Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  73 12901
Jo, jeg ser den. Det er helt greit at arrangør blir straffet for at han holdt en ulovlig fest på en ulovlig lokasjon, men det jeg var uenig i er at han skal bli dømt og straffet for drapsforsøk.
Det er helt på sin plass at arrangørene straffes for uaktsomt å ha satt festdeltageres liv i fare.
Politiet har nå gått til anmeldelse av arrangørene kan jeg lese på db.no
Anonym bruker
"Nyfiken Titan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Jo, jeg ser den. Det er helt greit at arrangør blir straffet for at han holdt en ulovlig fest på en ulovlig lokasjon, men det jeg var uenig i er at han skal bli dømt og straffet for drapsforsøk.
Vis hele sitatet...
Ingen har sagt det heller. Som jeg skrev er det åpenbart ikke gjort med overlegg dette her og arrangør vil ikke falle inn under drapsforsøk men kommer nok desverre for hans/deres del til å havne inn under paragrafen vedr å sette andres helse i fare. Ikke at jeg mener han fortjener det, det er en jævla kjip lærepenge men også viktig å sette et eksempel så andre ikke tar like lett på det sånn at liv faktisk går tapt pga arrangørens dårlige planlegging i fremtida. Det var nære på nå...

Har arrangert en del fester selv og sikkerhet er alltid nr 1 når man vurderer et lokale. Det er ikke bare bare å være arrangør hvis man tror det dreier seg om å smelle opp lys og lydanlegg og samle folk, det kan hvem som helst gjøre.
Anonym bruker
"Nyfiken Titan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ingen har sagt det heller. Som jeg skrev er det åpenbart ikke gjort med overlegg dette her og arrangør vil ikke falle inn under drapsforsøk men kommer nok desverre for hans/deres del til å havne inn under paragrafen vedr å sette andres helse i fare. Ikke at jeg mener han fortjener det, det er en jævla kjip lærepenge men også viktig å sette et eksempel så andre ikke tar like lett på det sånn at liv faktisk går tapt pga arrangørens dårlige planlegging i fremtida. Det var nære på nå...

Har arrangert en del fester selv og sikkerhet er alltid nr 1 når man vurderer et lokale. Det er ikke bare bare å være arrangør hvis man tror det dreier seg om å smelle opp lys og lydanlegg og samle folk, det kan hvem som helst gjøre.
Vis hele sitatet...
Edit: med "ikke at jeg mener han fortjener det" mener jeg altså tre år i fengsel. En strafferettslig reaksjon tror jeg allikevel er riktig her for å sette et eksempel for fremtida og stille arrangør ansvarlig for den grove mangelen.
Shit det grotteravet minner meg om et rave jeg var på i en bunker i Tyskland når jeg var 17-ish. Det var jo drit fett for oss det gikk bra for men husker flere som svimte av men det er vel bare skjær og rein flaks de gangene sånt går bra...
Sist endret av Harek; 30. august 2020 kl. 21:45.
Anonym bruker
"Sjokkert Ørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Uff, trist opplegg. Men viser hvor lite som skal til/oversees før ting går til helvete ved sånne arrangementer, hvertfall blandt mindre erfarne arrangører. Har selv fått en støkk på slikt bl.a etter Ghost Ship brannen i California i 2016, og har selv vært og scoutet minst ett lokale som åpenbart kunne blitt en kullos-felle, og ble droppet. Luftkvalitet og rømningsveier er FAEN meg viktig!!...

Og å alltid invitere færre folk enn man har kapasitet til da ordet alltid, nesten uten unntak, sprer seg, og det vil som regel komme flere enn planlagt. Og om ting først kommer ut av kontroll i de sene timene når de aller fleste er proppfull av ymse droger skal det godt gjøres å kaste ut de 150 "univiterte"...

Selv om ting er "ulovlig" og "undergrunn" går det jo faktisk an å gjennomføre ting på en sikker måte. Håper ikke dette fører til ekstra hard crackdown på raves/arrangementer i framtiden, da snuten vanligvis er ganske chill på det (i Bergen i det minste). Som regel en "oi shit, kult opplegg og bra jobba men dere må dessverre gi dere nå.." Men det burde definitivt bli en reaksjon her så folk blir obs på slikt i fremtiden.

