men da snakket vi hovedsakelig om langs kysten, men kanskje turen heller blir en ekspedisjon til Dye! Og jo flere vi er sammen, jo gladere vi blir
Sist endret av Thoryllo; 13. desember 2013 kl. 16:13.