Fra videoene som ligger ute fra festen slår dog virkelig ikke arrangørene her meg som de med lengst fartstid/erfaring i rave/klubb-miljøet... Men faen, de skal da ha ørlite creds for innsatsen. Hvertfall om det faktisk stemmer at aggregatet opprinnelig var låst inn på rom med ventilasjon... Typisk at de som får fatt i de fete lokalene klarer å fucke opp også, hehe.
Anonym bruker
"Selvforsynt Rødmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Patetisk opplegg og trist at et fett sted nå forsvinner. Er ikke mye ventilasjon der inne ass, og selv om agregatet sto innesperra så er det livsfarlig å gå inn i rommet på mange timer. Visstnok gikk strømmen og de gikk inn for å sjekke og svimte av kort tid etter. "Huseier" er i tillegg skamløse nok til å kalle det "grovt innbrudd", mens faktum er at stedet ikke har vært sikra for en femmer på årevis. En sponplate som lener seg mot en betongvegg er ikke mye å skryte av. Grov ansvarssvikt tenker jeg vi sier.
Anonym bruker
"Sjokkert Ørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
"Huseier" er i tillegg skamløse nok til å kalle det "grovt innbrudd", mens faktum er at stedet ikke har vært sikra for en femmer på årevis. En sponplate som lener seg mot en betongvegg er ikke mye å skryte av. Grov ansvarssvikt tenker jeg vi sier.
Vis hele sitatet...
Enig der! Var det ikke murt igjen før, før det ble åpnet igjen også stengt av «huseier» med planker og spiker?.. Håper de også får seg en smekk på pungen for «sikringen» sin, sånn som Bane Nor fikk da en 15-åring dauet i en av tunellene deres. Noe kunne vel fort gått til helvete der inne, idioter med aggregat eller ei.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Prog psytrance / hardstyle.
Send pm for info.
Emma kommer også.
Vis hele sitatet...
Har også en slik, bor i Trondheim Du må sende meg pm! Jeg får ikke til å sende når du er anonym..
Anonym bruker
"Nyfiken Titan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Nyhetene meddeler at flere har fått hjerneskader av kullosforgiftningen på grottefesten https://www.vg.no/nyheter/i/dOoWMX/d...r-hjerneskader

Siktelsene er foreløpig ikke utvidet, foreløpig kun om innbrudd men politiet sa i går at de tror de utvider siktelsen. Etter dagens status fra sykehuset har blitt kjent er det ikke noe tvil om... Dette her blir grovt for de ansvarlige. Ser for meg lang dom og skyhøye erstatningskrav..... To til, i tillegg til de to som allerede er siktet, har fått status som mistenkt i saken.

For en tragedie for de rammede!.. . Kids med kjærlighet for molly bør ikke arrangere fester og alle i miljøet håper jeg tenker seg godt om i fremtiden både hva de ukritisk putter i seg og hvor de ukritisk fester hen....
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Synes i grunn det er straff nok i seg selv å oppleve å skade venner for livet, håper ikke det blir noen stor strafferettslig reaksjon
Sist endret av Olympic; 3. september 2020 kl. 20:55.
Forferdelig trist. Jeg håper politiet utvider siktelsene og at de siktede arrangørene gjøres et eksempel av strafferettslig. Her har de pga egen uaktsomhet potensielt ødelagt livet til flere ungdom/unge voksne.
Anonym bruker
"Nyfiken Titan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av bruisepristine Vis innlegg
Forferdelig trist. Jeg håper politiet utvider siktelsene og at de siktede arrangørene gjøres et eksempel av strafferettslig. Her har de pga egen uaktsomhet potensielt ødelagt livet til flere ungdom/unge voksne.
Vis hele sitatet...
Er helt enig desverre. Å sette et eksempel her er viktig!!! Det var bare flaks at ikke liv gikk tapt og det kunne fort ha blitt 200 døde ungdommer den natta.

Overlegen på sykehuset går nå brutalt ut om
alvorligheten av denne tilstanden. Begrunnelsen hans for å offentliggjøre pasientenes tilstand er å forsøke å hindre liknende arrangementer i den tro at dette «ikke er så farlig allikevel», heter det.

Han sier at :
Kullosforgitning er blant de verste forgiftninger man kan få. Kroppens celler kveles, og det finnes ingen motgift.
https://www.dagbladet.no/nyheter/ove...tgift/72810793

Pasientene får intensiv behandling, personalet gikk i kriseberedskap, flere av ungdommene forstår fortsatt ikke hvor de er eller hva som har skjedd og det er ingen garanti på at de noen gang blir klare i hodet igjen. De må gjennom fortsette de intensiv behandling og lang rehabilitering, kanskje flere år for å lære helt grunnleggende ting igjen.

Politiet forteller om de første minuttene fra de kom til det de trodde var en overdose til noe lang mer alvorlig en stor dødsfelle
https://www.dagbladet.no/nyheter/ris...ne-ut/72807585

At både arrangører og deltakere har sagt at de ikke angrer viser hvor komplett naive og kunnskapsløse blinde de er og sånne burde ikke fått lov til å dra på rave noen gang. Noen har sagt at de vil fortsette å finne ulovlige lokasjoner for å holde fest og mange var så rusa at de fortsatte å danse på gresset utenfor grotten med bevisstløse venner og ambulanse rundt seg. Det må være lov å bli oppgitt og forbanna på ungdommen for dette uten å være en streit gretten gubbe.

I mine ravedager var det også ulovlige raves men det var voksne og profesjonelle arrangører, vakter, helsepersonell osv til stede (som ikke rusa seg under festen) og skjedde som regel enten utendørs eller i tomme forlatte leiligheter som ble brannsikret først.

Å gå etter grotter og UE kammere er bare ødeleggende. Gi dere!
Sitat av bruisepristine Vis innlegg
Forferdelig trist. Jeg håper politiet utvider siktelsene og at de siktede arrangørene gjøres et eksempel av strafferettslig. Her har de pga egen uaktsomhet potensielt ødelagt livet til flere ungdom/unge voksne.
Vis hele sitatet...
Her må faktisk deltagerene selv ta sin del av ansvaret.
Alle visste at dette var et undergrunnsrave og dette er et miljø hvor denne type fester er relativt vanlig og folk er inneforstått med at lokalene ikke er lovlige og kan være farlige.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Her må faktisk deltagerene selv ta sin del av ansvaret.
Alle visste at dette var et undergrunnsrave og dette er et miljø hvor denne type fester er relativt vanlig og folk er inneforstått med at lokalene ikke er lovlige og kan være farlige.
Vis hele sitatet...
Enig. Bare inngangen burde jo gitt et hint om manglende lufting og manglende nødutganger.
Anonym bruker
"Ferdig Hippogriff"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
LOL!
Ravekulturen i Norge?

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Norge har masse småbyer der noen små uteplasser og klubber kan holde et rave (som de ikke blir å gjøre).
Vil du ha den store arenashiten der du møter tusentalls av freaks and geeks og dopen flyter fritt må du nok sør for Danmark.
Sorry, jeg sliter med å ta dette seriøst.
Ravekulten er et storbyfenomen for det meste.
Norge er en middels stor by i verden og langt i fra noe metropol og det er det eneste vi har.

Om noen sier de skal på "rave party i Alta" eller "på rave i Loddefjord" blir jeg å brøle ut i latter.
Selv har jeg vært i Tyskland, Nederland og Portugal samt noen små ulovlige raves i Danmark og Sverige og jeg skal garantere deg at DEN kulturen eksisterer ikke i Norge.
At all! AT ALL!
Anonym bruker
"Ferdig Hippogriff"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
LOL!
Ravekulturen i Norge?

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Norge har masse småbyer der noen små uteplasser og klubber kan holde et rave (som de ikke blir å gjøre).
Vil du ha den store arenashiten der du møter tusentalls av freaks and geeks og dopen flyter fritt må du nok sør for Danmark.
Sorry, jeg sliter med å ta dette seriøst.
Ravekulten er et storbyfenomen for det meste.
Norge er en middels stor by i verden og langt i fra noe metropol og det er det eneste vi har.

Om noen sier de skal på "rave party i Alta" eller "på rave i Loddefjord" blir jeg å brøle ut i latter.
Selv har jeg vært i Tyskland, Nederland og Portugal samt noen små ulovlige raves i Danmark og Sverige og jeg skal garantere deg at DEN kulturen eksisterer ikke i Norge.
At all! AT ALL!
Vis hele sitatet...
*Oslo er en middels stor by.
Jeg kunne ikke redigere posten
Anonym bruker
"Nyfiken Titan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
LOL!
Ravekulturen i Norge?

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Norge har masse småbyer der noen små uteplasser og klubber kan holde et rave (som de ikke blir å gjøre).
Vil du ha den store arenashiten der du møter tusentalls av freaks and geeks og dopen flyter fritt må du nok sør for Danmark.
Sorry, jeg sliter med å ta dette seriøst.
Ravekulten er et storbyfenomen for det meste.
Norge er en middels stor by i verden og langt i fra noe metropol og det er det eneste vi har.

Om noen sier de skal på "rave party i Alta" eller "på rave i Loddefjord" blir jeg å brøle ut i latter.
Selv har jeg vært i Tyskland, Nederland og Portugal samt noen små ulovlige raves i Danmark og Sverige og jeg skal garantere deg at DEN kulturen eksisterer ikke i Norge.
At all! AT ALL!
Vis hele sitatet...
Huff da, er du fornærma for at du ikke har blitt invitert? Kulturen du snakker om i DK og Sverige eksisterer i Norge når det kommer til ulovlige undergrunnraves.

Lovlige rave i utlandet er naturligvis av en annen størrelse ja men det går fint an å ha ordentlig rave med 60 stk i skogen eller 300 stk i en nedlagt fabrikk også. Hvor kommer logikken din fra om at Norge må være verdens metropol for at man kan rave? Forøvrig har det vært mange rave i Norge på store (lovlige) arenaer med 800-5000 stykker på.
Anonym bruker
"Ferdig Hippogriff"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Huff da, er du fornærma for at du ikke har blitt invitert? Kulturen du snakker om i DK og Sverige eksisterer i Norge når det kommer til ulovlige undergrunnraves.

Lovlige rave i utlandet er naturligvis av en annen størrelse ja men det går fint an å ha ordentlig rave med 60 stk i skogen eller 300 stk i en nedlagt fabrikk også. Hvor kommer logikken din fra om at Norge må være verdens metropol for at man kan rave? Forøvrig har det vært mange rave i Norge på store (lovlige) arenaer med 800-5000 stykker på.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg bare syns Norge er helt fjøst.
Og jeg skal faen garantere deg at du finner ikke den samme undergrunsskulten i Oslo eller Tromsø som du gjør i Malmö eller København.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
LOL!
Ravekulturen i Norge?

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Norge har masse småbyer der noen små uteplasser og klubber kan holde et rave (som de ikke blir å gjøre).
Vil du ha den store arenashiten der du møter tusentalls av freaks and geeks og dopen flyter fritt må du nok sør for Danmark.
Sorry, jeg sliter med å ta dette seriøst.
Ravekulten er et storbyfenomen for det meste.
Norge er en middels stor by i verden og langt i fra noe metropol og det er det eneste vi har.

Om noen sier de skal på "rave party i Alta" eller "på rave i Loddefjord" blir jeg å brøle ut i latter.
Selv har jeg vært i Tyskland, Nederland og Portugal samt noen små ulovlige raves i Danmark og Sverige og jeg skal garantere deg at DEN kulturen eksisterer ikke i Norge.
At all! AT ALL!
Vis hele sitatet...
Jeg har også vært på rave i Berlin, Nederland, Køben samt svære psy festivaler.

Og nei det er klart det ikke er like stort rave miljø her i Norge(Oslo). Men, det finnes absolutt selv om du kanskje ikke har fått det med deg :P

Har vært på skogsrave med 500+ Mennesker flere ganger. Vært på nyttårsrave(Ulovlig) med nærmere 1000 stykker, ble riktignok stoppet av politet i 6 tiden, men var full fart frem til det hehe.

Har dog ikke sett like svære raves i oslo her de siste årene, som regel bare etpar 100 stykker. Men det eksisterer fortsatt i beste vellgående. Og drugsa flyter rimelig fritt om det er at av kriteriene dine hehe.
Anonym bruker
"Reflektert Mare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
For 5-6 år siden var det faktisk en del "raves" og allnightere i oslo, var typ et arrangement hver/annenhver helg. Masse folk og alltid god s. Beste eventene var på en barneskole i byen (husker ikke helt hva den heter,) synd det var noen idioter som ødela så de sluttet å leie ut :/
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
For 5-6 år siden var det faktisk en del "raves" og allnightere i oslo, var typ et arrangement hver/annenhver helg. Masse folk og alltid god s. Beste eventene var på en barneskole i byen (husker ikke helt hva den heter,) synd det var noen idioter som ødela så de sluttet å leie ut :/
Vis hele sitatet...

Tenker du på Lakkegata?^^
Vært på etpar der hehe

Men, det finnes fortsatt da Selv om det ikke er like mange som på den tia :P
Anonym bruker
"Reflektert Mare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av ReeferBear Vis innlegg
Tenker du på Lakkegata?^^
Vært på etpar der hehe

Men, det finnes fortsatt da Selv om det ikke er like mange som på den tia :P
Vis hele sitatet...
Lakkegata skole var det! Det var good times det.

Stemmer nok at det fortsatt blir arrangert noe her og der, men ja ikke i nærheten av hvordan d var, dessverre
News just in! Norge, et land der byene har under halvparten av innbyggerne, har ikke de samme store festene som andre land. More at 12:00.

Du sier ikke det Sherlock. Men å avskrive en subkultur fordi det ikke er store nok events blir litt søkt. Hvor mange pers er liksom grensen for å kalle noe et rave? Burde det ikke holde med hvilken stemning det er og musikk som spilles?
Jeg priser meg lykkelig for at jeg ikke finner det nødvendig med tusenvis av folk rundt meg for å ha det fett.
Jeg setter også spørsmålstegn ved at DIN opplevelse av raves sørover er den eneste riktige formen for rave; og at andre som også har vært utenfor landegrensene på events finner det helt greit å kalle eventene som holdes i Norge for "rave" uten noe problem, det skal plutselig være feil. Spesielt... men du vet vel absolutt best..

Forøverig er min opplevelse at det arrangeres events rundt om i Oslo-området, og utover, hver eneste helt i sommerhalvåret. Så imho er det absolutt en levende subkultur.
Sist endret av moret; 4. september 2020 kl. 14:32.